Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:21

Voor het eerst op mijn nieuwe zadel. Ik ben tevreden over de houding waarin ik ging zitten. Natuurlijk zijn er puntjes ter verbetering. Maar die komen denk ik niet door het zadel. (Voor de duidelijkheid... meneer was het niet eens met het daar stil staan. Vandaar het gedoe tussen ons. Maar het ging mij er om dat ik kon zien wat het zadel deed. )
Afbeelding

Veronica2
Berichten: 2709
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:17

Avalanche, eens hoor. Maar heel eerlijk gezegd leerde je vroeger toch ook gewoon zitten op het zadel waar je op zat en de keuze was niet zo reuze als tegenwoordig. In het heden kun je wel meer soorten kiezen, ook als je wat smallere heupen hebt dan gemiddeld. HOe dan ook, goed leren zitten kost veel moeite.

Avalanche

Berichten: 16301
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:27

Nee klopt, leerde je ook, maar ik weet wel dat in die tijd veel zadels nog te groot voor mij waren. Of je als 16-jarige in een zadel voor een volwassen man gaat zitten, dan is in theorie dat zitvlak nog best genoeg om je bekken wat te kantelen, zodat je alsnog goed zit. Blijft gewoon dat het voor die man geen enkele moeite kost, die heeft hetzelfde gevoel bij dat zadel als wij bij moderne zadels: het ding zet hem automatisch in de goede houding, en hij hoeft niet rond te rijden met een onnatuurlijk gekanteld bekken.
Het is niet voor niets dat vrouwen die veel paardreden vroeger, heel veel moeite hadden met kinderen baren en de kans op bekkeninstabiliteit onevenredig groot was. Tegenwoordig speelt dat probleem nauwelijks meer.

Eerst een passend zadel voor ruiter en paard, en dan kun je verder. En ik zit ook op een blote paardenrug prima trouwens, maar ja die rug heeft wel voldoende ruimte voor mijn vrouwelijke vormen.

pien_2010

Berichten: 43913
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:05

Avalanche81 schreef:
Het is niet voor niets dat vrouwen die veel paardreden vroeger, heel veel moeite hadden met kinderen baren en de kans op bekkeninstabiliteit onevenredig groot was. Tegenwoordig speelt dat probleem nauwelijks meer.

Dat heb ik nog nooit gehoord dit en ik heb altijd vanaf kinds af aan veel paardgereden. Mij werd juist verteld dat het mogelijk zou kunnen zijn door het vele paardrijden dat mijn bekkenbodem spieren veel sterker zijn als bij vrouwen die niet paardrijden en dat dit de uitdrijving eventueel zou kunnen bemoeilijken, maar dat dit alles zou zijn. Ik heb trouwens nooit ergens last van gehad bij het bevallen, integendeel. Juist doordat ik controle had over mijn bekkenbodem spieren ging de uitdrijving goed en normaal..

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:12

Hier hetzelfde pien..ook nooit van gehoord.
Andere amazones in mijn omgeving niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:32

pien_2010 schreef:
Avalanche81 schreef:
Het is niet voor niets dat vrouwen die veel paardreden vroeger, heel veel moeite hadden met kinderen baren en de kans op bekkeninstabiliteit onevenredig groot was. Tegenwoordig speelt dat probleem nauwelijks meer.

Dat heb ik nog nooit gehoord dit en ik heb altijd vanaf kinds af aan veel paardgereden. Mij werd juist verteld dat het mogelijk zou kunnen zijn door het vele paardrijden dat mijn bekkenbodem spieren veel sterker zijn als bij vrouwen die niet paardrijden en dat dit de uitdrijving eventueel zou kunnen bemoeilijken, maar dat dit alles zou zijn. Ik heb trouwens nooit ergens last van gehad bij het bevallen, integendeel. Juist doordat ik controle had over mijn bekkenbodem spieren ging de uitdrijving goed en normaal..

Ik denk ook dat je hem andersom bedoelt? Dat je door de zwangerschap bekkeninstabiliteit kan krijgen en daardoor de kans er is dat je niet meer kan paardrijden?
Zoals jij het nu zegt heb ik ook nog nooit gehoord, wel andersom zoals pien_2010 zegt

Avalanche

Berichten: 16301
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:34

Nee, ik heb dit verhaal echt zo gehoord, dat juist vrouwen die paardreden veel moeite hadden met baren en de kans op bekkeninstabiliteit groot was.
Ik zal het nog eens nazoeken, of het echt zo is, dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:35

Moeite met baren ken ik wel, door "over-ontwikkelde" spieren daar :)
En door stevige buikspieren, dat die moeilijk openen oid. (Maar dat is niet veen typisch paardrijding natuurlijk :) )

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:39

Avalanche81 schreef:
Nee, ik heb dit verhaal echt zo gehoord, dat juist vrouwen die paardreden veel moeite hadden met baren en de kans op bekkeninstabiliteit groot was.
Ik zal het nog eens nazoeken, of het echt zo is, dan.


Ik ken dit inderdaad ook precies zoals jij het zegt. Alleen moet je volgens mij denken aan vrouwen die een uur of 5 per dag rijden.

De gemiddelde recreatieve ruiter zal hier geen problemen door ondervinden.

Avalanche

Berichten: 16301
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:41

Nee, dit ging ook echt over vrouwen die veel reden..... niet over iemand die er 3x per week een uurtje op zit.
Vrouwenzadels zijn hoe dan ook een uitkomst. Voor mij ging er een wereld open.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:31

Hoe zit dat dan met Ankie??

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:52

Het lijkt mij dat opzadelen op de juiste manier, dat je dat eerder leert dan het rijden zelf?

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:55

pien_2010 schreef:
Avalanche81 schreef:
Het is niet voor niets dat vrouwen die veel paardreden vroeger, heel veel moeite hadden met kinderen baren en de kans op bekkeninstabiliteit onevenredig groot was. Tegenwoordig speelt dat probleem nauwelijks meer.

Dat heb ik nog nooit gehoord dit en ik heb altijd vanaf kinds af aan veel paardgereden. Mij werd juist verteld dat het mogelijk zou kunnen zijn door het vele paardrijden dat mijn bekkenbodem spieren veel sterker zijn als bij vrouwen die niet paardrijden en dat dit de uitdrijving eventueel zou kunnen bemoeilijken, maar dat dit alles zou zijn. Ik heb trouwens nooit ergens last van gehad bij het bevallen, integendeel. Juist doordat ik controle had over mijn bekkenbodem spieren ging de uitdrijving goed en normaal..



Ik heb ook van kinds afgaan gehoord dat het baren dan moeilijker gaat. Ivm de spieren.

BritHittepit

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:34

Cinnepin had ook gereageerd op mijn fototopic met de melding dat het zadel te ver naar voren lag.

Bij veel ruiters wordt deze fout inderdaad gemaakt, het gaat al mis bij het leren paardrijden en opzadelen... net zoals veel mensen denken dat elk zadel op elk paard past...

Mijn eerste zadel lag op de schouder, als ik het achter de schouder legde kwamen de singelstoten halverwege haar buik.

Nu heb ik een WOW zadel waarvan de kussens langer zijn en krijg ik ook vaak te horen dat mijn zadel te ver naar voren ligt maar de kussens zijn verder naar voren gebracht, wat niet wil zeggen dat de boom effectief op de schouder ligt!

Ik was ook onzeker maar nadat 2 Zadelmakers mijn zadel hebben nagekeken ben ik toch wel vrij zeker dat het goed ligt! Ook omdat mijn paard echt begint te staken zodra het te ver naar voren ligt...

Afbeelding

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:37

Ik vind dateert er goed uit ziet zo. Je paard de schouder us vrij om te bewegen.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:03

Hoewel ik van mening ben dat je ten minste een foto met volledige proporties nodig hebt voor een beetje een redelijke beoordeling, zie ik hier ook nog weinig schokkends aan eerlijk gezegd. Zal straks eens op zoek naar je fototopic.

Nielojram

Berichten: 7879
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:11

Het zou sowieso zo bijzonder knap zijn als je een wow-zadel qua boom op de schouder kan plaatsen.

Voor degene die hier nu hun vraagtekens bij plaatsen, verdiep je in hoe een wow-zadel is opgebouwd, en kom er dan achter dat die 'boom' nooit en te nimmer op de schouder kan liggen. Je moet wel door een Engelse website heen zwoegen ;-)