welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:34

Dat is al gezegd maar gezien bovenstaand advies was ik benieuwd of ze daadwerkelijk de kinketting achterwege had gelaten of niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:38

Sterrenpony schreef:
Een pessoa bit word niet gebruikt met kinketting dit is een ophaaltrens.

Een Pessoa kun je een kin ketting aan bevestigen
Een ophaal trens Juist niet .
Hoe zie je dat voor je .
Je haalt de trens omhoog door teugel druk en hij wordt tegen gehouden door de kinketting

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:43

Wacht, verkeerd terug gelezen.

Een pessoa valt onder de ophaaltrensen en gebruik je zonder kinriem/ketting, het is immers een ophaalbit. Net als de ophaaltrensen zorgen ze ervoor dat het mondstuk gelift wordt langs de bitring.

Een ophaalwerking is een andere werking dan een hefboomwerking (nouwja zelfde principe maar om even het verschil aan te tonen), bij een ophaalwerking schuift het mondstuk dus langs de bitringen en daarom gebruik je geen kinriem/ketting. Bij een hefboomwerking zit het mondstuk vast aan de schaar en wil je juist de ingeklemde druk tussen kin en tong hebben dus gebruik je een kinriem/ketting.

Echter zijn er mensen die de werking van de ophaaltrens willen versterken en dus ook een kinriem/ketting daarbij gebruiken, dan krijg je dus een gecombineerde/versterkte werking die imo absoluut niet fair is tegenover het paard.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:47

Sterrenpony schreef:
Een pessoa bit word niet gebruikt met kinketting dit is een ophaaltrens.

Ja want heb er geen kinketting aan en zit er ook niet bij

Zinzi_jewel

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:00

Dat is voor mij nieuw dat een Pessoa onder de ophaaltrensen valt .
Zo leer ik nog wat ...

Een kinketting Kun je overal aanmaken indien gewenst hoor
De haakjes Kun je los kopen .
Maar goed ook
Want als ik ze niet dichtknijp met een tang ben ik ze constant kwijt.
Hahaha

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:03

Zinzi_jewel schreef:
Zo leer ik nog wat ...

Maar goed ook
Hahaha

Ik dacht dat alleen pelham en bepaalde bitten daarme waren maar pessoa niet zou ik liever ook niet willen gebruiken hahaha

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:09

Zinzi_jewel schreef:
Zo leer ik nog wat ...

Maar goed ook
Hahaha

Dat je ze overal aan kunt vastmaken praat het gebruik natuurlijk niet goed. Ze zijn bedoeld voor scharenbitten en zo moet het ook blijven.

Een pessoa is niets anders dan een bit waarbij het mondstuk langs de bitring glijdt en zodoende een ophaalwerking heeft.

http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... _algemeen/
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-08-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:10

Ik wist zelf niet dat Pessoa onder ophaal trens viel .
Heb het overigens ook maar zelden zelf in gebruik gehad
Vindt het een heel onrustig bit .
Vandaar

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:11

Geef ik je gelijk in, vandaar dat ik hem TS ook afraadde. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:23

Ik vind een pessoabit ook niets.. Dan liever een ongebroken pelham met dubbele teugels en een riempje ipv kinketting. Is zoveel rustiger in de mond.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:30

Ga hem morgen met twee teugels proberen maar een riempje is dat een verplaatsing voor de kinketting of?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:44

Ik zou ook niet met een Pessoa rijden. Dat is wel een van de minst paardvriendelijke bitten die er is.

Dan kun je er inderdaad nog beter een pelham in hangen, of gewoon iets met een lichte hefboom, misschien reageert je pony daar ook wel goed op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:44

laurapathuis schreef:
Ga hem morgen met twee teugels proberen maar een riempje is dat een verplaatsing voor de kinketting of?

Ja, riempje vervangt de kinketting. Maar dat is bij een pelham, niet bij een pessoabit die gebruik je zonder kinketting!

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 00:23

fransje23 schreef:
laurapathuis schreef:

Ja, riempje vervangt de kinketting. Maar dat is bij een pelham, niet bij een pessoabit die gebruik je zonder kinketting!

Ja dat snapte ik had het ook over de pelham maar heeft een riempje een andere werking of gewoon hetzelfde alleen dan niet in de vorm van een ketting?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 00:59

In principe hetzelfde qua werking, maar een ketting is scherper dan een riempje.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:05

Ik had wen pelham

Ik reed dan ook met een pelhambit toen mijn merrie 4 a 5.jaar was. Vreselijk sterk en soms zelfs gevaarlijk. Ging aan de kletter omdat ze geen balans had en wilde vluchten, maar juist in die vlucht werd ze gevaarlijk omdat vluchten belangrijker was dan balans zoeken.

Als ze wilde rennen probeerde ik het met mijn bovenste teugel op te lossen. Als dit onmogelijk was pakte ik nr 2 erbij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:28

laurapathuis schreef:

Ja, riempje vervangt de kinketting. Maar dat is bij een pelham, niet bij een pessoabit die gebruik je zonder kinketting![/quote]

Ja dat snapte ik had het ook over de pelham maar heeft een riempje een andere werking of gewoon hetzelfde alleen dan niet in de vorm van een ketting?[/quote]

Indien geen riempje aanwezig
Kun je t tijdelijk oplossen met een sporen bandje .

Maar kinkettingkjes en riempjes zijn los te koop bij ruitersport . Of gel covertje voor de ketting

Indien een pelham bevalt heb ik nog een baby pelham in de verkoop . Stubben easy control noemen ze dit
Korte schaartjes .
Mondstuk wel dubbel gebroken maar blokkeert bij druk

Heb deze een tijdje bij mijn merrie gebruikt maar die moet eigenlijk 14,5 hebben en dit is 13,5 cm

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:29

Edit
Beetje raar quote gedaan zie ik

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:41

En balansproblemen loste ik if needed op met de balansteugel (aka touw om de hals, liefst lekker dik en breed).

En natuurlijk proberen balansverlies voor te zijn (voorwaarts neerwaarts rijden, niet laten 'hangen' op 1 teugel dwz telkens die hand naar voor, correcte stelling en buiging nastreven - dan komt het 'vanzelf').

Lvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:08

TS, respect voor jou.
Je kan geen een enkel goed antwoord geven zo te merken.
Hoop dat je een passend bit hebt gevonden, ben benieuwd wat de uitkomst is!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:20

Tja.. :')
Jammer dat het 9vd10x weer met pijn opgelost word bij een paard.
Beter de oorzaak aanpakken. Weet je die inmiddels al?
Heb je je al verdiept in de leermethode van paarden?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:21

Wat een onzin liviavdg, ts krijgt genoeg bijval hier, in de vorm van adviezen over een bit dat haar controleprobleem op kan lossen. Van andere mensen die ook denken dat dit soort zaken aan de voorkant opgelost kunnen worden. De reacties die aangeven dat ze verder moet kijken en zal moeten gaan werken aan de rijtechnische basis en de balans van haar paard, daar leest ts overheen. Prima, eigen keuze, maar wees je ervan bewust dat je jezelf hiermee voor de gek houdt. Helaas ben je niet de enige. Paard is hier zoals meestal de dupe van.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 12:57

Zinzi_jewel schreef:
laurapathuis schreef:

Ja dat snapte ik had het ook over de pelham maar heeft een riempje een andere werking of gewoon hetzelfde
alleen dan niet in de vorm van een ketting?[/quote]

Indien geen riempje aanwezig
Kun je t tijdelijk oplossen met een sporen bandje .

Maar kinkettingkjes en riempjes zijn los te koop bij ruitersport . Of gel covertje voor de ketting

Indien een pelham bevalt heb ik nog een baby pelham in de verkoop . Stubben easy control noemen ze dit
Korte schaartjes .
Mondstuk wel dubbel gebroken maar blokkeert bij druk

Heb deze een tijdje bij mijn merrie gebruikt maar die moet eigenlijk 14,5 hebben en dit is 13,5 cm[/quote]

Heb zelf ook 14,5 cm nodig

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:03

Vandaag met een pessoa met twee teugels gereden aangezien ik er nog even weer aan moest wennen omdat het een tijde geleden was dat ik met twee teugels heb gereden ging het nog niet helemaal goed maar al wel velen malen beter! Maar een pelham lijkt mij rustiger in de mond te liggen en dan indd met een riempje inplaats van een ketting... heb verder niet over andere adviezen heen gelezen wat ik kon gebruiken heb ik opgeslagen ;) de rest neem ik geen moeite meer voor :D einde van de maand ga ik beginnen bij mijn nieuwe instructrice om het verder rijtechnisch op te lossen maar ze is veel losser te rijden met kleine kneepjes te sturen en niet aan het bit te hoeven sjorren als ze te snel gaat

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:14

Ik raad je inderdaad een pelham aan met 2 teugels. En om de ketting kan je een zacht rubbertje doen, los te koop. Die van gel zijn zacht.

Als je nog wat knoeit met 2 teugels rij eerste paar keren even in de bak zodat je een handigheid erin vind. Altijd vervelend als je in de knoei komt ermee op het moment dat je hem nodig hebt!

En dan lekker buiten trainen. Ik rij buiten altijd met losse teugel en waar nodig pak ik deze op (rij wel met een kneveltrens) en probeer der op stem en zit te rijden. Stem gaat beter dan zit!

In de bak ook met stem en zit trainen, duurt even maar na een tijdje ga je verschil merken en zal je een heerlijk rijdier krijgen!