Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 05:15

Bitloos rijden is prima voor een buitenritje maar echt trainen kan ik er niet mee.. als ik stuur dan blijft hij maar met zijn hoofd schudden.. bevestigd mijn mening over her bitloos rijden maar weer..

Heb gisteren uit frustratie maar een knoop in mijn teugels gegooid. En ben maar eens het doorzitten gaan verfijnen. Handjes op mijn hoofd, handjes naar mijn voeten.. sturen met mijn lichaamsgewicht.. overgangen rijden op je zit.. middendrafje.. pfoeeeeh nu weet ik weer wat ik mijn manege kinderen aan doe als ik weer ga gymnastieken tijdens de les! :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:06

Je kunt bitloos prima trainen. Zie het als alternatief of afwisseling. Schudden met hoofd bij kaakgekruist? Kijk naar je handen en de release. Sommige hoofdstellen hebben te weinig release. Ik weet dat paarden er soms zwaar op worden, maardan wissel je sidepull en dr cook af. Net als wisselen met bit. Check ook of de sidepull niet omhoog kruipt bij druk. Dan schudden paarden ook.

Cheminee

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 06:34

Ja was sidepull.. hij loopt kaakgekruist fijner maar dan is sturen weer lastig :x

Neusriem schuift giga omhoog.. neusriem zit op zijn strakst en op zijn hoogst..

Ga hem wel als afwisseling gebruiken.. voor een buitenrit := Dressuur en springen doen we gewoon lekker zoals dat we het gewend zijn..
en hopelijk vanaf morgen met een nieuw en goed passend bit :Y) mijn laatste hoop qua aanschaffen _-:(

Gister nog eens goed zijn mond open getrokken.. tong vast gepakt en bekeken.. hij bijt niet op zijn wangen en die zijn ook gewoon netjes in takt. Maar hij heeft toch wel last van zijn tongetje.. nadat ik hem los liet heeft hij wel 5 minuten met zijn tong staan rommelen (zonder bit dus!! Die heeft hij al 2 weken niet in gehad!) daar zit dus winst te behalen..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:55

Heb je alle bitloze optomingen al geprobeerd? Niet elke optoming past goed bij je paard.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 07:01

Ik heb 1 hoofdstel gekocht via marktplaats. Ik ben geen voorstander van bitloos dus ga der ook niet veel in investeren. Heb sidepull en kaakgekruist geprobeerd. Zoals ik al zei. Sidepull is prima voor een buitenrit om hem zo dan weer 1 dagje te ontlasten van het bit. Maar trainen ga ik er niet mee.

Krijg vast heel bokt over mij heen nu want bitloos is natuurlijk je van het. Voor mij dus niet en heb er ook zo mijn bepaalde meningen over.

Ik ben blij met de gegeven tips en dat iedereen zo mee probeert tr denken!! We wachten de bitfitter lekker af en gaan de Sprenger flex controle lekker 5 dagen testen! Daarna zien we wel weer verder.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:28

Bitloos is een prima optoming, en vraagt net als bit eerst wat oefening.

Je hoeft niet bitloos, maar er zeker niets slechts mee. Vaak leren ruiters dan die mond eens los te laten en wat meer te gaan sturen met de zit omdat ze opnieuw nadenken over hoe ze rijden.

Bij mijn vorig paard was dat alle sinds de oplossing. Die ik nu heb kan er ook niet mee om en wordt met elke optoming te sterk, waardoor het net niet op buitenrit gaat. Tis maar net wat jullie samen past. Maar bitloos is echt niet slecht omdat het je niet van de eerste keer lukt.

Jammer dat het nu dus niet meteen goed ging. Maar toch zit je hiermee even niet in dat gevoelige mondje. Hopelijk krijg je de bitfitter te pakken om toch iets op maat te hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:57

Cheminee schreef:
Bitloos rijden is prima voor een buitenritje maar echt trainen kan ik er niet mee.. als ik stuur dan blijft hij maar met zijn hoofd schudden.. bevestigd mijn mening over her bitloos rijden maar weer..

Heb gisteren uit frustratie maar een knoop in mijn teugels gegooid. En ben maar eens het doorzitten gaan verfijnen. Handjes op mijn hoofd, handjes naar mijn voeten.. sturen met mijn lichaamsgewicht.. overgangen rijden op je zit.. middendrafje.. pfoeeeeh nu weet ik weer wat ik mijn manege kinderen aan doe als ik weer ga gymnastieken tijdens de les! :+

Dat laatste deel is natuurlijk heel goed, zo hoort het ook.
Maar dat eerste dat geeft bijna aan dat zodra jij je teugels in de handen hebt er ook teveel mee gaat werken.
En zou ook op zoveel bitten toch de kapotte mondhoeken verklaren.
Want een paard dat gaat schudden op bitloos is toch echt niet onnodig.
En elk paard valt bitloos gewoon mee weg te rijden.
Natuurlijk zal het ene paard voorkeur hebben voor de sidepull en de ander kaakgekruisd of hoe het allemaal heet. Maar bitloos moet geen schudden tot gevolg hebben.
En nee ik ben ook gewoon bitrijder die gewoon voor de lol eens zonder bit rijd.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 15:18

Hij schud ook met losse teugel en alleen sturen.. nieteens nageeflijk willen vragen..

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:33

Volgens mij vraagt het gewoon wat oefening zonder bit. Het kan ook zijn dat je helemaal onbewust iets in je lichaam gaat vastzetten, van zenuwen ofzo. Ik heb het zelf ook meegemaakt, niet met biloos maar ook een soortgelijke situatie. Of je paard snapt het nog niet helemaal omdat hij anders gewoon is. Misschien dat het met wat oefening wel een leuke afwisseling kan zijn.

Laat ons zeker weten of dat nieuwe bit iets is! Ik ben zo benieuwd. Hopelijk kunnen jullie dan gewoon jullie training terug oppakken gelijk normaal.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:37

ik raad je een bitfitter aan. Karin toetenel ook doet ze aan laserbehandeling wat echt een positief effect heeft

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 02:02

Ik heb vier bladzijdes gelezen, en niet het hele topic. Dat het paard bij de tandarts komt is duidelijk. Maar hoe zit dat met zijn verdere gezondheid? Een paard dat veel met het hoofd schud, aan het rommelen is met de tong ook in vrijheid, dat klinkt toch alsof er iets niet lekker zit...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 11:49

TurdusMerula schreef:
Ik heb vier bladzijdes gelezen, en niet het hele topic. Dat het paard bij de tandarts komt is duidelijk. Maar hoe zit dat met zijn verdere gezondheid? Een paard dat veel met het hoofd schud, aan het rommelen is met de tong ook in vrijheid, dat klinkt toch alsof er iets niet lekker zit...

Tja wat wil je weten..
Een van de betere osteopaat uit de noordkop ( ik vind het de beste) komt regelmatig langs. Doet laseren en ziet mijn paard ook regelmatig op wedstrijd
3 instructies, waarvan 2 bijna altijd op dezelfde wedstrijden zijn dus die zien ook alles.

Een dierenarts die het paard op en top kent doordat hij flink wat ongelukjes gehad heeft.. misschien moet ik de link van de topic daarvan hier even inzetten.. dan hebben jullie misschien een beter idee van het karakter van mijn paard :+

Tandarts jaarlijks
Hoefsmid komt altijd op tijd.

Hij loopt van 07.15 tot 20.00 buiten met 2 (over paar weken 4) andere paarden

En sowieso minimaal 1x in de week les. En de rest plan ik ook zoveel mogelijk in..

Het bitje komt over een uurtje binnen *\o/*

De bitfitter die ik hier in de noordkop aangeraden kreeg reageert op geen enkel manier.. mailen, bellen.. geen reactie..

De rest worden de reiskosten vergoedingen wel heel erg hoog..

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:19

Ik heb naar aanleiding van de tips hier het correctiebit aangeschaft voor mijn paard met hetzelfde probleem. (De goedkope versie van EJ trouwens, niet van sprenger). Heb er nu 3 keer mee gereden en hij heeft geen wondjes! Met andere bitten (ongeveer 35 geprobeerd..) was het na 2 keer rijden sowieso altijd raak. Dus misschien wel het proberen waard TS :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:24

Ik zag trouwens ineens iets staan over longeren.
Een paard met een gevoelige mond kan je beter echt nooit aan het bit longeren.
Alleen al het gewicht van de longeerlijn kan er voor zorgen dat het kapot gaat.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:29

Hoi ts,

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad!
Bij mij hielp een stubben golden wings enkel gebroken.. juist niet dubbel gebroken vanwege de beweging... of was deze al gesuggereerd?

Ik heb niet gekeken of je uit de buurt kwam, anders mag je hem wel proberen!

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:40

Ach ga lekker bitloos. Welzijn is belangrijker dan wedstrijden, toch?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:49

SGorter schreef:
Ach ga lekker bitloos. Welzijn is belangrijker dan wedstrijden, toch?

Idd.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 00:13

Stomme opmerking.. kan der niks mee en mijn wedstrijden blijf ik rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:25

Er komen regelmatig bitfitters uit het westen/zuiden naar het noorden voor een rondje . De prijzen zijn dan heel goed te doen :)

Overigens heeft mijn paard dit probleem ook gehad. Voor hem werkt een dunne dubbelgebroken sprenger sensogan dynamic watertrens erg goed.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:15

Cheminee schreef:

Dan heb ik echt vreselijk medelijden met je paard! Tot het M2 mag je bitloos starten, is dat zo'n probleem? Welzijn boven alles toch? Of heb je een bit nodig om je paard in de krul te rukken?

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:23

Bitje van leer proberen van FRA. Door het riempje onder het bitje zet je het vast. Zodoende kun je het bitje niet de mond in trekken omdat het op zijn plek blijft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:29

Als je met bit wedstrijden wilt blijven rijden, dan moet je wel een goed bit vinden. Maar er is een middenweg. Trainen bitloos, op wedstrijden een bit in. Ik heb ook een paard met een zeer moeilijke mond. Bij het minste of geringste is een mondhoek stuk, maar nu wel 3 gevonden waar de mond heelblijft. En dat wil je immers. Anders ben je niet eerlijk naar je paard. Ook de neusriem maakt veel uit, engels of gecombineerd. Ik rij het liefst zonder neusriem of Engels, maar dan schuift een bit ook sneller. Maar iets wat je mogelijk kunt proberen.

Verder, als je toch meer bitjes zelf wilt uitproberen omdat je pas na 3 weken ongeveer weet of een bit goed is, kijk eens naar westernbitjes, sweet iron. Die zijn onder de 20 euro en je kunt er gemakkelijk een paar van proberen voor niet al te veel geld. Een billy Allen kost max 30. Ik heb dat ook gedaan.
Helaas heb je niet maat 13.5-14.5 nodig, want ik heb wel 50 bitten thuis liggen. Niet allemaal voor mijn paard gekocht hoor, maar heb wel eens wat opgekocht. Maar heb voor mijn paard wel de hele dure bitten van Sprenger e.d. geprobeerd (en helaas die zijn het niet).

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:15

SGorter schreef:
Cheminee schreef:

Dan heb ik echt vreselijk medelijden met je paard! Tot het M2 mag je bitloos starten, is dat zo'n probleem? Welzijn boven alles toch? Of heb je een bit nodig om je paard in de krul te rukken?

Ff TeMmen hoor. Prima dat je er iets van vindt maar jouw mening is niet persé waarheid.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:01

Zoals hierboven genoemd misschien is een bitje van leer iets om te proberen. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee gehad bij een pony met een erg gevoelige mond!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:52

SGorter schreef:
Cheminee schreef:

Wat een domme reactie.