Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:23

de hackamore lijkt mij goed te zitten! ik vond het sturen ermee ook lastig, mijn paard kan van antuurlijk al heel lastig wendingen gezien hij nooit dressuurmatig is getraind dus op cirkel zetten met hackamore is bijna niet te doen

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:35

ja ik vond dat ook tegenvallen, maar ik was ook constant in gedachten eingelijk ik probeer het gewoon hij loopt er wel een stuk fijner mee, even kijken hoe het buiten gaat dat is meer rechtdoor en moeten we hard werken zodat hij ook op mijn lichaam gaat reageren *hoop ik*

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:40

missanita84 schreef:
ja ik vond dat ook tegenvallen, maar ik was ook constant in gedachten eingelijk ik probeer het gewoon hij loopt er wel een stuk fijner mee, even kijken hoe het buiten gaat dat is meer rechtdoor en moeten we hard werken zodat hij ook op mijn lichaam gaat reageren *hoop ik*

succes buiten, mijne staat weer te koop na 1 keer rijden, ik vertrouw het niet.

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:51

Helene83 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik rij zelf niet bitloos.. maar zag hier wel wat info voorbij komen over hoe een touwhalster hoort te zitten..
Hoe vinden jullie deze zitten?
[ [url=m/S0sbMN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je hem als sidepull gaat gebruiken zou ik het ringetje even op de lijn van de mondhoek ---> achter de oren zetten. Dan schuift hij zo weinig mogelijk. Zo gaat hij wel schuiven ben ik bang ;-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:53

Even bij een paard wat het bit niet prettig vind geprobeert of kingekruist werkt voor haar. Ze vond het heerlijk, dus nu op zoek naar twee kin gekruiste hoofdstellen. Een voor haar en een voor mijn paard :)
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:57

Waaslander schreef:
missanita84 schreef:

succes buiten, mijne staat weer te koop na 1 keer rijden, ik vertrouw het niet.

dank je komt goed!
hij is heel braaf verder, ik kijk het nog een poosje aan, hij geeft duidelijk aan dit een stuk fijner te vinden dan het bit, zodoende wil ik het even doorzetten :j
als ik had geweten dat je het te koop had haha

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:05

GeneralHamon schreef:
Helene83 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik rij zelf niet bitloos.. maar zag hier wel wat info voorbij komen over hoe een touwhalster hoort te zitten..
Hoe vinden jullie deze zitten?
[ [url=m/S0sbMN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je hem als sidepull gaat gebruiken zou ik het ringetje even op de lijn van de mondhoek ---> achter de oren zetten. Dan schuift hij zo weinig mogelijk. Zo gaat hij wel schuiven ben ik bang ;-)

Dank je wel.. Ik denk niet dat ik hem als side pull ga gebruiken.. maar je weet het nooit, laat daarom die ringen er nog maar even aan zitten..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:53

Azmay schreef:
Even bij een paard wat het bit niet prettig vind geprobeert of kingekruist werkt voor haar. Ze vond het heerlijk, dus nu op zoek naar twee kin gekruiste hoofdstellen. Een voor haar en een voor mijn paard :)

Voor kingekruist zou ik echt de Lami neusriem van FRA aanraden, super fijne kingekruiste neusriem die altijd releas geeft van druk als jij je teugels ook losser geeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:04

Ik heb zojuist op een informatieve post van xy... En nog allemaal letters getemd met de vraag of dat in de OP zou mogen.

Maar misschien is sowieso een informatieve OP handig? Met info over de verschillende optomingen, hoe die moeten zitten (eventueel met plaatjes erbij?). Ik weet niet of er mensen zijn die daar een bijdrge aan zouden willen geven als dat van de modjes mag? Ik zou zelf wel een stukje info kunnen geven over bitloos mennen (doe ik ondertussen al enkele jaren)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:06

Daphneeeej schreef:
Azmay schreef:

Voor kingekruist zou ik echt de Lami neusriem van FRA aanraden, super fijne kingekruiste neusriem die altijd releas geeft van druk als jij je teugels ook losser geeft.

Voor mijn eigen paard overweeg ik die zeker, voor het paard van mijn kennis is dat niet echt een optie omdat het budget er niet voor is :+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:06

waar men je mee maartje ?
lijkt mij heel handig idd

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:08

missanita84 schreef:
waar men je mee maartje ?
lijkt mij heel handig idd

Ik men met ideal kaakgekruiste bitloze neusriem. Ohz heb ik meer een voorkeur voor sidepull maar voor het mennen vind ik die onlogisch. En hij is echt op de pinken te rijden :j

Edit: omdat hij kaakgekruist zo goed al reageerde heb ik 'm ohz ook kaakgekruist en niet met sidepull, maar principe van sidepull spreekt me meer aan.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:22

Appelflapje schreef:
raya00 schreef:
Mijn sidepull is een westernhoofdstel met losse sidepull-neusriem van lovelance. Ik heb er inderdaad zelf een bontje om gedaan omdat ik met dit hoofdstel juist met contact rijd en ik dan graag een zachte verbinding heb. Bevalt ons erg goed zo!

Dan ben ik wel nieuwsgierig naar waar je dit bontje vandaan hebt? Ziet er heerlijk uit namelijk!

Dat is gewoon een simpel neusbontje met klittenband. Gekocht bij agradi, ik geloof van sectolin. :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:48

Ik wil best een goede foto maken van mijn hackamore. Gebruik hem nu niet, maar heb hem liggen. Ga hem ook zeker niet verkopen. Wie weet ga ik toch weer terug naar bitloos.

Ik had overigens nooit problemen met sturen. Maar mijn paard is heel licht aan de hulpen. Die kan ik sturen op zit. Heel klein beetje teugel van hals en ik kan scherper sturen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:21

Waar zouden jullie mee beginnen als je begint met bitloos rijden? Mijn poownie gewoon beleerd en altijd gereden met een ongebroken trens. Vind bitloos steeds interessanter worden zeker ook omdat hij altijd met zijn tong loopt te ouwehoeren en maar een klein bekkie heeft. Heb ooit met een kaakgekruisd hoofdstel gereden maar als ik dan los liet bleef het touw van het hoofdstel vaak hangen (liet niet los) dus dat vond ik waardeloos. Wat kan ik het beste proberen als bitloos beginner? :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:23

Als je veel grondwerk met een touwhalster doet kan je eerst gewoon proberen om de teugels aan het touwhalster te knopen, als het goed is snapt je paard de druk daarvan goed.
En anders vind ik een low sidepull ook erg fijn! Dus de ringetjes die wat lager op de neusriem zitten :) Dan schuift het wat minder en het is ook wat duidelijker.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:23

Jildau, ik zou gewoon eens een sidepull pakken. Heb je toevallig een lage neusriem liggen? Teugels aan de ringetjes en gewoon kijken of het hem bevalt. :) De release is dan een stuk duidelijker dan bij een kaakgekruist systeem.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:24

tennan schreef:
Jildau, ik zou gewoon eens een sidepull pakken. Heb je toevallig een lage neusriem liggen? Teugels aan de ringetjes en gewoon kijken of het hem bevalt. :) De release is dan een stuk duidelijker dan bij een kaakgekruist systeem.

Vergeet hem dan niet een heel stuk hoger te doen :) Maar dan is het inderdaad een goede tip!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:27

Mariett schreef:
tennan schreef:

Vergeet hem dan niet een heel stuk hoger te doen :) Maar dan is het inderdaad een goede tip!

Uiteraard, boven het zwevend neusbot. Maar ik ken Jildau en ga ervan uit dat ze dat wel weet :D
Laatst bijgewerkt door tennan op 21-06-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:32

Haha je kan niet zeker genoeg zijn vind ik altijd :) Ik zie het zó vaak fout gaan, dus voor de zekerheid hè?

Jildau, in je profiel staat een paard met een aansnoerneusriem. Aan die aansnoerneusriem zitten ringetjes, toch? Die kan je ook gebruiken voor bitloos rijden om het uit te proberen :) Lekker gewatteerd enzo. Alleen dan natuurlijk niet exact doen wat de naam van de neusriem suggereert, niet aansnoeren! Haha :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:36

Haha bedankt voor het vertrouwen Rianne! :D

Mariett dat is al best een oude foto. Heb inmiddels al heel lang een Rambo Micklem voor hem maar dan de competition variant, of zou het daar ook mee kunnen?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:25

Jildau schreef:

Mariett dat is al best een oude foto. Heb inmiddels al heel lang een Rambo Micklem voor hem maar dan de competition variant, of zou het daar ook mee kunnen?

:))

Volgens mij kan dat niet, want de Competition heeft geen ringetjes op de neusriem. Of je moet dan de teugels al vastmaken aan het ringetje waar de kinriem ook aan zit, maar ik weet niet of dat wel wil.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:27

tennan schreef:
Jildau schreef:

:))

Volgens mij kan dat niet, want de Competition heeft geen ringetjes op de neusriem. Of je moet dan de teugels al vastmaken aan het ringetje waar de kinriem ook aan zit, maar ik weet niet of dat wel wil.

De manier van vastmaken is hetzelfde als je sidepull wil maar de competition is eigenlijk niet stevig genoeg ervoor.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:01

Hallo allemaal

Ik heb voor buitenritten een S hackamore gekocht. Ik heb hem net gepast. Hoe vinden jullie hem zo zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:06

Mooie brede neusriem! Hij zit op het oog hoog/laag genoeg :) Of hij 'los' genoeg zit, weet ik zo niet. Volgens mij moeten er ook met hackamores twee vingers op elkaar tussen de (bovenkant van) de neus en de neusriem zitten!