zadel voor vrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: zadel voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:17

Ik kan niet op een smalle twist rijden zonder heuppijn en moet ook een brede platte zitting achterop hebben anders zitten mijn zitbeenknobbels buiten het draagoppervlak.
Geef mij maar een beetje volume onder mijn kont.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:42

zo zie je, hoe dit per vrouw kan verschillen.
Dit geld voor elke ruiter, man of vrouw . De 1 zit fijn op een smalle twist, de ander op een breder platter oppervlak.
Conclusie? er is geen zadel specifiek voor de vrouw

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:52

Amen to that!

Als ik op een vrouwenzadel moet zitten, oef, wat een hel. Heb precies niks tussen mijn benen.
Plus ik krijg er lage rugpijn van. Echt geen succes. Geef mij maar een gewoon normaal, breed zadel. Mijn eigen Bates zit ook erg breed, zalig :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:00

haha, zo geef ik een voorkeur aan een smalle twist. (kheb dan ook wat smaller bekken)
Ik wil graag kunnen ontspannen in mijn bekken
Gewoon lekker rijden waarin je fijn zit als ruiter.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:09

Even een oud maar interessant topic nieuw leven in blazen...

Ik zie regelmatig veel Sleese zadels op ebay staan voor toch weinig...zadels zien er degelijk 2e hands uit maar zeker niet versleten...hoe komt het dat ze 2e handsvoor zo weinig gaan? Zijn ze dermate in elkaar gezet als passend voor ruiter en paard dat verkopen praktisch onmogelijk wordt?

Zijn deze zadels weer opnieuw passend te maken tegen normale tarieven, ik dacht zo 300-400 euro? Of koop je dan een kat in de zak?

Hoe is de 2e hands markt in Nederland voor sleese?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:26

Ik denk dat het om oude/verouderde modellen gaat. De nieuwe model zadels gaan tweedehands juist nog steeds voor aanzienlijke bedragen en dan koop je toch een zadels dat op een ander is aangemeten.
Voor meer info kun je me een berichtje sturen. Liefst via email of facebook. Ik heb geen tijd om op Bokt te reageren, zie dit nu toevallig :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:53

Hi Aimee, ja weet ik...

Ik ben mij aan het orienteren, maar ik ben deze zadels nog nooit op marktplaats tegen gekomen...en nieuw 4000 zou ik wel 2e hands 2000 voor over hebben, maar zie ze nergens...vandaar...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:34

Nombrado: heeft een massimo een smalle of een brede twist?
Kun je een zadel met een smalle twist passend krijgen op een breed paard (boommaat massimo 40-42)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:43

Een massimo is voor de ruiter gemiddeld. Niet smal en niet breed.
De boom is aan de voorkant erg breed maar op de rug niet.
Als je paard dan breed in de wervels is gaat het daarop wippen.
Je kunt niet automatisch zeggen of dat op een breed paard past. Dat ligt eraan hoe de 'breed' over het paard verdeelt zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:07

Duhelo schreef:
Nombrado: heeft een massimo een smalle of een brede twist?
Kun je een zadel met een smalle twist passend krijgen op een breed paard (boommaat massimo 40-42)

Volgens mij een brede twist. (helemaal bij een boommaat van Massimo 40-42)
Ja, is wel mogelijk...het kopijzer vorm is dan hetzelfde, maar de opbouw voor de ruiter is anders..

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 09:13

Wat is nu wel echt een dressuurzadel met een smalle twist en passend op een breed paard? Zie teveel bomen in het bos staan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:15

De Sentrix van Schutte.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 09:40

@starbreeze. even snel opgezocht maar daar staat dan bij voor smalle paarden. Ik heb een lekkere gevulde fries... ik weet niet of dat dan past.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:48

Hij kan ook op brede paarden, mijn zus heeft die op haar brede kwpn'er (wide) en op die van mij paste deze ook. De vraag is of dat breed genoeg is voor jouw fries. Zelf heb ik de Legend, maar die is iets minder smal in de twist. Stuur ze anders een mail, er is daar ontzettend veel mogelijk :)

De combi brede platte friezenrug icm een smalle twist is vaak wel een uitdaging. Maar zij kunnen je heel goed adviseren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:53

Starbreeze schreef:
De Sentrix van Schutte.

:j Als ik mij niet vergis heb ik deze ook op mijn relatief brede PRE liggen :D

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 09:54

Super. Ik heb ze inderdaad een mail gestuurd. Dank je wel

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:26

Wauw wat een super interessant topic dit! :)

Ik heb in 2008 een nieuwe KN Tango SY gekocht. Helaas heeft het zadel meer thuis gelegen dan dat ik er mee gereden heb, maar de periode dát ik er mee reed zat ik toch niet helemaal lekker. Nu ligt hij sinds een aantal maanden op mijn nieuwe paard. Man o man! Pijn in mijn rechter zitbeenknobbel, trekt helemaal door in de achterkant van mijn bovenbeen. Lijkt aardig richting botvliesontsteking ofzo te gaan. En van voren rijd ik me ook steeds door. Ik dacht dat dat kwam door verkeerd ondergoed. :(Nieuwe instructeur merkte op dat hij vond dat het zadel wat te ruim was voor mij (mt 45).

Ik heb heel hard gespaard voor dit zadel en heb dus ook moeite er afstand van te doen, maar door het lezen van dit topic ben ik er nu van overtuigd dat ik over moet naar een ander zadel. Dus meteen zadelpasser gebeld voor een afspraak! Ik verwacht dat het een lange zoektocht gaat worden aangezien mijn paard echt een megahoge schoft en een wat weke rug heeft, nog verandert in bespiering en ik voor mezelf nu dus ook meer eisen ga stellen. Ik zie wel een beetje tegen die zoektocht op.... :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:32

Fionami schreef:
Super. Ik heb ze inderdaad een mail gestuurd. Dank je wel

Succes met je zoektocht :) je krijgt bij hen ook ruimschoots de tijd om te proberen. Mijn zus wilde ook een smalle twist vanwege heupproblemen, dit zadel ligt perfect op haar paard en is voor haar ook volledig op maat gemaakt.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:25

Ik heb een probleem met het aansluiten van mijn onderbenen ze steken een beetje af, ik heb het gevoel dat als ik ze aanleg ik mijn benen als het ware om de buik moet vouwen. Zeg maar als het ware buigen bij mijn knieën. Waardoor mijn rechterbeen ook nog vaak te ver naar achteren komt te liggen, zou dit door een zadel met een te brede twist kunnen komen?? ik heb namelijk niet het gevoel dat ik mijn benen mooi naar beneden kan laten afhangen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:40

Dit kan ook te maken hebben met de rompvorm van je paard in combi met je beenlengte.
Als je een rond paard hebt en je hebt een kort bovenbeen en de knik /buiging in je been zit boven het breedste punt van je paard heb je ook last van afstekend been.