Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marjoow schreef:Ik gebruik ze alleen bij het springen of crossen, nooit problemen gehad. Staleigenaar zit al heel lang in het vak, altijd kunststof peesbeschermers gebruikt en heeft er ook nooit problemen mee gehad. Ze zullen niet optimaal werken, maar voor hetgeen wat wij doen is het prima
fransje23 schreef:Marjoow schreef:Ik gebruik ze alleen bij het springen of crossen, nooit problemen gehad. Staleigenaar zit al heel lang in het vak, altijd kunststof peesbeschermers gebruikt en heeft er ook nooit problemen mee gehad. Ze zullen niet optimaal werken, maar voor hetgeen wat wij doen is het prima
Als hij altijd kuststof heeft gebuikt zit hij nog niet zo heel lang in het vak, vroeger waren beschermers alleen van leer
Ze bestaan vast al een hele tijd
cassini schreef:Maar nu vraag ik me wel af wat wijsheid is. Springen zonder peesbeschermers met het risico dat het paard zich raakt of springen met goede peesbeschermers met het risico dat de pezen oververhit raken?

. Ga even kijken wat ik nog kan beantwoorden.PartoutZ schreef:Ik heb een topic geopend: http://o.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1795677
Daarin werd ik gewezen op dit topic.
Ik heb lang niet alle pagina's gelezen, maar ik weet nu even niet meer wat ik moet doen..
Mijn paard heeft een peesblessure. Na van alles gelezen te hebben wijd ik dat voor een groot deel en miss wel helemaal aan zijn neopreen beenbeschermers. Die gaan dus ook niet meer om. Maar wat nu wel?
Als ik alles zo lees dan denk ik, dan maar blote benen?!
Maar... hij heeft aan zijn voorbenen enorme schiefels en achter loopt hij vrij nauw.
Dus eigenlijk wil ik wel iets om, maar wat??
Moeilijk!
Die TriZone allsport boots zien er wel aantrekkelijk uit. Iemand daar ervaring mee?
Patty14 schreef:Wat een interessant topic!
Ik gebruik nooit peesbeschermers maar heb wel van die 3in1 beschermers waar ook neopreen in zit. Merk wel dat hij er altijd wel onder zweet maar zijn deze dan net zo slecht als de peesbeschermers?
cassini schreef:Interessant topic. Ik rij ook met neopreen peesbeschermers. Ik doe al een lange tijd geen peesbeschermers meer om met dressuur i.v.m. oververhitting van de pezen. Maar met springen deed ik ze tot dusver wel nog altijd om. Nadat ik een aantal pagina's in dit topic heb gelezen denk ik toch dat ik ze voorgoed in de kast leg.
Maar nu vraag ik me wel af wat wijsheid is. Springen zonder peesbeschermers met het risico dat het paard zich raakt of springen met goede peesbeschermers met het risico dat de pezen oververhit raken?
.Capriootje schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen, en ben hier zelf ook al een aantal maanden mee bezig maar heb helaas nog geen goede oplossing gevonden voor mij en mijn paard. Door een blessure train ik hem altijd met, van lichte dressuurtraining tot pittige crosstraining of springwedstrijd.
Ik denk dat ik voor de dressuur voor deze ga; http://kooleruitersport.nl/p-dsb-dressa ... ginal-2210 of deze http://kooleruitersport.nl/p-equilibriu ... -wrap-4079
De tweede ivm alleen buitenbak en met veel water worden de eerste natuurlijk erg vies..
Maar het is natuurlijk wel een klap geld voor 4 benen![]()
Voor het springen ben ik er nog niet uit. Crossbeschermers krijgt hij vaak plekjes en schuurplekken van dus ook nog goede vinden met de juiste pasvorm is nog wel lastig. De PE's wil ik eigenlijk wel een keer passen. Maar ook door zijn gevoelige huid vind ik echt bont ook wel een goede optie, springen doe ik eigenlijk altijd binnen of op gras.
. Mocht je echt een fijne beschermer hebben gevonden die wel schuurplekjes geeft, zou ik dit als oplossing proberen: http://www.dochorse.nl/kentucky-tendon-grip.html
.
. Leer is glad, dus zweet kan niet blijven hangen, en wol ademt goed
.Yamcha schreef:je huid is je grootste ademhalingsorgaan van je hele lichaam, je huid regelt je temperatuur, die poriën openen zich en sluiten naarmate er warmte weg moet of juist moet blijven. je huid zweet als het echt te warm is, en door het verdampen van het zweet koel je dus weer af, plus dat je huid van alles op kan nemen, ook zuurstof bijvoorbeeld.
Als je huid dat niet zou doen raak je in minder dan geen tijd oververhit, sterven je cellen af (eiwit stolt boven een bepaalde temperatuur, en dat is niet een omkeerbaar proces) en ga je dood.
Dat is precies wat neopreen imo ook doet, het sluit de boel af, de huid kan niet meer doen wat hij doet, peescellen raken boven een temperatuur van 45 graden permanent beschadigd, verliezen hun elasticiteit, en zo raakt de pees beschadigd door de warmte.
.
.