Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:14

Ik ben mede door dit topic zonder peesbescherming gaan rijden, en dat bevalt mij wel, met peesbeschermers waren zijn benen altijd zo nat en nu niet meer, mijn paard tikt zich ook niet aan dus daardoor vond ik ze best overbodig :)

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:35

Ik heb na een peesblessure de Premier Equine gekocht en tot nu toe nog erg tevreden over! kan ze zeker aanraden, ook werd er eerder in dit topic de TriZone allsport boots, en die vind ik sindsdien ook wel erg interessant en lijken mij erg fijne en goede beschermers.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:35

Ik heb een topic geopend: http://o.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1795677
Daarin werd ik gewezen op dit topic.

Ik heb lang niet alle pagina's gelezen, maar ik weet nu even niet meer wat ik moet doen..
Mijn paard heeft een peesblessure. Na van alles gelezen te hebben wijd ik dat voor een groot deel en miss wel helemaal aan zijn neopreen beenbeschermers. Die gaan dus ook niet meer om. Maar wat nu wel?

Als ik alles zo lees dan denk ik, dan maar blote benen?!
Maar... hij heeft aan zijn voorbenen enorme schiefels en achter loopt hij vrij nauw.
Dus eigenlijk wil ik wel iets om, maar wat??

Moeilijk!

Die TriZone allsport boots zien er wel aantrekkelijk uit. Iemand daar ervaring mee?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:44

Mhm. Dit is toch wel erg interessant om te lezen.
Ik ga ook maar eens zonder proberen. Meestal is het niet zo heel warm als ik ze eraf haal, maar kan het altijd proberen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:06

amyyy55 schreef:
Mhm. Dit is toch wel erg interessant om te lezen.
Ik ga ook maar eens zonder proberen. Meestal is het niet zo heel warm als ik ze eraf haal, maar kan het altijd proberen.

Het nadeel is dat je het slecht tot niet hoort als ze aantikken zonder bescherming.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:13

hallo, ik heb dit forum een tijdje gevolgd. Ik heel wat beschermers gebruikt/geprobeerd inmiddels. Helaas had ik ook een groot paard dus was de keuze soms wat bepert maar ik heb nu Tri-zone beschermers en echt waar vanmorgen gereden met 25 graden en de benen waren nog zo goed als droog!.. Ze hebben geen keiharde schaal dus voor hele zware impact niet handig zoals cross, maar voor springen/dressuur echt top.

ik heb ook de BR-Pro mesh gekocht, deze zweten net zo hard als andere peesbeschermers.(misschien nog wel meer, daarnaast zijn ze slap en geven totaal geen bescherming tegen impact), beetje vergelijkbaar met de neopreen dressuur boots.

Veredus heb ik ook, deze zweten wel, maar minder dan de reguliere modellen van bij bijv. BR/HARRYHORSE etc..

Kortom Trizone beschermers (je hebt verschillende soorten) zijn super@!!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:02

Wat een interessant topic!
Ik gebruik nooit peesbeschermers maar heb wel van die 3in1 beschermers waar ook neopreen in zit. Merk wel dat hij er altijd wel onder zweet maar zijn deze dan net zo slecht als de peesbeschermers?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:08

Het gaat erom dat het eronder erg warm wordt en dat is niet goed voor de pezen. Dus een drie in een beschermer die erg warm wordt is ook slecht.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:18

Oke dankje! Dat zal dan ook wel, als die er onder zweet....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:58

Interessant verhaal dit. Ik gebruik kunststof peesbeschermers omdat ik andere gewoon niet kan betalen en de meeste soorten niet in maatje COB verkrijgbaar zijn.

Ik gebruik ze alleen bij het springen of crossen, nooit problemen gehad. Staleigenaar zit al heel lang in het vak, altijd kunststof peesbeschermers gebruikt en heeft er ook nooit problemen mee gehad. Ze zullen niet optimaal werken, maar voor hetgeen wat wij doen is het prima :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:01

Marjoow schreef:
Ik gebruik ze alleen bij het springen of crossen, nooit problemen gehad. Staleigenaar zit al heel lang in het vak, altijd kunststof peesbeschermers gebruikt en heeft er ook nooit problemen mee gehad. Ze zullen niet optimaal werken, maar voor hetgeen wat wij doen is het prima :)

Als hij altijd kuststof heeft gebuikt zit hij nog niet zo heel lang in het vak, vroeger waren beschermers alleen van leer :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:03

fransje23 schreef:
Marjoow schreef:

Als hij altijd kuststof heeft gebuikt zit hij nog niet zo heel lang in het vak, vroeger waren beschermers alleen van leer :D

Hij gebruikt ze al heel lang iig :P Ze bestaan vast al een hele tijd :P

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:03

Ik kreeg ook pas na bijna 10 jaar problemen en dan loopt de rekening veel hoger op dan de beter ventilerende beschermers :)

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:18

Interessant topic. Ik rij ook met neopreen peesbeschermers. Ik doe al een lange tijd geen peesbeschermers meer om met dressuur i.v.m. oververhitting van de pezen. Maar met springen deed ik ze tot dusver wel nog altijd om. Nadat ik een aantal pagina's in dit topic heb gelezen denk ik toch dat ik ze voorgoed in de kast leg.

Maar nu vraag ik me wel af wat wijsheid is. Springen zonder peesbeschermers met het risico dat het paard zich raakt of springen met goede peesbeschermers met het risico dat de pezen oververhit raken?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:21

@cassini, springen zonder peesbeschermers zou ik persoonlijk niet aandurven. Ik zou kiezen voor springen met goede peesbeschermers, hierdoor is de kans ook kleiner dat de pezen over verhit raken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:22

cassini schreef:
Maar nu vraag ik me wel af wat wijsheid is. Springen zonder peesbeschermers met het risico dat het paard zich raakt of springen met goede peesbeschermers met het risico dat de pezen oververhit raken?

Springen met goed ventilerende peesbeschermers :)*
Ze bestaan echt wel hoor, als je wat zoekt vind je ze wel (bv. de Tri-zone, Dalmar Speed, ...)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:45

Springen ga ik wel met bescherming doen. De mijne is sowieso niet zo bang voor hout en niet zo zuinig op zichzelf :+

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:55

Wat een handig topic! En wat goed dat sommige mensen ook gestopt zijn met die peesbeschermers!

Zelf ben ik helemaal anti want inderdaad zie heel veel paarden met peesblessures die ook nog eens witte drukplek haren hebben op de plek waar die geweldige peesbeschermer altijd zat.

In mijn penny tijd (paard net op ijzers en dacht ow wee?!) heb ik tripod beschermers aangeschaft. Dingen werden ook gewoon warm. Ze worden nu gebruik voor op de trailer zodat hij zich niet kan aantikken als hij er uitloopt (hij gaat er als een dragonde uit, komt overigens 1 keer per jaar op de trailer)

Maar als er een goede alternatief komt voor paarden die wel aantikken zou ideaal zijn natuurlijk!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:50

Ik heb het hele topic doorgelezen, en ben hier zelf ook al een aantal maanden mee bezig maar heb helaas nog geen goede oplossing gevonden voor mij en mijn paard. Door een blessure train ik hem altijd met, van lichte dressuurtraining tot pittige crosstraining of springwedstrijd.

Ik denk dat ik voor de dressuur voor deze ga; http://kooleruitersport.nl/p-dsb-dressa ... ginal-2210 of deze http://kooleruitersport.nl/p-equilibriu ... -wrap-4079
De tweede ivm alleen buitenbak en met veel water worden de eerste natuurlijk erg vies..

Maar het is natuurlijk wel een klap geld voor 4 benen ;)

Voor het springen ben ik er nog niet uit. Crossbeschermers krijgt hij vaak plekjes en schuurplekken van dus ook nog goede vinden met de juiste pasvorm is nog wel lastig. De PE's wil ik eigenlijk wel een keer passen. Maar ook door zijn gevoelige huid vind ik echt bont ook wel een goede optie, springen doe ik eigenlijk altijd binnen of op gras.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:20

Hele interessante vragen en meningen allemaal :). Ga even kijken wat ik nog kan beantwoorden.

PartoutZ schreef:
Ik heb een topic geopend: http://o.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1795677
Daarin werd ik gewezen op dit topic.

Ik heb lang niet alle pagina's gelezen, maar ik weet nu even niet meer wat ik moet doen..
Mijn paard heeft een peesblessure. Na van alles gelezen te hebben wijd ik dat voor een groot deel en miss wel helemaal aan zijn neopreen beenbeschermers. Die gaan dus ook niet meer om. Maar wat nu wel?

Als ik alles zo lees dan denk ik, dan maar blote benen?!
Maar... hij heeft aan zijn voorbenen enorme schiefels en achter loopt hij vrij nauw.
Dus eigenlijk wil ik wel iets om, maar wat??

Moeilijk!

Die TriZone allsport boots zien er wel aantrekkelijk uit. Iemand daar ervaring mee?

Heb even je topic bekeken, wat vervelend van de blessure! Ik zou in jouw geval absoluut geen blote benen aanraden. Waarom? De schiefels op de voorbenen wijzen op eerdere blessures, misschien wel door verkeerde beenzetting, aantikken of misschien wel door een klap van buitenaf. Dat zou ik reden genoeg vinden dat je paard wel bescherming nodig heeft om niet nog meer schiefels te ontwikkelen. Zolang ze op de achterbenen zitten vormen ze niet zo'n probleem, maar bij de voorbenen kunnen ze op hele kritieke plekken gaan zitten welke voor het paard bijzonder lastig kunnen zijn.

Het nauw achter lopen en daarbij strijkblessures voorkomen is eenvoudig op te lossen door een strijklapje.

Mocht je het luchtgekoelde effect wel interessant vinden, kan ik de premier equine beschermers aanraden, zoals al eerder vermeld hier in het topic: http://www.premierequine.co.uk/PBSCCata ... ID=2015813

Heeft een harde maar flexibele schaal bij de pees, heeft luchtgaten die ook écht lucht doorlaten omdat ze niet precies op de huid zitten. Binnenkant is van zacht, dun en glad materiaal en het is een zachte beschermer, maar wel met de extra versteviging aan de achterkant bij de pees. Pasvorm is prima, zeker voor de voorkant. Aan de achterkant zakken de mijne nog wel eens af, maar ik denk dat jouw paard aan een strijklapje genoeg heeft.

Tri-zone heb ik zelf de oude crossbeschermers nog van en die deden hun werk ook heel goed. Ik zie ook verschillende mensen hier ook de tri-zone peesbeschermers aanraden, en die zien er ook heel erg goed uit: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9235/56547

Patty14 schreef:
Wat een interessant topic!
Ik gebruik nooit peesbeschermers maar heb wel van die 3in1 beschermers waar ook neopreen in zit. Merk wel dat hij er altijd wel onder zweet maar zijn deze dan net zo slecht als de peesbeschermers?

Misschien heel stom dat ik het zeg, maar in peesbeschermers zit een dunne laag neopreen, en de gangbare dikte in peesbeschermers is 4 mm. In 3-in-1-beschermers/dressage boots wordt er juist een nog dikkere laag neopreen gebruikt (wel 6 tot 8 mm), als vervanging voor de harde schaal die bij de peesbeschermers zit. Ze zien er misschien wel vriendelijker uit, maar worden alleen maar nog warmer dan gewone peesbeschermers.

cassini schreef:
Interessant topic. Ik rij ook met neopreen peesbeschermers. Ik doe al een lange tijd geen peesbeschermers meer om met dressuur i.v.m. oververhitting van de pezen. Maar met springen deed ik ze tot dusver wel nog altijd om. Nadat ik een aantal pagina's in dit topic heb gelezen denk ik toch dat ik ze voorgoed in de kast leg.

Springen met stevige, goed ventilerende peesbeschermers :j .

Capriootje schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen, en ben hier zelf ook al een aantal maanden mee bezig maar heb helaas nog geen goede oplossing gevonden voor mij en mijn paard. Door een blessure train ik hem altijd met, van lichte dressuurtraining tot pittige crosstraining of springwedstrijd.

Ik denk dat ik voor de dressuur voor deze ga; http://kooleruitersport.nl/p-dsb-dressa ... ginal-2210 of deze http://kooleruitersport.nl/p-equilibriu ... -wrap-4079
De tweede ivm alleen buitenbak en met veel water worden de eerste natuurlijk erg vies..

Maar het is natuurlijk wel een klap geld voor 4 benen ;)

Voor het springen ben ik er nog niet uit. Crossbeschermers krijgt hij vaak plekjes en schuurplekken van dus ook nog goede vinden met de juiste pasvorm is nog wel lastig. De PE's wil ik eigenlijk wel een keer passen. Maar ook door zijn gevoelige huid vind ik echt bont ook wel een goede optie, springen doe ik eigenlijk altijd binnen of op gras.

Ik zou de PE's zeker een keer overwegen :j . Mocht je echt een fijne beschermer hebben gevonden die wel schuurplekjes geeft, zou ik dit als oplossing proberen: http://www.dochorse.nl/kentucky-tendon-grip.html

Is een soort sok, is flinterdun materiaal, maar wel erg zacht. Kan hergebruikt worden en is gewoon machinewasbaar. Deze gebruik ik zelf bij paarden die in de cross snel irritaties krijgen van zand en modder. Ik merk dat dit echt scheelt, want vuil komt er niet doorheen :).

Verder heb je ook nog fijne beschermers van prolite, welke een zachte maar gladde binnenkant hebben en open zijn aan de voorkant: http://www.prolitepads.com/boots-and-wr ... ndon-boots

Verder zijn leren beschermers en beschermers met echt (lams)wol gevoerd ook een prima optie :). Leer is glad, dus zweet kan niet blijven hangen, en wol ademt goed :).

Degene die je zelf hebt gevonden heb ik ook even bekeken. Die eerste, beetje look-a-like van de flextrainers. Ik heb ze eerlijk gezegd zelf nog niet durven testen vanwege de wisselende reacties. Hier op stal zijn ze gedegradeerd tot wei-beschermers. Dan doen ze hun werk prima, pezen worden niet warm omdat de paarden niks doen (is al een pluspunt, want sommige beschermers veroorzaken wel warmte ondanks dat de paarden niks doen). Tijdens het werk heb ik er nog geen mening over kunnen vormen.

De stretch&flex zien er goed uit, ook vrij dun materiaal wat warmte netjes kan afvoeren, maar ik zie hier eerlijk gezegd de beschermingswaarde niet van in. Het helpt tegen strijken, maar absoluut niet tegen aantikken! Omdat een bandage meerdere malen rond het been is gedaan, krijg je een dikkere laag, waardoor er nog iets of wat bescherming is. Deze zijn te dun om een degelijke bescherming tegen een klap van de ijzers (bijvoorbeeld) te bieden.

Verder zien ze er wel goed uit voor paarden die snel hun kogel verdraaien of een stekerig voorbeen hebben. De begrenzing door de band om de kogel is dan wel weer een fijne oplossing.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:29

Yamcha schreef:
je huid is je grootste ademhalingsorgaan van je hele lichaam, je huid regelt je temperatuur, die poriën openen zich en sluiten naarmate er warmte weg moet of juist moet blijven. je huid zweet als het echt te warm is, en door het verdampen van het zweet koel je dus weer af, plus dat je huid van alles op kan nemen, ook zuurstof bijvoorbeeld.

Als je huid dat niet zou doen raak je in minder dan geen tijd oververhit, sterven je cellen af (eiwit stolt boven een bepaalde temperatuur, en dat is niet een omkeerbaar proces) en ga je dood.

Dat is precies wat neopreen imo ook doet, het sluit de boel af, de huid kan niet meer doen wat hij doet, peescellen raken boven een temperatuur van 45 graden permanent beschadigd, verliezen hun elasticiteit, en zo raakt de pees beschadigd door de warmte.
.

Dat er niet meer duikers dood neervallen in hun fullbody wetsuits dan :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:35

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Over die stretch&flex heb je wel gelijk qua bescherming, hij strijkt niet of iets dergelijks maar wil nog wel eens opzij/weg springen en dan zichzelf aantikken. Hij ziet spoken in de bak :Y)

Door zijn gevoelige huid (schimmel) nijg ik toch heel erg naar echt bont. Maar ga nog even oriënteren!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:40

ik giet gewoon een emmer water langs het been voor het rijden :+ werkt ook best om de boel koel te houden onder de peesjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:29

unihorses schreef:
ik giet gewoon een emmer water langs het been voor het rijden :+ werkt ook best om de boel koel te houden onder de peesjes.

Hoe houd het water het been dan koel? Of maak je een grapje? :o?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:53

@missmiekjee; de 3in1 die ik heb zijn niet zo dik. Ik heb een shet dus die kan ik niet van die dikke dingen om doen :+.

Maar ik doe ze niet meer om als ik alleen ga dressuren (loopt voor de wagen). Alleen als hij echt bescherming nodig heeft. Helaas is er mini's niks anders wat lucht/warmte door laat.. :(