[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:59

Hoi allemaal,

De eerste keer dat ik iets in dit topic plaats, heb wel veel meegelezen (in deel 1) en dan vooral de gedeeltes over Hidalgo.
Een tijdje geleden heb ik een aantal modellen gepast, de Venice 2, Alicante 2 en de Mallorca Special 18 inch.
Ik had eigenlijk besloten om de Mallorca Special te kopen ivm de inch maat, maar nu weet ik even niet zo goed meer wat ik moet doen. Mede door de prijs en het leren kopdeel wat de Specials hebben.

Helaas heb ik geen foto dat ik op de Mallorca zat, maar wel de Venice en Alicante, deze zijn allebei 17,5 inch. Wat vinden jullie hiervan?

En nou zag ik op de site van hidalgo-zadel.nl dit staan: Venice Special Island 17,5 inch, ladies choice seat! Hoezo ladies choice seat? :=

Foto's :
Venice 2
(paard staat niet echt mooi, maar het gaat om het zadel)
Afbeelding

Nog een keer
Afbeelding

Alicante 2
Afbeelding

Edit: Hier rijd ik op een JC boomzadel, ook een 17,5 inch. Maar ik weet dat het per zadel verschilt.
Beugels wat te kort, maar het was de eerste keer los in de bak :o
Afbeelding

finnens

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:14

Ik heb nog een vraag, zijn er ook veiligheidsbeugels die je aan Barefoot fenders kunt doen?
Ik heb er nu gewoon de standaard western beugels van Barefoot aan .

hierboven, geen verstand van dat soort zadels, sorry :')

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:17

De beugels op de laatste foto die ik heb kunnen aan de Barefoot fenders :) weet niet of je dat bedoelt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:21

Ja dat bedoelde ik, waar zijn die te koop? :)

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:24

Bij goedhard.nl als ik het zo goed schrijf!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:33

Hm Denise, ik vind alle 3 de zadels er op zich wel leuk uitzien, maar bij allemaal vind ik persoonlijk dat je te veel op de lepel zit, op een omhoog lopend schuin vlak dus.

Waardoor je bekken voorover gekanteld wordt en je met een holle rug gaat zitten.

Dat is niet comfortabel voor zowel ruiter als paard. Zorgt ervoor dat je niet goed kunt ontspannen, de bewegingen niet goed kunt volgen en niet op de juiste manier kunt inwerken.

En je krijgt er gemene rugpijn van als je meer uren in het zadel gaat maken...

Over veiligheidsbeugels aan westernzadels: de meest voor de hand liggende keus is dan om beugels met kappen (tapaderos) of korven te gebruiken zodat je voet er niet doorheen kan schieten en er nauwelijks nog iets anders in kan blijven hangen zoals bvb. een tak of grendel van een hek ofzo.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:41

Ja, dat van die holle rug gebeurt inderdaad... Dat had ik in de Mallorca niet, maar dan zit ik weer met dat kopdeel stuk.
Maar ze zijn dus wel echt te klein? Stom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:43

Ik vind ze ook te klein.....
Gek is dat he, ik pas ook altijd prima in 17,5 inch maar bij de dressuur/veelzijdigheidszadels van Hidalgo paste het ook niet :n De Caracas heeft wel net dat beetje meer ruimte omdat het geen lepel heeft en dus niet oploopt, maar niet iedereen wil een spaans zadel natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:49

Ik vind de zadels op zich niet zo klein onder je ogen en denk dat het de meeste mensen ook niet op zal vallen eigenlijk.

Misschien zijn de zadels qua bouw gewoon heet rond in de zitting?

Dat zie je nogal eens, dat het vanaf de schoftruimte zeg maar via een dieptepunt vrijwel direct weer omhoog gaat, zonder een fatsoenlijk "recht" stuk om in te zitten -O-

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:16

Ik vind de Alicante wat voorover kiepen. Misschien lijkt het op de foto zo. En de zitmaat.....nou, net aan. Ik hou persoonlijk van ruimte. Maar een ander zit graag wat opgesloten.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:32

Bedankt allemaal!
Spaans zadel heb ik ook aan gedacht, maar dat heb ik toch liever niet.
Ze vallen volgens mij ook best wel klein, ik ga toch maar voor een grote maat!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:39

Welk type zouden jullie mij aanraden met wat ik doe?
Ik doe voornamelijk freewheelen met wel serieuze training. Nu Engelse basis, maar ik sluit niet uit dat ik straks weer een stap naar het Western maak.
Met boomzadels kies ik voor dressuur, vind vzh niet fijn zitten.
Heb al zoveel gehad met mijn vorige paard... Wil ik nu een beetje voorkomen ;)
En een nieuwe zit er financieel niet in

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:44

Ze vallen idd niet groot ( vriendin van me heeft een 20 " , klinkt groot maar valt als een royale 18 " .Dat zadel is te koop overigens . Dus als iemand nog een super nette maar gebruikte Hidalgo zoekt ...

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:46

Die is zo goed als gereserveerd :D

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:57

Dit weekend had ik de Barefoot Madrid te logeren ;)

Vooraf waren zoals ik al eerder schreef mijn verwachtingen niet zo hoog. Het is niet echt mijn smaak. Toch deed het zadel mij zeer positief verbazen toen in de doos open maakte. Mooi afgewerkt, leuke kleine details, goed gecombineerde materialen.

Door de regen van afgelopen weekend, helaas alleen op mijn eigen paarden kunnen testen. Maar het was op mijn paard niet echt een succes. Ik heb een drumhorse van 1.70 die nogal rond is.. Als ik heel eerlijk ben vond ik het geen gezicht... Ondanks dat vind ik het wel echt een heel mooi zadel en ben ik heel benieuwd hoe het op andere type paarden staat!

Op de facebookpagina kun je foto's bewonderen ;)
https://www.facebook.com/tevoetentepaard

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:14

Ha Soraya,

dat ziet er inderdaad niet echt chique uit, zo’n nog nieuw vierkant er bovenop liggend zadel :P

Staat het op zo’n kleintje nog beter :')

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:15

ik ben eens benieuwd, zijn de seats ook los te koop?
stel zadel is nog goed, maar je seat niet

soraya, hoe reed het?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:03

Hoi! Ik ben sinds kort weer "in de paarden", ik rij de belg van mijn buren. Ik lees nu al een tijdje mee hier, ook bij deel 1. Ik vroeg mij af, heeft iemand ervaring met een FRA zadel? Ligging, kwaliteit, zit, dat soort dingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:09

LadyMadonna schreef:
Ik doe voornamelijk freewheelen met wel serieuze training. Nu Engelse basis, maar ik sluit niet uit dat ik straks weer een stap naar het Western maak.

Pfoeh, dat is wel wat weinig info op zich, misschien eerst even kijken of we wat kunnen snoeien in mogelijkheden :)

Welk(e) merk(en) en types zadels spreken je aan en waarom?
Wil je een soepel zadel of liever wat stijver?
Wil je Engelse of western wedstrijden ermee kunnen starten?
Wil je dij / knie / aanpasbare wrongen of geen wrongen?
Leer of kunststof nog voorkeur?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:15

LadyMadonna, het eerste wat mij te binnen schoot was de London, ook n.a.v. je eerste post in dit topic. Vind het een fijn zadel voor het serieuze werk en je kan er ook heerlijk mee buitenrijden. Maar zoals pmarena zegt, er zijn legio mogelijkheden dus eerst maar even specifiek kijken wat je verder wil :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:18

quibje schreef:
ik ben eens benieuwd, zijn de seats ook los te koop?
stel zadel is nog goed, maar je seat niet

ter verduidelijking sorry, het gaat hier om de zittingen van barefoot zadels
ik kan dat nl nergens terugvinden

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:21

_Deniise_ schreef:
Hoi allemaal,

De eerste keer dat ik iets in dit topic plaats, heb wel veel meegelezen (in deel 1) en dan vooral de gedeeltes over Hidalgo.
Een tijdje geleden heb ik een aantal modellen gepast, de Venice 2, Alicante 2 en de Mallorca Special 18 inch.
Ik had eigenlijk besloten om de Mallorca Special te kopen ivm de inch maat, maar nu weet ik even niet zo goed meer wat ik moet doen. Mede door de prijs en het leren kopdeel wat de Specials hebben.

Helaas heb ik geen foto dat ik op de Mallorca zat, maar wel de Venice en Alicante, deze zijn allebei 17,5 inch. Wat vinden jullie hiervan?

En nou zag ik op de site van hidalgo-zadel.nl dit staan: Venice Special Island 17,5 inch, ladies choice seat! Hoezo ladies choice seat? :=

Het leren kopdeel van de Specials; de kamer wijdte wordt zo automatisch aangepast aan je paard, en geeft toch genoeg stabiliteit.

De lady's choice heeft een breder zitvlak. Voor sommige vrouwen prettiger, kan meer comfort geven.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:51

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:13

LadyMadonna schreef:

Stef, welk boomloosje wat je hebt gehad vond je zelf fijn en wat vond je er fijn aan?
ik vind zelf namelijk zadels met niet te veel cantle fijn, vrijheid *\o/* ;)
dus heb ik mijn keuzevrijheid al direct beperkt, op zich wel makkelijk, er is minder om uit te kiezen.
en ik vind zelf torsion gewoon een erg fijn merk kwa zit, heb nu dus weer een torsion, maar dan de ijslanderversie , heeft geen cantle maar gewoon een verdikking in de zitting achteraan .

maar als je niet zo een specifiek puntje hebt, is er gewoon heel veel te kiezen ,
zelf zou ik als ik wel een zadel met cantle wilde waarschijnlijk een standaard of endurancemodelletje willen
of bij grotendeels lekker boscrossen(welk bos :? )
misschien een westernmodel, of juist een ghost (lekker weinig zadel)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:29

Ik heb jouw boomloosje gehad Sonja, maar die is met James mee gegaan...
Ik heb diverse boomzadels gehad, dressuur en Western, paste allemaal niet lekker.
De London spreekt me qua uiterlijk erg aan, maar die nieuwe (naam even kwijt) ook.
Nu een westernmodel ga ik mijn instructrice niet blij mee maken denk ik, maar die zou eventueel nog haar eigen zadel erop kunnen gooien mits dat past (gaan we morgen passen).
Heb jij nog een boomloos erop Sonja?