Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:27

Eleonora zou je misschien kunnen vragen, zij woont in essen dacht ik.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-07-13 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ervaring die niet uit de eerste hand is verwijderd.

Aimee

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:56

Zinzi_jewel schreef:
Het klinkt idd als een te smalle headplate . Je zadel ligt achterover .
Zodra he gaat zitten gaat het knellen . Dat verklaard wel het gedrag van je paard .
Dat je hem super vast moet aansingelen kan ook niet de bedoeling zijn .
Mijn zadel schuift ook iets met opstappen . Maar een beetje en dat lijkt me normaal ...
Zou toch een andere fitter proberen ...

Het is eerder het kussenkanaal dat te smal is. Daardoor ligt het zadel te veel op het paard in plaats van er omheen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:51

En waarom helt het dan achterover Aimee .
Ben gewoon benieuwd naar jouw idee hierover .
Mooi leermoment

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:34

Omdat het kussenkanaal te smal is ;) Dan kan het zadel niet om de schoft heen vallen, maar drukt op de negatieve reflexpunten van de schoft, dus op de natuurlijke rem van het paard.
Daarnaast heeft Wow het zwaartepunt sowieso al ver naar achteren, dus het zadel helt snel achterover.
Het is overigens allemaal vrij eenvoudig zelf te testen (correcte maat headplate en correcte breedte kussenkanaal), voor uitleg moet TaniaP maar even een pb sturen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:43

Ik ben ook wel benieuwd ! Hoe je dat kan zien. Wil je het hier vertellen Aimee, of moet ik je even een pb sturen ?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:11

meld me hier ook.. ik heb ook een wow waar ik erg tevreden over ben.
Alleen wil ik meer leren over wow en de soorten en maten e.d.
Ben dus ook wel benieuwd naar het hoe eenvoudig zelf testen.
Kan de uitleg hier of moet ik TaniaP pb sturen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:14

TaniaP ?
Wat wil je weten over je wow zadel ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:17

Saddle Fitting in 9 Steps - Step 3 - Gullet Channel width

In dat geval haal ik gewoon weer een filmpje boven water :D
Bovenstaand filmpje legt de correcte breedte van het kussenkanaal uit.
De breedte aan de voorkant is echter ook belangrijk, daarvoor is dit filmpje het meest duidelijk:
Saddle Fitting in 9 Steps - Step 9 - Saddle Tree width

Leg hiervoor je ene hand om de basis van de schoft heen, houd je hand in die positie, haal hem van je paard af en meet met je andere hand de breedte van de schoft. Is dat bijvoorbeeld vier vingers? Dan moet het kussenkanaal op die plek ook vier vingers breed zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:20

Ik heb filmpjes nog niet gekeken hoor ( volgens mij heb ik ze al eens gezien, ooit ), maar waar is de basis van de schoft ? Op de ribbenboog ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:20

De schoft is driedimensionaal. Dat betekent dat de basis van de schoft ook driedimensionaal is.
Vanaf de zijkant gezien, is de basis van de schoft het punt waar de schoft overgaat in de rug. Het diepste punt van de rug.
Dan vanaf het hoogste punt van de schoft ongeveer tien centimeter naar beneden, zit je ook op de basis van de schoft. Je voelt zelf het verschil, daar waar het paard de rug aanspant als je er op drukt en daar waar het paard niet reageert. Die verticale lijn, daar leg je je vingers omheen.

Ik kan er nu geen specifiek filmpje van vinden, maar er staat zoveel op youtube: school jezelf.
Of maak een afspraak voor een zadelpassessie.

Mooi Australisch filmpje (voor de mensen die denken dat ik wat te verkopen heb, nee, Horobin komt écht niet naar Nederland): Recognise your horse in pain

Of een Duits filmpje (ze komt ook écht niet naar Nederland): Saddlefit4life
Rond minuut 12 tot 13 legt Valerie haar hand om de schoft van het paard heen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:27

Ik denk dat ik wel snap waar je bedoelt. dat punt ligt bij mijn paard met hoge schoft en verzonken ribbenboog best een eind onder het hoogste punt van de schoft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:07

Het is ongeveer 10 cm vanaf het hoogste punt van de schoft naar beneden en dan schuin naar het diepste punt van de rug. Je kunt het zelf afvoelen, de 'lijn' tekent zich vanzelf af doordat het paard daarboven een reflexreactie geeft en daaronder niet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:14

tnx aimee voor de uitleg filmpjes. Maar er wordt niets nieuws verteld ..gelukkig :)

Ik vind wow een fijn concept maar merk dat er veel verschillen zitten tussen wel of niet goede fitters. En ik zou dus zelf iig wat meer willen weten zodat de fitter niet onzin kan verkopen. Zo ben ik ook ooit begonnen in de wolzadels ..die zei dit, de ander zei dat... gek werd ik ervan. Dus zelf leren zodat je toch enige controle zelf hebt. Dus zo wil ik dat het liefste ook van de wow. Weten waar ik mee rij en waar welk onderdeel voor dient. Wel zo fijn om enig inzicht in de wow te hebben en wie weet ga ik ooit nog eens leren om zelf de lucht te vullen etc. :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:29

Dat is alleen maar fijn als er niets nieuws verteld wordt. In dat geval weet je al hoe je zelf kunt testen of je zadel past en zo niet, welke aanpassing nodig is.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:37

Hallo wow bezitters. ik heb een vraagje over hoe je bepaalde zaken kunt zien aan je zadel. Bijvoorbeeld is mij gevraagd naar de kussens of deze dd (??) waren met tab of zonder en met stich of zonder??? En hoe kun je de maat van de headplate zien? Die van mij zit achter een kunststof stukje dat vastgeplakt lijkt te zitten en ik durf dat niet zomaar er af te halen om de maat te zien. Tevens kun je zien of er een curved of een flat tree in zit. Ik neem aan dat dit de boom betreft en ik kan wel voelen dat deze in een boog gaat, dan neem ik aan dat het een curved tree is??
Ik vind het best lastig dat ik dit allemaal niet weet van mijn eigen zadel. Ik ben duidelijk een van die mensen die het zadel als een gebruiksobject zie en die de zadelpasser volledig vertrouwt dat die weet waar die mee bezig is.
Kan iemand mij helpen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:49

Laureentje , als het goed is heb je een bon gehad bij je bestelling en daar staan de specificaties op .
Zoals je fitter het zadel ging bestellen bij wow .

CasandroHit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:53

Vorige week een 2e hands Wow zadel gekocht.
Het zadel zit geweldig, maar op advies van velen Kerry Sharp laten komen om mijn zadel aan te laten passen op mijn paard.

Kerry heeft alles, maar dan ook alles aan mijn zadel afgekraakt.
De kussens waren niet goed, de boom te breed en het zadel moest waarschijnlijk worden opgestuurd naar Engeland.
Dit i.v.m. plaatjes in het zadel, die erg kwetsbaar zouden zijn.
Ik heb er naar gekeken, maar ach dat kun je zelf ook wel repareren, mocht het ooit kapot gaan.

Ik kon nieuwe kussens bij hem kopen, a 700 euro, maar vertelde hij erbij, dan moet je volgend jaar weer.
Je paard verandert nog en dan kost het je weer 700 euro.
Alle suggesties die ik deed, werden meteen van tafel geveegd.

Zijn oplossing: Een nieuw zadel bij hem kopen (dat was toch echt de aller voordeligste oplossing), kosten 3000 tot 3500 euro.

Ik heb de 80 euro voorrijkosten betaald, maar voor mij nooit meer Kerry Sharp.

Ik vraag mij af of er nog meer van deze adviezen gegeven zijn.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-07-13 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ervaring die niet uit de eerste hand is verwijderd.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:24

die ervaring kan ik niet met je delen, aangezien mijn zadel gekocht is bij Kerry Sharp, maar hij heeft alleen niet de juiste factuur afgeleverd bij mij, want daar staat niets op alleen, dressuur zadel band B. Daar kan ik erg weinig mee, aangezien ik toch wel wat vragen heb mbt mijn zadel. Ik wil het verkopen, maar kan kopers geen antwoord op hun vragen geven en dat is ook behoorlijk frustrerend.
Eigenlijk zou ik denken, wow is wow en komen toch allemaal uit dezelfde fabriek, of niet?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:36

@ Laureentje
Hoe lang heb je met dit zadel gereden dan.? Is er in al die tijd geen andere HP ingegaan dan.?
Als je de kussens een beetje los maakt kan je ook zien welke kussens er onder zitten..

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:25

Ik heb zelf ongeveer anderhalf jaar met dit zadel gereden en is toen 2x aangepast. Waarbij bij beide keren de HP is aangepast. Maar geen idee welke maat er nu in zit. Daarna heb ik een veelzijdigheidszadel genomen voor een ander paard en dat reed voor mij 100 x beter dan een dressuurzadel. Zal wel aan mijn lengte liggen denk ik. Sindsdien heb ik er wel mee gereden, maar niet meer aangepast en ik rij er dus niet iedere week mee, soms om het nog eens te gebruiken, zodat het leer goed blijft. Vandaar dat ik het nu kwijt wil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:44

Ik denk dat je moet weten welke boom erin zit curved of rechte boom. dat kan je niet zomaar zien ( denk ik ).
Tab of geen tab is gemakkelijk te zien net zoals met of zonder stiklijn. Kijk even op de site van wow saddles in engeland, daarop staat uitleg daarover.
Headplate moet je er even uithalen om te zien welke erin zit.
Kussens moet je er eentje van losmaken en dan kijken, staat er op welke het zijn ( D - DWG of DXWG of diezelfde met DD ).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:48

Ik merk aan de mensen om me heen dat als ze een zadel bij de een hebben gekocht en er door omstandigheden een andere fitter bijhalen dat de andere fitter meestal iets veranderen wil.
Kerry Sharp zet er haast bij iedereen andere kussens onder ... Weet niet wat dat is.
Sandrine hit ik weet niet waar je zit maar kijk eens bij Heleen van dijk of Mechteld , beide dames staan in mijn positief lijst

CasandroHit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:54

@ Knollentuin. Ik woon in het midden van het land.
De fysiotherapeut heeft mij Mechteld aangeraden, daar heeft hij goede ervaringen mee.
Heleen van Dijk heb ik nog nooit van gehoord.
Wat zijn jouw ervaringen met beide dames, werken ze verschillend of hetzelfde.
Bedankt voor je advies !!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:04

Ik vind beide dames eerlijk en Kundig.
Ze zijn goed service gericht en verkopen je niks wat niet nodig is. Als Mechteld in jouw regio zit gewoon Mechteld doen, Heleen komt uit de streek bij Loenen ad vecht- Utrecht dus zou ook jouw kant op passen vermoed ik.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 06:55

Hier ook iemand die erg te spreken is over Helen van Dijk (http://www.happyhorseadvies.nl/home).
Erg vriendelijk, eerlijk, goede service, doet haar werk uitstekend en is nog netjes qua prijs ook. Echt een aanrader!