Air schreef:Wij hebben toevallig de oplossing in een natuurlijk bekapper gevonden. En nee, een natuurlijk bekapper is niet iemand die een cursus van een dag heeft gedaan.
Meerdere hoefsmeden vonden de oplossing ijzers, maar dat is eigenlijk alleen een verdoezeling van het probleem.
Ik denk dat geen enkel paard ijzers nodig heeft, en het is alleen hoeveel tijd je er zelf in wil steken om de hoef weer gezond te maken na ijzers. En dan wegen praktische redenen ook mee.
Maar dat wijkt wel erg af van het onderwerp
Om nog even offtopic door te gaan
Heb je helemaal gelijk in hoor, ik ben ook niet zo pro ijzer.
Nou staat de mijne wel vierkant op ijzers, 't is al een oudje (24).
Heeft áltijd met gelopen.
Heb hem zelf zonder geprobeerd, maar dat ging gewoon niet. Na een paar dagen wilde die niet meer lopen zo pijnlijk als het was en hard als het ging.
Nu zou ik hem eraan kunnen laten wennen, maar dat zou een heel lang en pijnlijk proces zijn.
Heb ik daar zin in? Nee, heeft paardlief daar zin in? Ik denk het niet.
Hij heeft z'n jarenlang z'n pijnvrije pre-pensioen wel verdiend, altijd op topniveau gesprongen (niet onder mij) en zelfs nog een paar jaar als manegepaard
Dus, in feite heb je gelijk. Maar voor sommige is dit gewoon de beste oplossing..

) Maar ze hebben met wandelen enzo nooit een bit in.
Alleen daarom is het gewoon niet haalbaar om bitloos te rijden voor een wedstijdruiter. Plus dat de omscholing echt wel meer inhoud dan alleen een ander hoofstelletje om doen. Niet om een bosrit te maken misschien, maar om dressuurmatig lekker aan de slag te gaan, moet je toch echt nog even flink aan de bak.