Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:31

Air schreef:
Wij hebben toevallig de oplossing in een natuurlijk bekapper gevonden. En nee, een natuurlijk bekapper is niet iemand die een cursus van een dag heeft gedaan.
Meerdere hoefsmeden vonden de oplossing ijzers, maar dat is eigenlijk alleen een verdoezeling van het probleem.
Ik denk dat geen enkel paard ijzers nodig heeft, en het is alleen hoeveel tijd je er zelf in wil steken om de hoef weer gezond te maken na ijzers. En dan wegen praktische redenen ook mee.

Maar dat wijkt wel erg af van het onderwerp ;)

Om nog even offtopic door te gaan :Y)

Heb je helemaal gelijk in hoor, ik ben ook niet zo pro ijzer.
Nou staat de mijne wel vierkant op ijzers, 't is al een oudje (24).
Heeft áltijd met gelopen.
Heb hem zelf zonder geprobeerd, maar dat ging gewoon niet. Na een paar dagen wilde die niet meer lopen zo pijnlijk als het was en hard als het ging.
Nu zou ik hem eraan kunnen laten wennen, maar dat zou een heel lang en pijnlijk proces zijn.
Heb ik daar zin in? Nee, heeft paardlief daar zin in? Ik denk het niet.
Hij heeft z'n jarenlang z'n pijnvrije pre-pensioen wel verdiend, altijd op topniveau gesprongen (niet onder mij) en zelfs nog een paar jaar als manegepaard :(:)

Dus, in feite heb je gelijk. Maar voor sommige is dit gewoon de beste oplossing..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:32

mika11 schreef:
En dat jij bitloos rijdt en dit op alle vlakken beter vindt, ook qua diervriendelijkheid, daar kan niemand wat op tegen hebben. :)
Aan zulke informatie en discussies heb je meer, dan dat een topic al wordt begonnen met zo'n eng anti-bit filmpje.

NU bitloos rijd, en nu vind dat dat beter is.. ik heb ook gewoon met een bit leren rijden, en heb 25 jaar lang gedacht dat ik dat goed deed zo. Ik weet best dat je niet zomaar even 'omschakelt' en al helemaal niet als er niet ergens iemand in je buurt zit die je van juiste info kan voorzien, en je vertrouwen kan geven.
Ik ben het er mee eens dat enge filmpjes contraproductief zijn. Ik had vroeger nood aan info, ik wilde vanalles, maar had geen idee hoe. Enge filmpjes hadden daar echt niks aan bijgedragen toen.

Arra

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:57

Ik rij ook bitloos mijn paard kan geen bit verdragen dierenarts heeft het ook vast gesteld , de bak met hem slepen heb ik ook met hem bitloos en oogkleploos gedaan.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:15

delvira schreef:
annibel schreef:
Mijn merrie rijdt ik wel bitloos omdat ze er veel beter op reageert dan met bit, ze is veel rustiger.
Maar mijn ruin rijdt ik wel met een dubbel gebroken bit, heb ook bitloos geprobeerd maar ik rij alleen in het bos met hem en hij is dan te sterk..

Verder vind ik ook dat je moet weten hoe je het moet gebruiken..

Citaat:
mooi voorbeeld van beide gevallen... en dan vooral hoe het naast elkaar kan...

Dankje! :) Dit is waar mijn paarden en ik ons het beste bij voelen..

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:20

Ik rij niet op mijn ponys (dan zeggen de ruggetjes krak :') ) Maar ze hebben met wandelen enzo nooit een bit in.
Teuntje is al helemaal niet dol op het bit :')
Normaal blijft ze altijd netjes stil staan als ik bijv. halster af doe en touwhalster om doe,
maar met bit.... Als ze het hoofdstel ziet vlucht ze al weg :+

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:22

Ik rijd eigenlijk altijd met bit , zou bitloos wel interessant vinden om een keer te proberen. Vind alleen 60/70 euro uitgeven voor een hoofdstel waarvan ik niet weet of het mij/of me pony wel bevalt een beetje veel. Ken verder ook niemand die wel bitloos rijd. Wie weet als ik een keer centjes te veel heb :)

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:25

Sharkj schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd met bit , zou bitloos wel interessant vinden om een keer te proberen. Vind alleen 60/70 euro uitgeven voor een hoofdstel waarvan ik niet weet of het mij/of me pony wel bevalt een beetje veel. Ken verder ook niemand die wel bitloos rijd. Wie weet als ik een keer centjes te veel heb :)

Je kan ook eerst met halster proberen :)
Als het dan heel goed gaat kun je er altijd nog over nadenken om een echt bitloos hoofdstel te kopen :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:37

Of een lage neusriem.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:25

Sharkj schreef:

Ik heb een neusriem laten maken (vlechten) die je aan je trens hoofdstel kan maken..
Zo kun je ook bitloos rijden en je kan de neusriem op verschillende manieren gebruiken.
Was toen 15 euro volgens mij..
Dit is de site; http://www.diereninpastel.nl/

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:27

annibel schreef:
Sharkj schreef:

Citaat:
Ik heb een neusriem laten maken (vlechten) die je aan je trens hoofdstel kan maken..
Zo kun je ook bitloos rijden en je kan de neusriem op verschillende manieren gebruiken.
Was toen 15 euro volgens mij..
Dit is de site; http://www.diereninpastel.nl/

Zie dat je site veranderd is..
Je kan naar http://www.paardenvlechtwerk.nl/
gaan of via de andere site de link aanklikken..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:30

Ik rij altijd met bit. Ik ben niet tegen bitloos en het heeft bij sommige paarden vast zijn voordelen, maar ik heb nog nooit problemen gehad met een bit, waarom zou ik overstappen?
Ik gebruik bij alle paarden een dubbel gebroken trensje, de dikke en zachte soort, nog nooit een paard gehad met een wondje of een paard wat zijn bit niet in wou.
Ik heb nog nooit een paard gehad wat in verzet ging ofzo, dus blijkbaar doe ik het niet slecht met bit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:22

ik raad ook mensen aan eerst met halster te rijden (ONDER je bithoofdstel, stap aub niet zomaar bitloos op als je paard dat niet gewend is. Het hoeft niet altijd direct duidelijk te zijn dus voorkom ongelukken!!).
En overigens heb ik Sidepulls te koop onder de 70/80 euro; 55 +:)+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:24

Net voor de grap even gekeken, maar er is welgeteld 1 bitloze wedstrijd ergens in juni... :? Alleen daarom is het gewoon niet haalbaar om bitloos te rijden voor een wedstijdruiter. Plus dat de omscholing echt wel meer inhoud dan alleen een ander hoofstelletje om doen. Niet om een bosrit te maken misschien, maar om dressuurmatig lekker aan de slag te gaan, moet je toch echt nog even flink aan de bak.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:25

Hoe dan? Wat is er anders aan? :+
Als je op de juiste manier rijdt zit er gewoon geen verschil in :n

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:28

Wat houdt de omscholing dan in, Loetie?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:10

Peppertree schreef:

Laten we het zo zeggen, die van mij loopt écht niet zomaar hetzelfde met als zonder bit. Voor buitenritje of endurance prima, maar voor het serieusere werk, zal er toch echt aan gewerkt moeten worden...

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:11

Loetie84 schreef:
Peppertree schreef:

Laten we het zo zeggen, die van mij loopt écht niet zomaar hetzelfde met als zonder bit. Voor buitenritje of endurance prima, maar voor het serieusere werk, zal er toch echt aan gewerkt moeten worden...

Als in werken in de mond?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:13

Nee dat zeg ik toch niet :? Werken aan begrip van het paard. Heeft namelijk geleerd om nageeflijk te zijn op een andere wijze dan dat dat is bitloos...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:15

Ik zou het niet doen omdat ik bang ben dat mijn paard dan niet meer luistert, dat geef ik eerlijk toe. Ik ben al zacht in de mond en dan kan ze soms wel eens brutaal reageren. Dus ik wil niet weten wat dat wordt als ik helemaal niets meer "in handen" heb...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:16

O, dat is wel nieuw voor mij. Heb er nu zo'n drie zowel met als zonder bit gereden en merkte bij allen geen enkel verschil. Ook heb ik niet aan omscholing gedaan. Gewoon ander hoofdstel om en klaar.

Dan reed ik niet buiten of recreatief, maar trainde ik 'serieus' op M/Z niveau.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:17

Loetie84:
Dus wat je bedoelt is, voor het serieuzere werk zal er gewerkt moeten worden aan het begrip van het paard, dat is wat je nu zegt.
En voor dat begrip is dan een bit nodig?
Ik volg je niet, sorry. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:18

Loetie84 schreef:

Het blijft moeilijk praten zo. Ik doe alleen aan buiten rijden, en ik vind dat toch wel serieus werk. Letterlijk, het kost nogal wat zweet en kilometers voor je een echt goed geoefend en betrouwbaar trailpaard hebt.
Loetie, dat komt omdat je een bitloos paard, zeker als je zonder teugelcontact rijdt, volledig op de zit moet rijden. En dat is voor veel ruiters wel even werk ja :Y)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:19

Vilar schreef:
Loetie84:
Dus wat je bedoelt is, voor het serieuzere werk zal er gewerkt moeten worden aan het begrip van het paard, dat is wat je nu zegt.
En voor dat begrip is dan een bit nodig?
Ik volg je niet, sorry. :)

Het ging om omscholing... Als jij gewend bent aan een samsung, zul je ook even moeten wennen aan een iphone.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:21

Ik heb de mogelijkheden (maar wie niet?), doe het ook wel eens, zelfs zonder iets aan het hoofd, en rij toch lekker verder met bit.

Bevalt prima, zie geen voordelen van bitlooos, hou van het directe van een bit en mijn paard vind het prima zo.

Niet zo moeilijk dus.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-01-13 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:21

Heleennn schreef:
Ik zou het niet doen omdat ik bang ben dat mijn paard dan niet meer luistert, dat geef ik eerlijk toe.

Bitloos oefenen (in een veilige rijbak dus) zou nochtans de basis kunnen zijn van een relatie met je paard die wel op vertrouwen gebaseerd is.