Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:19

Zo zit de singel bij mijn paard.

Afbeelding

Dit was na het rijden. Hij blijft veel beter op zijn plek dan mijn normale singel. Die kroop altijd wat naar voren waardoor mijn zadel ook een klein beetje ging schuiven.

Marvel

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:04

Dat probleem van het schuiven heeft mijn paard ook. Ik heb nu een maatzadel en singel die eindelijk blijft liggen. Maar hij vind de sing te hard/stug.
De zadelmaker is nu de singel daarop aan het aanpassen, maar als dat niets wordt, zit ik fairfax te overwegen. Belangrijkste is dus soepelheid en dat hij op de plek blijft.

Ik zie op de site trouwens meerdere type fairfaxsingels. Welke heeft de voorkeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:21

Myour schreef:
Het is een vrij flexibele singel en de buitenste randjes zijn super zacht. De foto's kunnen iets vertekenen omdat mijn paard z'n voorbenen meer onder z'n lichaam zet als hij stilstaat.
Heb de foto's ook doorgestuurd aan de ruitershop en die vonden de singel zo ook goed zitten.

Super Myour. Bedankt voor de foto's. Ik denk dat mijn paard iets breder is dan die van jou, dus zou de standard eigenlijk ook goed moeten zitten. Fijn dat de ruitershop hem ook goed vonden zitten.

En inderdaad een superservice van Pas de Deux +:)+

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:33

Jotoma schreef:
Dat probleem van het schuiven heeft mijn paard ook. Ik heb nu een maatzadel en singel die eindelijk blijft liggen. Maar hij vind de sing te hard/stug.
De zadelmaker is nu de singel daarop aan het aanpassen, maar als dat niets wordt, zit ik fairfax te overwegen. Belangrijkste is dus soepelheid en dat hij op de plek blijft.

Ik zie op de site trouwens meerdere type fairfaxsingels. Welke heeft de voorkeur?

Je zou even de ruimte tussen de ellebogen van je paard moeten meten, staat ook op onze site bij het artikel: http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 36&lang=NL
Als deze 20 cm of minder is zou je de Small nodig hebben, anders de Standard.
Als dressuursingel zou je de keuze hebben tussen de singel met of zonder ring. Degene met buikflap wordt vooral in Engeland gebruikt omdat de meeste eventingzadels daar lange singelstoten hebben :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:48

Pas de deux heeft inderdaad een superservice! Ik heb een tijd geleden met ze gemaild en ga binnenkort de singel bestellen (is wat naars tussen gekomen)... Vind de singel mooi zitten op de laatste foto. Staat wel iets af, maar blijft mooi aansluitend.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:10

Pas_de_Deux schreef:
Jotoma schreef:

Je zou even de ruimte tussen de ellebogen van je paard moeten meten, staat ook op onze site bij het artikel: http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 36&lang=NL
Als deze 20 cm of minder is zou je de Small nodig hebben, anders de Standard.
Als dressuursingel zou je de keuze hebben tussen de singel met of zonder ring. Degene met buikflap wordt vooral in Engeland gebruikt omdat de meeste eventingzadels daar lange singelstoten hebben :)

Ik bedoelde idd deze drie die je omschrijft:
http://www.fairfaxsingel.nl/index.php?i ... 93&lang=NL

Het enige verschil tussen de bovenste 2 is de d ring? Verder qua vorm hetzelfde?

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:06

Leuk te lezen dat jullie onze service waarderen! :D
Het enige verschil is inderdaad de D-ring en het gespje (voor martingalen zonder clipje). Aan de vorm is niets anders.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:58

Houdt deze singel het zadel mooi op de plaats. Mijn zadel wil nog wel eens naar voren schuiven, terwijl het wel goed ligt. paard heeft de singelplaats ver naar voren en een beetje een buikje....... :o

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:02

Misschien kun je het topic gewoon even lezen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:02

Dat heb ik gedaan, maar ik vind er weinig over terug, het meeste gaat over meer schoudervrijheid en dat de paarden lekkerder gaan lopen, en over singeldwang. Super natuurlijk!
Ik zoek specifiek ervaringen van mensen waarvan het zadel naar voren schuift, ondanks dat het zadel goed ligt en is aangepast door een zadelpasser.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:11

lotje5lotje schreef:
Dat heb ik gedaan, maar ik vind er weinig over terug, het meeste gaat over meer schoudervrijheid en dat de paarden lekkerder gaan lopen, en over singeldwang. Super natuurlijk!
Ik zoek specifiek ervaringen van mensen waarvan het zadel naar voren schuift, ondanks dat het zadel goed ligt en is aangepast door een zadelpasser.

Een goed passend zadel schuift niet, geen enkele singel gaat een echt naar voren schuivend zadel oplossen. De Fairfax kan dat in mijn ogen ook niet, hij kan enkel een zadel wat iets schuift stabieler op de plek houden en voor het paard daarom mede meer comfortabel zijn. Maar als je zadel nu al echt over de schouders gaat, is het zadel niet passend en ga je dat niet oplossen met de meest geweldige singel.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:49

lotje5lotje schreef:

Zie mijn reactie bovenaan deze pagina met foto. Maar inderdaad als jou zadel echt veel schuift lijkt mij dat het gewoon niet past. Een singel is natuurlijk geen wondermiddel dat moet je er ook niet van verwachten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:21

Ik ga mee met Lotje 5, ik kan er ook weinig over vinden. Tita geeft aan dat hij nog wel schuift en iemand anders heeft het probleem niet.
Ik heb hetzelfde probleem als Lotje5, inmiddels een maatzadel van Schutte. Mijn eigen singel (elastiek, kunstof) neemt het zadel ook weer wat mee en de singel verschuift naar achter de elleboog. Met een leren, anatomische Schutte singel blijft alles op de plaats. Maar die vind mijn paard te hard/stug.
Dus dat schuiven kan wel worden veroorzaakt door een singel..

Ik denk dat het bij de fairfax wel mee valt Lotje. Hij heeft een soort banaanvorm die onderaan de buik eindigt richting de elleboog. Het lijkt dat hij daardoor al in de singelgroeve valt..

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:19

@Jotoma
Mijn paard is rondgeribd en de singelplaats ligt daardoor ver naar voren. Ik rij al met een banaansingel.
Ik heb vandaag zonder dekje gereden om te kijken hoe de afdruk van het zadel is. De afdruk is heel gelijkmatig, de onderkant van het zadel was ook gelijkmatig "vies" met huidvet. Maar langer dan 5 minuten kan ik niet rijden zonder het zadel te verleggen............
Het ziet er dus naar uit dat het zadel naar voren getrokken wordt door de singel, die niet op de ronde buik blijft zitten, moeilijk!!!!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:31

lotje5lotje schreef:
@Jotoma
Mijn paard is rondgeribd en de singelplaats ligt daardoor ver naar voren. Ik rij al met een banaansingel.
Ik heb vandaag zonder dekje gereden om te kijken hoe de afdruk van het zadel is. De afdruk is heel gelijkmatig, de onderkant van het zadel was ook gelijkmatig "vies" met huidvet. Maar langer dan 5 minuten kan ik niet rijden zonder het zadel te verleggen............
Het ziet er dus naar uit dat het zadel naar voren getrokken wordt door de singel, die niet op de ronde buik blijft zitten, moeilijk!!!!

Zit er elastiek in je singel? daarmee blijf je altijd mee vrijheid behouden dan zonder elastiek, dus dan zou ik zeker ook eens een singel zonder elastiek gebruiken en kijken wat er dan gebeurd! (fairfax heeft ook geen elastiek)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:56

Ik blijf er bij, als je zadel met een gewone rechte singel echt over de schouder schuift dan past hij niet. Dat hij met een anatomische singel beter blijft liggen is fijn (hoewel ik me afvraag hoe de trek- en drukkrachten dan zijn op de singel, het zadel en de rug van het paard), maar een goed passend zadel zoekt zelf zijn zwaartepunt achter de schouder, ook met een rechte singel. De reden dat ik de Fairfax wil proberen is vooral omdat de singel de spieren 'ontlast' en niet in de de huid snijdt.
Ik heb heel veel zadels gepast en gehad en ook heel veel singels. Mijn paard is letterlijk een ramp om een passend zadel op te vinden, ze zijn zelfs vanuit het buitenland gekomen om haar te bekijken :D . Alles schoof naar voren, echt alles. Tot ik er een zadel oplegde die gewoon meteen goed lag. Ze kan nu helemaal uit haar stekker gaan, het zadel blijft liggen, ook met een rechte singel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:06

lotje5lotje schreef:
@Jotoma

Mijne ook rondgeribt en singelgroeve ver achter elleboog. Daarnaast twee schouders die ver door lopen naar achter. Die combinatie zorgt ervoor dat praktisch alles over de schouder valt, maar nu gaat het goed. Behalve de stugheid dus.. Ik heb gemerkt wat voor verschil singels kunnen maken, daarom ben ik ook geinteresseerd in de fairfax.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:21

Gezien het stuk onder de buik wat naar voren ligt t.o.v. de zijkanten, zal de Fairfax best kunnen helpen tegen het naar voren schuiven van zadels bij bvb. de buikige paarden :j

Ook al past je zadel op zich heel goed, als de singelstoten door de singel naar voren getrokken worden, dan gaat het zadel op een gegeven moment toch mee. Tenzij je zadel enorm krap is misschien :=

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:22

Er zijn paarden waarbij de natuurlijke singellijn ver naar voren ligt. In dit soort gevallen kan de singel ook een goed passend zadel naar voren trekken

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:24

pioade schreef:
Zo zit de singel bij mijn paard.

[ Afbeelding ]

Dit was na het rijden. Hij blijft veel beter op zijn plek dan mijn normale singel. Die kroop altijd wat naar voren waardoor mijn zadel ook een klein beetje ging schuiven.

Die van mij ligt hetzelfde als die van jou! Ik ben ook erg tevreden over de singel!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:26

@Pioade, had je hiervoor een rechte singel of een gevormde?? Jouw paard lijkt me niet zo "buikig"??
@ilsemarie, ik heb inderdaad een singel met elastiek, die durf ik ook weer niet te strak aan te singelen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:28

Ik heb een rondgeribte ronde fries en ik moet echt geen singel met elastiek hebben! Met fairfax zonder elastiek blijft alles keurig netjes op z'n plaats :D (en paardlief loopt heerlijk!) Dus kan me er zeker wel wat bij voorstellen dat bij jou een singel zonder elastiek een hoop gaat helpen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:33

@ Ilsemarie, Schoof het zadel bij jou ook zo naar voren? Of meer naar de zijkant??

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:47

zijkant ook wel wat omdat paard scheef in de bespiering zat, maar daar zijn we mee bezig. Ik heb maar een paar keer met singel met elastiek gereden. Ik had een rechte singel, toen tijdelijk een anatomische via zadelmaker geleend maar daar zat dus elastiek in en die mocht ik van haar niet kopen haha want ging galopperen, paardlief spande door angst (lang verhaal) rugspieren wat aan en zadel schoot zo voor over de schouder. En toen vertelde ze dus dat je met een singel met elastiek altijd wat meer ruimte/vrijheid houdt en dat met rondgeribte paarden sowieso niet handig is en in dit geval al helemaal niet. Met fairfax nergens last van. Zadelmaker heeft zadel heel fijn voor elkaar gekregen en sinds de fairfax loopt hij beduidend makkelijker en ruimer! Hij spant heel snel z'n rug als hij in onbalans komt en ook dat is met de fairfax verbeterd heb ik het idee. Uiteraard ook door rijden/rechtrichten maar de fairfax zal daar ook zeker wel aan toe bijgedragen hebben doordat hij veel vrijer loopt in z'n lijf.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:29

@ lotje5lotje

Ik had voorheen een rechte. Ik heb een banaansingel op proef gehad, maar die vond ik te stug. Ook heb ik een singel met elastiek gehad, maar deze schoof ook naar voren. Mijn paard is inderdaad niet heel erg buikig, maar de singelplaats ligt wel redelijk ver naar voren. Mijn huidige zadel heeft een ingebouwde voorsingel dat gaat ook het naar voren schuiven tegen. Met de fairfax lopen de singelstoten recht naar beneden, met de rechte singel iets naar voren.