Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmy81

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:16

Pmarena: Bedankt voor je duidelijke heldere uitgebreide antwoord :) Daar worden we blij van.

OK dus die heavy duty inlages is misschien de beste keuze dan. Ik rijd namelijk wel met stijgbeugels op de Christ Premium Plus ( niet zwaar belast, maar toch altijd wel ietjes )

Laat me even je ervaring weten als je er zelf mee hebt gereden aub. Want als het bevalt heb ik wel interesse om ze in mijn BBP te stoppen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:20

Nou, het was dus voor MIJ de meest logische keus , vooral omdat ik geen liefhebber ben van vilt omdat het zo hard en compact is....maar veel mensen vinden het wèl erg fijn :j

Ik heb jaren geleden natuurlijk zelf de (dubbeldikke) Flex inlages laten maken waar ook een drukverdelend plaatje kunststof in zat, daar zijn deze op gebaseerd door Barefoot. Maar die van Barefoot zijn veel beter omdat het materiaal er omheen veerkrachtiger is. Het plaatje in het midden is ook nog ietsjes steviger zo te zien (heb er meteen in zitten zagen (met een oud steak-mes :') ) natuurlijk om het binnenwerk te bekijken :P )

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:26

Hmmm OK, maar ik heb er dus geen kaas van gegeten. Dus weet niet wat het beste is.

Don: Jij een idee wat voor Am het beste is? Ron kent Am ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:30

pmarena schreef:
Nou, het was dus voor MIJ de meest logische keus , vooral omdat ik geen liefhebber ben van vilt omdat het zo hard en compact is....maar veel mensen vinden het wèl erg fijn :j

Ik hou juist wel weer heel erg van vilt :D . Maar dan hangt het wel een beetje van de kwaliteit af. Dat hele stugge en compacte is vaak kunstof of een mix van kunstof en wolvilt. Zuiver wolvilt is wel compact maar niet stug en juist erg zacht terwijl kunstof van die harde randjes heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:36

Ik heb hier als het goed is een stuk echt wolvilt. Het is ook wel flexibel qua buigen in de lengterichting, maar ik vind het veels te compact....het is totaal niet veerkrachtig en dat vind ik nu juist zo fijn aan bvb. die Moosgummi-inlages , dat veert echt in en absorbeert daardoor lekker goed eventueel gehobbeldebobbel :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:39

Gehobbeldebobbel :')

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:16

zo wat gaan jullie hard. Ik zit nou te twijfelen of ik geen grotere moet nemen ik vind het er niet zo mooi uitzien zo. Iemand ruilen :o

Oh ja ik denk dat ik minstens 10 cm te kort kwam van mijn singel misschien wel 15 heb er dus nog steeds niet mee gereden -O-

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:35

Calimerootje, hoeveel cm zou de benodigde singel,moeten zijn?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:46

Ik ben van: "hoe minder hoe beter" en vind de lengte van de Pony Iberica precies goed op onze Fjord.
Ik vind hem niet naar achteren schuiven - maar misschien leg je hem te ver naar voren en schuift hij naar waar hij hoort?

Ik ben best voor vilt - uiteraard afhankelijk van de kwaliteit. Het ademt, flext en deukt niet in - soms lekker om de combineren met foam.
De moosgummi ademt voor geen meter - het is in feite neopreen. Maar wat je zegt - het is stevig en veerkrachtig, dus zeker geen verkeerde keuze.

Carmen - ik zou eerst eens gaan "rijden" met wat je nu hebt - dat ding is zo dik. En bij twijfel kan je altijd nog zo'n rubberig yogamatje in vorm snijden - wel de randjes laten verlopen (zie de Christ inlage) en dat matje bovenop gebruiken en de Christ foam naar het paard toe. HIER kan je ze bestellen en dan voor de hele straat inlagen maken :+

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:15

OK meiden ik heb vandaag voor het eerst echt gereden ermee. Ik ben eigenlijk heel enthousiast erover. Zoals Don al zegt het is echt dik onder je reet hoor !! Met beugels eraan vind ik echt fijn, gewoon voor de beetje steun.
Ik ben toch blij dat ik een pony maatje heb, want hierdoor schuif ik niet heen en weer. Ik bleef prima zitten. Zadel schuift met het rijden op zijn plaats dat klopt, had ik ook. Je legt het automatisch iets te ver naar voren. Contact met het paard is optimaal. We konden rustig galopperen, wat voor Am heel erg moeilijk is, alleen de hoeken was ff racen, maar ook met plat door de bocht bleef het zadel prima in het midden liggen, geen geschuif ofzo. Verder kon ik vandaag al wat makkelijker aansingelen, waardoor mijn dressuur singel toch eigenlijk de perfecte maat heeft :).

Nou genoeg geluld hier de foto's:

Afbeelding
Bij nader inzien vind ik hem toch niet te klein voor mijn paard ogen.

Inclusief de pony stijgbeugels en kunststof beugels, singelgaatje in de 3e van onder
Afbeelding

En deze is een beetje slecht kwaliteit, maar toch ook ff plaatsen:
Afbeelding

OK Don ik zal er eerst eens heftig gebruik van gaan maken :)

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:31

Carmy81 ziet er goed uit zeg. Fijn dat hij ook zo fijn zit. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:06

Past goed, zo te zien. Fijn dat hij goed beviel. Had je geen last van de ophanging van de stijfbeugels? Die ziet er op de foto wat dikker uit.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:40

Fijn te horen dat hij fijn rijdt!Ziet er ook wel mooi uit op de foto's!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:47

Wat een verschrikkelijk topic, want nu twijfel ik wéér :))

Eerst heb ik heel lang getwijfeld tussen een boomzadel of een boomloos zadel. Uiteindelijk weet ik nu wel 100 procent zeker dat ik geen boomzadel meer wil (Alleen een WOW, maar dit ligt iets boven mijn budget O:) ), omdat ik nu al zó veel boomzadels heb gehad en heb geprobeerd en ze elke keer nét niet goed liggen, of als ze goed liggen mijn paard er binnen no time uit lijkt te groeien.
Omdat boomloos daarin flexibeler is, heb ik dus de knoop door gehakt..
En toen.. ZOveel soorten, ZOveel verschillen.. Van een stalgenootje heb ik de BF Londen geprobeerd, zij vindt hem héérlijk op haar paard, ik vond hem een verschrikking op de mijne..
Ik zat helemaal opgesloten, kon mijn benen niet meer bewegen, had heel veel last van de pommel, na 10 minuten rijden deed heel mijn lijf zeer, dus mijn vriendin heeft haar uitgestapt en ook die vond het zadel niks. Op het paard van mijn stalgenoot vond mijn vriendin hem wel fijner zitten, dus misschien dat het aan mijn paard ligt :+

Omdat ik zelf nogal veel last van mijn lijf heb (reuma) en met het rijden heb ik vaak heel veel pijn, ging ik eigenlijk denken richting een western-type.
Maar mijn paard, met een ontzettend zwakke rug, is héél kort, dus ik vrees dat bv. de BF Arizona al veel te lang voor haar zal zijn.. De Londen ging nog maar nét.

Buitenzinnig heeft mij een keer een BBP aangeraden, maar ik vond de vroegere BBP's meer een 'dekje' dan een 'zadel' en dat weerhield mij er eigenlijk van om er één te proberen.
Ik mag officieel niet meer rijden, maar dat heb ik omgetoverd naar 'niet meer vallen' en daar probeer ik me dus wel aan te houden.. Met een Bommetjes-paard en alleen een dekje, vond ik dat niet zo haalbaar..
Maar nu ik deze CHRIST Fellsattels zie, begin ik toch wel te twijfelen.. Zou het dan toch iets voor mij zijn? :))

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:56

Wat een mooie foto's op de Duitse sites :j Maar hebben alle Duitse ruiters een antipathie tegen de cap? :))

Ik had nog wat vragen, misschien een stomme vraag.. Maar kan je met dit FellSattel wel rijden in de regen? Is het erg als het nat/vies wordt?
Hoe moet je het schoon houden en onderhouden?

Zijn er duidelijke verschillen tussen de Iberica en de Butterfly?
Op de foto's van dat Reitforum, vind ik dat je wel goed het verschil zit in hoe de vrouw zit in de Iberica en in de Butterfly.. Vind haar houding in de Butterfly beter en het lijkt alsof ze daar ook makkelijker in zit?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:07

Jasia - ik gebruik ook geen cap :+

Je kunt de Lamsvacht producten van Christ gewoon in de machine wassen met een speciaal was middel. Verder kan je hem stofzuigen, uitborstelen met een speciaal borsteltje en het zal geen drama zijn als hij een keertje nat/vies wordt. Maar meestal zit je er op, heb je iets aan als het regent en wordt alleen de voor en de achterkant een beetje nat.

Ja, er zijn verschillen tussen de Butterfly en de Iberica - de Butterfly (zie berichten hierboven) heeft als basis een westernpad en is dus een stuk langer dan de Iberica. Hij ligt dan ook over de schouder/schoft. Ik denk dat het van de persoon afhankelijk is wat ze prettiger vinden zitten.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:14

liljebo schreef:
Past goed, zo te zien. Fijn dat hij goed beviel. Had je geen last van de ophanging van de stijfbeugels? Die ziet er op de foto wat dikker uit.

De stijgbeugels hangen gewoon aan een ring. Maar aangezien ze veel lager hangen dan in een ''normaal'' zadel heb je geen last van dat ze bovenin je benen prikken zeg maar. Ik moet wel een beetje wennen aan het wiebel effect van je benen zeg maar, want het zadel bied natuurlijk geen gedwongen zit. Gevolg: Spierpijn... AUW

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:15

Jasia - ik gebruik ook geen cap

Ik ook niet :o

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:17

Zo, pad is besteld, inmiddels betaald en hopelijk vandaag op de post!!! Ik kan niet wachten!!!
Carmy, bedankt voor de fotorapportage! Hopelijk volgt er ook een van mij en Sam!
Dat wordt voorlopig wel alleen stappen... Gisteren aan de longe gezet en rechtsom loopt hij achter zo beroerd dat ik er niet zo veel mee kan. Veel stappen en ik ga de veearts uitnodigen om hem eens na te kijken. Het zit alleen op zo'n rotplek dat ik hoop dat ze daar iets mee kunnen.... en dat ze dus ook 'conclusive' kunnen vertellen wat de oorzaak is.
Nu hopen dat ik de pad dus ook kan gaan gebruiken :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:28

Welke maat heb je nu besteld Lusitano?
Ik hoop dat je paardje snel verbetert :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:40

pony. Hij heeft een kort ruggetje en volgens Don moet mijn bips daar echt wel in passen. Dus ik geloof Don :D

ik hoop het ook.... maak me er wel echt zorgen om merk ik. Het begint ook steeds duidelijker te worden, misschien ook wel omdat de training weer een tijdje stil ligt door zijn verhuizing....minder spieren is minder kunnen opvangen natuurlijk.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:43

HIer mee eens, ik heb ook pony besteld :) hoop dat we er goed inpassen Lusitano.
Rot dat je paard niet goed loopt, hoop dat je snel duidelijkheid hebt en plan op kan stellen om hem weer fijn te krijgen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:18

Hihi allemaal pony dus :)
Ja natuurlijk maak je je zorgen, logisch toch? Zou ik ook doen hoor.
Als ik jou was zou ik snel de DA langs laten komen, dan ben je misschien van de onzekerheid verlost en komt er een oplossing.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:17

Zo, een afspraak staat ingepland voor aanstaande dinsdag.
Deze kliniek heeft ook mobiele rontgenapparatuur dus mocht het nodig zijn kan hij op de foto! :j
Ik hoop dat ze me een beetje gerust kunnen stellen.
In stap is hij niet onregelmatig maar in draf ziet het er echt heel onplezierig en stijf uit....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:46

Lusitano: Vervelend van je paardje! Ik hoop dat ze iets kunnen vinden waar ze iets aan kunnen doen :)

Haha, het viel me op dat alleen de kleine kindjes een cap op hadden en alle volwassen ruiters niet.. :))

Misschien nog een stomme vraag.. Maar wordt de 'vacht' niet platgedrukt als je er langer op rijdt? Dat het dus na een tijdje gebruik zo plat gaat liggen?