Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:18

Dat vind ik inderdaad een groot voordeel aan iberische zadels, het grote oppervlak. Zijn er eigenlijk iberische zadels voor smalle paarden of paarden even stom gezegd, 'westerse/noordelijke' bouw? Ik weet even niet goed hoe ik dat moet noemen, maar ik bedoel typetje KWPN?

Imitador

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:19

Het was inderdaad zoiets als de laatste! Kijken of ik een foto vind.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:22

Het is hier niet echt duidelijk (oude foto trouwens):

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:28

Imitador schreef:
Zijn er eigenlijk iberische zadels voor smalle paarden of paarden even stom gezegd, 'westerse/noordelijke' bouw? Ik weet even niet goed hoe ik dat moet noemen, maar ik bedoel typetje KWPN?

Ja. Ligt voor tres sangres: hispano - volbloed - arabe, op de plank in standaard maat. Die zijn relatief smal.

De vraag is waarom je het op een KWPN zou wíllen leggen.
Waarom zou je dat met een rechthoekmodel willen wat voor voorwaards rijden gefokt is?

Zadel en stijl zijn letterlijk op het lijf ontwikkeld van het vierkante iberische paard.
Mijn hispano-arabe hengst is zelfs net ondervierkant, ook rechthoek maar dan op de kórte kant :D
Past de extreme ecuyer en bijbehorende stijl perfect bij.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:34

Geen idee, zou zelf niet zo snel een KWPN kopen. Vroeg het me gewoon af ;) Iemand kan wel graag zo'n fijn buitenritten zadel willen hebben voor zijn KWPN? Maar het bestaat dus wel. Maar laten we voor de ts weer ontopic gaan :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:45

Imitador schreef:
Geen idee, zou zelf niet zo snel een KWPN kopen. Vroeg het me gewoon af ;) Iemand kan wel graag zo'n fijn buitenritten zadel willen hebben voor zijn KWPN? Maar het bestaat dus wel.

Hét fijne buitenritten-zadel voor rechthoek-model KWPN is het cavalleriezadel uit De Grote Drie; het Universal Purpose Saddle want door de duitse cavallerie overgenomen en verbeterd is.
Zijn prachtige geïntegreerd ontworpen sets voor- en achtertassen voor. Is ook bedoeld om een bedrol achter de pommel te knopen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-10-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:54

Ik volg dit graag.
ben gek op mooie zadels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:00

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:31

zou je die up saddle nog kunnen gebruiken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:49

caj2008 schreef:
zou je die up saddle nog kunnen gebruiken?

Geen idee.
Ík zou een nieuwe kopen. Ik heb de fabrikant niet voor je paraat maar ze worden nieuw gemaakt.
Heb hier op dit topic ook een link naar een nieuwe duitse variant welke op ebay te koop was gezet.
Onbekend maakt onbemind dus die is zeker voor weinig weggegaan.
Is voor rechthoek-model warmbloeden een goed bewaard geheim voor buitenrijdende fijnproevers dat duitse cavalleriezadel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:57

Had idd al op de Zaldi site zitten bladeren HC, thanks.
Wat ik wil. Diep zitten, lang recht been, hopelijk bitloos maar in ieder geval met signaalhulpen en neckrein. In wezen rij/reed ik al zo. Ik ga voornl. buitenritten, trektochten en TREC rijden, wil ook wel wat kunnen gymnastiseren en 'dressuurmatig' rijden. Hoewel in TREC ook wat sprongetjes zitten is dat niet 't belangrijkst, ben geen hoogvlieger, wil het puur voor de lol en de uitdaging voor mezelf doen dus veel meer dan 40 cm gaan die sprongetjes niet worden. Da's met een westernzadel ook nog te doen dus lijkt me met bijv. een alta escuela/española ook nog wel te doen. Denk dat een vaquera mede daarom ook niet echt geschikt is voor TREC.
De portugese zadels hebben me dan weer een iets te brede galerij voor en achter, maar zag op de Animo site ook een 'halfzadel' die de galerijen korter heeft. Dat lijkt me dan wel weer wat.
Eigenlijk vind ik het ook wel 'leuk' om een zadel te hebben wat bij de oorsprong en afkomst van het paard past dus had ook al naar 't Camargue zadel gekeken (niet 't zelfde als Pyreneeën maar toch zuid Frankrijk), maar da's me ook net wat te veel van't goede.

Ik denk dat ik eerst maar es richting alta escuela/española ga kijken, met de riaño in m'n achterhoofd, volgens mij komt dat toch aardig in de buurt van wat ik wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:18

Francis schreef:
(niet 't zelfde als Pyreneeën maar toch zuid Frankrijk), maar da's me ook net wat te veel van't goede.

De Mérens komt uit frans catalonië.
Het basis vaquera zadel komt heel dicht in de buurt van wat daar van oudsher gebruikt werd.
De camargue zadels niet.
Een volgens ooorspronkelijke werkwijze gebouwde vaquera is enigzins flezibel. De ´boom´ is dan van bundels roggestro. Buigt niet door, dus verdeelt wel gewicht doch staat door torderen de dynamiek van de paardenrug wel toe.
Worden bij Zaldi nog met de hand gemaakt als trots bewaren van hun cultureel erfgoed. Zijn echte juwééltjes van authentiek vakmanschap. Je kan de maat laten maken die je maar wil. Trekkingzadels in nl kan ze leveren.
Hier een jonge gebruikte:
http://www.segundamano.es/cantabria/mon ... 4/?ca=39_s

Een española is een zeer veelzijdig zadel waar alles wat jij opsomt prima mee kan.
Mijn oude zadel is naar NL gegaan en daar voorzien van een werkelijk práchtige uitgebreide set tassen en heeft al een forse trektocht van de Waddenzee tot Wallonië gemaakt. Tot volle tevredenheid van ruiter en paard.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:44

Ik weet niet hoe ver frans catalonië rijkt, ben 'topographically challenged' maar de Merens stamt uit de Ariège, het gebied in de oosterlijke Pyreneeën vlak boven Andorra. Kan me idd voorstellen dat het een vaquera-achtig zadel is geweest wat ze daar destijds gebruikten.
Had gezien dat er meerdere types van op de Zaldi site staan en ik vind het idd wel heel mooie zadels, qua type spreken ze me ook meer aan dan de española, maar ik vermoed dat ik met die laatste net iets veelzijdiger blijf en dat het zeker om m'n paard mee in te rijden handiger is. Dan kan ik als m'n paard echt goed ingereden en geschoold is eventueel nog overstappen op een vaquera.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:57

Huertecilla ik wil even terug komen op wat je geschreven hebt over de engelse zadels. Je zegt dat die boom gemaakt en ontwikkeld is om meer op de schouder te liggen... (of lees ik het verkeerd?) echter leer ik tijdens mijn opleiding dat elk zadel, dus ook de engelse, schoudervrijheid moeten garanderen, en dus minstens 2 vingers achter het schouderblad moeten liggen?

ofwel heb ik een verkeerd beeld bij wat jij schetst als "meer op de schouder liggen", ofwel krijg ik verkeerde informatie tijdens mijn opleiding?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:12

Huertecilla schreef:
Bv. de rejoneo van PH is in totaal 53 cm. lang, doch door de afgeronde kussens is het draagvlak slechts zo´n 45 cm. lang en door de constructie van die kussens op een zadelplek vanaf pakweg zo´n 40 cm. te gebruiken.
Kun je nagaan, dan heb je het over een vaquera!
Portugesas kan je nog korter vinden als dat nodig is.

hoeveel korter dan, en geschikt voor een erg brede overbouwde tinker?
ik heb er namelijk zo eentje, met een enorme zadelruimte van precies 36 cm :o
Esther van Greendistance kon me niet helpen, en in samenspraak met de zadelpasster heb ik besloten om dan maar boomloos te gaan.
ik weet dat boomloos nadelen heeft, maar ik zag geen andere oplossing.

Huertecilla schreef:
Worden bij Zaldi nog met de hand gemaakt als trots bewaren van hun cultureel erfgoed. Zijn echte juwééltjes van authentiek vakmanschap. Je kan de maat laten maken die je maar wil.

huh, bepaalde modellen dan maar ofzo?
ik heb ooit een zaldi vaquera (mixta geloof ik) geprobeerd, en daar was niet veel stro in te vinden.
paste ook niet echt op mijn paardje: http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... -klein.jpg
:')

sinds ik mijn gaston mercier ensell' shagya heb, breng ik vele uren per dag in het zadel door: http://www.greendistance.nl/index.php?id=123
:D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:47

Ashkerlon schreef:
ofwel heb ik een verkeerd beeld bij wat jij schetst als "meer op de schouder liggen", ofwel krijg ik verkeerde informatie tijdens mijn opleiding?

Het laatste.

Zie zelf maar waar racezadels en springzadels komen. ´Engelse´ veelzijdigheids- en dressuurzadels liggen ook in de regel verder naar voren dan de DRIE mannenvingers (vier vrouwenvingers) die voor de schoudervrijheid onder een traditioneel paneel nodig zijn.
Je geeft het zelf dus al aan dat die verder naar voren liggen :D
Zie mijn site onder het kopje zadels.

Federico Caprilli ontwikkelde zijn voorwaardse verlichte stijl/zit voor een betere zwaartepuntsverdeling tijdens vrij hoog springen. Dat was met het zwaartepunt van de ruiter minimaal vier - vijf wervels verder naar voren dan voor het optimum voor belasting.
Zijn zadelmaker maakte daar een zadel bij.
Het heeft een revolutie in zadelconstructie teweeg gebracht.
De tot dan traditionele dragende panelen (zie De Grote Drie) konden niet verder naavoren zonder tégen de rand van het schouderblad te stoten.
Met de omgekeerde V kon dat i.c.m. een andere kussen wel doordat het schouderblad erónder schuift.

Inmiddels zijn er allerhanden flex-panelen die ook verder naar voren kunnen, soms zelfs moéten opdat ze werken zoals bedoeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:57

fojoe schreef:
ik heb ooit een zaldi vaquera (mixta geloof ik) geprobeerd, en daar was niet veel stro in te vinden.

Ze maken vaqueras met drie verschilende bomen.
Thermoplastisch kunststof, hout/staal , stro.
Standaard was tot een paar jaar terug hout/staal en nu kunststof.
Zoals ik schreef is het stro een speciaaltje wat ze willen bewaren.

Een dragende lengte van 35 cm. moet geen probleem zijn voor een Portugesa.
Het is wel zo dat het centrum van de zit niet moets verplaatsen t.o.v. het zadel omdat het anders op de verkeerde wervels komt.
Dat maakt dat de zitmaat ook kleine MOET worden.
Tevens is een korter draagvlak automatisch ook een kleiner draagvlak = meer kilos per cm.2 en dus is het goed dat de zitmaat kliener is opdat de ruiterkont dat ook is.

Een ander alternatief is meer lengte gebruiken door flex.panelen die toestaan dat het zadel over een groter oppervlak draagt. belangrijk is dat het centrum van de zit, het zwaartepunt boven de juiste wervels komt.
Dit is bij boomloos heel vaak een volkomen verwaarloosd aspect omdat niet naar de lengste van het zadel t.o.v. de zadelplek gekeken wordt en men geen idéé keeft waar het zwaartepunt van de ruiter ´aangrijpt´ op de brug die de wervelkolom vormt.

Dit punt heb ik op dit topic al aangestipt onder de geometrie van een zadel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:29

*zucht* Mailtje terug van Callista (van TrekkingSaddles.com), beide schoolers zijn volgens haar nog te lang en de verkorte alta escuela heeft ze net gisteren verkocht.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:41

ok hc, dan had ik dus geen speciaaltje maar het gewone spul ;)

aan de maat van de ruiterkont wordt gewerkt :o

Huertecilla schreef:
Een ander alternatief is meer lengte gebruiken door flex.panelen die toestaan dat het zadel over een groter oppervlak draagt. belangrijk is dat het centrum van de zit, het zwaartepunt boven de juiste wervels komt.

dus als ik alle eerdere uitleg goed gesnapt heb, zou een corrector onder een iets te lang boomzadel een alternatief kunnen zijn (mits het zwaartepunt boven de juiste wervels komt), of heb je het echt puur over iets als een orthoflex?
en als ik een te lang a-la-jineta zadel met een corrector gebruik, komt het zwaartepunt verder naar achteren en dan creëer ik een a-la-brida, of is dat heel erg kort door de bocht?
ik doe mijn best om je uitgebreide uitleg te snappen, maar ik vind het geen eenvoudige materie

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:55

Huertecilla schreef:
De beste oplossingen komen van Gaston Mercier.
Een goedkoper alternatief biedt Zaldi. Die hebben een model waar ze de rechten op naamgebruik van Miguel Vila Urbach voor betalen; http://www.trekkingsaddles.com/html2006 ... i-vila.htm
Een echt prima zadel zonder meer, doch logischerwijze geen Gaston Mercier.

Deze zin spreekt boekdelen: ´we durven wel te zeggen dat het 't beste endurancezadel is in haar prijsklasse´
Ik onderschrijf dit met overtuiging ;)
Als ik de Zaldi Villa zou hebben, zou ik er een CorrecTor onder leggen bijvoorbeeld en bij Gaston Mercier een superdek van hem.´

Oh, en ze zijn beiden niet ´engels´ maar specifieke endurance zadels.

Zaldi valt af: garantie wordt gegeven tot en met 90 km.... We zoeken misschien een zadel voor de 120-ers in 2010
Anderzijds... vooralsnog heeft het huidige zadel perfect dienst gedaan: geen pijnlijke plekjes op de rug na de 90 km afgelopen zaterdag.
Twijfel, de Fransen rijden veelal GM. Das niet voor niks, denk ik dan maar.

Lees net op de site van GM dat de panelen vlakker gemaakt worden sinds kort.... gaat dan weer richting western-achtige oplossing?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 02:17

Ik heb even wat zitten rondneuzen op het internet. Race-zadels en springzadels liggen op de meeste foto's inderdaad op de schouder, dressuurzadels dan weer niet, hoewel die toch ook onder engels vallen?
Aan de andere kant, als je informatie zoekt over de correcte ligging van een zadel, zie je dat toch algemeen de regel wordt aangehouden dat het zadel achter de schouder moet liggen... en dan worden heel demonstratief plaatjes gebruikt van engelse zadels...

Ik vraag het voor alle zekerheid nog eens na tijdens de les.
Als engelse zadels daadwerkelijk op de schouder horen te liggen, is het voor mij in elk geval een reden om over te schakelen naar niet-engelse zadels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:22

fojoe schreef:
dus als ik alle eerdere uitleg goed gesnapt heb, zou een corrector onder een iets te lang boomzadel een alternatief kunnen zijn (mits het zwaartepunt boven de juiste wervels komt), of heb je het echt puur over iets als een orthoflex?
en als ik een te lang a-la-jineta zadel met een corrector gebruik, komt het zwaartepunt verder naar achteren en dan creëer ik een a-la-brida, of is dat heel erg kort door de bocht?
ik doe mijn best om je uitgebreide uitleg te snappen, maar ik vind het geen eenvoudige materie

Ja, bij íets te lang helpt een CorrecTor.

Nee, een zadel voor een voorwaardse zit te ver naar achter is geen ´a-la-brida´ maar een voorwaardse zit te ver naar achter op het paard.

@Ashkerlon: dit topic gaat niet over ´engels´ dus ik ga er niet wederom verder op in. Lees het topic even helemaal door. Het wordt verschillende keren uitgelegd allemaal. Ook op mijn site.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:32

Francis schreef:
de verkorte alta escuela heeft ze net gisteren verkocht.

Die bedoelde ik inderdaad ;)
Jammer, maar... je ziet het is er echt wel. Je kan aan de foto zien trouwens dat de zít dan ook korter is.

Als jouw, logisch overkomende, conclusie is dat een española het type zadel is wat je zoekt, en je in een korte zit past, dan is een korte española niet moeilijk te vinden.
Zelfs de grote fabrikanten maken die probleemloos voor je. Doorgaans zonder of met weinig meerprijs. je moet alleen vooraf betalen want ze kunnen het niet van de plank verkopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:54

scoxxx schreef:
Lees net op de site van GM dat de panelen vlakker gemaakt worden sinds kort.... gaat dan weer richting western-achtige oplossing?

Nee, daar heeft het niets mee van doen, maar danoook níets.
Het profiel van de panelen moet aansluiten bij het profiel van de rug op de zadelplaats.
Gaston Mercier past de vorm van de productie aan bij de modale rug van het paard van hun klant.
Niet meer, niet minder.

De eerste jaren maakte Aimée Mohammed de panelen wat vlakker en omdat híj zijn zadels bedoelt voor iberisch type paard paste hij de vorm bij het modale paard dáárvan aan.

Daar kan je baat bij hebben, of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:52

In andalucía is de top-fabrikant http://www.sayra-armenta.com/index_I.htm

Ze zitten in Ecija, vlakbij Sevilla.
Er zoú een Boktster als zadelmaker stage gaan lopen.

Ik heb daar 7 jaar geleden een opzet gemaakt voor mijn eigen space-frame zadel gebruik makend van hun frame voor hun portugesa.
Vaklui met een verrassend open geest. Ook een ethische bedrijfsvoering.

Ze maken daar ´confectie´ doch ook wát je maar wil. In een paar weken heb je op maat wat je wil. In de regel zonder meerprijs.
Hun standaard prijzen bieden zéér hoge kwaliteit voor de prijs.
Hun españolas en portugesas vind ik werkelijk subliem.

Wij hebben voor Madame de La Huerta een vaquera van hen. Helemaal goed doch we gebruiken het zadel alleen voor ferias en ik zou het zó omruilen voor een portugesa. Maar ja, dat heet voortschrijdend inzicht ;)