Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Imitador schreef:Zijn er eigenlijk iberische zadels voor smalle paarden of paarden even stom gezegd, 'westerse/noordelijke' bouw? Ik weet even niet goed hoe ik dat moet noemen, maar ik bedoel typetje KWPN?
Imitador schreef:Geen idee, zou zelf niet zo snel een KWPN kopen. Vroeg het me gewoon afIemand kan wel graag zo'n fijn buitenritten zadel willen hebben voor zijn KWPN? Maar het bestaat dus wel.
caj2008 schreef:zou je die up saddle nog kunnen gebruiken?
Francis schreef:(niet 't zelfde als Pyreneeën maar toch zuid Frankrijk), maar da's me ook net wat te veel van't goede.
Huertecilla schreef:Bv. de rejoneo van PH is in totaal 53 cm. lang, doch door de afgeronde kussens is het draagvlak slechts zo´n 45 cm. lang en door de constructie van die kussens op een zadelplek vanaf pakweg zo´n 40 cm. te gebruiken.
Kun je nagaan, dan heb je het over een vaquera!
Portugesas kan je nog korter vinden als dat nodig is.
Huertecilla schreef:Worden bij Zaldi nog met de hand gemaakt als trots bewaren van hun cultureel erfgoed. Zijn echte juwééltjes van authentiek vakmanschap. Je kan de maat laten maken die je maar wil.
Ashkerlon schreef:ofwel heb ik een verkeerd beeld bij wat jij schetst als "meer op de schouder liggen", ofwel krijg ik verkeerde informatie tijdens mijn opleiding?
fojoe schreef:ik heb ooit een zaldi vaquera (mixta geloof ik) geprobeerd, en daar was niet veel stro in te vinden.
Huertecilla schreef:Een ander alternatief is meer lengte gebruiken door flex.panelen die toestaan dat het zadel over een groter oppervlak draagt. belangrijk is dat het centrum van de zit, het zwaartepunt boven de juiste wervels komt.
Huertecilla schreef:De beste oplossingen komen van Gaston Mercier.
Een goedkoper alternatief biedt Zaldi. Die hebben een model waar ze de rechten op naamgebruik van Miguel Vila Urbach voor betalen; http://www.trekkingsaddles.com/html2006 ... i-vila.htm
Een echt prima zadel zonder meer, doch logischerwijze geen Gaston Mercier.
Deze zin spreekt boekdelen: ´we durven wel te zeggen dat het 't beste endurancezadel is in haar prijsklasse´
Ik onderschrijf dit met overtuiging![]()
Als ik de Zaldi Villa zou hebben, zou ik er een CorrecTor onder leggen bijvoorbeeld en bij Gaston Mercier een superdek van hem.´
Oh, en ze zijn beiden niet ´engels´ maar specifieke endurance zadels.
fojoe schreef:dus als ik alle eerdere uitleg goed gesnapt heb, zou een corrector onder een iets te lang boomzadel een alternatief kunnen zijn (mits het zwaartepunt boven de juiste wervels komt), of heb je het echt puur over iets als een orthoflex?
en als ik een te lang a-la-jineta zadel met een corrector gebruik, komt het zwaartepunt verder naar achteren en dan creëer ik een a-la-brida, of is dat heel erg kort door de bocht?
ik doe mijn best om je uitgebreide uitleg te snappen, maar ik vind het geen eenvoudige materie
Francis schreef:de verkorte alta escuela heeft ze net gisteren verkocht.
scoxxx schreef:Lees net op de site van GM dat de panelen vlakker gemaakt worden sinds kort.... gaat dan weer richting western-achtige oplossing?