De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IkbenMarije

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:39

Ik rij mijn tinker al járen met een lage neusriem. Het zal me echt niet boeien of het nou mooi of lelijk is. Ik heb er uberhaupt nog nooit bij stilgestaan..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:12

ligt aan het hoofd van het paard, bij sommige vind ik het mooi, maar bij de meesten niet.
ik heb er nog wel een liggen op de stal.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:40

ik vind het wel een beetje ouderwets. Maarja als je paard er goed onder loopt waarom ook niet?:)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:48

Eigenlijk heb ik er gewoon niet over nagedacht. De gecombineerde neusriem zag ik overal, en die heb ik genomen. Wel heb ik het sperriempje eraf gehaald.. Ik vroeg me eigenlijk af wat het nut daarvan was, toen ik zonder geen verschil merkte maar besloten dat er geen nut van was :+ Voor mijn merrie dan :)

Na dit topic ben ik wel benieuwd of het verschil zou uitmaken bij mijn merrie, al vraag ik me af of het dan positief verschil uit zou maken omdat zij juist zo gevoelig op het onderste gedeelte van haar neus is :)

Aansnoeren is toch meer een keuze van de ruiter? Elk riempje kan strak aangetrokken worden :) Ik heb wel een aansnoerneusriem (klinkt al lekker vriendelijk), maar hem aansnoeren doe ik niet ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:59

Aan het hoofdstel van mijn leasepaard hangt een lage neusriem. De eigenaren waren erachter gekomen dat hij hier goed mee loopt, dus waarom niet? Mij maakt het niet zo veel uit wat er aan hangt. Toen ik een tijdje geleden een onderlinge wedstrijd had zei de jury achteraf dat ze een gecombineerde neusriem mooier vond. Ik had echt zoiets van: nou en? wat maakt dat nou eigenlijk uit? Hoofdstel ziet er goed verzorgd uit dus vind het niet bepaald nodig om hier een opmerking over te maken zij dus duidelijk wel :Y)

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:14

Ik rijd met lage neusriem, gewoon omdat ik dat nou eenmaal doe. En omdat mijn paard geen hoofd heeft voor een dubbele neusriem, staat echt heel erg raar (misschien ook omdat ik het bij haar niet gewend ben)
Ik ga binnenkort een western hoofdstel kopen, dus dan rijdt ik helemaal zonder neusriem, dat vind ik eigenlijk het allermooist. Met zo min mogelijk frutsels en dingen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:22

Mijn paard wordt vervelend van druk onder de kaak, dus enige neusriem die ik kan gebruiken is een lage. Vind het ontzettend lelijk bij haar, maar het is niet anders.

Jonge ding (5) is ingereden met gecombineerde, had last van een tandje en tandarts adviseerde een week niet te rijden en daarna nog een week met lage neusriem om te kaak te ontzien (daar had ze last van tandje) zodat t goed genezen zou zijn. Heb 1x de lage neusriem erom gehad, los of strak of normaal maakte niet uit, ze was niet te rijden, ze vond t echt vreselijk, combi er weer omgedaan en ze deed weer normaal. Dus ik kijk gewoon naar waar het paard fijn op loopt :)

Maar inderdaad, hij is uit de mode, op maneges wordt ie nog wel veel gebruikt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:31

Ik rijd bitloos met alleen zo een neusriem... :D
Kan prima. :)

En aan mijn andere hoofdstel heb ik helemaal geen neusriem. :P

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:36

Jolienn schreef:
Mijn paard wordt vervelend van druk onder de kaak, dus enige neusriem die ik kan gebruiken is een lage. Vind het ontzettend lelijk bij haar, maar het is niet anders.

Jonge ding (5) is ingereden met gecombineerde, had last van een tandje en tandarts adviseerde een week niet te rijden en daarna nog een week met lage neusriem om te kaak te ontzien (daar had ze last van tandje) zodat t goed genezen zou zijn. Heb 1x de lage neusriem erom gehad, los of strak of normaal maakte niet uit, ze was niet te rijden, ze vond t echt vreselijk, combi er weer omgedaan en ze deed weer normaal. Dus ik kijk gewoon naar waar het paard fijn op loopt :)

Maar inderdaad, hij is uit de mode, op maneges wordt ie nog wel veel gebruikt.

Je moet gewoon zoeken naar wat bij je paardje past ..
weet van de sportpaarden die zo 140 ofz lopen daar word soms maanden aan besteed ee ze de PERFECTE combinatie van neusriem en bit hebben gevonden ..
zo vervelend denk ik soms bij mijn pony was het snel gevonden

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:55

lage neusriem is niet mijn voorkeur, lelijk, mijn mening, sorry.
ik gebruik een neus+sperriem.
aansnoerriem 5cm dik is prachtig!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:35

rebeltje schreef:
Eigenlijk heb ik er gewoon niet over nagedacht. De gecombineerde neusriem zag ik overal, en die heb ik genomen. Wel heb ik het sperriempje eraf gehaald.. Ik vroeg me eigenlijk af wat het nut daarvan was, toen ik zonder geen verschil merkte maar besloten dat er geen nut van was :+ Voor mijn merrie dan :)

Na dit topic ben ik wel benieuwd of het verschil zou uitmaken bij mijn merrie, al vraag ik me af of het dan positief verschil uit zou maken omdat zij juist zo gevoelig op het onderste gedeelte van haar neus is :)

Aansnoeren is toch meer een keuze van de ruiter? Elk riempje kan strak aangetrokken worden :) Ik heb wel een aansnoerneusriem (klinkt al lekker vriendelijk), maar hem aansnoeren doe ik niet ;)

Een aansnoerneusriem heet niet aansnoerneusriem omdat je hem aan moet snoeren maar vanwege het mechanisme van de sluiting. Doordat je 'm via een soort katrolletje twee keer langs de onderkaak laat lopen KUN je 'm strakker aansnoeren dan een neusriem met een gewone gesp. Niet dat je dat moet willen, want hoe kan het paard de kaak dan nog ontspannen ;)

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:35

Ik rij afwisselend met een lage neusriem of een engelse hoge neusriem. Bij ons loopt bijna alles op een lage neusriem en dat zijn wel zo'n 50 a 60 paarden...zowel pensionklanten als manege paarden. Na het lezen van het stul op subtainable dressage krijgt die van mij echt geen aansnoergeval meer om...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:46

gabjj8 schreef:
lage neusriem is niet mijn voorkeur, lelijk, mijn mening, sorry.
ik gebruik een neus+sperriem.
aansnoerriem 5cm dik is prachtig!!

Ja dit heeft echt toegevoegde waarde :Y) En ik neem aan dat je breed bedoeld, dik lijkt me nogal lelijk..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:20

Bij de lage neusriem is het belangrijk om deze niet te vast te snoeren omdat deze neusriem sterk inwerkt op het hele dunne stukje bot. Zie foto. Zo vriendelijk is de neusriem dus niet.

Afbeelding

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:25

Schangah schreef:
Bij de lage neusriem is het belangrijk om deze niet te vast te snoeren omdat deze neusriem sterk inwerkt op het hele dunne stukje bot. Zie foto. Zo vriendelijk is de neusriem dus niet.

Afbeelding

Dat is geen enkele neusriem die wordt vastgesnoerd :Y)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:39

Heb het altijd al een lelijk ding gevonden. Maar dat betekent niet dat ik hem niet zou gebruiken als ik hem nodig had. Rij zelf met een aansnoerneusriem, dit verdeelt de druk beter en mn paard reageert hier goed op. En vind hem veel mooier :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:39

Raggel schreef:
Schangah schreef:

Afbeelding

Dat is geen enkele neusriem die wordt vastgesnoerd :Y)

Geen enkele neusriem is vastgesnoerd vriendelijk , maar deze werkt wel heel scherp in op het neusbeen, ook met de ruimte van twee vingers ertussen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:44

Schangah schreef:
Geen enkele neusriem is vastgesnoerd vriendelijk , maar deze werkt wel heel scherp in op het neusbeen, ook met de ruimte van twee vingers ertussen.

Dat doet hij enkel en alleen wanneer het paard met een ruk zijn mond opent, en waarom zou hij zelf zijn neusbeen breken. Zo veel kracht kan een paard niet eens zetten met zijn mond. Als ruiter kun je onmogelijk zo'n kracht op de neusriem uitoefenen dat er wat breekt, wanneer je tenminste de teugels gewoon aan het bit en niet aan de neusriem vastmaakt. Maar dat lijkt me een kwestie van logisch nadenken ;)

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:15

Je ziet hem niet veel meer nee. Bijna niemand rijd er meer mee. Ik zelf rijd er wel mee enkel alleen omdat het bit gewoon stiller wordt gehouden, dat vind ik fijner en belangrijker dan dat ie er mooi bij loopt.

Eyecather

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:58

In duitsland zie je de lage/africhtings neusriem echt heel veel. Ik vind het niet echt heel lelijk maar een hoge neus riem vind ik zelf het prettigst rijden en het mooist.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:04

Een lage neusriem is idd een goede neusriem maar niet voor alle paarden. Sommige paarden met dikke lippen - en dan hebben we het over de wat groffere soorten, bijv. fjorden - , hebben wat weinig ruimte; een te korte mondspleet zeg maar. als de neusriem op zn plek zit, wordt het bit te hoog in de mondhoeken gedrukt.

Voor mijn tinker gebruik ik een Engelse neusriem, simpelweg omdat er niet méér nodig is. Altijd netjes 2 vingers ertussen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:47

Elk slecht passend hoofdstel ( en dus ook neusriem ) knelt en snoert af. ook de lage neusriemen.

Als je hoofdstel goed past, moet het niet uitmaken watvoor neusriem je er aan hebt hangen. De inwerking is dan ook nihil. Uitzonderingen daargelaten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:52

Ik vind een lage neusriem leuker staan, behalve dan bij van die extreme ramshoofden :P
Maarja, ook als hij lelijk zou zijn... Het rijdt wel fijn :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:10

Tsja, duizend verschillende mensen en paarden, duizend verschillende manieren waarop die combinatie het het beste doet.

@Shangah: daarom werkt deze neusriem ook zo fijn bij mijn paard, omdat deze wat sterker inwerkt wanneer ze haar mond open doet en wil gaan trekken aan het bit. Voor paard én ruiter is het daarom fijner om met deze neusriem te rijden dan met een engelse/hoge. Paard lichter in de mond, geen gehang/getrek/boos gedoe meer, gewoon wederzijds respect en vertrouwen aan het bit.

Ik ben nog steeds erg op zoek naar een mooie hééle brede/dikke/grove (maar ook zacht leer) lage neusriem. Mijn paard heeft geen heel bloederig hoofd en door de lage neusriem lijkt het alsof ze meer uit hoofd bestaat dan uit de rest.. Zoek, zoek :P Als iemand iets weet laat het dan even weten :)

AppelCakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:43

mijn vriendin haar paard werdt altijd veel rustiger met een lagere neusriem. er komt dat wat meer druk op de neus. verder vind ik ze vreselijk lelijk :P