Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:52

TS wat een akelig verhaal. Dat is nu precies de reden dat ik mijn pony's geen halster omdoe in de wei.
Één keer ben ik hem vergeten en vond ik mijn halster in stukjes terug in de wei, 'gelukkig' maar want ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als het halster niet was gebroken!
Ook bij mijn verzorgpaard vind ik het eng om het halster om te laten, ze is al eens in het draad blijven hangen vanwege de deken die ze om had, toen ik de paarden op stal zette kwam zij niet mee. Het was donker dus ik was het weiland in gelopen. Daar vond ik haar verstrikkeld in draad en in de deken. Hoe ze het voor elkaar heeft gekregen daar konden we niet achter komen, de deken heb ik los gesneden. Gezien dit voorval heb ik er geen hoge pet van om het halster om te laten in de wei :)

1_Daphne_1

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:38

Al onze paarden staan ook zonder halster in de wei.
moet er niet aan denken dat er wat ergs zou gebeuren.

dat scheelt ook weer als ze je paard proberen te stelen wordt het al een stuk moeilijker gemaakt.
Onze paarden zijn namelijk ook een beetje vreemde mensen schuw.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:41

alleen de pony staat bij ons in het land met halster. anders is hij onmogelijk te vangen. wij hebben geen paaltjes waar ze zich aan kunnen verwonden, behalve dan hunzelf. gelukkig is dit nog niet gebeurt. het liefst zou ik het halster ook af willen doen, maar om dan 1.5 uur te worstelen om hem te vangen, nee sorry :n

PuuNGekk13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:48

Die van mij hebben ook nooit een halster om in de wei/stal. :Y)
om die redenen die hier allemaal genoemd worden.... ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:57

hier staan ze zonder halster (11 stuks)
als ik ermee bezig ben, hebben er een aantal wel een halster om, omdat eht nogwel es gedonder in de kudde is als ik er één moet hebben. dan heb ik 2 andere even snel een halster om zodat ik die snel kan wegtrekken :)

verder áltijd af!!
en als ik wél een halster om laat, zit deze vaak met een oud strotouwtje vast (neus + keelriem)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:17

Niet alleen het feit dat ik het gevaarlijk vindt. Is het ook nog eens ontzettend lelijk als ze van die kale plekken krijgen van het schuren van de halsters. Nou kun je wel van die bontjes erop doen maar die van mij krijgt dan weer kale plekken van het zweten en het vuil wat daar tussen gaat zitten. Dus ik heb ze ook veel liever zonder poespas op de wei staan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:22

Hier staan ze met halster.
Houten omheining, met daaraan weer een stroomdraad. Dus de kans dat ze daaraan gaan schuren is minimaal.
En de kale plekken vallen wel mee, 's nachts staan ze gewoon weer zonder halster in de stal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:33

Zyrina_MF schreef:
Niet alleen het feit dat ik het gevaarlijk vindt. Is het ook nog eens ontzettend lelijk als ze van die kale plekken krijgen van het schuren van de halsters. Nou kun je wel van die bontjes erop doen maar die van mij krijgt dan weer kale plekken van het zweten en het vuil wat daar tussen gaat zitten. Dus ik heb ze ook veel liever zonder poespas op de wei staan.

Nooit last van schuurplekken gehad... op de vorige stal waar ik reed hadden ze de halsters dag en nacht om, zowel op stal als op de weide...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:31

Mijn paard staat met nog een pony op de wei. Intotaal met zijn 2e dus. Als ik de pony meeneem, heeft het paard vaak wel een halster om, omdat ik toch altijd bang ben dat hij me na komt (al hoewel dat niet echt mogelijk is). Of als er daar gewerkt word met machine's etc, dan houd ik hem vaak (niet altijd dus) ook even om zodat mensen hem kunnen pakken als hij gek word o.i.d zeg maar. Verder altijd zonder, wel gewoon een vliegenmasker.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:00

Bij ons staan ze als ze 24/7 buiten staan zonder halster. Wanneer de paarden maar 1 of 2 uur op het land kunnen (vanwege bijv. slecht weer) laten we ze vaak om. Anders ben je misschien ontzettend lang bezig om een paard te vangen of het lukt je misschien niet.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:07

die van mij had vroeger wel altijd een halster om in de wei, was hem alleen wel vaak kwijt omdat hij hem dan zelf had afgedaan...
tegenwoordig wil ik niet dat hij nog een halster om heeft in de wei/paddock. hij heeft alleen een vliegenkap om met klittenband, dus ik hoop dat als hij daarin vastzit het klittenband losgaat...? maar halsters om vind ik te gevaarlijk, je hoort dit verhaal zoals van de TS wel vaker en moet er niet aan denken dat dit mij en mijn pony overkomt... dus geen halster om hier.
ze gaan hier ook niet aan het halster naar binnen/buiten, dus dat scheelt.
en er mogen hier op stal ook geen halsters omgelaten worden...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:01

ik geef eerlijk toe, de mijne hebben allemaal altijd een halster om in de weide.
ivm eventueel ontsnappen, niet willen komen, voor vastmaken Boett deken etc.
maar als je dit soort verhalen hoort ( en heb helaas zelf ook verhalen gehoord van bekenden met enge situaties) dan zet het je wel flink aan het denken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:17

Wat een ontzettend naar verhaal... Wat sneu om je paard zo te moeten vinden en moeten verliezen...

Die van mij loopt in de zomer ook altijd met halster buiten, iig overdag (snachts haal ik hem af, overdag vanwege vliegennetje gaat die aan). Al onze paarden eigenlijk! Eerst zelfs ook nog in stal. En ja, ik heb een paar x mee gemaakt dat er eentje is blijven hangen (in de 9 jaar 3x geloof ik), maar alle keren hebben de halsters het begeven. Ook met hangen waar je bij bent, als ze vast staan hebben we veel halsters gehad die sneuvelde. Zo sterk zijn de meeste halster niet hoor.... (goedkope krotjes)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:46

Die van mij heeft alleen halster buiten om, ze laat zich niet altijd makkelijk pakken, en loopt ook vaak genoeg iemand langs. En ik heb zelf vanuit huis ook uitzicht op wei. 'k kijk vaak elk half uur eventjes.

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:14

Mijn paard staat wel met een halster om in de wei. Maar er staat nergens iets waar ze aan kunnen blijven hangen en er wordt vrijwel de hele dag op ze gelet..
Zelf heb ik liever ook dat hij zonder halster op de wei staat, want als ik hem roep komt 'ie wel gewoon.. :D
Maar ik stal hem ergens anders omdat we zelf geen stallingsruimte hebben en daar is het een gewoonte paarden met halster op de wei te zetten. Nou moet ik nogmaals zeggen dat ze wel erg goed op de paarden letten.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:31

klinkt als onzin dan moeten ze pitten hoog shuren enuh zoie zo ik laat hem om maar dan paste hij niet precies hoor een halster zit niet bij de keel

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:39

daar dacht ik inderdaad ook aan funnygirl, een halster zit bij zijn kaak. Dus dan heeft het halster veel te los gezeten :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:22

paard hoeft niet perse gestikt te zijn doordat het om de keel is gaan zitten. Door de paniek en het rukken kan er ook goed wat verkeerd zijn geschoten in de nek of iets... Brrr, moet er eigenlijk niet te lang over nadenken...

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:34

Mijn idee is ook om ze zonder een halster op de wei te zetten en ook zonder halster op stal.

Ik ken namelijk drie verhalen met dodelijke afloop.

Bij de ene had het veulen zijn hoofd bij de merrie door de keelriem gestoken, merrie is waarschijnlijk in paniek geraakt en de eigenaar heeft het veulen dood, hangend aan de merrie aangetroffen.

Tweede verhaal is een pony die met een achterbeen lekker aan z'n hoofdje wilde krabben maar met het ijzer achter het halster is blijven hangen. Pony heeft zichzelf zodanig beschadigd aan hoofd/ oogkas dat deze afgemaakt moest worden.

Derde: er zit een klipje aan de keelriem, door het schuren aan een hek is het klipje om het hek terecht gekomen, pony heeft zich opgehangen of doodgetrokken. Dus einde verhaal.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:51

Mijn paard staat 24/7 ZONDER halster in de weide. Ze krabt zich heel veel met de hoefjes achter de oren en ik zou het mezelf NOOIT vergeven moest er op deze manier haar iets overkomen.

Verder wil ik ook nog even de aandacht vestigen op halsters met vliegentouwtjes eraan! Let goed op uit welke materie die touwtjes bestaan want ik ken iemand en haar paard is gestorven doordat die vliegentouwtjes in haar hoofdje waren gesmolten. Het was zodanig warm & de eigenares kwam pas 's avonds thuis en toen was het onheil al geschied! PAS DUS OP! :)

Nu staat mijn paard zelf ook op een weide waar er erg veel vliegen zijn & zou ik haar graag een vliegenmasker aandoen. Ik heb gehoord dat paarden die nog vrij makkelijk kunnen afkrijgen en het dus redelijk 'veilig' is, klopt dat? Paardje die bij mijn paard in de weide staat heeft nl letsels op haar ogen gekregen door de vliegen, dus ik wil liever geen risico's meer nemen en toch preventief zo'n masker aandoen. :)

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:28

Melanie_ schreef:
De wei gaan ze allemaal op met een halster, maar er loopt eigenlijk vrijwel continue íemand rond op het erf die het zo in de gaten heeft als er iets fout gaat. 's nachts op stal staat alles zonder halster. :)

Hier ook inderdaad. Er is altijd wel iemand op stal die de paarden in de gaten houd en in de stal staan ze altijd zonder hoofdstel.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:17

Meestal ga da af, maar kblijf er altijd bij als hij in de wei sta.
Maar meestal ga da af, want 't is nogal ne fanatieke roller.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:21

Die van mij staat zonder halster op de weide, hij staat er trouwens 24/7.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:35

Nu staat mijn paard zelf ook op een weide waar er erg veel vliegen zijn & zou ik haar graag een vliegenmasker aandoen. Ik heb gehoord dat paarden die nog vrij makkelijk kunnen afkrijgen en het dus redelijk 'veilig' is, klopt dat? Paardje die bij mijn paard in de weide staat heeft nl letsels op haar ogen gekregen door de vliegen, dus ik wil liever geen risico's meer nemen en toch preventief zo'n masker aandoen. :)[/quote]

Zijn makkelijk af te krijgen hoor, de mijne heeft er nu geen een om, maar voorgaande jaren wel.
Is van klitteband en zo af te krijgen (dat vond zij ook :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:22

Wij hebben altijd een halster op in de wei omdat de paarden gewoon niet te krijgen zijn anders, verder kunnen ze nergens achter blijven haken in de wei. En mijn paard heeft een lapje voor haar neus tegen het verbranden. s'Nachts op stal gaan ze natuurlijk af, ik vind het te gevaarlijk om een halster op te laten.