Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

, maar ook als je niet lichtrijd Shakir schreef:Ik heb nog geen pasklare oplossing, daarom ben ik besluitloos, denk dat dat in dit geval normaal is als iedereen iets anders zegt, van het zadel past wél en is niet te lang, tot het zadel past helemaal niet... eerlijk gezegd denk ik niet dat ik de enige zou zijn die twijfelt
![]()
Arthus was een optie, als er van de verkoper geen oplossing komt, want ik denk dat het beste is, in eerste instantie om met de verkoper verder te werken (want Arthur woont een heel eind van mij en de Haf kan niet mee), maar...dan gaan we weer in een prijscategorie hoger van zadels, dus laat ons zeggen de Montana en Continental, weeral geld bijleggen die ik nu niet heb. Het was Arthur zelf die me om een mal vroeg, omdat de Haf niet meekan naar daar (nog een bijkomend probleem), daarom leek die mal me wel wat, maar iemand raadde dit weer af, omdat die mal geen garantie is, dus dat ook weeral niet...
Waarom het mis gaat als ik dan toch al die zaken heb opgezocht op internet? Denk je nu echt dat je een volleerd zadelkenner wordt door te lezen op internet??? Dat je precies weet hoe een zadel moet liggen, helaas pindakaas, da's nogal simpel geredeneerd vind ik...en daarbij, wat echt goed is, is onbetaalbaar voor mij en dat zou maatwerk zijn.
DubbelDun schreef:@Swift: ik heb een dergelijk zadel gehad. Zat heel lekker, maar te 'engels' naar mijn zin (mijn rug trekt dat niet meer).
Overigens was die van mij iets voordeliger.
@Shakir: heb je al eens aan een spaans zadel gedacht?? Die zijn kort, geven voor- en achter goed steun.
En zijn de zadels van Specialized Saddles al eens besproken ??
Carin79 schreef:Shakir schreef:Ik heb nog geen pasklare oplossing, daarom ben ik besluitloos, denk dat dat in dit geval normaal is als iedereen iets anders zegt, van het zadel past wél en is niet te lang, tot het zadel past helemaal niet... eerlijk gezegd denk ik niet dat ik de enige zou zijn die twijfelt
![]()
Arthus was een optie, als er van de verkoper geen oplossing komt, want ik denk dat het beste is, in eerste instantie om met de verkoper verder te werken (want Arthur woont een heel eind van mij en de Haf kan niet mee), maar...dan gaan we weer in een prijscategorie hoger van zadels, dus laat ons zeggen de Montana en Continental, weeral geld bijleggen die ik nu niet heb. Het was Arthur zelf die me om een mal vroeg, omdat de Haf niet meekan naar daar (nog een bijkomend probleem), daarom leek die mal me wel wat, maar iemand raadde dit weer af, omdat die mal geen garantie is, dus dat ook weeral niet...
Waarom het mis gaat als ik dan toch al die zaken heb opgezocht op internet? Denk je nu echt dat je een volleerd zadelkenner wordt door te lezen op internet??? Dat je precies weet hoe een zadel moet liggen, helaas pindakaas, da's nogal simpel geredeneerd vind ik...en daarbij, wat echt goed is, is onbetaalbaar voor mij en dat zou maatwerk zijn.
Ik heb je topic doorgelezen...wat een lastig probleem voor je!
Ik zelf heb een korte, ronde fjord met een flinke schouderpartij.
Gisteren ben ik naar Arthur geweest voor een zadel. Ik dacht dat een Montana (over het algemeen goed passend op een breed paard) prima zou kunnen liggen (dacht Arthur ook op basis van foto's die ik hem eerder had laten zien). Helaas was dat dus niet waar, te klein!
Nu heb ik een roundskirt Equiflex van Continental, deze is 65cm lang, Xfull en X wide. Ligt als een dijk op mijn fjord. Mogelijk is dat ook iets voor jou. Ik zou echter wel proberen te regelen dat je je Haf mee kunt nemen. Arthurs heeft gisteren een paar keer gezegd dat hij toch wel heel verstandig was dat ik mijn fjordje heb meegenomen. Op een foto kan de rug van een paard toch anders overkomen. Bovendien is het heel handig om het zadel daar uit te proberen, arthur kan dan goed beoordelen hoe je paard onder het zadel beweegt.
Ook ik heb meer geld uit moeten geven dan mijn budget eigenlijk toeliet. Arthur is heel schappelijk; als jij bereid bent om iets meer te betalen is hij ook bereid om wat van de prijs te halen.
Heel veel succes!
, mijn Haf verdronk er toen in, is ook wel een vreselijk groot zadel en veel zwaarder dan de Pool's.
Shakir schreef:Hé, ik heb net dezelfde gehad voor een ander breed paard die ik toen had, mijn Haf verdronk er toen in, is ook wel een vreselijk groot zadel en veel zwaarder dan de Pool's.
Loes'sCorner schreef:Maarruuhh om even terug te komen op dat boomloose, niet alle boomloose zadels zijn zo lang als de BM, er zijn ook meerdere kortere hoor en als je bereid bent om voor dat bedrag door te sparen vind je vast een ander zadel........
. spatter schreef:meid, vergaar al je kennis die je nu hebt bij elkaar
leg duidelijk uit wat je graag anders zou willen (ik zou een korter zadel willen, liefst roundskirt, zou met dezelfde boom kunnen)
en heel veel succes als hij komt
ben vooral niet te onzeker maar vertrouw op je eigen kennis
, inderdaad, duidelijk zijn naar hem toe zodat we tot een gepaste oplossing komen. Is inderdaad ook wat ik als een oplossing zie, die roundskirt, maar die zit met een A fork en de verkoper moet eerst even verifieren of die vooraan zal passen op z'n schoft. Had begrepen dat die skirt niet draagt, het draagoppervlak zal hetzelfde blijven ook al is het een roundskirt.
) Mijn zadel weegt ook niet weinig. Ik denk zo'n 18 kg ZONDER zadeltassen. (lederen, dus die wegen ook wat, zelfs als ze leeg zijn) Ikzelf weeg 65 kg.
Ik ga liever niet via het net zadels en merken gaan afkraken. sevke schreef:Wat een onzin dat een westernzadel niet geschikt zou zijn om trektochten te rijden. Wij doen bijna niets anders met onze paarden. Tijdens een tocht rijden we per dag 8 a 10 u. Nu we conditie aan het opbouwen zijn rijden we dagtochten van 6 a 7 uur (effectief in het zadel).
Mijn paard heeft een op maat gemaakt westernzadel. Nog NOOIT heeft hij een plekje gehad of witte haren. (wel eens twee drukplekken onderaan de rigging, maar die kwamen door de rand van de pad. Zo'n airride ding, ondingen zijn het. Goed voor een uurtje in de bak, maar dan heb je het gehad) Mijn zadel weegt ook niet weinig. Ik denk zo'n 18 kg ZONDER zadeltassen. (lederen, dus die wegen ook wat, zelfs als ze leeg zijn) Ikzelf weeg 65 kg.
Na wat experimenteren met verschillende pads, kan ik nu wel zeggen dat ik de perfecte combinatie gevonden heb.![]()
Mijn man rijdt met een Prestige Trekker. (geen western) Ook nog nooit problemen mee gehad. Onze kids hebben ook westernzadeltjes. Silke een 13" van lami cell en Sophie een tweedehands barrelracer van 14".
Ik denk, Shakir, dat het TYPE zadel er in se weinig toe doet. Belangrijkste is dat het PAST.
Veel succes en ik hoop dat je probleem opgelost wordt. Als je info of tips wilt ivm lange (trek)tochten, pb mij maarIk ga liever niet via het net zadels en merken gaan afkraken.
. Zal ik zeker doen PB-en.