[WN] Positie westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:08

uiteindelijk is je hele probleem dat je iets wil wat je niet kan betalen

mijn advies is gewoon doorsparen tot je wel het geld hebt om bij een fatsoenlijke westernzadelverkoper een zadel te kopen
dan krijg je normaal gezien ook redelijk goed advies maar in ieder geval de mogelijkheid in genoeg keus

als je bij Arthur je zadel mag omruilen voor hetzelfde geld zou ik het zadel netjes laten liggen en bij hem gaan kijken of hij een zadel heeft wat redelijkerwijs zou passen
dan doorsparen tot je dat kan betalen en dan kopen

Arthur komt ook op shows met zijn kar dus wie weet kun je het zo regelen dat je tegen de tijd dat jij je geld hebt, hij in de buurt is om te kijken of je uitgezochte zadel ook past

nu blijf je met te weinig geld op zak zoeken naar allerlei oplossingen die het toch ook niet zijn

tenzij je je zadel terug brengt en je geld op eist(ik had allang langs geweest of een aangetekende brief gestuurd, er in ieder geval duidelijk werk van gemaakt) want dan kun je bijvoorbeeld via Evelien een leuke tweedehands kopen, zij komt passen aan huis en is het hele probleem opgelost

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:23

@Swift: ik heb een dergelijk zadel gehad. Zat heel lekker, maar te 'engels' naar mijn zin (mijn rug trekt dat niet meer).
Overigens was die van mij iets voordeliger.

@Shakir: heb je al eens aan een spaans zadel gedacht?? Die zijn kort, geven voor- en achter goed steun.
En zijn de zadels van Specialized Saddles al eens besproken ??

nickyu

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:27

spaans lijkt kort , maar is het niet

in de regel niet geschikt voor de hele korte ruggen
dan is een trek zadel oid korter
podium oid

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:33

DD Specialized Saddles zijn ook prijzig!
en helaas nog nauwlijks tweedehands te krijgen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:36

Zoveel mensen zoveel meningen.
Probeer toch naar Arthus te gaan op een dag dat je genoeg tijd hebt of laat een GOEDE zadelpasser komen.
Probeer, diverse zadels, rij ermee en zeg direkt wat je kan besteden, dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn. Ik denk dat er heel weinig mensen hier een zak met geld hebben liggen om zo even een zadel te kopen.
De een vind dit een fijn zadel, de ander dat......
Je moet het zelf kunnen voelen, met je paardje onder je.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:59

@Nickyu: Ik zag een Spaanse Hidalgo van 50 cm
@spatter: ik weet er eentje ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:02

voor veel korte rug haflingers is 50cm te veel
we hebben speciaal voor die korte ruggen dressuur zadeltjes
laten maken die hebben resp 43 en 45 cm en dat is soms zelfs te lang ..

maar 50cm is idd al behoorlijk kort
(als ruiter moet je der dan nog wel tussen passen
en kunnen lichtrijden zonder hinder van voor en achter zijde zadel )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:06

Ik denk dat als er nu een normaal westernzadel op ligt van rond de 66 cm, dat een spanjaard van 50 geen enkel probleem zal zijn :)
Ik heb eigenlijk geen idee of je op een spaans zadel ook lichtrijdt ??

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:17

uiteraard :D , maar ook als je niet lichtrijd
mag het niet hinderen

er zijn ook mensen (verkopers)
heb er laatst hier in de buurt weer een gespot
die zegt dat western altijd past en je op een western niet
behoort / kan licht rjiden

kind zit nu in een te klein bridgend western met een dresuuur
dekje der onder iedereen het zelfde te verkondigen
mijn meedeleven gaat uit naar het veel te vergevings gezinde paard
en is benieuwd hoe lang het duurt voor het echt fout gaat

wil van mij nog andere zadel verkopers en particulieren
niet aannemen dat het onzin is wat haar verteld is

zelfde hoor je ook vaak over australians

daarom zie je ook vaak ruiters in een te kleine australian
die vervolgens australians gaan afkraken
omdat ze blauwe plekken op boven benen krijgen van het zadel

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:24

Shakir schreef:
Ik heb nog geen pasklare oplossing, daarom ben ik besluitloos, denk dat dat in dit geval normaal is als iedereen iets anders zegt :D, van het zadel past wél en is niet te lang, tot het zadel past helemaal niet... eerlijk gezegd denk ik niet dat ik de enige zou zijn die twijfelt :D
Arthus was een optie, als er van de verkoper geen oplossing komt, want ik denk dat het beste is, in eerste instantie om met de verkoper verder te werken (want Arthur woont een heel eind van mij en de Haf kan niet mee), maar...dan gaan we weer in een prijscategorie hoger van zadels, dus laat ons zeggen de Montana en Continental, weeral geld bijleggen die ik nu niet heb. Het was Arthur zelf die me om een mal vroeg, omdat de Haf niet meekan naar daar (nog een bijkomend probleem), daarom leek die mal me wel wat, maar iemand raadde dit weer af, omdat die mal geen garantie is, dus dat ook weeral niet...
Waarom het mis gaat als ik dan toch al die zaken heb opgezocht op internet? Denk je nu echt dat je een volleerd zadelkenner wordt door te lezen op internet??? Dat je precies weet hoe een zadel moet liggen, helaas pindakaas, da's nogal simpel geredeneerd vind ik...en daarbij, wat echt goed is, is onbetaalbaar voor mij en dat zou maatwerk zijn.

Ik heb je topic doorgelezen...wat een lastig probleem voor je!
Ik zelf heb een korte, ronde fjord met een flinke schouderpartij.
Gisteren ben ik naar Arthur geweest voor een zadel. Ik dacht dat een Montana (over het algemeen goed passend op een breed paard) prima zou kunnen liggen (dacht Arthur ook op basis van foto's die ik hem eerder had laten zien). Helaas was dat dus niet waar, te klein!
Nu heb ik een roundskirt Equiflex van Continental, deze is 65cm lang, Xfull en X wide. Ligt als een dijk op mijn fjord. Mogelijk is dat ook iets voor jou. Ik zou echter wel proberen te regelen dat je je Haf mee kunt nemen. Arthurs heeft gisteren een paar keer gezegd dat hij toch wel heel verstandig was dat ik mijn fjordje heb meegenomen. Op een foto kan de rug van een paard toch anders overkomen. Bovendien is het heel handig om het zadel daar uit te proberen, arthur kan dan goed beoordelen hoe je paard onder het zadel beweegt.
Ook ik heb meer geld uit moeten geven dan mijn budget eigenlijk toeliet. Arthur is heel schappelijk; als jij bereid bent om iets meer te betalen is hij ook bereid om wat van de prijs te halen.
Heel veel succes!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:58

DubbelDun schreef:
@Swift: ik heb een dergelijk zadel gehad. Zat heel lekker, maar te 'engels' naar mijn zin (mijn rug trekt dat niet meer).
Overigens was die van mij iets voordeliger.

@Shakir: heb je al eens aan een spaans zadel gedacht?? Die zijn kort, geven voor- en achter goed steun.
En zijn de zadels van Specialized Saddles al eens besproken ??

Yip, ik had een Spaans Vaquero zadel op maat gemaakt voor een Haflinger, slechts 49 cm (Campo Flex), maar hij heeft me er al twee keren met zadel en al afgeflikkerd, met grote gevolgen. Nochtans staartriem vastgemaakt, maar die ring was doorgescheurd van de klappen veronderstel ik, zo is het zadel doorgeschoven op z'n nek. Het zadel lag nochtans zeer goed op z'n rug, maar niet vast blijkbaar tijdens rodeoritten.
Daarom zoek ik nu in eerste plaats een passend zadel en in tweede plaats een zadel waarin ik vast zit en meer grip heb, want dat accident heeft zwaardere gevolgen gehad dan het letsel alleen, kan me zo iets niet meer permitteren.
Ik kan dus niet doorsparen, omdat ik betaald heb voor een lessen reeks en dus nu een zadel nodig heb, kan pas sparen na de zomer voor een duur zadel omdat ik nog andere kosten heb.
Ik ga in eerste plaats de verkoper afwachten, voor de roundskirt Pool's. Haflinger gaat in geen geval de trailer op voor zo'n lange rit, we zijn hem juist terug vertrouwen aan't geven, omdat hij doodsbang is op de trailer. Dat zou waarschijnlijk resulteren in nooit meer op de trailer willen als hij nu zo'n end weer de trailer op moet.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:06

Carin79 schreef:
Shakir schreef:
Ik heb nog geen pasklare oplossing, daarom ben ik besluitloos, denk dat dat in dit geval normaal is als iedereen iets anders zegt :D, van het zadel past wél en is niet te lang, tot het zadel past helemaal niet... eerlijk gezegd denk ik niet dat ik de enige zou zijn die twijfelt :D
Arthus was een optie, als er van de verkoper geen oplossing komt, want ik denk dat het beste is, in eerste instantie om met de verkoper verder te werken (want Arthur woont een heel eind van mij en de Haf kan niet mee), maar...dan gaan we weer in een prijscategorie hoger van zadels, dus laat ons zeggen de Montana en Continental, weeral geld bijleggen die ik nu niet heb. Het was Arthur zelf die me om een mal vroeg, omdat de Haf niet meekan naar daar (nog een bijkomend probleem), daarom leek die mal me wel wat, maar iemand raadde dit weer af, omdat die mal geen garantie is, dus dat ook weeral niet...
Waarom het mis gaat als ik dan toch al die zaken heb opgezocht op internet? Denk je nu echt dat je een volleerd zadelkenner wordt door te lezen op internet??? Dat je precies weet hoe een zadel moet liggen, helaas pindakaas, da's nogal simpel geredeneerd vind ik...en daarbij, wat echt goed is, is onbetaalbaar voor mij en dat zou maatwerk zijn.

Ik heb je topic doorgelezen...wat een lastig probleem voor je!
Ik zelf heb een korte, ronde fjord met een flinke schouderpartij.
Gisteren ben ik naar Arthur geweest voor een zadel. Ik dacht dat een Montana (over het algemeen goed passend op een breed paard) prima zou kunnen liggen (dacht Arthur ook op basis van foto's die ik hem eerder had laten zien). Helaas was dat dus niet waar, te klein!
Nu heb ik een roundskirt Equiflex van Continental, deze is 65cm lang, Xfull en X wide. Ligt als een dijk op mijn fjord. Mogelijk is dat ook iets voor jou. Ik zou echter wel proberen te regelen dat je je Haf mee kunt nemen. Arthurs heeft gisteren een paar keer gezegd dat hij toch wel heel verstandig was dat ik mijn fjordje heb meegenomen. Op een foto kan de rug van een paard toch anders overkomen. Bovendien is het heel handig om het zadel daar uit te proberen, arthur kan dan goed beoordelen hoe je paard onder het zadel beweegt.
Ook ik heb meer geld uit moeten geven dan mijn budget eigenlijk toeliet. Arthur is heel schappelijk; als jij bereid bent om iets meer te betalen is hij ook bereid om wat van de prijs te halen.
Heel veel succes!

Hé, ik heb net dezelfde gehad voor een ander breed paard die ik toen had :D , mijn Haf verdronk er toen in, is ook wel een vreselijk groot zadel en veel zwaarder dan de Pool's.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:20

Wat voor pad had je daar nu onder liggen??
Die verdwijnt er helemaal onder.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:45

Shakir schreef:
Hé, ik heb net dezelfde gehad voor een ander breed paard die ik toen had :D , mijn Haf verdronk er toen in, is ook wel een vreselijk groot zadel en veel zwaarder dan de Pool's.
Afbeelding

Het is inderdaad dezelfde. Alleen is die van mij nog heel licht van kleur...
Het gewicht vind ik wel meevallen eigenlijk. Een zadel met een starre houten boom is zwaarder. Maar ik heb een Pool's nooit in handen gehad, kan daarmee niet vergelijken.
Succes met je zoektocht, ik hoop dat je iets passends kunt vinden dat binnen je budget valt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 06:56

Maarruuhh om even terug te komen op dat boomloose, niet alle boomloose zadels zijn zo lang als de BM, er zijn ook meerdere kortere hoor en als je bereid bent om voor dat bedrag door te sparen vind je vast een ander zadel........

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 09:07

DubbelDun schreef:
Wat voor pad had je daar nu onder liggen??
Die verdwijnt er helemaal onder.

Da's geen pad :D :D , ik had al eerder gezegd dat dat een tafelkleed was die ik eronder gelegd had om de onderkant niet te bevuilen, was gewoon eens om het zadel te passen...

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 09:10

Loes'sCorner schreef:
Maarruuhh om even terug te komen op dat boomloose, niet alle boomloose zadels zijn zo lang als de BM, er zijn ook meerdere kortere hoor en als je bereid bent om voor dat bedrag door te sparen vind je vast een ander zadel........

Boomloos is geen optie, omdat het niet geschikt is voor een meerdaagse trektocht (een dag tot meerdere weken) met pak en zak. De BM is de stevigste en daar heb ik eventueel wel nog vertrouwen in. De startrekk zou volgens Antheman ook problemen geven, het kan, maar is niet meest ideale zadel. Dus als mensen die het al meegemaakt hebben er niet 100% positief over zijn, dan ga ik dat risico niet nemen.
De trekker pro endurance (omdat die binnen m'n prijsklasse viel heb ik het sterk overwogen) was volgens green distance ook een zeer goed zadel, maar toen ik paar mensen de mening gevraagd heb, bleek dat de trekker niet zo vast ligt op een ronde Haflinger, dat het een zadel is voor paard of pony met toch een heel klein beetje schoft. Die van mij heeft echt geen schoft en wil niet voor de derde maal een pijnlijke smak maken door een zadel dat rondraait als hij bokt.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 12:56

Naar aanleiding van dit topic die ik geopend heb, wil ik m'n excuses aanbieden aan de verkoper, omdat hij me in eerste instantie wil helpen, wat hij in feite altijd beloofd heeft.
Ik ben gewoon wat in paniek geslegen omdat ik van aantal mensen vernomen had dat dit zadel niet paste voor m'n haflinger.
Door de problemen in het verleden met zadels heb ik me dit zeer erg aangtrokken.
Het is geen goed idee om via een forum een zadel te beoordelen, en zeker niet om de verkoper op voorhand af te kraken, terwijl die beloofd had om nog te komen kijken.
Ik hoop dat we dit met een goed gevoel kunnen afsluiten en we verder veel plezier hebben van onze paarden ;) .

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:58

Maar komt de zadelmaker dan nog? Of wat ga je nou doen met het zadel?

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 14:17

meissielief schreef:
Maar komt de zadelmaker dan nog? Of wat ga je nou doen met het zadel?

Tuurlijk komt hij nog, dat had hij me beloofd, de leverancier van het zadel zou ook meekomen en er zal altijd een oplossing zijn zegt hij mocht hij zich toch vergist hebben, we komen er echt wel uit ;) .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:22

meid, vergaar al je kennis die je nu hebt bij elkaar
leg duidelijk uit wat je graag anders zou willen (ik zou een korter zadel willen, liefst roundskirt, zou met dezelfde boom kunnen)
en heel veel succes als hij komt

ben vooral niet te onzeker maar vertrouw op je eigen kennis

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 15:24

spatter schreef:
meid, vergaar al je kennis die je nu hebt bij elkaar
leg duidelijk uit wat je graag anders zou willen (ik zou een korter zadel willen, liefst roundskirt, zou met dezelfde boom kunnen)
en heel veel succes als hij komt

ben vooral niet te onzeker maar vertrouw op je eigen kennis

Merci ;-), inderdaad, duidelijk zijn naar hem toe zodat we tot een gepaste oplossing komen. Is inderdaad ook wat ik als een oplossing zie, die roundskirt, maar die zit met een A fork en de verkoper moet eerst even verifieren of die vooraan zal passen op z'n schoft. Had begrepen dat die skirt niet draagt, het draagoppervlak zal hetzelfde blijven ook al is het een roundskirt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:24

Wat een onzin dat een westernzadel niet geschikt zou zijn om trektochten te rijden. Wij doen bijna niets anders met onze paarden. Tijdens een tocht rijden we per dag 8 a 10 u. Nu we conditie aan het opbouwen zijn rijden we dagtochten van 6 a 7 uur (effectief in het zadel).
Mijn paard heeft een op maat gemaakt westernzadel. Nog NOOIT heeft hij een plekje gehad of witte haren. (wel eens twee drukplekken onderaan de rigging, maar die kwamen door de rand van de pad. Zo'n airride ding, ondingen zijn het. Goed voor een uurtje in de bak, maar dan heb je het gehad :( ) Mijn zadel weegt ook niet weinig. Ik denk zo'n 18 kg ZONDER zadeltassen. (lederen, dus die wegen ook wat, zelfs als ze leeg zijn) Ikzelf weeg 65 kg.
Na wat experimenteren met verschillende pads, kan ik nu wel zeggen dat ik de perfecte combinatie gevonden heb. ;)
Mijn man rijdt met een Prestige Trekker. (geen western) Ook nog nooit problemen mee gehad. Onze kids hebben ook westernzadeltjes. Silke een 13" van lami cell en Sophie een tweedehands barrelracer van 14".
Ik denk, Shakir, dat het TYPE zadel er in se weinig toe doet. Belangrijkste is dat het PAST.
Veel succes en ik hoop dat je probleem opgelost wordt. Als je info of tips wilt ivm lange (trek)tochten, pb mij maar ;) Ik ga liever niet via het net zadels en merken gaan afkraken.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:38

sevke schreef:
Wat een onzin dat een westernzadel niet geschikt zou zijn om trektochten te rijden. Wij doen bijna niets anders met onze paarden. Tijdens een tocht rijden we per dag 8 a 10 u. Nu we conditie aan het opbouwen zijn rijden we dagtochten van 6 a 7 uur (effectief in het zadel).
Mijn paard heeft een op maat gemaakt westernzadel. Nog NOOIT heeft hij een plekje gehad of witte haren. (wel eens twee drukplekken onderaan de rigging, maar die kwamen door de rand van de pad. Zo'n airride ding, ondingen zijn het. Goed voor een uurtje in de bak, maar dan heb je het gehad :( ) Mijn zadel weegt ook niet weinig. Ik denk zo'n 18 kg ZONDER zadeltassen. (lederen, dus die wegen ook wat, zelfs als ze leeg zijn) Ikzelf weeg 65 kg.
Na wat experimenteren met verschillende pads, kan ik nu wel zeggen dat ik de perfecte combinatie gevonden heb. ;)
Mijn man rijdt met een Prestige Trekker. (geen western) Ook nog nooit problemen mee gehad. Onze kids hebben ook westernzadeltjes. Silke een 13" van lami cell en Sophie een tweedehands barrelracer van 14".
Ik denk, Shakir, dat het TYPE zadel er in se weinig toe doet. Belangrijkste is dat het PAST.
Veel succes en ik hoop dat je probleem opgelost wordt. Als je info of tips wilt ivm lange (trek)tochten, pb mij maar ;) Ik ga liever niet via het net zadels en merken gaan afkraken.

Heel interessant bedankt ;) . Zal ik zeker doen PB-en.
Is inderdaad niet goed via net iets afkraken, maar nuttig advies is altijd welkom.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:44

Dat zal ik graag geven ! En het is ook ONDERBOUWD advies, dat op ervaring gestoeld is. Geloof mij vrij, ik kan mij in jouw problemen inleven en ik begrijp je frustratie heel goed. Laat je vooral niet meer iets aansmeren waar je zelf al niet 100% achter staat !!