Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:48

Snoevie schreef:
als je met een bontje moet rijden omdat je zadel anders niet past,dan zou ik liever hebben dat mijn zadel werd aangepast

Mijn pony heeft zo'n extreme ingezakte rug dat hij niet verder aangepast KAN worden! Anders had ik m uiteraard er niet onder liggen ;)

sharontjee1

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:05

Ik heb ook een bontje onder het zadel (die je niet goed ziet) in de lessen, omdat het gewoon zachter is voor de paardenrug. Vangt ook de schokken op.,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:28

ok clauwtje dan snap ik het.

en sharontjee1,waarom alleen in de lessen?
het het fijnste voor de paardenrug is toch een goed passend zadel...

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:25

In de lessen heeft ze een ander bontje. VOor mezelf heb ik ook een bontje alleen die 'modieuze' ja., Mijn zadel past heel goed met en zonder bontje, dus voor mijn pony lijkt het me lekker zacht op haar rug

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:26

Ik gebruik een bontje. :j Paard wat ik rijd heeft een zadel wat voor alle paarden werd gebruikt. Dus ik prop er toch maar wat onder.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:31

onvoorstelbaar hoe weinig kennis sommige mensen van een zadelbontje hebben,of van de pasvorm van zadels.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:34

Snoevie schreef:
onvoorstelbaar hoe weinig kennis sommige mensen van een zadelbontje hebben,of van de pasvorm van zadels.

Jammer dat je meteen zo'n vooroordeel hebt.

Men gebruikt peeskappen maar dat is slecht want dat maakt de benen zwaar.
Men gebruikt bandages maar dat is slecht want dat oververhit.
Men gebruikt halsters maar dat is gevaarlijk want een paard kan zich ophangen.
Men gebruikt bontjes maar dat is slecht voor de rug.

Waar stopt het?!

_-:(

Als jij het zo slecht vind. Dan zorg je toch er zelf voor dat het paard van jou iig niet een bontje krijgt?!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:46

je leest mijn reactie helemaal verkeerd,en was niet naar jou persoonlijk.

-er gewoon een bontje onderstoppen voor de mooi
-zadel past even goed met als zonder bontje

en zo nog meer dingen

bij goed en doordacht gebruik is het geen probleem,maar ik verbaas me werkelijk over sommige ondoordachte uitspraken. _-:(

lees mijn reactie op clauwtje bv

het spijt me dat het er wat rot uitkwam,maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen denken dat een bontje puur een sier of zgn voor 'het is zo lekker zacht'

en je bedenkt er ook zelf bij dat ik bontjes slecht vind,dat is niet zo,maar de manier waarop er door sommigen over word gedacht wel.

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:39

Geen :)

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:43

Ik ben dus van bontje afgestapt.... ik had een bontje en toen heb ik mijn paard dus ' verknald' door het bontje maakte ik mijn zadel niet meer passend, waardoor ze dus nu heel erg veel last heeft van haar rug. Ik deed het bontje eronder omdat ik zelf nog niet zo heel stabiel was met rijden en ik dacht dat dit beter was voor haar rug nou echt niet dus.... ik ben tegen

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:47

Ik gebruik een bontje om schokken te dempen en niet omdat mijn zadel rot ligt die past prima. Dat gezeur altijd over die bontjes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 05:39

tja dat mensen hun mening geven maakt het nog geen gezeur.
ik zou onder mijn goed passende zadel geen bontje willen omdat volgens mij(dus mijn persoonlijke mening ik zeg het er even bij)de pasvorm wel beinvloedt.

ik vind het wel mooi overigens,daar niet van,je hebt ook van die bontjes met alleen een rand zodat het wel echt lijkt,als er mensen zijn die het voor het uiterlijk willen gebruiken.
en tuurlijk je kan een bontje ook tijdelijk gebruiken,maar als permanente oplossing zou ik het nooit willen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:16

heudensfreak schreef:
ik rij zonder bontje maar wel wet een gelpad
zijn veel beter in onderhoud en beschermen de rug beter
ze nemen ook niet zoveel plaats in als het bontje

een bontje is eigenlijk goed als je zadel ruimer uitvalt
door het bontje blijft het dan beter liggen
maar als het zadel wel past wordt het allemaal maar ee, krap gedoe

Die gelpads zijn helemaal een drama, die passen nooit. Het zadel ligt altijd op het randje van de gelpad.
Ik kan me nog wel herinneren dat de gelpad een enorme rage was net zoals nu al die bontjes.
Heb ook zo'n ding gehad maar hij schoof altijd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:17

op mijn oude manege(lang geleden) hadden ze niet van die hele slappe gelpads,maar een soort die wat steviger was en ook vorm hield.

ieder paard had er een(achteraf gezien helemaal niet goed,maar je ziet het pas later in)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:57

Waarom zou een zadel niet meer passen als ik er een bontje onder heb? Mijn zadel past echt met en zonder bontje, dus wat is het probleem? En ik heb echt wel kennis of een zadel past of niet, ook vraag ik eerst of mijn zadel op mijn pony past aan mijn instructrices.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:03

Ik heb 2 zadels en deze worden voor minimaal 3 paarden gebruikt. Ze zijn allemaal verschillend van bouw, leeftijd en training dus dat verschilt weer in de spieren bij de jonkies. daar heb ik er wel een schaapsbontje onder. bij mn oudere paard niet, want daar past het zadel perfect op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:14

sharontjee1 schreef:
Waarom zou een zadel niet meer passen als ik er een bontje onder heb? Mijn zadel past echt met en zonder bontje, dus wat is het probleem? En ik heb echt wel kennis of een zadel past of niet, ook vraag ik eerst of mijn zadel op mijn pony past aan mijn instructrices.

Wat is het probleem... dat jij niet begrijpt dat een zadel niet meer past met een bontje?
Zou mooi wezen, hoe dik is een bontje, 2 of 3 cm.? Misschien wel dikker := Zou ik wel knap vinden dat het zadel dan nog precies hetzelfde ligt ;)
Blijkt van heel veel kennis inderdaad dat je weet of een zadel past, netzoals aan een instructise vragen?
Waarom zouden er zadelmakers bestaan als instructise's het zouden weten? Instructise's hebben er geen opleiding voor gehad! :+

Ik vind dat wanneer je een paard koopt dat daar ook een goed pasend zadel bij hoort, kun je daar niet aan voldoen of heb je daar het geld niet voor, koop dan geen paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:19

Nou, echt dat maakt heeeel weinig verschil zo'n bontje dat is echt niet enorm dik dat je zadel direct kl*te ligt.
Ik heb zelf ook altijd een bontje onder mijn springzadel, als ik dan een keer perongeluk terugval tijdens het springen krijgt die niet een enorme klap op de rug maar vangt het toch iets meer de schokken op.

En met mijn dressuurzadel heb ik hem er bij mijn paard ook altijd onder. Ook al passen mijn zadels prima.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:20

Wij rijden allemaal met bontje. De zadels passen prima, maar voor onszelf is het net wat fijner -mijn moeder en ik hebben rugklachten- en omdat de zadels op meerdere paarden liggen vind ik het net wat fijner.. :)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:21

Bontjes zijn in de meeste gevallen echt zwaar overbodig, tuurlijk zijn er ook uitzonderingen maar dan nog hoor je alleen een bontje te gebruiken als dat wordt aangeraden door zadelmaker/fysio o.i.d. Het ziet er best stoer uit hoor zo'n bontje maar als je zadel goed past is het voor het paard echt alles behalve prettig om er een bontje tussen te stoppen, je gaat in je goed passende schoenen toch ook geen skiesokken aantrekken, nee want dat zit rot!
Maar anyway... deze discussie kan nog eeuwig voortduren, ik gebruik iig absoluut geen bontje :-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:24

x_Marr schreef:
sharontjee1 schreef:

Wat is het probleem... dat jij niet begrijpt dat een zadel niet meer past met een bontje?
Zou mooi wezen, hoe dik is een bontje, 2 of 3 cm.? Misschien wel dikker := Zou ik wel knap vinden dat het zadel dan nog precies hetzelfde ligt ;)
Blijkt van heel veel kennis inderdaad dat je weet of een zadel past, netzoals aan een instructise vragen?
Waarom zouden er zadelmakers bestaan als instructise's het zouden weten? Instructise's hebben er geen opleiding voor gehad! :+

Ik vind dat wanneer je een paard koopt dat daar ook een goed pasend zadel bij hoort, kun je daar niet aan voldoen of heb je daar het geld niet voor, koop dan geen paard!

En jij wel? Knap dat jij al op afstand kunt bepalen of zadels passen of niet, zelfs maar voor je paard of zadel gezien hebt. Schiet alsjeblieft op en hou een ander voor de gek. Ook myn zadels passen met en zonder bontje -Ja echt waar!! En waar haal je het ego vandaan te vertellen dat jij er beduidend meer verstand van hebt dan de andere bokkers, terwijl jij evenmin een opleiding of wat ook hebt.

Hou een ander voor de gek.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:26

Ik was ook zo iemand die dacht dat een bontje zacht voor de rug van het paard was totdat de zadelmaker een aantal weken geleden kwam. Zij heeft me toch wel even heel sterk afgeraden in het vervolg nog met bontje te rijden. Alle argumenten die hier voor een bontje worden genoemd zijn onzin. Het is niet zacht voor de rug, het helpt totaal niet aan de drukverdeling en je zadel gaat er wel degelijk anders van liggen. De zadelmaker zei dat als je dan zo graag iets onder je zadel wilt hebben je een goede gelpad aan moet schaffen die wel degelijk de druk verdeelt.

Overigens is mijn zadel inmiddels weer volledig opgevuld en loopt mijn paard nu zonder bontje echt wel fijner.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:47

Tegen de klappen van de ruiter is een bontje op het zadel geschikter, daar komen de klappen toch ook hard aan maar passen ze het zadel niet aan. Waarschijnlijk past je zadel met beide redelijk, dat betekend met bontje wat smal en zonder wat ruim. Dan merk je het verschil niet inderdaad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:49

Als jij een zadel hebt met een ruime kamer en al helemaal als je een teruggesneden kamer hebt is er meer dan genoeg ruimte voor een bontje. :)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:35

Ik wou zeggen, een bontje is niet 20 cm ofzo., waardoor het niet past. Mijn instructrices zijn ook eigenaar van een stal met 100 paarden dus die hebben er zeker kennis van. En ik hoor weer dat een gelpad strak kan gaan trekken.
Dus kortom, iedereen heeft een andere mening :)