Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:44

Kijk dat wou ik ook zeggen.
Als je een paard op een normale manier bijzet, voorwaarts neerwaarts, dan heb je dit soort tafferelen niet!
Dat paarden niet met de kin op de borst, ala rollkur, moeten lopen dan weten alle dierenliefhebbers wel, dus ik denk dat het fragment een nogal vertekend beeld geeft van de grote werkelijkheid.
Verder als de pony al problemen heeft is het filmpje dus ook niet toepasselijk in deze situatie, wat je je wel kunt afvragen is; WAAROM HEEFT DEZE PONY EEN ADEMHALINGSPROBLEEM?
Kijk dat kan natuurlijk compleet losstaan van de bijzet........maar ook in dit geval ermee samen hangen aagezien we allemaal weten dat het slecht is om een paard kort op te 'knopen'!!!

Het is een feit dat het aan de 'teugel'lopen een onnatuurlijk iets is voor paarden.
Het zijn vluchtdieren, en die lopen met hun hoofd hoog in de lucht om alles te kunnen overzien, en in princiepe zijn ze daar ook op gebouwd Knipoog
Maar ik ben van mening dat mits je het goed doet het dier er geen hinder van vind!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:35

Ik stond...zoals wel vaker gebeurd.... met mijn schaar klaar om die bijzet door te knippen want dan ding zat alles behalve goed.
het enige wat ik op het filmpje zie is een gestresste pony die een beetje in de ronte werd gejaagd.
Ook is volgens mij de roundpen behoorlijk zwaar.

Opzich een intressant onderwerp maar voor meer duidelijkheid heb je meer paarden nodig, nog meer bitten(omdat elk paard weer anders is)en iemand die GOED kan bijzetten.

Eigenlijk denk ik dat bij het uitzoeken van een bit netzoveel komt kijken als bij het passen van een zadel. Ik denk dat we gewoon te snel naar iets grijpen zonder eerst eens goed te kijken hoe de mond eruit ziet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:40

Ook dat, veel mesne hangen ook nog steeds aan het idee vast dat een dikker bit bij definitie altijd minder scherp is als een dunner bid.
Ik kreeg ontzettend veel commentaar toen ik bij mijn 3,5 jarige haf een dun dubbel gebroken bustrens bit in deed, de HH gold brass, het zou te dun en te scherp zijn, afijn , onwetende mensen, een paard met weinig ruimte in de mond kun je geen dikke trens inhangen, dat is juist zielig.
En het resultaat, hij schud niet meer met zijn hoofd, trekt niet meer weg en pakt het bit lekker aan!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:46

Arabesk, jammer dat je een suggestief filmpje gebruikt.

Ik denk dat als je een goed onderbouwd onderzoek hier plaatst welke de statements die er gemaakt worden in de beginpost onderbouwd, je veel meer mensen bereikt.
Op zich vind ik dit soort discussies erg interessant, mits dit goed onderzocht is.

Nu komt het bij mij weer meer over als olie op het vuur gooien, wat op zich erg jammer is.

Ik ben het niet vaak met je eens, maar ik vind het wel erg goed dat je vaak de discussies ophaalt. Dit zet mensen toch aan het denken.
Maar doe het dan gewoon goed onderbouwd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:50

Ik dacht in de reacties gelezen te hebben dat het paard alleen zo werd bijgezet om te testen hoe de ademhaling nou reageerde op verschillende hoofdhoudingen en om te kijken of de pony echt een ademhalingsprobleem had ofzo?

Edit:
Citaat:
Yes, the Pony had an airways problem imho, which is why I checked and recorded it running freem with the head partially down and then fully down. It went home to be looked at by the Vets. Sweet little one Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:05

arabesk reageert toch niet meer, ze plaatst een topic waar iedereen heftig op reageert, en zelf laat ze niets meer van zich horen.
vergeet het gewoon.

Ik zal (als het lukt) dit weekend 2 van mijn paarden longeren, en kijken of ik zo'n ademhalingsding te pakken kan krijgen.
ik ben beniuwd wat de resultaten zijn.
mijn paarden hebben een dubbelgebroken watertrensje in.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:42

lijntje87 schreef:
arabesk reageert toch niet meer, ze plaatst een topic waar iedereen heftig op reageert, en zelf laat ze niets meer van zich horen.
vergeet het gewoon.

Ik zal (als het lukt) dit weekend 2 van mijn paarden longeren, en kijken of ik zo'n ademhalingsding te pakken kan krijgen.

Kijk, dat lijkt me nou leuk. Hoe ga je het dan aanpakken? Gewoon met en zonder bit en zonder bijzet, of wilde je ze wel bij gaan zetten?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:52

HELder schreef:
lijntje87 schreef:
vergeet het gewoon.

Kijk, dat lijkt me nou leuk. Hoe ga je het dan aanpakken? Gewoon met en zonder bit en zonder bijzet, of wilde je ze wel bij gaan zetten?

Ja,spannend!
Laat ze wel echt goed uitrusten tussen twee akties,om niet het beeld te vervormen door een 'verhit' paard.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:59

ik ga even uitzoeken hoe ik dat het handigste kan doen.
ik longeer mijn paarden met bit, ik rij ze namelijk ook met bit.
ik gebruik geeb bjizets met longeren, alleen een slof om het omhoog slaan tegen te gaan
(deze staat niet strak voordat bokt opvliegt.)
ik meot even uitproberen, want ik wil het tegelijkertijd ook filmen. dus wordt even crea bea met jolijn en haar speeltjes.

overigens zijn mijn paarden nog niet op top conditie (1 is net van haar veulen af, anders is pas 3,5 dus niet veel in eht werk geweest) dus een film van uren zul je niet zien. ik longeer zolang mijn paarden dat aankunnen.

(zelf als mijn paarden echt hard aan eht werk zijn geweest hijgen ze niet zo abnormaal, dus ik ga niets forceren om ze rustig te laten ademen. gewoon zoals altijd)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:07

lijntje87 schreef:
ik ga even uitzoeken hoe ik dat het handigste kan doen.
ik longeer mijn paarden met bit, ik rij ze namelijk ook met bit.
ik gebruik geeb bjizets met longeren, alleen een slof om het omhoog slaan tegen te gaan
(deze staat niet strak voordat bokt opvliegt.)
ik meot even uitproberen, want ik wil het tegelijkertijd ook filmen. dus wordt even crea bea met jolijn en haar speeltjes.

overigens zijn mijn paarden nog niet op top conditie (1 is net van haar veulen af, anders is pas 3,5 dus niet veel in eht werk geweest) dus een film van uren zul je niet zien. ik longeer zolang mijn paarden dat aankunnen.

(zelf als mijn paarden echt hard aan eht werk zijn geweest hijgen ze niet zo abnormaal, dus ik ga niets forceren om ze rustig te laten ademen. gewoon zoals altijd)

Ok, maar ga je ook een slof bij je bitloze optoming gebruiken? En ik denk niet dat je ze lang hoeft te longeren hoor. Gewoon met en zonder bit een paar rondjes stap, draf en galop, puur ter vergelijking.
Misschien kun je iemand anders vragen om te filmen? Succes Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:27

bitloos? ik doe niet aan bitloos.
dat laat ik aan iemand anders over

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:38

Even ter informatie, dat is wat Arabesk het beste kan!
Zulke topics plaatsten en daarmee een bepaalde onrust verookrzaken, er worden niet voor niks steeds zoveel topics van haar gesloten!

Maar al met al is het natuurlijk best een intressant onderwerp Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:46

chanora schreef:
even een stipje.. ga dit topic vanavond even lezen

gistermiddag dacht ik dus hetzelfde

Ik wérk overdag en dan heb ik echt geen tijd voor bokt. Aan het eind van de middag heb ik even op bokt gekeken en zag vele pagina's en stelde het uit tot later op de avond. Echter toen was het topic al dicht.

Ik was dus niet moedwillig afwezig Clown

Nu ga ik bijlezen. Vork

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:47

aberesk.. waarom wil je toch altijd iedereen bewust maken van de feiten wat wij inze paarden "aandoen" ?
ik zie vaak in de picture topic waarvan ik al weet dat er een reactie komt over het gebruik van een bit etc..

wij willen dit graag zelf uitmaken.
ik ben er zelf ook voor om ze buiten te laten lopen ( wat ook zoveel mogelijk gebeurd )
t liefst hang ik mijn pony ook niks om zn lijf.
pak ik een halstertouwtje en stuur ik er op los..
maar hiervoor heb ik eerst de oefening met het bit voor nodig( haar leren te remmen op stem etc.
omdat zei altijd gereden is met bit, en dus volledig in paniek raakt als ik er zonder zadel op ga zitten.

ik vindt dat je iedereen in zn waarde moet laten over wat hij zei met zn paard doet we hebben er helemaal niets aan dat jij alles anders doet wij zijn allemaal een verschillend persoon..

overgens moest ik laatst wel laggen er zat een meisje op bokt grote letter ik rij ijzerloos.. maar er lag wel een zadel op ? wat is dat dan ? de beugels die tegen de benen kunnen klotsen enzo ?

nee ik vindt het een beetje vervelend dat je altijd maar commentaar heb over het gebruik van mensen en paarden Lachen.
ieder zn ding ook ik heb daar respecht voor Lachen zo ook dat jij vindt dat het allemaal zo moet Lachen harstikke top van je dat je het doet Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:49

pre schreef:
Even ter informatie, dat is wat Arabesk het beste kan!
Zulke topics plaatsten en daarmee een bepaalde onrust verookrzaken, er worden niet voor niks steeds zoveel topics van haar gesloten!

Maar al met al is het natuurlijk best een intressant onderwerp Knipoog

ik heb daar zo'n hekel aan he, wees dan zo stoer om je te verdedigen tegen de kritiek en vragen die je krijgt. daarom hoeven wij haar dus niet serieus te nemen.

on topic, zeker intressant, ben benieuwd hoe mijn paarden van heeeeel dichtbij klinken.
zelf denk ik dat het wel mee valt. als dit echt zo slecht is, zouden er regelmatig paarden zich verlikken en stikken

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:51

als het echt zo schadelijk zou zijn zou er allaang in de wetten staan dat het bit pure mishgandeling is voor het paard en zijn ademhaling Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:51

lijntje87 schreef:

Dat is nu jammer!
Het zou nu juist zo interresant zijn te vergelijken:met en zonder,op het zelfde paard,in dezelfde omstandigheden.

Wil je niet één keer een uitzondering maken? Vriendjes zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:53

Umpiedumpie schreef:
Arabesk, jammer dat je een suggestief filmpje gebruikt.

Er is op dit moment geen beter filmpje beschikbaar. Net als toen met die twee filmpjes van hoeflanden. We hebben toen zélf spullen aangeschaft om méér filmpjes te maken. Wellicht gaan we in de toekomst hetzelfde doen met dit, alleen ga ik níet bijzetten noch met bit noch bitloos, daar begin ik niet aan.

Citaat:
Ik denk dat als je een goed onderbouwd onderzoek hier plaatst welke de statements die er gemaakt worden in de beginpost onderbouwd, je veel meer mensen bereikt.
Op zich vind ik dit soort discussies erg interessant, mits dit goed onderzocht is.

Wat ik opgeschreven heb is een samenvatting en vertaling van de onderzoeken van Dr. Cook. Wie zich er in wil verdiepen kan veel van zijn artikelen terugvinden op http://www.bitlessbridle.com onder 'articles'.

Ook is nu een Nederlandstalig boekje verkrijgbaar over metaal in de mond, uitgegeven door het tijdschrift 'Mensport', daar staat het effect van een bit op de ademhaling ook uitgebreid in beschreven en ook de vele andere nadelen van het bit die in dit topic even buiten beschouwing zijn gelaten.

Afbeelding

o.a. verkrijgbaar via mediaboekservice

Citaat:
Nu komt het bij mij weer meer over als olie op het vuur gooien, wat op zich erg jammer is.

Ik ben het niet vaak met je eens, maar ik vind het wel erg goed dat je vaak de discussies ophaalt. Dit zet mensen toch aan het denken.
Maar doe het dan gewoon goed onderbouwd Knipoog

Het ís goed onderbouwd, het is niet mijn mening of mijn eigen bevinding, slechts een samenvatting en vertaling van de onderzoeken van o.a. dr Cook

Enkele pagina's terug gaf iemand ook een site van een ándere auteur ook over ademhaling, hoofdhouding volgens mij. Ik zal het even voor je terugzoeken.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-11-08 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:55

jodi schreef:
lijntje87 schreef:

Dat is nu jammer!
Het zou nu juist zo interresant zijn te vergelijken:met en zonder,op het zelfde paard,in dezelfde omstandigheden.

Wil je niet één keer een uitzondering maken? Vriendjes zijn?

nee, nog nooit bitloos aan het werk geweest, ga dat dus ook niet doen aangezien ik hier geen instructie van heb, en absoluut geen ervaring en verstand van heb
dat is vragen naar problemen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:59

Arabesk schreef:
Ook is nu een Nederlandstalig boekje verkrijgbaar over metaal in de mond, uitgegeven door het tijdschrift 'Mensport', daar staat het effect van een bit op de ademhaling ook uitgebreid in beschreven en ook de vele andere nadelen van het bit die in dit topic even buiten beschouwing zijn gelaten.

http://www.paardnatuurlijk.nl/shopping/bitboek.jpg

o.a. verkrijgbaar via mediaboekservice

Ik denk dat het belangerijk is een passend bit voor je paard te vinden, dat wil dus niet zeggen dat het altijd fout is.
Een paard met weinig ruimte in de mond en een dik bit zal zich niet prettig voelen en dat is imo wat ik op de kaft van dit boek zie.
Verder moet je tand problemen ook altijd in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-08 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst van een ander in quote-codes geplaatst.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:59

Waarom kan je je paard niet een paar rondjes laten doen met alleen een halster?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:01

gevonden:

relatie ademhaling en hoofdhouding (bit is buiten beschouwing gelaten)

Bandida schreef:
Voor iedereen die nu door de bomen het bos niet meer ziet en graag wat feiten op een rijtje wil kan ik de website van Nancy Nicholson aanraden.
De hele website is interessant, en de atlas zou iedere serieuze ruiter in de boekenkast moeten hebben Knipoog
Om het makkelijk te maken hier een link rechtstreeks naar het onderdeel ademhaling:
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ebit3.html
De relatie tussen hoofdhouding, arbeid en bitgebruik wordt hier duidelijk uiteen gezet. Overigens niet door een bitloze ruiter, maar door iemand die met zeer veel kennis een paardgerichte gymnastiek nastreeft (met bit, maar kan even goed zonder).
@ woods: een paard kan met een bepaalde hoofdhouding wel degelijk door de mond ademen, zie tweede prentje op de link hierboven. Het kan echter niet altijd.

Onze draver is afgekeurd wegens 'displacement of the soft palate' (DSP) toen Arno hem kocht werd er tegen hem gezegd dat de draver er al twee keer aan geopereerd was maar dat er niets aan te doen was. Als je ging rijden was het belangrijk om een aansnoerneusriem zo strak mogelijk te doen. Wij rijden echter bitloos met hem. Later kwamen we erachter dat DSP wordt veroorzaakt door eetreflexen die op gang komen tijdens inspanning, die op hun beurt weer geiniteerd worden door het bit.

http://www.bitlessbridle.com/dbID/237.html

Een hoop Nederlanstalige artikelen zijn terug te lezen op

http://www.bitloos.nl/artikelen.htm

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:05

Tat_jana schreef:
als het echt zo schadelijk zou zijn zou er allaang in de wetten staan dat het bit pure mishgandeling is voor het paard en zijn ademhaling Lachen

zo werkt het jammer genoeg niet, anders zou dat allang gebeurd zijn

de resultaten van de onderzoeken zijn nog maar net bekend en de FEI vindt traditie belangrijker dan de meest recente wetenschappelijke inzichten Sigaar

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:09

jodi schreef:
Waarom kan je je paard niet een paar rondjes laten doen met alleen een halster?

ja met halster kan wel. maar dan doe ik er geen slof om.
ik zal het verspreiden over 2 dagen.
1 dag met bit
andere dag zonder bit.

zodat er geen discussies komen, paard was moe etcetc.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:10

OK dan! Ja,geweldig!!!