Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:38

Zit de neusriem dan niet juist iets te strak? Of lijkt dat alleen maar zo? Mooi hoofdstel verder! Ben benieuwd hoe dat leer blijft :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:42

Mariett schreef:
Zit de neusriem dan niet juist iets te strak? Of lijkt dat alleen maar zo? Mooi hoofdstel verder! Ben benieuwd hoe dat leer blijft :)

Ja ik had m een gaatje losser gedaan na deze foto :)

Leer is echt fijn en soepel

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:24

Vind het ook mooi hoofdstel! Zit er al een tijd op te azen, maar vond de ringen voor de teugels op de verkoopfoto’s te hoog zitten. Bij jou lijken ze al wat lager, dus dat is positief (heb ook een haflinger).

Hoe houden de bakstukken zich als je aan de teugels trekt? Blijven ze mooi langs het hoofd zitten, of bollen ze op?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:31

Lipydo schreef:
Vind het ook mooi hoofdstel! Zit er al een tijd op te azen, maar vond de ringen voor de teugels op de verkoopfoto’s te hoog zitten. Bij jou lijken ze al wat lager, dus dat is positief (heb ook een haflinger).

Hoe houden de bakstukken zich als je aan de teugels trekt? Blijven ze mooi langs het hoofd zitten, of bollen ze op?

Het is me niet opgevallen dat ze opbollen. Zal nog eens een foto van zijkant nemen.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:34

Super fijn, dankjewel alvast!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:16

Lipydo schreef:

ik had vandaag nog een nieuwe foto gemaakt, helaas gisteren mn goede telefoon in de wc laten vallen en die van vandaag doet alleen nog maar bellen en smsen dus kan de foto nu niet delen. Wat me opviel is dat het bakstuk niet opbolt maar door de kaakriem iets omklapt? Maar als ik de kaakriem losser doe dan zit die echt te los bij mijn paard. Ik heb ook een barefoot contour physio (op dit moment met hackamore neusriem) die vind ik qua ligging véél fijner doordat de kaakriem aan zo'n soort y stuk zit, maar die is net wat minder chique dan deze.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:13

Ik heb niet het hele topic gelezen. Hier geen ervaring met bitloos rijden, maar zou het wel graag willen proberen.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de FRA Rebecca of het Nalanta hoofdstel?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:18

Ik heb de FRA Rebecca gehad, maar heb hem verkocht omdat mijn merrie er heel erg in ging hangen (heeft ze helaas met heel veel hoofdstellen). Ik vond het een supermooi hoofdstel die netjes op zijn plek bleef liggen, maar de brede neusriem was dus net iets te comfortabel voor mijn paard :=
Als het goed is staan er in dit topic nog ergens foto's van het hoofdstel dat ik had.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:06

Thanx, ik ga even kijken :j. Ik vind het idd ook een erg mooi hoofdstel om te zien.

Bij de Nalanta zit een metalen ring. Ik twijfel een beetje of dat fijn is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:50

Lipydo schreef:

De beloofde foto’s!

Bolt niet op, maar door de kaakriem draait het bakstuk iets als ik kaakriem losser doe is het echter te los. Ik heb dit probleem bij mijn barefoot hoofdstel niet, ik denk door dat Y stuk. Heb van beidde even foto’s gemaakt

Equibling, de ringen voor teugels zitten dus voor het bakstuk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Barefoot

Afbeelding

Afbeelding

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:25

Dankjewel voor de foto’s, super! Hoewel ik het idee heb dat je kaakriem nu te strak zit, is het positief dat de bakstukken niet opbollen

Ik ga er nog even over nadenken haha. Ik rij nu met een neusriem met toegevoegde kaakriem, wat goed blijft zitten en niet schuift. Echter irriteer ik me dus mateloos aan het ‘opbollen’. En het oog wil ook wat. Maar twijfel toch nog over de Equibling. De ringen voor de teugels zitten naar mijn idee wat te hoog (niet mooi in lijn met de mond).

Ik theorie klinkt het ook wel beter als de bakstukken los aan neusriem en kopstuk vast zitten. Heeft het meer bewegingsruimte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:01

Lipydo schreef:
Dankjewel voor de foto’s, super! Hoewel ik het idee heb dat je kaakriem nu te strak zit, is het positief dat de bakstukken niet opbollen

Ik ga er nog even over nadenken haha. Ik rij nu met een neusriem met toegevoegde kaakriem, wat goed blijft zitten en niet schuift. Echter irriteer ik me dus mateloos aan het ‘opbollen’. En het oog wil ook wat. Maar twijfel toch nog over de Equibling. De ringen voor de teugels zitten naar mijn idee wat te hoog (niet mooi in lijn met de mond).

Ik theorie klinkt het ook wel beter als de bakstukken los aan neusriem en kopstuk vast zitten. Heeft het meer bewegingsruimte.

Losser dan hangt die echt lost en dat moet niet bij een kaakriem, het is geen keel riem. Dan zou ik er hoogstens een gaatje tussen moeten maken, maarja.

Mijn paard reageert wel heel goed op de ringen voór de bakstukken.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:38

Is hier al iemand die ervaring heeft met het sunna hoofdstel van qhp?

Ik heb onlangs een keer met een touwhalster gereden en 2 keer met de micklem op het kinband systeem (geleend). Met beide systemen was m’n paard prima te sturen en remmen. Maar we moesten wel echt even wennen. Dit leek me wel een mooi en betaalbaar hoofdstel om mee te beginnen.

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:17

_Anneruth schreef:
Ik heb inmiddels een variant van de FRA Pardoes gekocht; het eigen merk van Ooteman, Vantiago. Deze heeft in tegenstelling tot de FRA een anatomisch kopstuk wat ik wel een fijn idee vind. Ik heb er gister een clinic mee gereden en hij loopt er super op en hij zit ook heel mooi. Ben er blij mee.

Samen met een mooie shiny frontriem *D
[ [url=m/fkn9Yd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben benieuwd naar de release van dit hoofdstel. Ik wil kijken of mijn pony ook bitloos gereden kan worden, maar ik vindt het wel belangrijk dat er een goede release op zit.

Alvast bedankt! :D

Groetjes Sanne

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:43

Hoi bokkers!

Ik heb even een vraagje.
Ik ben met mijn 6 jarige Oldenburger merrie begonnen om het lichte dressuurwerk op te pakken en we lopen ergens tegenaan waarvan ik niet heel goed weet wat ik ermee moet.

Misschien wat handige achtergrond info:
Ik heb haar op haar 4e jaar gekocht, ken haar al vanaf dat ze 1 week oud is. Ze is voordat ik haar kocht, zeggen ze, 3 keer in een halfjaar tijd gereden. Duidelijk genoeg gedaan waardoor ze met een bit haar kin op de borst trok en heel verkeerd ging lopen. Elk beetje druk was stress, paniek en rennen tot het weg was.

Nu 2 jaar en een hele hoop grondwerk verder, kunnen we heerlijk in de bak grondwerk doen en gezellige, ontspannen maar ook energieke bitloze buitenrittjes maken. Dit gaat goed omdat ze alles qua tempo op mijn stem doet.

Nu we begonnen zijn met rustig aan wat in de bak te gaan rijden ipv enkel grondwerk, gaat het rondhobbelen ook prima. ik kan haar met mijn zit sturen en buiging aanvragen, echter blijft het daarbij.
Ik kan niks met mijn handen doen want bij het kleinste beetje druk is het hoofd omhoog, hals inkorten en rug wegdrukken of stilstaan. met druk bedoel ik op 2 vingertopjes de teugels net op zo'n lengte houden dat er precies geen boogje meer in zit en goed op blijven letten dat ik nog steeds met heel mijn lichaam loslaat en haar bewegingen volg.

Dit heb ik al met meerdere hoofdstellen geprobeerd:
- sidepull
- touwhalster
- S hackamore
- bloem hackamore
- gewone hackamore
- hoofdstel met bit

Bij het hoofdstel met bit doet ze minder haar hoofd omhoog maar kort ze wel haar hals in. Mijn idee is dan dat ze enkel haar hoofd niet omhoog gooit omdat het bit misschien pijn veroorzaakt ondanks dat ik zo ontzettend zacht probeer te zijn. Het blijft nou eenmaal een stuk ijzer.

Als ik het hoofdstel af doe en enkel op neckrope wat rijd om te kijken wat ze zelf doet, dan merk ik wel dat ze nog veel balans moet zoeken, maar als ze die eenmaal redelijk heeft zakt ze in stap en draf wel heel erg mooi tot soms haar neusje zelfs over de grond gaat. Dit is natuurlijk het anderste uiterste, maar daarmee heb ik wel het idee dat het dus niet in haar rug ofso lijkt te zitten omdat ze zonder druk dus wel geheel lang en laag loopt.

Overigens gaat buitenrijden op een touwhalster super, maar ook hierbij is het dat met welk hoofdstel ik dan ook druk neem, haar hoofd gelijk omhoog komt en haar rug weg. Ook met andere hoofdstellen.

Nu hoop ik hier misschien wat advies te kunnen krijgen of iemand dit bij zijn/haar paard herkent en dat dit bijvoorbeeld na verloop van tijd minder werd. Dat het dus enkel een kwestie is voor haar om te wennen aan deze druk(ik wil mijn handen niet gewoon maar vastzetten tot ze een keertje zakt, ik rijd haar van achter naar voren en met veel buiging en ontspanning maar ze zakt dus niet in de druk als ik het zo goed uitleg).
Of dat het paard dit misschien met een andere optoming niet meer deed en dat ik dus gewoon nog even door moet zoeken.

ik wil haar heel graag bitloos opleiden en ik weet dat ik dingen niet te snel moet willen, maar aangezien ze vanaf de grond en met lange teugel wel lang en laag kan wil ik ons obstakel met de lichte druk graag oplossen en begrijpen of ze dit doet vanwege druk in het algemeen, of dat dit misschien aan de optoming kan liggen ondanks dat ik er al zoveel geprobeerd heb. Gekruist heb ik nog niet geprobeerd maar daar ben ik geen enorme fan van omdat naar mijn idee de release niet altijd even goed is en de FRA Lami vind ik te duur om maar even voor de test te kopen :+

Ik hoor heel graag wat jullie misschien denken of zouden adviseren :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:22

Ik "herken" het wel, al is dit misschien wel extremer dan het vaak is. Het "uitleggen" aan het paard hoe wijken voor druk/nageeflijkheid werkt is soms een lastige klus.
Als je haar op de grond traint kan je dan wel met (lichte) druk werken?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:33

siskeh schreef:
Ik "herken" het wel, al is dit misschien wel extremer dan het vaak is. Het "uitleggen" aan het paard hoe wijken voor druk/nageeflijkheid werkt is soms een lastige klus.
Als je haar op de grond traint kan je dan wel met (lichte) druk werken?

Het is inderdaad even zoeken hoe ik dat het beste kan doen voor haar. Ze is mijn 2e paard en de eerste die ik geheel zonder "hulpmiddelen" opleid. Dus dit is ook eigenlijk nog best nieuw voor mij want voorheen werd er al gauw gezegd "doe maar een bijzetje om dan gaan ze vanzelf daar met hun hoofd lopen". Dat wil ik dus niet meer doen.

Ja als ik vanaf de grond met bijvoorbeeld lange lijnen werk dan doe ik de sidepull om met een longeersingel en haal ik de teugels door of de bovenste ringetjes of de ringen die net iets lager liggen zodat de teugels niet alle kanten uit bewegen. Dan loop ik schuin achter haar mee en dan laat ze wel mooi met lengte in haar hals haar hoofd zakken. Dan vind ze alleen soms het sturen nog wat lastig maar als ik dat rustig opnieuw vraag begrijpt ze dat ook al snel.
Echter als ik met die sidepull ga rijden dan neemt ze de druk dus niet aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:43

Sweetie ik heb mijn paard bitloos beleerd. Ze heeft nooit echt met haar hoofd in de lucht gelopen maar ze begint nu pas echt de ontspanning te vinden en nageefelijk te lopen. Een paard loopt pas echt nageefelijk wanneer die daar fysiek toe in staat is em je goed rijdt. Ik reed eerst op eeb kaakgekruist hoofdstel van barefoot en sinds kort het hoofdstel van equibling zoals ik eerder liet zien. Mijn inziens moet je een andere optoming altijd even wat lsngyee proberen om er echt iets zinnigs vsn te kunnen zeggen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:50

Heft iemand hier een tip voor een fijne Hackamore die niet snel omklapt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:35

Ik ben zeker ook niet van een bijzetje etc. correct aanleren van aanleuning/nageeflijk lukt daar ook maar zeer zelden mee.
Enige waarvoor ik het "ff" gebruik is overzetten van bitloos naar bit, dat ze aan de longe nog steeds op kaptoom getraind kunnen worden, maar ook kennis kunnen maken met dat het bit ook druk kan geven.

Wat je beschrijft met lange teugelen, doe je dit ook in draf?
Ik werk érg veel aan de dubbele longe als ik het paard wil leren om om te gaan met de druk van de optoming. Ook juist in draf. vaak lukt het in stap allemaal nog wel, maar draf is een ander verhaal.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:19

Maartje1990 schreef:
Sweetie ik heb mijn paard bitloos beleerd. Ze heeft nooit echt met haar hoofd in de lucht gelopen maar ze begint nu pas echt de ontspanning te vinden en nageefelijk te lopen. Een paard loopt pas echt nageefelijk wanneer die daar fysiek toe in staat is em je goed rijdt. Ik reed eerst op eeb kaakgekruist hoofdstel van barefoot en sinds kort het hoofdstel van equibling zoals ik eerder liet zien. Mijn inziens moet je een andere optoming altijd even wat lsngyee proberen om er echt iets zinnigs vsn te kunnen zeggen

Heerlijk om je paard gewoon lekker bitloos te beleren.
Van mij hoeft ze ook nog niet nageeflijk te lopen, maar het is meer dat ik haar wil helpen bij die ontspanning en dat ze voornamelijk de lengte in haar hals houd. Waar het hoofd dan heen gaat maakt mij nog niet zoveel uit, maar ik kan haar niet zo goed helpen als ze bij alles wat ik met de hand vraag tijdens het rijden haar hals inkort. Haar hoofd gooit ze dan ook omhoog maar voornamelijk dat hals inkorten is iets wat ik wil verhelpen.

Ik ben nu vooral bezig tijdens het rijden in de bak met ontspanning en buiging op mijn zit en benen, daarbij probeer ik dan naarmate we wat langer aan het rijden zijn dus ook langzaamaan wat teugeldruk bij te kunnen gaan geven zodat ik haar bijvoorbeeld kan wijzen hoe ze om mijn been heen kan buigen.
Ik twijfel dus even of we goed bezig zijn en dit misschien nog langer tijd nodig heeft of dat iemand het herkent en met een andere optoming dit al een stuk beter ging.

siskeh schreef:
Ik ben zeker ook niet van een bijzetje etc. correct aanleren van aanleuning/nageeflijk lukt daar ook maar zeer zelden mee.
Enige waarvoor ik het "ff" gebruik is overzetten van bitloos naar bit, dat ze aan de longe nog steeds op kaptoom getraind kunnen worden, maar ook kennis kunnen maken met dat het bit ook druk kan geven.

Wat je beschrijft met lange teugelen, doe je dit ook in draf?
Ik werk érg veel aan de dubbele longe als ik het paard wil leren om om te gaan met de druk van de optoming. Ook juist in draf. vaak lukt het in stap allemaal nog wel, maar draf is een ander verhaal.

Ja dat lange teugelen doe ik juist ook veel in draf.
Aan het begin gewoon even lekker stappen en alle basisdingetjes even rustig oefenen en als dit in de stap weer duidelijk is voor haar dan draven we al gauw aan.
Ze is dan wel aan het zoeken uiteraard maar daar neemt ze de druk wel al veel makkelijker aan en zakt ze dan ook fijn of gooit in ieder geval haar hoofd niet zo omhoog.

Als ik het zo lees kan het dus misschien met een andere optoming beter zijn, maar kan het ook zijn dat ze gewoon nog wat meer tijd nodig heeft en ik nog iets meer geduld moet hebben :')
Misschien verwacht ik het onbewust dan toch nog wat te snel :)*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:40

Ik denk inderdaad deels gewoon geduld. Maar weet niet of er een 2e persoon is die je kan helpen? Wat doet ze als die erop zit en jij de hulpen als normaal vanaf de grond geeft? Durft ze dan wel je hand meer te volgen en accepteren?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:48

darkadia schreef:
Ik denk inderdaad deels gewoon geduld. Maar weet niet of er een 2e persoon is die je kan helpen? Wat doet ze als die erop zit en jij de hulpen als normaal vanaf de grond geeft? Durft ze dan wel je hand meer te volgen en accepteren?

Dat heb ik nog niet kunnen doen, bij ons op stal is er niemand die daar fijn genoeg voor kan rijden en er qua gewicht op past. Ik heb wel een vriendin die ik al eens mee wilde nemen naar stal om haar erop te laten rijden, maar die mag nu niet op stal komen dus dat is nog even wachten.
Dat ik dan vanaf de grond de hulpen geef is ook wel eens een goeie om te proberen.

Ik hoop dat het niet te erg off topic gaat zo? :oo

Het is wel fijn om te lezen dat ik in ieder geval in de juiste richting bezig ben maar het waarschijnlijk vooral al aan mijn geduld ligt. Ik begon nogal te twijfelen aan mezelf of ik iets fout doe waarom het ''zo lang'' duurt, maar dat is dus gewoon normaal als je t zonder bijzet middelen doet :+
Ik ben vorig jaar pas weg gegaan van een stal met al het traditionelere werk enzo, ik moet het kennelijk in mijn hoofd ook gewoon nog meer loslaten dat het allemaal niet gelijk moet en dat tijd nemen niet erg is.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:46

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:05