Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lipydo schreef:Vind het ook mooi hoofdstel! Zit er al een tijd op te azen, maar vond de ringen voor de teugels op de verkoopfoto’s te hoog zitten. Bij jou lijken ze al wat lager, dus dat is positief (heb ook een haflinger).
Hoe houden de bakstukken zich als je aan de teugels trekt? Blijven ze mooi langs het hoofd zitten, of bollen ze op?
Lipydo schreef:Vind het ook mooi hoofdstel! Zit er al een tijd op te azen, maar vond de ringen voor de teugels op de verkoopfoto’s te hoog zitten. Bij jou lijken ze al wat lager, dus dat is positief (heb ook een haflinger).
Hoe houden de bakstukken zich als je aan de teugels trekt? Blijven ze mooi langs het hoofd zitten, of bollen ze op?
Lipydo schreef:Dankjewel voor de foto’s, super! Hoewel ik het idee heb dat je kaakriem nu te strak zit, is het positief dat de bakstukken niet opbollen
Ik ga er nog even over nadenken haha. Ik rij nu met een neusriem met toegevoegde kaakriem, wat goed blijft zitten en niet schuift. Echter irriteer ik me dus mateloos aan het ‘opbollen’. En het oog wil ook wat. Maar twijfel toch nog over de Equibling. De ringen voor de teugels zitten naar mijn idee wat te hoog (niet mooi in lijn met de mond).
Ik theorie klinkt het ook wel beter als de bakstukken los aan neusriem en kopstuk vast zitten. Heeft het meer bewegingsruimte.
_Anneruth schreef:Ik heb inmiddels een variant van de FRA Pardoes gekocht; het eigen merk van Ooteman, Vantiago. Deze heeft in tegenstelling tot de FRA een anatomisch kopstuk wat ik wel een fijn idee vind. Ik heb er gister een clinic mee gereden en hij loopt er super op en hij zit ook heel mooi. Ben er blij mee.
Samen met een mooie shiny frontriem![]()
[ [url=m/fkn9Yd.jpg]Afbeelding[/url] ]
siskeh schreef:Ik "herken" het wel, al is dit misschien wel extremer dan het vaak is. Het "uitleggen" aan het paard hoe wijken voor druk/nageeflijkheid werkt is soms een lastige klus.
Als je haar op de grond traint kan je dan wel met (lichte) druk werken?
Maartje1990 schreef:Sweetie ik heb mijn paard bitloos beleerd. Ze heeft nooit echt met haar hoofd in de lucht gelopen maar ze begint nu pas echt de ontspanning te vinden en nageefelijk te lopen. Een paard loopt pas echt nageefelijk wanneer die daar fysiek toe in staat is em je goed rijdt. Ik reed eerst op eeb kaakgekruist hoofdstel van barefoot en sinds kort het hoofdstel van equibling zoals ik eerder liet zien. Mijn inziens moet je een andere optoming altijd even wat lsngyee proberen om er echt iets zinnigs vsn te kunnen zeggen
siskeh schreef:Ik ben zeker ook niet van een bijzetje etc. correct aanleren van aanleuning/nageeflijk lukt daar ook maar zeer zelden mee.
Enige waarvoor ik het "ff" gebruik is overzetten van bitloos naar bit, dat ze aan de longe nog steeds op kaptoom getraind kunnen worden, maar ook kennis kunnen maken met dat het bit ook druk kan geven.
Wat je beschrijft met lange teugelen, doe je dit ook in draf?
Ik werk érg veel aan de dubbele longe als ik het paard wil leren om om te gaan met de druk van de optoming. Ook juist in draf. vaak lukt het in stap allemaal nog wel, maar draf is een ander verhaal.
darkadia schreef:Ik denk inderdaad deels gewoon geduld. Maar weet niet of er een 2e persoon is die je kan helpen? Wat doet ze als die erop zit en jij de hulpen als normaal vanaf de grond geeft? Durft ze dan wel je hand meer te volgen en accepteren?
freetorun schreef:Iemand ervaring met de sidepull van usg?
Oa hier verkrijgbaar: https://www.lovelance.nl/usg-sidepull-trust
[ [url=m/sSyKOD.jpg]Afbeelding[/url] ]