[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:40

Die van BF gelukkig niet, ik hou ook niet van die instabiele zit die je krijgt van verende beugels :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:27

Ik kan niet zeggen dat ze echt veren. Als je op de foto kijkt naar de zijkant van het voetbed dan is het lichte onderste deel aluminium en het zwarte laagje dat erop zit een soort stug rubber. Dat is maar een heel dun laagje en het deukt voor zover ik kan zien ook niet in als ik erop sta, maar ik denk dat het vooral bedoeld is om de edge er een beetje af te halen tijdens zaken zoals lichtrijden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:28

xyzutu2 schreef:
Tot de hak, niet tot en met. ;) En dat hangt natuurlijk ook af van je schoenmaat en soort schoen.
Als je bij de gesloten endurance versie kijkt dan zie je dat het voetbed net 2 a 3 cm verder uitsteekt dan het echte begin van de beugel. Ik denk ook wel dat het het paard iets meer kans geeft om erop te staan, maar doordat het voetbed uitsteekt kantelt dat als er alleen op dat punt druk komt meteen omlaag zodat een hoef er weer uit zou vallen. Maar goed, dat is theorie en dat gaan we voor de verandering maar eens niet in praktijk brengen. :')

Hier zie je trouwens hoever het uitsteekt, het voetbed is in totaal 17 cm lang als ik het me goed herinner:
[ Afbeelding ]

Grappig - ik heb jaren geleden geprobeerd een soortgelijke beugel te introduceren (Roper) maar niemand die ze wilde hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:53

Ik heb nog nooit van Roper stijgbeugels gehoord. Heb je een plaatje? Als ik via Google zoek kom ik namelijk alleen bij western beugels voor ropers. 8-)
Het was ook puur toeval dat ik bij deze beugels uitkwam, ik denk dat ik via een Belgische tweedehands advertentie op hun spoor werd gezet, maar nieuw vind ik ze ook erg prettig geprijsd.

Ik denk dat Nederland trouwens ook wel een ontwikkeling heeft doorgemaakt op stijgbeugelgebied. Als ik aan 15 jaar geleden denk dan reed iedereen met gewone, metalen stijgbeugels. Nu is sinds een paar jaar de zwarte normale beugel al heel gewoon en ook de korfjes worden steeds minder raar/lelijk gevonden dus ik denk dat je gewoon net te vroeg was. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 01:04

Aarg, ik herinner me net dat ik er van Etrical gratis beugeldraaiers bij heb gekregen! 8)7
Maar om de een of andere manier wilde het kwartje niet helemaal vallen toen ik ze uit de doos haalde (dacht dat ik het western fender-adapters waren en dat niet nodig had) en dus heb ik ze kwijtgemaakt. _-:(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:23

Roelke_ schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heeft er iemand hier de ghost barokko ? En heb je dan foto s misschien
Edit moet t vorige topic hebben denk ik maar vindt t niet

Ja, ik! Inmiddels al flink wat km's mee gemaakt maar ook een beetje dressuur gaat heerlijk met de barocco.

[ Afbeelding ]

Een beetje dressuur ?
Kun je wel gewoon lekker dressuur matig rijden ermee ? Want daar voor wil ik hem wel .
Verwacht overigens van wel want deed dat met m'n quilty ook .
Nog even wachten en dan ga ik bestellen .
Wil er alleen half pad onder denk ik en kom moeilijk uit de site van grandeur .
Suzanne helpt me wel ... Gelukkig .

Helaas vindt ik geen 2e hands Barokko dus wordt t een nieuwe

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:21

Ik heb die van ropert hier nog liggen kwetal,haha. Zal er een foto van maken.

Wb beugels. Ik moet juist flexibele,verende beugels hebben, anders enorme last van knieën en enkels. Zelf mer ik niks van een onstabiele zit.

Zinzi, er is een 2e hands ex demo barokko te koop straks met roma wrong, en een barokko piccolo met roma wrong komt ook te koop

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 09:42

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:16

Zinzi_jewel schreef:
Een beetje dressuur ?
Kun je wel gewoon lekker dressuur matig rijden ermee ? Want daar voor wil ik hem wel .
Verwacht overigens van wel want deed dat met m'n quilty ook .
Nog even wachten en dan ga ik bestellen .
Wil er alleen half pad onder denk ik en kom moeilijk uit de site van grandeur .
Suzanne helpt me wel ... Gelukkig .

Helaas vindt ik geen 2e hands Barokko dus wordt t een nieuwe

Ja, een beetje.. Ik ben niet zo'n fanatieke rijder maar begint wel weer te komen nu we goed op weg zijn met de ghost. Kan inderdaad prima hoor! Ik heb mijn beugelriemen op de achterste ring, geeft mij een perfecte zit in het zadel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:15

Afbeelding
Dankjewel Suzanne- maar ik had de foto's nog
Afbeelding
werden gemaakt door een Duits bedrijf, dat ook speciale dopjes maakte voor op Ketchup flessen, teenslippers, trekhaak doppen etc. (kunststof spullen dus)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:18

Dank!mocht iemand geinteresseerd zijn,ik heb nog 1 paar

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:14

Ik val even binnen met wat vraagje.
ik heb sinds gisteren een bosrand western boomloos zadel. met verplaatsbare inlages met klittenband onderop. nu zakt met rijden niet de pommel maar het leder van het zadel zelf op de schoft. wat kan ik hier tegen doen ?
pommel zelf lijkt zo bloot op de rug niet te wijd ze heeft ruimte over.
moet ik dan toch een smallere pommel erin doen ?

edit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:11

Je kunt proberen de panelen iets dichter naar elkaar toe te doen en natuurlijk is passen van de kale pommel op je paard ook wel aan te raden.
Maar eerlijk gezegd klinkt het als een bekend probleem van dit soort zadels.
Ik ken iemand met hetzelfde probleem; die kreeg de panelen niet passend. Die heeft ze er onder uit gehaald en een goede pad voor boomloos gekocht. Pad bleek helaas duurder als het zadel 8-)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:21

Ik heb ook een bosrand zadel maar daar zitten geen verplaatsbare panelen onder. Ik heb dus gewoon een speciale pad er onder en de inlages aangepast aan wat mijn paard nodig heeft. Dat werkt super :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:27

Zadel was anders ook nog duur zat hoor haha ik heb er een pad bij speciaal voor een boomloos westernzadel maar iemand op stal zei dat dat absoluut niet kon ..

maar vond het al een beetje raar want zie bij andere boomloos western zadels ook geen kussens maar juist een speciale pad

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:31

little_birdy schreef:
Zadel was anders ook nog duur zat hoor haha ik heb er een pad bij speciaal voor een boomloos westernzadel maar iemand op stal zei dat dat absoluut niet kon ..

maar vond het al een beetje raar want zie bij andere boomloos western zadels ook geen kussens maar juist een speciale pad

Duur of goedkoop is hoe jij het ervaart ;)

Er zijn zat boomloze western zadels waar kussens onder zitten - Startrekk, Colorado, Ghost, Freeform.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:18

Eerlijk gezegd zou ik op basis van deze foto's misschien wel de conclusie trekken dat jouw paard een te hoge en smalle schoft heeft voor dit zadel. Raar ook dat de zadelbasis zo ver en laag doorloopt onder de pommel door naar voren? Zo weet je zeker dat je bij de wat hogere schoften nooit een goede schoftvrijheid krijgt want ook als je er een smallere pommel in doet dan blijft het zadel eronder hangen.
Je zou inderdaad een goed dekje met dikke inlages kunnen proberen om het zadel te liften, maar ik ben bang dat dat stuk zadel voor de pommel dan weer de middennaad van het dekje omlaag duwt, net zoals hij u ook doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:36

Dat is inderdaad gewoon een probleem in het zadel zelf, dat de basis niet diep genoeg in de pommel omhoog gemaakt is....dit hadden de eerste Barefoots ook. Daarom zijn die gewoon minder geschikt voor paarden met een duidelijke schoft.

Zie je inderdaad best vaak bij de wat goedkopere merken :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:38

Hoi allemaal ik heb een vraagje , zijn hier ook mensen die een IJslander hebben en een boomloos zadel ? Ik vroeg me of af er fotos zijn van ijsjes met boomlooze zadels, ik ben natuurlijk er mee bekend dat niet alle zadels op alle ijsjes kunnen. Ik ga zaterdag nameijk bij een ijsco kijken van 145 best aan de maat dus maar vroeg me af of boomloos dan een optie zou zijn en hoe dat er dan uit zou komen te zien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:41

Ah! Ik ken je van je andere topic. Ik weet dat er ook wel ijsjes zijn met boomloos, juist voor ijsjes erg fijn om die schouder goed te kunnen bewegen in de extra gangen. Ik heb zelf echter nooit met een ijs boomloos gereden. Wat voor maat denk je zelf nodig te hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:42

IJsjes zijn net normale paardjes hoor wat dat betreft, zeker de wat grotere zijn normaal gesproken niet echt een bijzonder probleem ofzo voor de bekende merken boomloos / flexibel :)

Net als veel andere rassen is het "dingetje" wel dat ze vaak een wat korte rug en dus weinig ruimte voor een zadel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:53

ittheclown schreef:
Hoi allemaal ik heb een vraagje , zijn hier ook mensen die een IJslander hebben en een boomloos zadel ? Ik vroeg me of af er fotos zijn van ijsjes met boomlooze zadels, ik ben natuurlijk er mee bekend dat niet alle zadels op alle ijsjes kunnen. Ik ga zaterdag nameijk bij een ijsco kijken van 145 best aan de maat dus maar vroeg me af of boomloos dan een optie zou zijn en hoe dat er dan uit zou komen te zien.

Een stalgenoot heeft ook een ijsje, zij heeft een Barefoot cheyenne maat 1 en we hebben laatst mijn Ghost roma piccolo erop gelegd en dat paste ook heel erg mooi. :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:26

Ik weet niet precies welke maat zadel ik zelf nodig zou hebben, heb eens op een pony van 142 gereden ( kruising tinker haflinger) En daar lag toen een Cheyenne maat 2 op paste toen makkelijk voor mijn bips mischien dat een maat 1 ook wel zou passen hoor, al zou mijn voorkeur wel zijn naar iets met wrongen. Van een kunsttof zadel reed ik op een 17,5 en ook een tijdje op een 17. Van spijkerbroeken heb ik maat 42 en ben 164 dus korte beentjes, hahaha. Ik denk dat het dan gewoon eventjes passen en meten is. Vrijdag eerst een buitenrit bij een ijsco stal en dan zaterdag kijken bij eventueel toekomstige paardje ben benieuwd !

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:27

Ik heb nu inmiddels een paar keer op mijn Freemax gezeten. Tot nu toe ben ik onder de indruk van het comfort voor paard en ruiter hoewel de beugelophanging wel erg dik onder mijn benen ligt.

Afbeelding