voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:25

Hij is nu bezig met verkleinen en dan zal ik ze uploaden..

Wat fijn dat hij zo lekker loopt onder je nieuwe Cheyenne! Schuiven zal wel nieuwigheid zijn. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:28

Afbeelding
Afbeelding
-O-

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:35

Is het niet vooral omdat die zakken zo wijd uit elkaar liggen? dan glijd alles al meer opzij.. ik zou het nog een keer proberen maar dan met alleen een ruggegraat weidtte ertussen ;)

(gaat uitspitten hoe je zoiets maakt en het ook maken en testen!! )

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:39

Even een stipje!
Ik ga eens even teruglezen! Ik heb zelf boomzadels voor mijn 2 Hafjes. Heb getwijfeld of ik een boomloze zou kopen toen ik een nieuw zadel voor mijn korte, ronde monstertje kocht vorig jaar! Alleen vond ik het toen zo raar dat ze het aanraden omdat het beter zou zijn dan een boomzadel maar dat je er wel een laag inlages onder moet doen omdat hij anders gaat drukken!
Misschien kan ik hier eens lezen hoe het in elkaar steekt! (Zonder het topic elke keer kwijt te zijn _O- )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:40

Ruggengraat wijdte? Hoe bedoel je dat? De zakken hielden gewoon de ruggengraat vrij, zoals een zadel dat ook doet.. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:55

ja, maar als ik de voorbeelden zag in je link, zaten de zakken veel dichter op elkaar.echt maar 3 cm ertussen bij jou ruim 10 cm bovenin.. ik denk dat het daarom een vertekend beeld geeft ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:57

Die zitten inderdaad wel dichter bij elkaar, maar zou dat in het eindresultaat invloed hebben? Ik zie namelijk gewoon duidelijke drukplekken bij de pommel en de beugelophaning.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:01

dat weet ik niet, maar ikdenk iniedergeval dat het minder heftig zal zijn. opnieuw kneden en dichterbij plakken en nog een keer testen? zou ik doen ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:05

Ik kan het altijd even proberen. Dankje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:27

Maar die "meer druk dan de rest" plekken hoeven niet perse te veel druk te zijn..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:29

Nja ze heeft ook drukplekken op haar rug he..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:33

Ja, dat vertelde je. Wat voor inlages gebruik je nu dan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:51

Ik heb voor deze test gewoon de normale grandeur met inlages gebruikt, maar de drukplekken kreeg ze toen ik de budget met dubbeldikke gebruikte..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:54

mm,
en je hebt vps toch? misschien kun je normale enkele dikke inlages van de vpsloze gebruiken, dat die wel goed werken? Of de pommel laten zweven door zo'n stukje af te snijden?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:59

Ik snap niet zo goed waarom hier allemaal 'lapmiddelen' worden geopperd terwijl het gewoon duidelijk is dat dit zadel voor deze combinatie niet geschikt is. Dat betekend niet dat er iets mis is met het zadel, het paard of de ruiter opzich maar het betekend gewoon dat de combinatie in dit geval niet werkt.
Als ik jou was, Soldeletuut, zou ik gaan rondkijken voor een zadel waar je zelf wat meer steun aan hebt en bij voorkeur een model dat werkt met kussens zoals Trekker of Startrekk. Ik denk dat je dan een veel beter passende combinatie hebt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:01

Slofje, ik heb de normale enkele inlages van de vpsloze zadels, geen idee hoe dat komt.. :+ Pommel laten zweven, wat houdt dat precies in?

Swift, dat zou inderdaad het mooist zijn, maar ik heb momenteel geen cent, dus dat is voor nu geen optie. Dit betekent absoluut niet dat ik nou maar lekker ga doorrijden met een zadel wat niet past hoor, maar ik zie niks raars in het zoeken van een oplossing, wie weet is er iets wat wel werkt, toch? Het liefst zou ik nu een mooie startrekk of trekker kopen, maar dat zit er gewoon niet in helaas..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:03

De pommel laten zweven voor minder pommeldruk: Stel je hebt de inlages in een pad, dan knip je het stuk dat onder de pommel ligt weg, en als je dan de inlages als normaal in de pad doet, zit er een stuk onopgevuld bij onder de pommel, waardoor de pommel dus eigenlijk "zweeft"
Is dat een begrijpbare uitleg?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:06

Ah oké, en dat moet helpen? Zou een grotere pommel nemen dan niet hetzelfde effect hebben? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:25

Sodeletuut schreef:
Ah oké, en dat moet helpen? Zou een grotere pommel nemen dan niet hetzelfde effect hebben? :P

ligd eraan.
een grotere pommel is ook meteen breder en platter. wijder uit elkaar zeg maar. [***] zou eventueel een xl kunnen hebben maar dak kan niet want die is zo laag dat ie dan bijna op de schoft ligd

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:26

Oh ja, dat zal denk ik bij Misty ook zo zijn..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:03

Sodeletuut schreef:
Afbeelding
Afbeelding
-O-

Wat me opvalt : het deeg is bijna allemaal naar beneden gezakt. Is dat door de zwaartekracht gebeurt , of is het juist door het zadel naar beneden gedrukt ? :)

De duidelijkste open plekken op het paard liggen erg ver naar voren , als daar de stijgbeugelophanging en de pommel zitten , dan liggen die wel heel erg op de schoft :oo

Op de foto waarbij je de pad omhoog houdt zie je juist weer dat het geheel misschien wel netjes weggedrukt is , het is over de hele lengte bijna weg....het kan moeilijk zijn dat je een "drukplek" hebt over die hele lengte , dan is het geen drukplek meer maar juist het bewijs dat het deeg "netjes" overal weggedrukt wordt.

Tenzij het dus al door de zwaartekracht wegzakt. En dan nog dat je ermee te maken hebt dat het bij een Barefoot logisch is dat de meeste druk onder de stijgbeugelophanging en daar waar de ruiter zit komt...maar dat deze druk normaal gesproken niet TE hoog is , alleen hoger dan het omliggende gebied.
Onder de pommel hoeft het al helemaal niet gemeen te drukken normaal gesproken...

Maargoed je hebt wel witte plekken in de vacht , ook al lijken die wat verder naar achteren te zitten dan de dunne voorste plekken in de pad.....

Sta je dan toch heel veel / zwaar in de beugels ofzo ? Misschien door je rugklachten (dacht ik ? :) ) of iets ?

Want normaal als je een beetje subtiel rijdt moet je dit gewoon niet krijgen... tenzij je natuurlijk weer rijdt met een pad met Sympanoa onderkant , en het weer door hitte / schuren komt.

Al met al heel wat onduidelijkheden :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:56

Bij mijn fjord zitten er aan de linker kant van zijn schoft verhardingen op zijn spieren. Dit is nog van zijn oude niet passende zadel met boom.
Hij heeft nu sinds maart de Barefoot. Zouden die plekken nog verdwijnen? Ik denk dat het bindweefsel is.
Mijn vorige zadel schoof altijd naar rechts en daardoor drukte het zadel op die plekken naast de schoft.
Als ik er nu keihard op druk reageert hij helemaal niet, dus lijkt mij dat hij er geen last van heeft.
Iemand ervaring hiermee?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:28

pmarena schreef:
Wat me opvalt : het deeg is bijna allemaal naar beneden gezakt. Is dat door de zwaartekracht gebeurt , of is het juist door het zadel naar beneden gedrukt ? :)
Dat is door het zadel naar beneden gedrukt, deze foto is 1 seconde na het van de rug afhalen gemaakt.

De duidelijkste open plekken op het paard liggen erg ver naar voren , als daar de stijgbeugelophanging en de pommel zitten , dan liggen die wel heel erg op de schoft :oo
Ja klopt wat je zegt, nu ik foto's zie ligt hij idd ook wel wat naar voren:
Afbeelding

Op de foto waarbij je de pad omhoog houdt zie je juist weer dat het geheel misschien wel netjes weggedrukt is , het is over de hele lengte bijna weg....het kan moeilijk zijn dat je een "drukplek" hebt over die hele lengte , dan is het geen drukplek meer maar juist het bewijs dat het deeg "netjes" overal weggedrukt wordt.
Zou dat het kunnen zijn? En kan dat ook gekomen zijn omdat ik de beide kanten te ver uit elkaar aan elkaar vast geplakt heb? Ik plak ze denk ik nog maar even wat dichter bij elkaar (wat Diaz zei), en dan nog een keertje testen.

Tenzij het dus al door de zwaartekracht wegzakt. En dan nog dat je ermee te maken hebt dat het bij een Barefoot logisch is dat de meeste druk onder de stijgbeugelophanging en daar waar de ruiter zit komt...maar dat deze druk normaal gesproken niet TE hoog is , alleen hoger dan het omliggende gebied.
Onder de pommel hoeft het al helemaal niet gemeen te drukken normaal gesproken...
De pommel lag ook wel prima naar mijn idee. Een XXL kan niet omdat haar schoft daar te hoog voor is denk ik.

Maargoed je hebt wel witte plekken in de vacht , ook al lijken die wat verder naar achteren te zitten dan de dunne voorste plekken in de pad.....
Ja klopt, volgens mij zijn de witte plekken onder de beugelophanging.

Sta je dan toch heel veel / zwaar in de beugels ofzo ? Misschien door je rugklachten (dacht ik ? :) ) of iets ?
Ik weet niet of ik meer in de beugels sta dan een ander, maar ik heb inderdaad wel veel rugklachten.
Ik kan natuurlijk eens iemand opzoeken met perfecte balans die eens gaat rijden met die pad er onder, dan kom ik er snel achter of het aan mij ligt. Goed plan?

Want normaal als je een beetje subtiel rijdt moet je dit gewoon niet krijgen... tenzij je natuurlijk weer rijdt met een pad met Sympanoa onderkant , en het weer door hitte / schuren komt.
Die heb ik er dus expres al niet meer onder, omdat ik dus bang was dat het daardoor komt..

Al met al heel wat onduidelijkheden :o

Thanks voor je uitgebreide reactie!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:11

Diaz schreef:
Nee precies.. Maar niemand dus ervaring met de barefoot minesoula mt 1?

ik "had" er een in eigen gebruik

maar rijd zo weinig momenteel en als ik ga helpt mijn zoontje met opzadellen en dan is de budget toch wat lichter en minder onderhoud
zadel,pad (busse (goede druk verdeling mede ivm mijn gewicht.. en anti slip, vergat regelmatig an te singellen),singel en hoofdstel mogen weg voor 900 , kan getest worden via d zaak , maar dan moet je even naar martin
(http://www.nickyskeet.nl) mailen

hier een foto ingebruik met hele ruime winterjas aan , heb daar broek maat 48 :o en was een zeer stijve dag (maw zit veel te kort omdat mijn benen niet echt meewerkte (oa spier/pees/bot reuma in kou -oud weer)
Afbeelding

zadel is net aan ingereden en verkeerd in uitmuntende staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:19

yankeestar schreef:
als je de seatsaver eraf haal, heb je aan de voorkant een lang stuk velcro zitten, daar waar de kniewrong op zit, je zou hier dan een oplossing voor moeten zoeken om dit te verbergen. ik weet nu niet of dat zomaar lukt en of dat mooi kan worden, een goede zadelmaker zal misschien wel een oplossing vinden.
Centaur in Meer (B) kan dit soort dingen, hij is echt een kunstenaar met leder. (maakt ook tassen en zadels voor harley davidsons)

Bedankt voor je reactie.
Is volgensmij nog wel een goede tip voor barefoot, verschillende verwisselbare seatsavers. Voor de barydale bijvoorbeeld de seatsaver die ze nu hebben, een met kleinere wrongen, en een zonder wrongen. Zo zitten de wrongen toch vast, maar kun je ook wisselen. Dat lijkt me wel wat :j