Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:42

Ah foei, die Grüner Sitz is gaaf en lijkt op de HO Endurance, maar jeetje wat een geld! (en 't is nog lang niet de duurste ook! :wow: )

die patentaanvraag lijkt van een ander soort verstelsysteem. Door Amerikanen aangevraagd en werkt zo te zien met een sleutel aan de voorkant, niet aan de zijkant. Lijkt me idd een engelse boom.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:00

nombrado schreef:
je kan ook een zadel bestellen en door zaldi de flair al meteen laten inbouwen

Blijkt helaas niet meer mogelijk te zijn ;( .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:09

Odi schreef:
nombrado schreef:
je kan ook een zadel bestellen en door zaldi de flair al meteen laten inbouwen

Blijkt helaas niet meer mogelijk te zijn ;( .

Bij wie heb je dat gevraagd?
Bij mij staat ie nog steeds in de inkoopprijslijst van zaldi
zaldi systema flair als optie

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:38

Hoeveel kost dit als ik vragen mag? Ik ken het systeem niet, wil dit zeggen dat als de boom iets minder past, de fout opgevangen wordt door de mogelijkheid om de kussens te veranderen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:40

Cambiar schreef:
Hoeveel kost dit als ik vragen mag? Ik ken het systeem niet, wil dit zeggen dat als de boom iets minder past, de fout opgevangen wordt door de mogelijkheid om de kussens te veranderen?

nee hoor...dat heeft er niets mee te maken
flair is ooit ontwikkeld voor de gevoelige ruggen of probleem ruggen
lucht is nog zachter.
zelf vind ik het niet prettig...maar er zijn mensen die erbij zweren omdat hun paard een blessure heeft
al mijn paarden reageren er goed op...alleen kan ik het zelf niet met lucht worden :D
das een persoonlijke keuze

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:49

Cambiar schreef:

Hier een Flair-fan. Je hoort/leest vaak over zadels met Flair dat deze zadels makkelijk aan te passen zijn op ieder paard. Dit is niet waar. Het zadel moet gewoon passen net als een wolgevuld zadel.
De kosten van het ombouwen, van wol naar flair ligt zo'n beetje tussen de 500 en 600 euro.
Allebei mijn paardjes hebben een zadel met Flair.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:51

Kan me voorstellen dat lucht goede demping geeft, maar lijkt me iets delicaat. Toch interessant al die systemen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:33

Ik ben zelf wederverkoper van Deuber en ik heb niks te klagen over de service. Nu moet ik erbij zeggen dat ik er ook regelmatig zit om het contact goed te houden en vooral voor mezelf om feeling te houden met het bedrijf en de producten. Er is daar inderdaad een grote werkplaats waar de reparaties uitgevoerd worden door vakmensen die dit werk al heel lang doen. Ik heb altijd wel het gevoel daar serieus genomen te worden.
Het leer van de Startrekk zadels is wel wat goedkoper dan het leer van de Quantum zadels. Ik vind zelf het leer van de Quantum wel erg mooi. Weinig "foutjes" en beschadigingen. Ik vind het zadel op een paard niet groot ogen. Ook is het zadel iets langer door de vorm van de boom. Er zitten stegen aan en het laatste deel daarvan is niet meer dragend en kan dus geen druk geven op de rug van je paard.

Juliette86 schreef:
Ik heb in Duitsland een quantum in handen gehad. Was destijds verbaasd dat het zo'n enorm zadel was terwijl hij op de foto's echt heel compact lijkt. Qualiteit van het leer was ik ook niet echt over te spreken. Voor het geld wat dat ding kost verwacht je wel top kwaliteit maar het leer was niet beter dan dat van mijn startrekk :\ (en die kost 'maar' de helft). Ik heb het idee quantum toen maar laten vallen ook omdat Don (buitenzinnig) aangaf dat de service bij Deuber ver achteruit was gegaan en het waarschijnlijk erg lastig zou zijn om hem goed aan te laten meten.

Volgens mij maken/repareren ze bij Deuber nog wel zadels in Duitsland. Er zat in mijn startrekk een klein foutje en daarvoor moest ik het zadel terug sturen naar Duitsland. Had hem binnen 2 weken perfect gerepareerd retour. Lijkt mij niet dat ze hem daarvoor terug sturen naar midden Amerika. Het kostte trouwens wel heel wat foto's en mail wisselingen voor de verkoper voor ze bij Deuber het probleem erkenden en onder garantie wilden repareren :n .

melrovers

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:34

Stef Pulles ken ik trouwens wel, een hele aardige man. Hij zat bij mij in het leerjaar van de MSFC.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:45

melrovers schreef:
Ik ben zelf wederverkoper van Deuber en ik heb niks te klagen over de service. Nu moet ik erbij zeggen dat ik er ook regelmatig zit om het contact goed te houden en vooral voor mezelf om feeling te houden met het bedrijf en de producten. Er is daar inderdaad een grote werkplaats waar de reparaties uitgevoerd worden door vakmensen die dit werk al heel lang doen. Ik heb altijd wel het gevoel daar serieus genomen te worden.
Het leer van de Startrekk zadels is wel wat goedkoper dan het leer van de Quantum zadels. Ik vind zelf het leer van de Quantum wel erg mooi. Weinig "foutjes" en beschadigingen. Ik vind het zadel op een paard niet groot ogen. Ook is het zadel iets langer door de vorm van de boom. Er zitten stegen aan en het laatste deel daarvan is niet meer dragend en kan dus geen druk geven op de rug van je paard.

Ik was wederverkoper, maar ben er mee gestopt door de slechte service en ellelange wachttijden.
Ik vind dat ze de klachten niet naar behoren oppakken of er actie op ondernemen.
Bij mijn laatste gesprek betreffende een klacht, zou ik nog steeds teruggebeld worden (inmiddels 2 maanden geleden) , dat ben ik niet gewend, dus ben er mee gestopt.
van de 5 zadels die ik voor klanten besteld heb, zijn er 3 retour gegaan. Dan vind ik echt veel te veel.(en helemaal voor de prijzen die ze rekenen)
Het leer vond ik tussen de quantum en startrekk niet echt veel verschillen.
Als je het leer vergelijkt met bv de San Jorge?, dan is dat vele malen mooier
En ook nog goedkoper ook.

De prijs kwaliteit is matig, de service is matig en de levertijden om te huilen (12 weken of langer)

Een zaldi zadel is al snel te leveren (in de wensen van de klant) binnen 2 weken, en als het een weekje langer duurt, krijg ik keurig bericht van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:49

jammer dat ik een lange pb heb verstuurd,omdat ik oprechte interesse heb/had in deubers zadels...
en niks terug krijg.
vast erg offtopic,maar vind het niet netjes.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:41

Ik volgde dit zadel gisteren, maar heb het dan toch maar niet gedaan...vond het nochtans een prachtig zadel:
http://www.ebay.de/itm/Deuber-Partner-Barocksattel-Spezialumbau-/120822405253?pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item1c21939885
Ik heb tot op het laatste moment getwijfeld, maar hoorde ook al negatiefs via rechtricht clinics die ik volgde van mensen die een Deuber zadel hadden met flexibele boom erin... jammer want Deuber komt nog altijd op de eerste plaats bij mij ;( en ik vind dat verstelbare een must met jonge paarden.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-12-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:47

Cambiar schreef:
Ik volgde dit zadel gisteren, maar heb het dan toch maar niet gedaan...vond het nochtans een prachtig zadel:
http://www.ebay.de/itm/Deuber-Partner-Barocksattel-Spezialumbau-/120822405253?pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item1c21939885
Ik heb tot op het laatste moment getwijfeld, maar hoorde ook al negatiefs via rechtricht clinics die ik volgde van mensen die een Deuber zadel hadden met flexibele boom erin... jammer want Deuber komt nog altijd op de eerste plaats bij mij en ik vind dat verstelbare een must met jonge paarden.

Ludomar heeft ook zon model in het assortiment
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/76_0.jpg
alleen is de boom niet te verstellen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:56

nombrado schreef:
Cambiar schreef:
Ik heb tot op het laatste moment getwijfeld, maar hoorde ook al negatiefs via rechtricht clinics die ik volgde van mensen die een Deuber zadel hadden met flexibele boom erin... jammer want Deuber komt nog altijd op de eerste plaats bij mij en ik vind dat verstelbare een must met jonge paarden.

Ludomar heeft ook zon model in het assortiment
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/76_0.jpg
alleen is de boom niet te verstellen.

Ik heb deze :D http://www.mijnalbum.nl/Album=OILZQOM4, nieuw gekocht voor 300 euro met stijgbeugels en riemen van de persoon waar de Ludomar vandaan kwam, maar mijn Riano zadel is van marjoman. Vervelende is dat je ze niet kan verstellen inderdaad. Ik heb al heel veel spijt nu dat ik dat zadel op ebay niet gekocht heb. Kon het nog opengooien en eens zien hoe dat systeem in elkaar zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:04

Cambiar schreef:
Ik heb deze :D http://www.mijnalbum.nl/Album=OILZQOM4, nieuw gekocht voor 300 euro met stijgbeugels en riemen van de persoon waar de Ludomar vandaan kwam, maar mijn Riano zadel is van marjoman. Vervelende is dat je ze niet kan verstellen inderdaad. Ik heb al heel veel spijt nu dat ik dat zadel op ebay niet gekocht heb. Kon het nog opengooien en eens zien hoe dat systeem in elkaar zit.

er zit in die Riano niet echt een fijne vorm voor je bekken zo te zien.
Voor je bekken hoort er een soort U the aan de voorzijde te lopen. Zo te zien zit ie erg breed.
dat heb je bij de deuber wel, en bij de castellano ook. (laatste is alleen niet verstelbaar)
Verstelbaar heeft voor en nadelen.
alles wat verstelbaar is kán stuk gaan.
Als je de deuber via ebay koopt, vraag dan het garantiebewijs erbij, mocht nu het verstelbare systeem stuk zijn, heb je daar nog garantie op. Ik weet trouwens niet of je het leer nog wel "schoon" krijgt.
dat is weer een nadeel van lichte kleuren leer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:41

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

er zit in die Riano niet echt een fijne vorm voor je bekken zo te zien.
Voor je bekken hoort er een soort U the aan de voorzijde te lopen. Zo te zien zit ie erg breed.
dat heb je bij de deuber wel, en bij de castellano ook. (laatste is alleen niet verstelbaar)
Verstelbaar heeft voor en nadelen.
alles wat verstelbaar is kán stuk gaan.
Als je de deuber via ebay koopt, vraag dan het garantiebewijs erbij, mocht nu het verstelbare systeem stuk zijn, heb je daar nog garantie op. Ik weet trouwens niet of je het leer nog wel "schoon" krijgt.
dat is weer een nadeel van lichte kleuren leer.

Ik had ook het idee dat de Riano te breed zou zijn voor mij toen ik het in Brussel zag, maar ik heb er hier thuis eens op gezeten en moet zeggen, het zit zalig. Voor dressuur weet ik niet, maar wou dit zadel vooral als buitenrij (wij zeggen wandelen in België :-)) zadel gebruiken.
Ik lig nog niet wakker van een systeem dat kapot gaat, alles is te vermaken, maar dat de boom drukplekken zou geven bij wandeltochten. Daar hoorde ik slechts over, over de boom op de paarde rug en daarom twijfel ik om toch een Deuber te kopen. Ik overwoog om die nieuw te kopen als de Ludomar weg is, maar het is te gek dat een zadel van 2000 euro maar van lammentabele kwaliteit is. Ik wil er eerst eens eentje voor een maandje grondig testen, maar dat zal wellicht moeilijk zijn...
Kleur vind ik leuk zo, nonchalant, gepatineerd en met vlekjes op. Ik hou niet zo van netjes en blinkend :D , ik bewerk nu zelf mijn leder omdat het er 'oud' zou uitzien nog vooraleer het gebruikt is voor mijn nieuwe hoofdstel...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:26

Ik heb vandeweek de Quantum bepoteld en bekeken maar ik twijfel ernstig over de vorm van de boom. Volgens mij is't echt gewoon een engelse boom, ik kon in ieder geval de twee 'takken' die recht naar beneden over de schouder lopen érg goed voelen in de kussens bij de schouder. Té goed vond ik zelf, kan me niet voorstellen dat dat níet gaat irriteren, zeker bij de wat rondere paarden. Het is gewoon een rechte 'stang' die naar beneden steekt. Verder voelde 't redelijk rigide maar ik vind de vorm van de boom net zo belangrijk, omdat het er nu dus naar uit ziet dat dit zo'n gevalletje van 'tegenstrijdige opbouw' is. Een engelse boom met een a-la-brida opbouw. En dat wilde ik dus júist niet.
Toch jammer dat ik nog steeds geen helder antwoord heb over de vorm en makelij van de boom. Lijkt me toch niet zo heel moeilijk om een foto van de boom die in het zadel zit te maken.

al zoekend op 'wanderreit sattel' op de duitse Ebay kom je trouwens wel érg veel gave zadels tegen. Een Camargue zadels en een McClellan en een zwarte Malibaud... Wordt er érg hebberig van.
Kent trouwens iemand de Randols van dicht bij? Ik vind het qua vorm en uiterlijk een heel gaaf zadel, ziet er precies uit als iets wat ik zoek. Maar 't ding kost maar rond de 350 euro dus kán volgens mij haast niet iets goeds wezen... weet iemand daar meer over?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:52

Type op google eens de naam van het zadel dat je zoekt + ebay. Heb dat gedaan met Malibaud en daar komen meer hits uit dan het zoeken op de ebay site zelf vind ik. Staat volgens mij ook nog een Randonnee op (Duitse Ebay).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:03

Nee, 't gaat er niet om dat ik wat zoek, 't gaat om de boom die er in zit en daar heb ik al heel wat naar gezocht maar is geen foto of écht duidelijke info van te vinden, krijg het zelfs van de verkopers van het zadel niet... 't Feit dat het zo níet helder is wat er in dat zadel zit maakt dat ik daar al heel wantrouwend over ben. En dan ook nog voor zo'n prijs... Kan het op dit moment toch niet betalen maar als ik het wel zou kunnen zou alleen dat al een rede zijn om verder te zoeken. Ik wil gewoon weten wat ik koop en vertrouw niet blindelings op een saddlefitter of verkoper. Iets te vaak de mist mee in gegaan ;) Helaas is lang niet elke saddlefitter even kundig en niet elke verkoper even eerlijk.

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:04

inderdaad. goed zadel hoor

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:08

wat voor soort boom/lepel zoek je voor op je paard?
en welke zadels heb je tot nu toe gehad, die niet passend bleken?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:22

Hoi allemaal,
aangezien ik de persoon ben waarbij Francis het zadel heeft bekeken, wil ik graag nog even wat toevoegen over de Quantum.
Ik ben er nl toch wel een stukje positiever over ;) Ieder zo zijn mening, maar zou het jammer vinden als jullie maar 1kant horen.
Dat het mss niet bij mij past, wil niet zeggen dat het geen fijn zadel is.

Eigenlijk ben ik er juist heel positief over. De aanpassingsmogelijkheden zijn volop aanwezig. De maat is heel eenvoudig te verstellen en ik denk persoonlijk dat het paard geen last zal hebben van die 'takken' die zo lang naar beneden lopen. Als ze nl gewoon aan je paard aansluiten, zie ik niet hoe ze daar last van moeten krijgen. Verder ligt het zadel erg stabiel, daar heb ik em uitgebreid op getest en hij is geslaagd :D daar waar heel veel andere zadels op mijn paardje gezakt zijn.
Hij zit heerlijk! Heel zacht en lekker diep, waardoor het een heel veilig gevoel geeft. Ook de kussens zijn van heel fijn materiaal en liggen heel mooi op de paardenrug. Mijn paardje is heel kritisch met of iets wel of niet prettig zit en over dit zadel heeft ze geen seconde moeilijk gedaan!
Ik vermoed dat de reden dat ik op de voorkant bump tijdens het lichtrijden mss te maken heeft met de maat van het zadel icm de beugelophaning; dit laatste kun je bij bestelling gewoon aan laten passen. Mss moet ik een iets grotere maat seat... dan heb ik ook wat meer ruimte. Groter kan alleen niet voor mijn paardje, want dan wordt het zadel te lang voor haar vrij korte rug; dat is dus puur ons probleem en wil niet zeggen dat iedereen dat probleem zal hebben.
Kwaliteit van het leer hoor ik ook wat over, maar eigenlijk vond ik dat gewoon goed hoor! Vond het mooi leer. Hoe het zich houdt op langere termijn weet ik natuurlijk niet, maar tis zeker geen goedkope zooi.

al met al vind ik het zadel zeker de moeite van proberen waard als je op zoek bent naar iets soortgelijks.
Als je een beetje duits kunt, kun je op duitse fora ook behoorlijk wat positieve ervaringen over dit zadel lezen ;)
En nee, ik heb geen aandelen in dit zadel :D maar wilde jullie ook de andere kant even meegeven.
Even los van het feit dat een kritische blik en vragen stellen natuurlijk altijd goed is :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:40

Op zich vind ik het geen slecht zadel Vickelien, dat heb ik eerder in dit topic al geschreven. Het gaat er alleen om wat je wílt van een zadel en wat je precies zoekt. En mijn wensen en voorwaarden aan een zadel zijn anders dan die van jou. Ik zeg niet dat het zadel slecht is, ik zeg alleen dat ík niet helder krijg of 1 belangrijke voorwaarde die ik aan een zadel stel, namelijk de juiste vorm van de boom voor mijn rijstijl, aanwezig is. (Dit heeft alles te maken met het verhaal over de juiste geometrie van een zadel voor de rijstijl die je wilt rijden.) Als er niet de boom in het zadel zit die ik wil is het zadel voor míj niet geschikt. Maar dat wil niet zeggen dat het zadel slecht is. ;) (hoewel ik denk dat geen enkele ruiter uiteindelijk gelukkig wordt wanneer de boom niet bij de geometrie van de opbouw past omdat je dan toch uiteindelijk problemen zult ondervinden bij het vinden van de juiste/gewenste zit, maar dat kan ik dus niet beoordelen omdat ik niet weet wat er in zit).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:48

Interessant om de meningen te horen over het Deuber zadel. Ik heb nu de Trekker die aanpasbaar is en op dat vlak is dat zadel een verademing. Ik verlang om het grondig te testen op gebied van zitting en ligging op de paarderug, want het is en blijft boomloos...Dus ja, de Deuber ga ik dan weer in overweging nemen als er dan toch wel nog positieve meningen over komen.
Zo, ik heb foto's genomen van de paarden met de Elva Gaitan. Hou ik het zadel nu voor 1 of 2 van deze paarden, dat is de vraag...

Dit is de Ludomar op mijn bruine pre merrie, de smalste van de 4 (foto's en video zijn van heel slechte kwaliteit, ben aan het sparen voor een goede camera)
http://www.mijnalbum.nl/Album=PZWXHFJO
Het zadel op de grootste Lusitanomerrie, met een iets hogere schoft:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3SYAWN4Y
Het zadel op de zusjes (verwarrend, ze lijken erg op elkaar), de eerste 4 foto's zijn van de jongste en ook smalste merrie, de foto's daarna zijn van de breedste merrie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4Y3RQUE6

...en een filmpje van de breedste merrie: http://www.youtube.com/user/Muppetje5093?feature=mhee#p/a/u/0/BcI6AspusmA

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:53

Haha geniaal. Ik heb in mijn volglijst van Ebay ook alle bovengenoemde zadels staan.
Ik heb een beetje het zelfde als Cambiar met de Riano dus ik heb ook op die verstelbare Deuber geboden :P
Niet gewonnen trouwens ;)