Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:09

Maartje1990 schreef:
Germie dat vroeg ze niet :+ ze vroeg is het een keelriem of een kaakriem, het is een keelriem.

klopt, ik keek vanaf mijn telefoon na het zwemmen. :+
Is een normaal kopstuk. Niets mis mee verder hoor, voor het geld prima kwaliteit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:12

Solistar schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik rij al een tijdlang met sidepul (multi micklem). Gaat prima maar ik vind deze ook erg mooi:
https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/2050-bitloos-hoofdstel-waldhausen.html?gclid=EAIaIQobChMI-oa00sXy5wIVxeN3Ch2ZXQ2OEAQYAiABEgLuzfD_BwE.

Heeft iemand ervaring met deze? Is het een kaakriem of keelriem?

Ik heb de luxe variant hiervan en beide paarden lopen er fijn mee en ligt stabiel, de werking is iets anders dan een sidepull. Het is een scawbridge. Vond hem als gewone sidepull (dus teugels rechtstreeks aan de ringen) minder geschikt. Ging dan schuiven. En het is inderdaad een gewone keelriem.

Maartje1990

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:06

Wat is precies het verschil met een sidepull? Heb m.wel eens eerder gezien maar ben er niet mee bekend

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:08

Solistar schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik rij al een tijdlang met sidepul (multi micklem). Gaat prima maar ik vind deze ook erg mooi:
https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/2050-bitloos-hoofdstel-waldhausen.html?gclid=EAIaIQobChMI-oa00sXy5wIVxeN3Ch2ZXQ2OEAQYAiABEgLuzfD_BwE.

Heeft iemand ervaring met deze? Is het een kaakriem of keelriem?

Nog even toevoegen, ik zie er op Facebook steeds eenrje voorbij komen, volgens mij heeft die hier ook in t topic gestasn ik meen vis kifrahorse aangeschaft.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:20

Maartje1990 schreef:
Wat is precies het verschil met een sidepull? Heb m.wel eens eerder gezien maar ben er niet mee bekend

Er zit een extra riempje onder de kin langs. Soort kingekruist, maar minder aansnoer-effect.
Bij alleen linkerteugel is er iets duwende druk aan rechterzijde van de kin naast het ‘trekkende’ aan de linkerzijde. Bij aannemen beide teugels, heb je druk op neus en kin rondom, maar niet echt afknellend (wat bij kingekruist wel KAN gebeuren)
Naar mijn idee niet het meest fijne systeem maar paardlief reageert er top op.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:31

O wat fijn dat jullie dit verschil benadrukken, ik had nog nooit van scawbridge gehoord. En aangezien mijn paard prima op sidepull reageert wil ik dat eigenlijk niet veranderen. Hoewel mijn micklem soms wel eens wat schuift, vandaar dat ik af en toe verder rondkijk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:08

Na een tijd meegelezen te hebben, heb ik een FRA Lami kingekruist hoofdstel gekocht. Dit ivm de goede release. Omdat ik geen ervaring heb met bitloos vind ik dit wel belangrijk. Wil gewoon proberen hoe mijn paard(7 jarige merrie, B/L niveau) dit ervaart.

Zijn er algemene tips waar ik rekening mee moet houden als ik overstap naar bitloos? Of doe ik niets anders dan met bit?

Ik ben geen natuurtalent, maar begrijp het principe; "een bit en/of neusriem is net zo hard als de hand die het bedient" meer dan voldoende :D . Ik ben gewoon benieuwd of ik ergens rekening mee moet houden. Of dat er zaken zijn die de overgang wat makkelijker maken.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:59

@[***] ik heb dezelfde neusriem. Rij niet anders als toen met bit. Hij is zelfs rustiger met zijn hoofd. Nu reed ik al nooit met veel teugeldruk dus voor mij was het opzadelen en wegrijden. Ik rijd western recreatief en af en toe les. Maar we zijn het meest in het bos te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:42

hiphopje schreef:
@[***] ik heb dezelfde neusriem. Rij niet anders als toen met bit. Hij is zelfs rustiger met zijn hoofd. Nu reed ik al nooit met veel teugeldruk dus voor mij was het opzadelen en wegrijden. Ik rijd western recreatief en af en toe les. Maar we zijn het meest in het bos te vinden.

Dank voor je bericht. Ik heb de neusriem nu 2x gebruikt en merk dat ze ook rustiger reageert. Merk overigens ook dat links nog steeds haar lastige kant is :j , dit was met bit ook al zo.

Ik probeer met bit ook met zo min mogelijk teugeldruk te rijden en denk dat ik dat ook doe. Maar goed, ik zal vast wel een keer te streng zijn of zelf uit evenwicht en dan merkt ze dat toch in haar mond.

Vind het bitloos wel iets lastiger met stelling vragen of een keer wat verder in laten buigen. Voor mijn idee gaat het wat "stugger/stroever" dan met bit.

Mogelijk zegt dit ook iets over de inwerking van een bit versus bitloos ;)

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 02:38

Weet iemand of er nog nieuwe systemen bitloos uitgekomen zijn?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:19

[***] schreef:
hiphopje schreef:

Dank voor je bericht. Ik heb de neusriem nu 2x gebruikt en merk dat ze ook rustiger reageert. Merk overigens ook dat links nog steeds haar lastige kant is :j , dit was met bit ook al zo.

Ik probeer met bit ook met zo min mogelijk teugeldruk te rijden en denk dat ik dat ook doe. Maar goed, ik zal vast wel een keer te streng zijn of zelf uit evenwicht en dan merkt ze dat toch in haar mond.

Vind het bitloos wel iets lastiger met stelling vragen of een keer wat verder in laten buigen. Voor mijn idee gaat het wat "stugger/stroever" dan met bit.

Mogelijk zegt dit ook iets over de inwerking van een bit versus bitloos ;)

Mijn paard is met bit veeeeel stugger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:01

Germie, bedoel je dan ook met inbuigen in de hals e.d.? Ik heb het idee dat mijn paard het niet helemaal begrijpt.....

Heb jij tips om het voor mij en mijn paard duidelijker te maken of te vergemakkelijken?
Ik vind het zelf wat lastiger om mijn hand naar voren en opzij te plaatsen om haar wat verder te laten inbuigen. Mogelijk komt dit omdat een bit een stukje lager zit?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:03

[***] schreef:
Germie, bedoel je dan ook met inbuigen in de hals e.d.? Ik heb het idee dat mijn paard het niet helemaal begrijpt.....

Heb jij tips om het voor mij en mijn paard duidelijker te maken of te vergemakkelijken?
Ik vind het zelf wat lastiger om mijn hand naar voren en opzij te plaatsen om haar wat verder te laten inbuigen. Mogelijk komt dit omdat een bit een stukje lager zit?

Ja, maar ook losser in de hand en constanter. Met bit trekt ze soms ineens en de ruiter krijgt blaren.

Ik rij mijn paard al bitloos sinds ze 3 is, was 1 van de eersten in Nederland. Toen was er alleen een dr. Cook. Kaakgekruist dus.
Mijn paard is op alles te rijden, mits er een release is. Bij een halsring is ze niet rond in de hals, bij bitloze hoofdstellen wel. En appyuren en travers en enkelvoudige wissels gaan gewoon.

Wel eens een jumping hackamore geprobeerd? Dat is een sidepull met de teugelring lager. Daar is mijn paard het lichtst mee, gevolgd door scawbridge en micklem. Ik wissel meerdere hoofdstellen af overigens. Dan krijgt ze geen kans om bijvoorbeeld hangen in de neusriem aan te wennen.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:59

Weet iemand of er nog bitloze systemen uitgekomen zijn?
Zoniet, welk bitloos hoofdstel is aan te raden om dressuurmatig te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:59

Das maar net waar je paard goed op reageert.
Echt een kwestie van proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:52

germie schreef:
[***] schreef:

Ja, maar ook losser in de hand en constanter. Met bit trekt ze soms ineens en de ruiter krijgt blaren.

Ik rij mijn paard al bitloos sinds ze 3 is, was 1 van de eersten in Nederland. Toen was er alleen een dr. Cook. Kaakgekruist dus.
Mijn paard is op alles te rijden, mits er een release is. Bij een halsring is ze niet rond in de hals, bij bitloze hoofdstellen wel. En appyuren en travers en enkelvoudige wissels gaan gewoon.

Wel eens een jumping hackamore geprobeerd? Dat is een sidepull met de teugelring lager. Daar is mijn paard het lichtst mee, gevolgd door scawbridge en micklem. Ik wissel meerdere hoofdstellen af overigens. Dan krijgt ze geen kans om bijvoorbeeld hangen in de neusriem aan te wennen.

Bedankt voor je toelichting. Het enige dat ik geprobeerd heb is kingekruist. Ik ga eens even kijken naar de types die je noemt. Is er een verschil tussen een jumping hackamore of een hackamore? Als ik google wordt het mij niet helemaal duidelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:59

[***] schreef:
germie schreef:

Bedankt voor je toelichting. Het enige dat ik geprobeerd heb is kingekruist. Ik ga eens even kijken naar de types die je noemt. Is er een verschil tussen een jumping hackamore of een hackamore? Als ik google wordt het mij niet helemaal duidelijk.

jazeker, een hackamore heeft een schaarwerking. Een jumping hackamore is een neusriem zoals een sidepull zeg maar, maar met de teugelringen lager.

Deze heb ik:
https://www.artofriding.nl/en/jumping-hackamore.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:01

Ah duidelijk!

Als ik het goed begrijp kan ik deze ook gewoon aan mijn hoofdstel vast maken. Teugels komen dan aan de ringen waar het kinriempje doorheen loopt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:06

[***] schreef:
Ah duidelijk!

Als ik het goed begrijp kan ik deze ook gewoon aan mijn hoofdstel vast maken. Teugels komen dan aan de ringen waar het kinriempje doorheen loopt?

Yep, aan het oogje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:07

Hier rij ik met zo'n jumping hackamore:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:43

Thanks! Ik ga even op zoek naar een zwarte.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:52

Sinds enkele weken rij ik met mijn paard bitloos, hiervoor reden we met een simpel dubbelgebroken bitje en aangezien ze iets meer opgepakt werd vond ik haar erg onrustig. Ik heb mijn micklem kingekruist geprobeerd, hier loopt ze soms prima op soms vind ik haar alsnog erg onrustig. Als in hoofd schudden/ neus heel hoog houden. Deze gebruik ik nu dus even niet. Ook heb ik een Nalanta sidepull, meestal loopt ze hier prima op. Ze trekt alleen erg terug als ik haar stelling vraag. Op haar lastige hand is dit sowieso moeilijk voor haar, met bit reageerde ze dan wel op een halve ophouding om los te laten.
Wat denken jullie? Herkennen jullie dat sommige dingen wat lastiger gaan? Heb ik gewoon nog niet de juiste set up gevonden voor ons? Ik overweeg nu een ander bitje te zoeken en dan af te wisselen met of zonder bit om deze fase even door te komen.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:18

Lenexa schreef:
Sinds enkele weken rij ik met mijn paard bitloos, hiervoor reden we met een simpel dubbelgebroken bitje en aangezien ze iets meer opgepakt werd vond ik haar erg onrustig. Ik heb mijn micklem kingekruist geprobeerd, hier loopt ze soms prima op soms vind ik haar alsnog erg onrustig. Als in hoofd schudden/ neus heel hoog houden. Deze gebruik ik nu dus even niet. Ook heb ik een Nalanta sidepull, meestal loopt ze hier prima op. Ze trekt alleen erg terug als ik haar stelling vraag. Op haar lastige hand is dit sowieso moeilijk voor haar, met bit reageerde ze dan wel op een halve ophouding om los te laten.
Wat denken jullie? Herkennen jullie dat sommige dingen wat lastiger gaan? Heb ik gewoon nog niet de juiste set up gevonden voor ons? Ik overweeg nu een ander bitje te zoeken en dan af te wisselen met of zonder bit om deze fase even door te komen.

Probeer het "stelling probleem" niet op te lossen met je handen, maar met jouw benen en zit.
Probeer eens te analyseren waarom ze het moeilijk vind om stelling aan te nemen. Zit jij misschien niet genoeg mee in de buiging, heeft ze nog niet voldoende balans, is ze niet aan het been etc.
Ik denk dat je jouw probleem niet op gaat lossen met/zonder bit.
Wanneer ze lekker ontspannen kan lopen op het nalanta hoofdstel wanneer je geen buiging/stelling vraagt, denk ik dat dat je vraag al beantwoord :)

@lovelance Ik vroeg me af hoe het ging met het nieuwe hoofdstel dat in jullie lijn zou komen? Of ligt dat nu ook even stil ivm Covid-19?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:38

@soeboenoe, helaas ligt de productie helemaal stil door de situatie en maatregelen inderdaad

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:28

We hebben een nieuw hoofdstel! De equibling. Ik rij meestal met kaakgekruist en buiten op een (ster)hack. Ze rijd er nog niet zo fijn op als op mn kaakgekruist maar die is ze ook gewend, wil dit wel een tijdje proberen. Maar mooi issie wel! En voor iedereen die een sidepull zoekr zeker een aanrader! Alleen de maat vind ik iets vreemd. Hoofstel is maat cob, zelfde maat voor haflinger en draver (al in zelfde gaatjes) neusriem bijna op zn strakst, bakstuk juist weer bijna op het loste..
Afbeelding