Maartje1990 schreef:Germie dat vroeg ze nietze vroeg is het een keelriem of een kaakriem, het is een keelriem.
klopt, ik keek vanaf mijn telefoon na het zwemmen.

Is een normaal kopstuk. Niets mis mee verder hoor, voor het geld prima kwaliteit.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Solistar schreef:Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik rij al een tijdlang met sidepul (multi micklem). Gaat prima maar ik vind deze ook erg mooi:
https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/2050-bitloos-hoofdstel-waldhausen.html?gclid=EAIaIQobChMI-oa00sXy5wIVxeN3Ch2ZXQ2OEAQYAiABEgLuzfD_BwE.
Heeft iemand ervaring met deze? Is het een kaakriem of keelriem?
Solistar schreef:Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik rij al een tijdlang met sidepul (multi micklem). Gaat prima maar ik vind deze ook erg mooi:
https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/2050-bitloos-hoofdstel-waldhausen.html?gclid=EAIaIQobChMI-oa00sXy5wIVxeN3Ch2ZXQ2OEAQYAiABEgLuzfD_BwE.
Heeft iemand ervaring met deze? Is het een kaakriem of keelriem?
Maartje1990 schreef:Wat is precies het verschil met een sidepull? Heb m.wel eens eerder gezien maar ben er niet mee bekend
hiphopje schreef:@[***] ik heb dezelfde neusriem. Rij niet anders als toen met bit. Hij is zelfs rustiger met zijn hoofd. Nu reed ik al nooit met veel teugeldruk dus voor mij was het opzadelen en wegrijden. Ik rijd western recreatief en af en toe les. Maar we zijn het meest in het bos te vinden.
[***] schreef:hiphopje schreef:@[***] ik heb dezelfde neusriem. Rij niet anders als toen met bit. Hij is zelfs rustiger met zijn hoofd. Nu reed ik al nooit met veel teugeldruk dus voor mij was het opzadelen en wegrijden. Ik rijd western recreatief en af en toe les. Maar we zijn het meest in het bos te vinden.
Dank voor je bericht. Ik heb de neusriem nu 2x gebruikt en merk dat ze ook rustiger reageert. Merk overigens ook dat links nog steeds haar lastige kant is, dit was met bit ook al zo.
Ik probeer met bit ook met zo min mogelijk teugeldruk te rijden en denk dat ik dat ook doe. Maar goed, ik zal vast wel een keer te streng zijn of zelf uit evenwicht en dan merkt ze dat toch in haar mond.
Vind het bitloos wel iets lastiger met stelling vragen of een keer wat verder in laten buigen. Voor mijn idee gaat het wat "stugger/stroever" dan met bit.
Mogelijk zegt dit ook iets over de inwerking van een bit versus bitloos
[***] schreef:Germie, bedoel je dan ook met inbuigen in de hals e.d.? Ik heb het idee dat mijn paard het niet helemaal begrijpt.....
Heb jij tips om het voor mij en mijn paard duidelijker te maken of te vergemakkelijken?
Ik vind het zelf wat lastiger om mijn hand naar voren en opzij te plaatsen om haar wat verder te laten inbuigen. Mogelijk komt dit omdat een bit een stukje lager zit?
germie schreef:[***] schreef:Germie, bedoel je dan ook met inbuigen in de hals e.d.? Ik heb het idee dat mijn paard het niet helemaal begrijpt.....
Heb jij tips om het voor mij en mijn paard duidelijker te maken of te vergemakkelijken?
Ik vind het zelf wat lastiger om mijn hand naar voren en opzij te plaatsen om haar wat verder te laten inbuigen. Mogelijk komt dit omdat een bit een stukje lager zit?
Ja, maar ook losser in de hand en constanter. Met bit trekt ze soms ineens en de ruiter krijgt blaren.
Ik rij mijn paard al bitloos sinds ze 3 is, was 1 van de eersten in Nederland. Toen was er alleen een dr. Cook. Kaakgekruist dus.
Mijn paard is op alles te rijden, mits er een release is. Bij een halsring is ze niet rond in de hals, bij bitloze hoofdstellen wel. En appyuren en travers en enkelvoudige wissels gaan gewoon.
Wel eens een jumping hackamore geprobeerd? Dat is een sidepull met de teugelring lager. Daar is mijn paard het lichtst mee, gevolgd door scawbridge en micklem. Ik wissel meerdere hoofdstellen af overigens. Dan krijgt ze geen kans om bijvoorbeeld hangen in de neusriem aan te wennen.
[***] schreef:germie schreef:
Ja, maar ook losser in de hand en constanter. Met bit trekt ze soms ineens en de ruiter krijgt blaren.
Ik rij mijn paard al bitloos sinds ze 3 is, was 1 van de eersten in Nederland. Toen was er alleen een dr. Cook. Kaakgekruist dus.
Mijn paard is op alles te rijden, mits er een release is. Bij een halsring is ze niet rond in de hals, bij bitloze hoofdstellen wel. En appyuren en travers en enkelvoudige wissels gaan gewoon.
Wel eens een jumping hackamore geprobeerd? Dat is een sidepull met de teugelring lager. Daar is mijn paard het lichtst mee, gevolgd door scawbridge en micklem. Ik wissel meerdere hoofdstellen af overigens. Dan krijgt ze geen kans om bijvoorbeeld hangen in de neusriem aan te wennen.
Bedankt voor je toelichting. Het enige dat ik geprobeerd heb is kingekruist. Ik ga eens even kijken naar de types die je noemt. Is er een verschil tussen een jumping hackamore of een hackamore? Als ik google wordt het mij niet helemaal duidelijk.
Lenexa schreef:Sinds enkele weken rij ik met mijn paard bitloos, hiervoor reden we met een simpel dubbelgebroken bitje en aangezien ze iets meer opgepakt werd vond ik haar erg onrustig. Ik heb mijn micklem kingekruist geprobeerd, hier loopt ze soms prima op soms vind ik haar alsnog erg onrustig. Als in hoofd schudden/ neus heel hoog houden. Deze gebruik ik nu dus even niet. Ook heb ik een Nalanta sidepull, meestal loopt ze hier prima op. Ze trekt alleen erg terug als ik haar stelling vraag. Op haar lastige hand is dit sowieso moeilijk voor haar, met bit reageerde ze dan wel op een halve ophouding om los te laten.
Wat denken jullie? Herkennen jullie dat sommige dingen wat lastiger gaan? Heb ik gewoon nog niet de juiste set up gevonden voor ons? Ik overweeg nu een ander bitje te zoeken en dan af te wisselen met of zonder bit om deze fase even door te komen.