[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:30

oww friesam wat een leuke paarden heb je!!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:37

missanita84 schreef:
oww friesam wat een leuke paarden heb je!!

:o Thanks!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:41

oeh friesam, wat een prachtige paarden ! Boulonnais ?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:53

Wauw mooie paarden Friesam!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:21

jokari schreef:
oeh friesam, wat een prachtige paarden ! Boulonnais ?

Ja klopt :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:25

ik vermoedde het al. Prachtige dieren zijn het. :j Waar ik vroeger woonde, was een oude boer die het land met zijn 2 Boulonnais bewerkte, en dat was zo'n gaaf zicht !

Zitten die niet heel erg breed, met een boomloos zadel ? Ik vind onze haf al erg genoeg. :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:51

jokari schreef:
ik vermoedde het al. Prachtige dieren zijn het. :j Waar ik vroeger woonde, was een oude boer die het land met zijn 2 Boulonnais bewerkte, en dat was zo'n gaaf zicht !

Zitten die niet heel erg breed, met een boomloos zadel ? Ik vind onze haf al erg genoeg. :D

De ene heb ik nog niet opgezeten ivm m'n zwangerschap maar de andere is niet extreem breed. Ze heeft een Western zadel met full quarter boom. Ik ben zelf maar smal in heupen en toch kan ik 3 uur met haar door het bos met de oude Arizona zonder vps of simpel met een barebackpad.
Het zijn wel allebei kleine maat Boulonnias, ze zijn ongeveer 1.60 denk als je die reuzen van 1.75 hebt dat je erg breed zit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:50

Dit is trouwens mijn zadel met FRA westerpad eronder.
Afbeelding
Pad lig er wel scheef onder.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:49

Super dat het zo goed loopt Teteltee, ik denk dat je er veel mensen heel blij mee maakt!

Ben ook heel benieuwt naar de pads van kifra

Voor mijn moeder ga ik opzoek naar nieuwe beugelriemen voor haar cheyenne, die ze heeft zijn aan de korte kant.Als iemand nog lange over heeft?
( het liefst in het bruin, maar zwart kan natuurlijk ook. )

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:08

Ik heb op de Heather Moffet Flexee kunnen rijden vandaag :D

Grootste voordelen:
- hij zit super smal _/-\o_
- en heerlijk zacht _/-\o_

Nadeel:
- misschien is mijn paard te breed voor dit zadel (boommaat 37/38) -O-

Het zadel is semi-boomloos. Wat ik wel fijn vind voor de drukverdeling. En hij is toch nog vrij soepel. Aan de voorkant zit een soort flexibel kopijzer. Ik weet niet hoe je het uit moet leggen. Hij zakt zeg maar netjes om je paard heen en het laatste stukje niet om de schoft vrij te houden. Je voelt geen harde delen verder. Op mijn paard liggen alle zadels altijd achterover, omdat hij zo breed is en de rug wat afloopt. Dit zadel doet dit wel heel erg... De kussens zitten aan de achterkant vast aan het zadel. Wat ik fijn vind omdat ze zo nooit scheef er onder zitten. Aan de voorkant zitten ze met klittenband. Die heb ik na de eerste foto wel wat verder uit elkaar gezet, waardoor het zadel wat mooier om mijn paard zakt. Maar hij ligt toch nog wat achterover. Even aankijken of dat misschien minder wordt. Morgen zal ik het zadel nog iets naar achteren leggen.

Voor het rijden:
Afbeelding

Het zadel is nog niet om het paard "gezakt":
Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 18-03-15 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:10

Ik vind hem eigenlijk te veel naar voren liggen, hij kiept naar achteren. Als je hem een stuk naar achteren legt zal hij waarschijnlijk ook een stuk mooier er "omheen" liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:15

Dat... en ik denk echt dat hij te smal is. Zadel ligt overduidelijk scheef (voorkant hoger dan achterkant) en de achterkant drukt in zijn rug. Kan ook komen omdat hij aan de voorkant te smal is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:17

Maar hij kan nog maar een klein beetje naar achter zo te zien. Misschien dekje met inlages aan de achterkant eronder?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:18

Valt mij ook op! Heb je al eens een lexington geprobeerd? Die is toch juist voor paarden met front?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:28

Oh vergeten erbij te schrijven. Er ligt al een speciaal prolite pad onder met dikke inlages om de achterkant op te hogen -O- Maar eigenlijk moet je wel kijken naar de foto waar ik er op zit. Want dit zadel is dus met een flexibel iets waardoor het om je paard moet zakken zeg maar.

Ik zal hem nog wel probberen om verder naar achteren te leggen. Moet er wel bij zeggen dat het een beetje gezichtsbedrog is dat hij te ver naar voren ligt. Omdat hij zo schuin ligt, komt het zweetblad naar voren. Als je goed kijkt bij de schoft zie je dat het zadel daar meer naar achteren ligt. Het lag namelijk wel echt achter de schouderbladen. Maar ik heb nog ruimte zag ik op de foto's. Dus ik probeer hem toch nog ff meer naar achteren te leggen. Of het voldoende is...

De lexington had ik geprobeerd en dat lag recht :D Alleen zit die een stuk breder dan deze... Ik krijg dan last van mijn bekken en kramp in de benen (moet veel aansporen bij dit paardje). Deze HM zit zelfs smaller dan mijn boomzadel.

Lexington:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:33

Nou wat een verschil zeg... de lex ligt 200x mooier.
Ik ben er ook bang voor dat als hij al niet te ver naar voren ligt het weinig verschil gaat geven, dat is wel balen dan :(:)

En ook jammer dat de lex voor jou zelf niet fijn is. Met zweep (als hulpmiddel) rijden helpt ook niet zodat je niet continue met je benen hoeft te drijven?

Had je ook al een ghost geprobeerd?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:37

Maar heb je hele inlages of heb je ze enkel aan de achterkant zitten?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:56

De prolite pad heeft zeg maar eerst een gewone lange inlage. Daar bovenop kan je aan de achterkant inlages stoppen. Er zitten 2 paar bij, dunne en dikke. Met boomzadel rij ik met de dunne erbij. Bij de HM had ik al de dikke gestopt. Die zitten dus enkel aan de achterkant.

De ghost zat ook heerlijk smal. Al miste ik daar wel een beetje een zweetblad met kniewrongen. Daar moest wel ook de pro-lite pad onder met inlages aan de achterkant. Ghost is zeker nog wel een optie, maar die is er helaas niet tweedehands :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:59

BZ heeft nu toch een tweedehandsje met lange zweetbladen in de aanbieding?
Is geen korte versie, dat niet natuurlijk :n

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:02

En wat dacht je van een Trekker, Jenny? Die hebben ook modellen met een zogenaamde 'A' zit. Ik ben zelf helemaal verliefd op deze zadels.

In april komen ze dan ook mijn tweede Trekker passen voor de andere Tinker *\o/* Ga verscheidene modellen proberen, waaronder ook de seatsaver. Dit is mijn 'set' nu.
Afbeelding
Wil er echter wel nog een mooie, dempende (endurance) pad voor kopen. Dacht persoonlijk aan een modelletje à la One Stud. (Wollen, dikke pad dat de rug koel houdt.) Geen idee of iemand hier ervaringen heeft? Ik wil echter namelijk geen HAF pad oid.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:02

Wubwub, dat is geen korte versie inderdaad helaas... (en geen kniewrongen, maar daar kom ik wel overheen :-) )

De trekker trekt mij niet zo.. Hij lijkt mij erg stug. En hij zit ook wat breder, die met meer A zit is weer wat te duur. Maar vooral die voorboog lijkt mij wat onhandig :o En het liefst zou ik een zadel willen waar ik (of mijn dochtertje) ooit een wedstrijdje mee kan rijden. De trekker op de foto ziet er zo wel leuk uit :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:08

De trekker trekt niet :') leuke woordspeling haha!

Voorboogje lijkt mij juist ideaal, fijn handvat en idd handig om dingen aan vast te knopen :j
Maar voor een dressuurwedstrijd minder geschikt.

Teteltee niks voor je om langs te laten komen? Of stond dat al gepland?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:10

Ik heb de Firenze in de aanbieding, deze is echter gereserveerd.. (lange zweetbladen en wrongen) Verder op het moment even niets..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:22

De voorboog stoort me hier totaal niet. Heb er zelf sprongetjes meegedaan. :P Maar het is ieder zen ding natuurlijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:44

Jackytje schreef:
De voorboog stoort me hier totaal niet. Heb er zelf sprongetjes meegedaan. :P Maar het is ieder zen ding natuurlijk.

Ik heb ook een trekker zadel gehad, fijn zadel maar voor mij zat het niet smal genoeg.