Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:16

ik denk dat ik w.b. balancepoint van een andere stroming (Parelli) ben, ik heb het geleerd op een zitbal, en daarop ondervonden dat mijn balancepoint véél verder naar achteren zit dan ik altijd dacht.
Ik heb controlepunten waarmee ik kan checken of ik op mijn balancepoint zit en op een dressuurzadel al ik nooit never nie op mijn balancepoint kunnen zitten, dan zit ik veel te ver naar voren.
Ik hoorde het mijn ezelsmid heel plastisch uitleggen aan degene die op mijn ezel zat, op een ezel moet je nog verder naar achteren zitten, maar zijn uitleg komt nooit door de Boktcensuur :+ 8-)

Op een Parellicursus hebben we het op elkaar mogen testen: zo zitten als je op paardrijles geleerd hebt en op je balancepoint (volgens Parelli) zitten, als "paard"vond ik het laatste stukken prettiger voelen!

Met de Iberica heb ik last van het voorboogje als ik voor takken weg moet duiken, ikheb een dikke maat 50 van broek en ben ontzettend zwaar, maar mijn bovenbenen komen toch niet tegen dat ding aan. Ik denk dat ik héél anders zit als jullie.Helaas rij ik op tijden dat ik nooit iemand tegenkom die er een foto van kan maken (en dat doe ik expres omdat die iemanden doorgaans loslopende honden bij zich hebben en die wil ik NIET tegenkomen)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:26

Om nog even op buitenzinnig terug te komen van gisteren..Ik kom niet teveel omhoog met lichtrijden,maar ben wel wat zoekende naar de fijnste houding..Ga me toch wat meer verdiepen in wat jij vertelt over het balance point Morrie,vooral als dat fijner is voor het paard..

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:29

Taffje schreef:
Ja, begrijp je punt.
Ik wacht met spanning af ;)
Heb jij er beugels aan?

Gister niet, vandaag wel, alleen mijn riemen zijn veel te lang, dus moest even een ouderwetse slag in de beugels maken :=
Maar zat nog niet helemaal lekker zo, dus morgen even zooi gaatjes bijmaken. Maar wat me wel opviel is dat de beugelophanging fijn is zo qua naar voren/achteren. Vandaag de inlages afmaken en dan als het iets minder heet is na het weekend weer testen!

Balance point oefeningen zijn fijn inderdaad, dat is ook waar ik het van ken Morrie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:29

Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe ik zit :P

Weet wel dat ik graag met iets te korte beugel rijdt voor het mooie, zodat ik mijn holle onderrug wat kan bollen en goed op mijn billen / zitbeenknobbels kan zitten.

Benen liggen dus wel iets voor me, niet zoals bij een dressuurzit echt recht eronder.

Daarom zijn iets naar voren liggende beugels ook niet erg, maar het moet niet teveel worden want ik heb maar korte pootjes en bij een beugelophanging die zo ver naar voren zit als de Iberica krijg je dan een beetje een vergelijkbaar effect als dat ik heb als ik eens in de auto van vriendlief stap: een Citroën C5 waarin je veel lager zit en die afgesteld staat op iemand van 1m80 met lange benen, waardoor ik dus met mijn 1m60 en korte beentje echt moet gaan liggen bijkans om bij de pedalen te komen :P

Of wanneer je op een opoe-fiets achtige fiets gaat zitten als je normaal een mountainbike gewend bent, dan liggen die trappers ineens een pokke-eind verder naar voren en moet je je benen echt zo naar voren uit gaan strekken om bij de trappers te kunnen :P

Ik heb wel een foto van een Iberica en Butterfly naast elkaar op een liggende vastbindpaal, helemaal zelfde schaal en zelfde hoogte dus, als iemand die wil zien of plaatsen kan ik die wel even in een mailtje sturen :P

Op de Iberica moest ik me gewoon in een onpraktische houding wringen om bij die beugels te komen, met benen verder naar voren dan wat nog doenbaar was met een goed evenwicht voor een sprongetje, goed lichtrijden of goed gebalanceerde verlichte zit waarbij je voeten toch echt een beetje meer richting "onder" je massa moeten zitten, in plaats van er voor :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:50

En ik heb lange stelten en een klein kontje ^) dus ik ervaar het allemaal anders. :+ Mijn Iberica heeft de ophanging ook verder naar voren dan de huidige...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:53

Denk dat het zowiezo scheelt of je korte of lange benen hebt..Ik heb ook korte benen net als pmarena..

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:57

Hoe korter je dijbeen, hoe minder lengte je hebt om richting die ver naar voren bevestigde beugelophanging te komen :j

Waar een BZ met d'r lange stelten in een flauwe knik bij die beugels komt, moet ik mijn dijbenen bijna loodrecht naar voren steken om met mijn voeten op diezelfde lijn uit te komen :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:57

moet je es voor de gein op handen en knieën gaan liggen en vragen of iemand op je rug (ter hoogte van je broekband) gaat zitten op z'n zitbeenknobbels......dat doet een partij zeer, dat wil je niet weten! Schuift die persoon dan naar achteren, naar het balancepoint dan valt het hele gewicht weg.
Vreemd genoeg schijn k toch niet in stoelzit te zitten, want men vraagt rgelmatig of ik ook dressuur doe omdat ik zo keurig zit (in lijn schouders-heupen-enkels) en toch zit ik niet op m'n zitbeenknobbels (als die nog ergens te vinden zijn in het spek)

(1.65 en korte, dikke beentjes en lange beugels)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:03

Bij 53 sec en 1.20min een zijkantje - kan je zien hoe mijn benen liggen ;)

En deze met Ron.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:05

Els: Ik neem ook aan dat je niet in een stoelzit zit, want dan zou je die harde randjes van de voorvullingen wel gevoeld hebben :j

De meiden hier vonden dat echt niet fijn en zaten nou ook weer niet zó kort. Kwam net tegen het dijbeen aan boven de knie :)

Ik vind het aan de Butterfly echt heerlijk dat dat kussentje zo zachtjes tegen mijn bovenbeen aan ligt, maar bij de Iberica was het helemaal niet zachtjes, was een rot hard puntje :=

Maar dan moest ik ook al vrij kort gaan zitten om dat puntje te voelen hoor, beetje springmaat zeg maar :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:06

Buitenzinnig schreef:
Dat wil ik ook - ze zijn bezig hem van gegalvaniseerd staal te maken, maar weten nog geen prijs - het opsturen van meerdere saddle chariots naar NL scheelt in de verzendkosten, maar ook daar uiteraard geen prijs over...(moeten ze eerst weten hoeveel)

Hou mij op de hoogte ;) Kan niets beloven, want het hangt erg van de prijs en mijn economische situatie van dat moment af, maar ik wil het in ieder geval kunnen overwegen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:07

Hard rotpuntje??? Hmmmmm..... ben jij uit dat sprookje gekomen 8-)
Het zal wel te maken hebben met jouw lijf, want ik voel helemaal geen puntje en ook dat deel is gevuld met schuim en niet met staal of zo.....

Ja, zodra ik iets concreets hoor, laat ik het weten....liljebo

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:10

Ik geniet elke keer weer van die filmpjes van Appie, wat een heerlijk No nonsense paard is het toch! :))

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:13

Don ik wil bij jullie komen rijden. ^) Wat een leuke omgeving.

eigenlijk, volgens mij moet ik met de Iberica toch best wel met een shortje kunnen rijden, niet ? Lijkt mij wel een pak aangenamer dan in een gewoon zadel. :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:15

Ja hoor, ik rijd ook gewoon met korte broek!
T enige vervelende zijn dan de stijgbeugelriemen, omdat die van leer zijn.
Als je per sé met stijgbeugels wilt rijden is dat op te lossen door er een 'neus-bontje' omheen te doen..! :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:16

Buitenzinnig schreef:
Hard rotpuntje??? Hmmmmm..... ben jij uit dat sprookje gekomen 8-)
Het zal wel te maken hebben met jouw lijf, want ik voel helemaal geen puntje en ook dat deel is gevuld met schuim en niet met staal of zo.....

Ja, zodra ik iets concreets hoor, laat ik het weten....liljebo

Ik weet dat ik een zeikerd ben :P

Maar de andere 2 dames hier op stal begonnen er eerst over (dat die punten in hun been duwden), nog voordat ik hem zelf had geprobeerd :P
Die zijn toch een stuk langer en slanker dan ik, zeker die magere lat van 14 :)

Vonden het allebei zo ongemakkelijk aanvoelen dat ze er niet zo lang op wilden. Beugels iets korter dan bij een perfect dressuurbeen, maar niet overdreven kort ofzo. Zonder beugels zouden de benen wel "langer" gehangen hebben en zouden ze er geen last van gehad hebben.

Bij de Butterfly zijn de vullingen VEEL zachter en daarbij geen problemen :)

Ik vind die vulling dan ook geniaal: het is zo zacht dat het lekker om je been heen vormt, maar op 1 of andere manier voelt het toch zo beschermend om je heen steun gevend aan met die voor- en achterboogjes dat je het gevoel hebt als een ridder in je paard te zitten ofzo, ik zit hier voor mijn gevoel veel veiliger en steviger op dan op welk zadel dan ook ooit, heel maf :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:18

Omgeving zonder paarden..... ook leuk hoor! ;)

PM - ik zal bij de eerstvolgende Butterfly eens in de wrongetjes knijpen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:20

Doe nou niet BZ, straks wil je ook een Butterfly :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:22

ik heb even overwogen om met een korte broek (tot net over de knie) te gaan rijden, maar de brandnetels staan zo hoog op onze prefect door het Goois Natuur Reservaat onderhouden ruiterpaden, waar we voor moeten betalen om erop te mogen rijden, dat ik er niet eens met blote armen kan rijden, dus maar gewoon een jodhpurbroek aan......

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:23

Door de verhalen zou ik ook erg graag een Butterfly en een Premium Plus testen.. _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:26

Nah - denk het niet - ben heel content met mijn Spaanse schaap Afbeelding olé!!! :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:33

Knijp iig niet in die wrongetjes als je moe bent, het voelt aan als een heerlijk zacht kussentje / wolkje waar je dan meteen in weg wil zakken, in dat wolkje, in die heerlijke zachte en fluffy vacht.... :z

Daarbij vergeleken zijn die bogen van de Iberica echt lomp hard, zo hard en kil :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:36

sèèèèè pmarena wil je wel eens ophouden, straks wil ik ook een butterfly. :=
ik krijg nu al schrik voor hoe mijn stijgbeugelriemen straks gaan komen te hangen. :D

omgeving zonder paarden is ook mooi ja.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:39

Is het al mogelijk om ergens een Butterfly of PP te testen? O:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:52

Zitbeenknobbels test klinkt logisch :j

Ik heb eergisteren ook in korte broek gereden,helaas nu veel bulten van de dazen :(