Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:55

heb je een voorbeeld (plaatje)van welk model zadel je graag wilt?
dan kan ik eens voor je rondkijken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:59

De Quantum met fenders:

Afbeelding

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:25

* komt uit meeleesmodus *

misschien is de trailmaster van specialized saddles iets voor jou?
het is qua bouw het soort zadel dat je zoekt, en het is goed aanpasbaar aan verschillende paarden / veranderende bespiering van je paard.
http://www.specializedsaddles.nl/ en in het menu 'de zadels' kiezen en dan 'trailmaster'.

ik heb een model eurolight waar ik na 4 jaar nog steeds heel tevreden over ben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:50

Nee dank je, ik wil geen Specialized Saddle. Ik ken ze en ik houd niet van zadels die complete 'bouwpakketten' zijn. Daar kan te veel mee mis. 'Gaten en kieren opvullen' (gequote van hun eigen site) met padding terwijl de boom zelf niet goed aangesloten ligt is vragen om problemen.
Een pommel qua breedte verstellen is het maximale wat ik aan 'verstelbaar' zou willen, maar zelfs dat hoeft van mij niet persé. Vandaar dat ik nu ook eerste een tijdelijk en goedkoper zadel wil, omdat ik weet dat m'n pony gaat veranderen zodra ik haar ga rijden. Er is voorgaande jaren nagenoeg niks mee gebeurd en wat er mee gebeurd is is fout geweest (als in 'kop in de lucht en rug lekker wegdrukken) dus fatsoenlijke bespiering heeft ze niet, maar wel een pens van de veel voer...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:58

ik heb het zadel gekocht via de vroegere verkopers, die hadden het echt niet over 'gaten en kieren opvullen'.
wel over de shimkit gebruiken om de vorm van de boom bij te sturen zodat die perfect de rug van je paard volgt.
de shims zijn trouwens geen padding maar hard materiaal, de verplaatsbare neopreen pads zijn de kussens.
maar goed, geen probleem, zoveel mensen zoveel meningen :)

Verosjaak

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:05

Ik zie toevallig dit topic voorbij komen. Ik ben vooral weg van dit soort zadels: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBDJZBM6.jpg .

Zelf ook een tijdje een Australian stockzadel gehad met knop. Helaas maar een aantal keer mee kunnen rijden en wegens chronisch kreupelheid ben ik gestopt met het rijden van dat paard. Misschien mensen met interesse: [EA-TK-AP] [TK] Western Australian Stockzadel & Knopzadeltassen .

Heeft 3 keer op een trekpaard gelegen, maar had wel het gevoel dat door het ontbreken van de schoft het zadel naar voren schoof. Heb er helaas niet meer iemand goed naar kunnen laten kijken vanwege de kreupelheid van het paard.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:17

Ik wil niet elk stocksaddle Verography, veel - met name de goedkope - stocksaddles zijn tegenwoordig nl. opgebouwd op een engelse boom en dat 'hoort' niet, daarmee wordt het een engels zadel met een australische look en dat zoek ik dus niet. Ik wil er een met een boom met bars, zoals ze oorspronkelijk horen zeg maar (is eerder in dit topic al uitgebreid over gesproken).

Fojoe, 't staat toch echt op de site, kijk maar bij de tekst over de shims.
Mijn grootste bezwaar is dat je kussens gebruikt om foute pasvorm van de boom te compenseren. Aangezien kussens flexibel zijn en in drukken, komt daarmee - júist als je langdurig in het zadel zit zoals bij een trektocht van meerdere weken - de foute pasvorm van de boom weer naar boven.
Ik vind het een lapmiddel, net als speciale (build up)pads onder een zadel of andere middelen om een niet passende boom te compenseren. Kan in sommige situaties een oplossing zijn maar niet iets om bij voorbaat van uit te gaan. Maar da's mijn mening hoor ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:28

ja, het staat op de site van deze wederverkopers, maar dat is niet hoe het mij destijds uitgelegd is door de vorige verkopers, en niet hoe de uitleg van de ontwerper op de dvd's klinkt.
de foute pasvorm compenseren doe je niet met de zachte kussens, maar met de harde shims.
door de positie van de zachte kussens aan te passen kan je de pasvorm van het zadel enkel breder of smaller maken, niet de vorm van de boom veranderen.
jij vindt het een lapmiddel, ik vind het een handig hulpmiddel - maar da's ook maar mijn mening hoor ;)
voor mij was het wel een betaalbare oplossing om een zadel 'op maat' te hebben.
de andere opties waren boomloos of een echt op maat gemaakt zadel - dat laatste is behoorlijk duur en zou zonde van het geld geweest zijn want het paard is een half jaar later dankzij een blessure met pensioen gegaan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:48

Francis, dat wist ik niet. Zal even het hele topic van het weekend doornemen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:13

Heeft iemand het telefoonnummer van Bentaiga? Ik wil dringend iets bestellen en ze beantwoorden mijn mails niet. Of kan iemand iets bestellen voor mij via Bentaiga?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:53

Queen of Google did it again ;)
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=b ... yg&cad=rja

B E N T A I G A
&
O–M–E–G–A saddle
S T E I N B A C H 9
D-84152 MENGKOFEN
Tel 0049–8774–969 014
Fax0049–8774–969 017
Mb 0049–172–89 25 837
----------------------------------------------
info@bentaiga.com
WWW.BENTAIGA.COM
-------
info@o-m-e-g-a.com
WWW.O-M-E-G-A.COM
-----------------------------------------------
S E R V I C E - T E A M 1
STEFAN BAUMGARTNER
Mb 0049–172–88 14 556
-------
S E R V I C E - T E A M 2
G E R N O T W E B E R
Mb 0049–160–721 88 77
-------
S E R V I C E - T E A M 3
VALERIE BAUMGARTNER
Mb 0049–162–265 32 21

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:05

Francis schreef:
De HO Endurance is een zadel wat me heel erg aan spreekt, om maar een voorbeeld te noemen. Helaas wordt die niet meer gemaakt en tweedehands zijn ze nog steeds vrij prijzig en moeilijk een passende te vinden.

HO komt weer in productie.

En de Quantum is geen heel kort zadel, ook niet heel lang ofzo maar echt korte ruggetjes kunnen er geloof ik niet mee (er is wel een extra kort en licht zadel geloof ik... heet ook iets van shorty, of light and.... ofzo...)
Laatst bijgewerkt door Moragh op 06-12-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:08

Oh? Vertel! Zelfde goede kwaliteit ook?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:14

Over HO., neem ik aan van wel diegene schijnt opgeleid te zijn door HO zelf... Zal zo ff zoeken hoe of wat.

En qua lengte schijnt de Quantum zo'n 55 tot 57 cm te zijn. De Short en Light (!) is 56 cm, dus niet zo heel kort....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:23

Nee, da's niet extreem kort. Maar ik heb nu een iets minder lastige pony dan m'n vorige (zei ze hoopvol. Tja, weer niet m'n paard op ideale zadelrug gekocht ;) ). Haar rug is ongetraind nu nog niet zo sterk ('week' vind ik een te groot woord), maar van zichzelf al een stuk rechter dan die van Ben en haar rug is nog trainbaar. Ze heeft sowieso ook iets meer lengte dan Ben. Ze is wel heel rond, maar dat hoeft denk ik minder een probleem te zijn, 'kort' is lastiger dan 'rond' volgens mij.

De quantum ga ik donderdag nog even bepotelen bij iemand die hem nu als testzadel heeft, maar voor die persoon bleek het al geen geschikt zadel te zijn omdat de voorkant van de seat te hoog op loopt en ze daar last van heeft bij het lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

Ik heb in Duitsland een quantum in handen gehad. Was destijds verbaasd dat het zo'n enorm zadel was terwijl hij op de foto's echt heel compact lijkt. Qualiteit van het leer was ik ook niet echt over te spreken. Voor het geld wat dat ding kost verwacht je wel top kwaliteit maar het leer was niet beter dan dat van mijn startrekk :\ (en die kost 'maar' de helft). Ik heb het idee quantum toen maar laten vallen ook omdat Don (buitenzinnig) aangaf dat de service bij Deuber ver achteruit was gegaan en het waarschijnlijk erg lastig zou zijn om hem goed aan te laten meten.

Volgens mij maken/repareren ze bij Deuber nog wel zadels in Duitsland. Er zat in mijn startrekk een klein foutje en daarvoor moest ik het zadel terug sturen naar Duitsland. Had hem binnen 2 weken perfect gerepareerd retour. Lijkt mij niet dat ze hem daarvoor terug sturen naar midden Amerika. Het kostte trouwens wel heel wat foto's en mail wisselingen voor de verkoper voor ze bij Deuber het probleem erkenden en onder garantie wilden repareren :n .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:40

Alle rechten en fabricage Van de HO flex zijn overgenomen door Stef Pulles, de website www.art-et-cuir.nl is nog in ontwikkeling.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:46

Hmm, klinkt ook niet fijn idd. Service is ook belangrijk. Vind hem idd wel behoorlijk aan de prijs, voor dat geld is er ook veel ander leuks te koop (voor minder ook). Ik blijf de zadels van meneer Petel ook gaaf vinden dus wie weet waag ik er volgend jaar een tripje naar Frankrijk aan met een Equiform-mal in de kofferbak ;)
Was hier nou iemand die een zadel van hem heeft, of niet?
Hoe zit het eigenlijk met de Guichard zadels Moragh.. jij bent daar mee gestopt maar worden ze helemaal niet meer gemaakt? Of was er nog een andere rede dat je er mee gestopt bent? Dat leek me nl. ook een goed zadel.

Oh hee thanks! Dat ga ik in de gaten houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:03

Moragh schreef:
Alle rechten en fabricage Van de HO flex zijn overgenomen door Stef Pulles, de website http://www.art-et-cuir.nl is nog in ontwikkeling.

Interessant. Iemand enig idee hoe lang die zijn?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:07

Er is (of was) een Petel te koop in NL, bij Podiumzadel.

Guichard is zijn bedrijf aan het afbouwen, geen opvolging en hij wil nog een beetje leuke tijd hebben de laatste werkende jaren. Nu was het alleen nog maar werken... Dus ze worden nog gemaakt, maar alleen voor mensen daar... Geen wederverkoop meer. Jammer hoor, want ook ik was erg blij met ze.

Ik heb nog een kort LD zadeltje met redelijk korte boom, en ook nog een zadel met gewone lengte (is van Guichard ongeveer 48-49 cm)

Van HO hangt het een beetje af van de maat zit, maar ze zin wel vrij kort dacht ik. Staat er in iedergeval 1 (of meer) op MP (iemand vroeg of ik wilde inruilen nl)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:14

't Zadel was altijd op basis van een westernboom (flextree van Continental als ik 't goed heb) dus niet het kortste zadel. HO had wel een verkorte versie.
Er staan inderdaad een paar op MP te koop, maar men vraagt er tegenwoordig wel aardig de hoofdprijs voor omdat ze weten dat ze niet meer gemaakt worden (nou ja, tot nu toe dan, maar er zullen nog weinig mensen zijn die weten da't ie terug komt).

De zadels die jij hebt liggen, wat voor seatmaat is dat en zijn ze breed genoeg? Ik heb momenteel nog niks maar even ook de centen nog niet, maar als ik direct iets goeds kan kopen spaar ik net zo lief door i.p.v. nu eerst wat goedkoops. Dan maar even iets langer nog niet rijden. Kan vandewinter toch niks waar ze nu staat.
Even op zoek naar de Petel...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:16

Francis schreef:
Even op zoek naar de Petel...

Hmm gevonden.. helaas, is er een uit de endurance-lijn en niet uit de randonnee-lijn. De endurance zadels vind ik dus weer niks :o (en hij heeft een smalle boom lees ik).
Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:20

Ja, die is het. Ik heb er wel een keer opgezeten maar vond het (voor mij) niets.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:26

Nee, ik was er al over uit dat de endurance zadels van Petel het ook niet voor mij zijn. Die zijn wel echt op snelheid gebouwd. Zo jammer dat je die andere zadels niet even kunt uitproberen, dat houdt me nog wel tegen omdat ik op die manier al es de boot ben ingegaan met een zadel. Ik wil 't nu éigenlijk graag uit kunnen proberen dus blijf nog even zoeken naar iets wat al klaar is ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:32

Thx Francis, weeral inderdaad :D , zag geen telefoonnummer staan op de site. Dacht dat Bentaiga misschien niet gestoord wilde worden via telefoon door vervelende klanten :D ...
Ik heb ook even gezocht voor jou naar die verstelbare Deuber zadelboom, maar ik vind geen kale boom terug. Vond enkel dit over verstelbare bomen, maar is wellicht van een Engelse boom, alhoewel de achterkant wel iets Spaans-achtig lijkt. ik twijfel dus of dit een Spaanse of een Engelse zadelboom is (vond het wel eens leuk om te zien, vandaar dat ik de link even toevoeg:
http://www.google.com/patents?id=OwzWAAAAEBAJ&pg=PA11&dq=adjustable+saddle+tree&hl=en&ei=BpTeToHeNsWaOtasuKwJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
Die Quantum is een leuk zadel, lijkt wat op dit zadel, die ik ook heb opgeslegen als voorbeeld voor m'n zelfbouwzadelproject:
http://www.sattlerei-nock.de/wanderreitsaettel/Phantasia-1024.jpg
Er staan nog meerdere zadels op die wat jouw stijl zijn, maar helaas duur:
http://www.sattlerei-nock.de/wanderreitsaettel.htm#Wander-%20und%20Freizeits%C3%A4ttel%20ohne%20Horn