Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
linda_C schreef:Thanks.
Is dat geen probleem als de singel over het dekje heen komt?
JenniferU schreef:Ik ben toch ook stilletjes aan het zoeken naar een andere singel, ik merk dat het bont helemaal platgedrukt wordt door de benen. Singel ligt verder goed,paard loopt fijn krijgt geen schuurplekken maar vraag me toch af of het beter kan.
Model mattes cresentsingel
[ [url=m/Git2QU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mVhypb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YmXvmp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Singel met groen 65cm
Met naturelbont 70cm
Even de beste standfoto op dit moment:
[ [url=m/uZ3cmD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Spenk schreef:Dat ligt er aan. Als je ontevreden was over de pasvorm dan is deze inderdaad niet anders. Maar als je ontevreden was over de kwaliteit dan kan ik wel zeggen het fijne kwaliteitssingel van leer is met gel in de randen.
JenniferU schreef:JenniferU schreef:Ik ben toch ook stilletjes aan het zoeken naar een andere singel, ik merk dat het bont helemaal platgedrukt wordt door de benen. Singel ligt verder goed,paard loopt fijn krijgt geen schuurplekken maar vraag me toch af of het beter kan.
Model mattes cresentsingel
[ [url=m/Git2QU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mVhypb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YmXvmp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Singel met groen 65cm
Met naturelbont 70cm
Even de beste standfoto op dit moment:
[ [url=m/uZ3cmD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daphara schreef:linda_C schreef:Thanks.
Is dat geen probleem als de singel over het dekje heen komt?
Even in het algemeen, nee een singel die op het dekje komt is geen probleem, bij spring- en VZH zadels/singels komt de singel altijd op het dekje, alleen liggen de gespen dan op het zadel onder het zweetblad.
Door de regel geld: hoe hoger de gespen op de ribben liggen, hoe vrijer het paard gebruik kan maken van zijn buikspieren. Een rand van een dekje kan iets drukverhoging geven, maar dat zal minder zijn dan de verhoogde druk die je hebt op de plek waar de gespen liggen.
De rand van het dekje ligt in het geval dat de singel er op komt nog altijd hoger dan waar de gespen zouden liggen als je ervoor kiest een singel net onder een dekje te laten eindigen.
Dus nee, het kan geen kwaad als een singel over het dekje komt en het heeft mijn voorkeur ten opzichte van een te korte singel met te laag liggende gespen en de verhoogde druk die dan wat lager ligt op de ribben en buikspieren, wat beperking kan geven in de beweging.
Maar als ik naar de (iets wat onduidelijke/slechte) foto kijk die jij gepost hebt is rood hoe je gespen nu liggen en groen waar ze minimaal moeten liggen.
[ [url=m/8KzD0p.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je hebt dus nog wat ruimte onder je dekje.
Ik zou als ik jou was gewoon beginnen met een simpele crescent singel om te kijken hoe de pasvorm is en of er überhaupt een bontje nodig is als je gebruikt maakt van een goed passende singel.
Meet je huidige singel op van gesp tot gesp en kies dan een ruime 5 tot 10 cm langer in een crescent model.
Ik zou gaan voor een singel die geen leer/stof of lussen boven de gespen heeft, zodat je beter uit komt in de beperkte ruimte die je hebt.
Nep bont:
https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm
Neopreen:
https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm
Leer:
https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm
Allemaal tussen de €25 - €40
Kijk eens hoe het met één van deze gaat wat betreft de ligging en dan kun je later altijd nog kiezen voor een duurdere optie als het materiaal toch niet bevalt.
goldyc schreef:(ik vind de groene een hele toffe kleur hebben)
Ik heb zelf ook een mattes singel en ik heb een tijd gehad waarin de wol inderdaad soms wat ingedrukt werd in de oksel. Dit kwam omdat het voorbeen van mijn paard hier dan tegen duwt. En dat kwam dan weer omdat mijn zadel niet goed meer paste, waardoor mijn zadel toch naar voren schoof. Ben je zeker dat jouw singel en/of zadel niet naar voren schuiven? De mattes-singel is ook vrij breed; misschien heeft je paard weinig singelgroeve en past een smallere singel beter.
Je kan trouwens ook losse bontjes bestellen bij je mattensingel normaalgesproken; ik heb maar 1 singel, maar 2 bontjes, zodat ik ook kan wisselen.
Avalanche schreef:Als ik zo eens naar je paard kijk, denk ik dat je zadel nog een stuk naar achteren mag én ik denk dat dit model zadel niet ideaal is voor je paard. Jouw paard heeft een vrij lange rug, maar véél schoft en een lang doorlopende schoft ook, en het zadel moet daar echt achter komen. Op je foto's mag het zadel echt 5 cm naar achteren. Ik vind persoonlijk de pasvorm niet geweldig, want je wilt meer lucht bij de schoft en nu ligt het zadel achterover, en de wither clearance is bijna 0.
Plus dat dit model zadel jou al achterin het zadel zet en met een zadel wat achterover ligt ook nog leidt dat tot een heel slechte drukverdeling.
Op dit soort paarden moet je eigenlijk een veel klassieker zadel leggen, zoals de Stubben Genesis, die oudere Kieffers, of meer Engels en voor Kent & Masters gaan. Dan liggen je singelstoten gelijk ook veel netter en hoef je niet met singels te goochelen om een slechte pasvorm op te lossen.
Igniss schreef:Vandaag gelongeerd met de nieuwe singel. De rossner comfort. Een asymmetrische singel.
Hoe vinden jullie dat deze zit? Het is 85 cm en dit is een vergelijking van de oude singel, eentje voor het longeren met se nieuwe en eentje van erna.
[ [url=m/X9gyyr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oude
[ [url=m/AdIRgn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor longeren
[ [url=m/q52yQD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Erna
Avalanche schreef:[ [url=m/z8HY4u.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb even met je foto gespeeld. Groen is het schouderblad, blauw is hoe ver je zadel erachter moet liggen, zodat het schouderblad ongehinderd kan roteren en de schoft vrij ligt. Lichter blauw is de 18e rib. Ook de singelplek staat erop, ook in groen.
Als ik dat contrasteer met de plek waar jij je zadel neerlegt, zie je dat je achter je zadel nog best wat ruimte over hebt, maar voor ligt hij te ver over het schouderblad en daardoor ben je schoudervrijheid en schoftvrijheid kwijt. En als je zadel daar wil liggen en naar voren kruipt, past het zadel simpelweg niet.
En dan kan dit wel een singeltopic zijn, maar ik kan niet een niet passend zadel op gaan lossen met een singel. En leuk dat je zadelpasser net geweest is, maar dit ligt echt gewoon niet oké zo.
Daphara schreef:Igniss schreef:Vandaag gelongeerd met de nieuwe singel. De rossner comfort. Een asymmetrische singel.
Hoe vinden jullie dat deze zit? Het is 85 cm en dit is een vergelijking van de oude singel, eentje voor het longeren met se nieuwe en eentje van erna.
[ [url=m/X9gyyr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oude
[ [url=m/AdIRgn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor longeren
[ [url=m/q52yQD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Erna
Ja, helemaal super!
Ik vind zelf de Rossner comfort vrij hard, maar mijn ruin loopt daar ook het beste mee en de ligging is ook met deze singel (paard niet te dik, wel grote afstand tusse groeve en singelstoten) echt goed.
Ik heb inmiddels bij hem aardig wat zachtere singels geprobeerd, maar ik blijf terugkomen bij de Rossner Comfort.