Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:11

Maar pmc is ook geen leer meer..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:32

Niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:41

Misschien de laatste voorraad nog maar ze gaan over op nepleer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:09

Helaas, nepleer is echt minder duurzaam en minder fijn. Nu vind ik die van PMC sowieso niet heel mooi qua model. Maar als ze van plastic worden, dan wordt het definitief een nogo.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:44

Ahh jammer dat wist ik niet, ik snap het wel. Voorlopig denk ik toch nog steeds aan die barefoot maar dan heb ik voor evenveel geld een hoofdstel in 1 en dezelfde kleur bruin.
Maar 5 hoofdstellen voor 2 paarden dat kan toch echt niet _O-
Eugh, eeuwige twijfelaar :')

karinlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:08

Tuurlijk kan datwel. Als je de middelen hebt en verschillende soorten wilt testen en gebruiken.
Het kan altijd erger, mijn zoon heeft voor ons paard 4 gewone hoofdstellen (verschillende soorten neusriemen en kleuren onderlegd), 1 hoofdstel voor foto's, 1 sidepull, 1 bloemhackmore neusriem en 1 kaptoomneusriem.
Dat is wel echt veel, maar verzameld over meerdere jaren, en een deel tweedehands.

Maar in een week tijd gebruikt hij standaard 2 hoofdstellen met bit(dressuur en buitenrij hoofdstel), een sidepull, en de kaptoomneusriem.
De bloemhackmoreneusriem heeft hij pas 1 keer mee gereden.

Alles heeft een andere inwerking of functie(bijvoorbeeld in de bak dressuren, buitenrit, longeren of zoals nu door de plassen in de bak crossen)
Hij(en ik ook) vindt zelf dat ons paard het beste loopt met die afwisseling van soorten hoofdstellen en keuze per activiteit.
Nu weet ik wel dat er paarden zijn die daar niet goed op reageren en het beste lopen op altijd hetzelfde hoofdstel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:50

Zo juist me hoofdstel optimaal kunnen testen eindelijk beetje redelijk weer dus de duinen gepakt en een stukje strand ging super goed met dat kingekruiste af en toe even me pony op dr plek moeten zetten maar dat is met bit ook nodig maar ook met de kingekruiste had ik een rem dus missie is helemaal geslaagd

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:06

Afbeelding
Vraagje dit is micklem multibride wil dus bitloos maar dat sluitingkje van kinband zit nu toch niet goed , wie helpt mij ...alvast bedankt

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:15

Afbeelding
Of moet hij zo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:16

jawel hoor, gewoon naar beneden trekken dat kinbandje. Zo hoort het wel te zitten. Je kunt het pas op maat maken met een paardenhoofd er om. En dan kun je het vast laten zitten, hoeft niet los bij het afdoen en later weer omdoen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:19

germie schreef:
jawel hoor, gewoon naar beneden trekken dat kinbandje. Zo hoort het wel te zitten. Je kunt het pas op maat maken met een paardenhoofd er om. En dan kun je het vast laten zitten, hoeft niet los bij het afdoen en later weer omdoen.

Oke dus alleen riempje erdoor nou dank je wel

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:13

Zo wil ik dus de micklem ook gaan gebruiken, nog niet aan toegekomen door het slechte weer |( .

Heeft iemand ervaring met de micklem op deze bitloze manier, jij soms germie?
Wat ik me vooral afvraag of hij goed blijft zitten en niet scheef trekt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:28

assebassie schreef:
Zo wil ik dus de micklem ook gaan gebruiken, nog niet aan toegekomen door het slechte weer |( .

Heeft iemand ervaring met de micklem op deze bitloze manier, jij soms germie?
Wat ik me vooral afvraag of hij goed blijft zitten en niet scheef trekt.

Ja, die heb ik zo. Bevalt prima, maar als de teugeloogjes aan de neusriem lager zouden zitten, dan was naar beneden rijden bij een lastig nageeflijk te krijgen paard wel makkelijker, dan zou ik een jumping hackamore pakken ( is een sidepull met de teugelogen lager).
Maar een officieel parcours rijden met de micklem kingekruist, of een cross is geen probleem.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:07

Persoonlijk vind ik dat de stomste uitvinding van de micklem multi... die ' kingekruiste' optie. Ten eerste kruist hij natuurlijk helmaal niet, maar de release is echt slecht, omdat de ringen waar de riempjes doorheengaan veel te hoog op de neus zitten. Daarbij liggen ze op het leer van de kinriem, dus stroef.
Ook de kaakgekruiste optie heeft mijn merrie afgekeurd, veel te veel druk, veel te slechte release.

Ik zie trouwens dat je de bitriempjes gebruikt hebt als tussen/koppelstukje naar je 'teugels'... Volgens mij zijn dat dus helemaal geen teugels, maar is dat de riem waar je kaakgekruist mee kan rijden...? ;-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:55

Die kingekruiste optie is de fijnste van de micklem. Dat ding is alleen zoooooo lelijk.

Ik ga toch maar weer een bit proberen. Het Z blijft kriebelen. Natuurlijk blijft bitloos.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:25

Fijn Sterrenpony dat het hoofdstel zo goed bevalt, lijkt me een fijn systeem.

Goed te horen germie dat de micklem bij jou zo goed bevalt, maar ik vind het wel een raar systeem, er zitten dus 2 bandjes op elkaar en de kinriem gaat daardoor ook strak zitten, ik denk dat mijn merens dat niet fijn gaat vinden, het kaakgekruiste vond ze ook niks, ging ze heel erg op hangen, maar ik ga deze eerst eens uitproberen als het weer redelijk weer is.

Ben het eens met jou Dabo, en ik denk ook dat de release heel slecht zal zijn, en aangezien mijn paard best heel gevoelig is op haar hoofd zal het bij haar waarschijnlijk niet goed bevallen, we gaan het zien.
De micklem met bit bevalt heel goed, heb ik voor allebei mijn paarden al jaren, dus in die zin vind ik het een fijn hoofdstel.
Dabo lever jij ook bv een los kopstuk die aan een andere neusriem kan? want ik vind de brede neusriem die ik nog had liggen wel goed werken bij die van mij. Is volgens mij een Voest neusriem.

Succes in de Z germie *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:34

Ik moet eerst een fijn bit vinden. En dat lijkt haast onmogelijk. Mijn paard heeft altijd al fijner bitloos gelopen. Dus bitloos zal altijd blijven en ergens heb ik me er al bij neergelegd, maar ik ga nu toch maar eens zo'n Stubben Golden Wings proberen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:55

assebassie schreef:
Dabo lever jij ook bv een los kopstuk die aan een andere neusriem kan? want ik vind de brede neusriem die ik nog had liggen wel goed werken bij die van mij. Is volgens mij een Voest neusriem.

Jahoor, die maak ik ook. :-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:19

Wel eens een trust geprobeerd germie?, loopt die van mij het beste op.

Je hoort het tzt wel Dabo, eerst moeten we goed weer hebben :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:30

assebassie schreef:
Wel eens een trust geprobeerd germie?, loopt die van mij het beste op.

Je hoort het tzt wel Dabo, eerst moeten we goed weer hebben :+

Nee, het is ook niet het mondstuk alleen. De mijne krijgt van niets wondjes. Dus een bustrens moet sowieso al. En dan tot nu toe dedikke bitten. 23mm e.d. metgelringen gaan meer bitten, maar paard stug. Bitloos: paard fijn.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:17

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:19

Dabo schreef:
Persoonlijk vind ik dat de stomste uitvinding van de micklem multi... die ' kingekruiste' optie. Ten eerste kruist hij natuurlijk helmaal niet, maar de release is echt slecht, omdat de ringen waar de riempjes doorheengaan veel te hoog op de neus zitten. Daarbij liggen ze op het leer van de kinriem, dus stroef.
Ook de kaakgekruiste optie heeft mijn merrie afgekeurd, veel te veel druk, veel te slechte release.

Ik zie trouwens dat je de bitriempjes gebruikt hebt als tussen/koppelstukje naar je 'teugels'... Volgens mij zijn dat dus helemaal geen teugels, maar is dat de riem waar je kaakgekruist mee kan rijden...? ;-)

Jij bedoelt mij zeker haha ja ik weet het maar moest ff kijke hoe alles werkte ..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:25

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 00:18

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 07:00

Germie dat vroeg ze niet :+ ze vroeg is het een keelriem of een kaakriem, het is een keelriem.