[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:30

Ik vind de Hidalgo's erg mooi. De kleur....ik denk dat niet elke kleir op elk paard even mooi staat, maar ik hou wel van bruine zadels.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:30

Help!

Ik moet nu wat gaan beslissen.

Ik heb een Kent & Masters zadel voor m'n tinker die na de dracht niet meer goed ligt.
Sta nu te twijfelen om over te gaan naar boomloos. Heb al wel een paar zadels geprobeerd, maar nog niet de zadel tegen gekomen die perfect is. (Ja Startrek, maar die is me echt te duur nieuw)

M'n tinker heeft een korte rug.

Iemand die tips heeft? Mag mij wel PB sturen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:01

Ja, deze kleur bruin moet inderdaad bij je paard passen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik de kleur mooi vind eigenlijk. Misschien moet ik hem daarvoor in het echt zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:02

@Soeske: Vind het model van de Jerez sowieso heel mooi, en de afwerking van beide zadels ook :j
Maar qua kleur vind ik zwart toch nog altijd het mooist :j

@Gurly: Wat heb je tot nu toe geprobeerd, en wat vond je daar fijn of juist niet fijn aan?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:41

Ik vind bruine zadels wel altijd heel mooi maar ik vind deze kleur ook moeilijk in te schatten vanaf de
foto´s... Ik vind zelf een warme bruine kleur het mooist.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:24

Heeft iemand ervaring met halve inlages? Mijn zadel schoof vandaag toch weer naar achteren en de enige oplossing die ik nog kan bedenken is om de moosgummi die ik over de volle lengte op de standaard inlage heb liggen te halveren en alleen onder de voorzijde te leggen. Maar dan zit ik wel op de rand van de inlage en ik zou bang zijn voor drukplekken. Toch zie ik op de plaatjes van de barefoot zadels dat je wel de inlage enkel onder de voorzijde kunt plaatsen ter voorkoming van het naar achteren glijden. Twijfel, twijfel....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:10

Die hidalgo barocco is een mooi zadeltje :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:52

Gurly schreef:
Help!

Ik moet nu wat gaan beslissen.

Ik heb een Kent & Masters zadel voor m'n tinker die na de dracht niet meer goed ligt.
Sta nu te twijfelen om over te gaan naar boomloos. Heb al wel een paar zadels geprobeerd, maar nog niet de zadel tegen gekomen die perfect is. (Ja Startrek, maar die is me echt te duur nieuw)

M'n tinker heeft een korte rug.

Iemand die tips heeft? Mag mij wel PB sturen.

Op zich kan je een Kent en Masters heel goed aanpassen of "laten aanpassen"
Startrekk kom je zo heel af en toe wel 2 de hands tegen. Laatst zijn er nog testzadels uitgegaan voor een leuke prijs.

Hidalgo, trekker ook korte zadels maar wil je wedstrijden gaan rijden of echt recreatie?

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:40

Ik rij alleen recreatie maar rij wel gewoon dressuur voor me zelf en wil ook gewoon lessen nemen.

Mijn Kent & masters zadel ligt gewoon niet meer lekker.
De grootste boom is te ruim en pak ik 1 boom kleiner, heeft mn paard de schouders niet vrij.

Elk zadel die ik probeer, drukt de zadel op haar schouders.
Als ik dat wil voorkomen om de zadel iets naar achter te leggen,
Kan dat ook niet want ze heeft een korte rug.

Begreep dat je paard bij een boomloos zadel sowieso meer vrijheid heeft bij de schouders.

Zadels die ik heb geprobeerd:
- startrekk - fijn! Wil ik vaker proberen maar tweedehands schaars
- London maat 2 - erg lomp op m'n pony
- lexington maat 1 - lag mooi op m'n pony, maar te klein voor mij :-( vond ook dat ik in deze zadel te veel in een houding werd gedrukt en dit wil ik niet.
- justadjust - lag goed en zat heerlijk maar wat een vrijheid had ik zeg. Is natuurlijk ook heel anders als een boomzadel. Denk dat ik moet wennen aan die ruimte om me heen.

Ik heb zelf rugklachten en reuma dus zadel is voor mij heel belangrijk.

Op dit moment vind ik een "boomzadel" het fijnst maar daar heb ik jaren op gereden. Toen ik bijv op de justadjust zat kon ik echt geen balans vinden. Heeft dit veel tijd nodig?

Sorry voor al m'n vragen maar ik heb al zoveel topics gelezen over zadels dat ik het gewoon even niet meer weet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:44

Het vinden van je balans op een boomloos zadel duurt bij de ene persoon een paar dagen en bij een ander persoon kan het een paar weken of langer duren. Zou zeggen vraag een testzadel aan voor een paar weken en neem er je tijd voor om te testen. ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:51

Gurly schreef:
Ik rij alleen recreatie maar rij wel gewoon dressuur voor me zelf en wil ook gewoon lessen nemen.

De grootste boom is te ruim en pak ik 1 boom kleiner, heeft mn paard de schouders niet vrij.

Begreep dat je paard bij een boomloos zadel sowieso meer vrijheid heeft bij de schouders.

- lexington maat 1 - lag mooi op m'n pony, maar te klein voor mij :-( vond ook dat ik in deze zadel te veel in een houding werd gedrukt en dit wil ik niet.
- justadjust - lag goed en zat heerlijk maar wat een vrijheid had ik zeg. Is natuurlijk ook heel anders als een boomzadel. Denk dat ik moet wennen aan die ruimte om me heen.

Op dit moment vind ik een "boomzadel" het fijnst maar daar heb ik jaren op gereden. Toen ik bijv op de justadjust zat kon ik echt geen balans vinden. Heeft dit veel tijd nodig?

Sorry voor al m'n vragen maar ik heb al zoveel topics gelezen over zadels dat ik het gewoon even niet meer weet.

Dat probleem wat jij had met de K&M had ik ook. Helaas heb ik dat probleem ook enigszins met mijn boomloosjes (Barrydale en Lexington) maar in tegenstelling tot de boomzadels blijft mijn paard nu wel gewoon lopen. Mijn Lexington maat 2 is voor het mooie ook wat te lang voor de korte rug van mijn Fries(je) maar ik kan er inmiddels wel heel fijn in zitten. Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch nog een maatje 2 proberen om te kijken hoe jij er dan in zit en om te kijken hoe je paard er onder loopt. Dat je even moet wennen is (bijna) standaard maar dat hoeft geen weken te duren. Ik heb destijds een week een Barrydale gehuurd en was toen gewend en overtuigd dat mijn paard het heel fijn vond.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:39

Ik moest ook heel erg wennen aan de vrijheid van mijn Barefoot. Ik kon in het begin mijn evenwicht ook niet echt goed vinden en houden. Kwam bij dat ik mijn paard aan het inrijden was, en dat hij op dat moment het evenwicht ook nog niet helemaal kon houden. Nu ben ik er heel erg blij mee en voel ik alles wat mijn paard doet. Heeft bij mij ongeveer drie weken geduurd (met 3x rijden per week).

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 07:19

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:42

Haha, dat mag hoor, ik vraag niet voor niets om meningen :)

De randjes en barokke ringetjes zitten standaard op die zadels, enige verschil is de kleur :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:11

mooi die nieuwe zadels van hidalgo
leuk he al die verschillende meninigen

dat balans zoeken heb ik ook gehad in het begin, zelfs zo erg dat we af en toe dreigden aan de zijkant eraf te glijden omdat het zadel dan wat meegleed en mijn paardje daar dan erg snel ( lees bang) van werd

nu ben ik trots, mijn balans en zit is al veel beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:35

Gurly schreef:

Sorry voor al m'n vragen maar ik heb al zoveel topics gelezen over zadels dat ik het gewoon even niet
meer weet.

Als je echt het gevoel van een boomzadel wil, dan komen wat mij betreft (naast Startrekk) ook de hidalgo zadels goed in de buurt :j Soeske liet net twee barokke modellen zien, maar er zijn ook dressuurmodellen van :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:04

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:31

Gurly,

De Hidalgo Venice special heeft zelfs wat terug lopende zweetbladen waardoor de schouder en schouder spier mooi vrij komt. Bij de Special zit je ook wat smaller dan bij de ll serie. Bij de special merk je bijna niet dat het een semi-boomloos zadel is, alleen de bewegingen van het paard voel je meer (in vergelijking met een boom-zadel). Verder, zoals ik al zei, zit je smaller, in tegenstelling tot veel boomloze zadels. Hij heeft ook een iets diepe zit (de Venice Special). Hij is echter ook verkrijgbaar in een vlakkere zit. Het is persoonlijk waar mensen de voorkeur aan geven die rugklachten hebben. Sommige vinden het heerlijk om enigszins opgesloten te zitten, anderen vinden het verschrikkelijk en krijgen dan zelfs meer rugklachten.
Mocht je meer willen weten, vraag het gerust vrijblijvend :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:49

Ik heb rugklachten en zit regelmatig op de venice 2 en doordat ik niet in een houding word gedwongen en doordat ik de bewegingen van het paard beter voel heb ik juist minder last van mn rug...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:33

Ik had het over de special ;)

De Venice ll zit inderdaad vrijer dan de Special. Nu hou ik sowieso niet van zadels waar je minder vrijheid in hebt. Het kan ook zijn dat de special gewoon niet geschikt is voor mij en mijn paard :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:40

Weet ik, heb ik ook een keer op gezeten en zat heerlijk,maar zat toch nog te opgesloten en dat vond mijn rug niet fijn

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:43

hallo allemaal, ik lees al enige tijd mee (lees hele topic :) ) maar nog nooit echt gereageerd omdat ik vind dat ik het verstand er nog niet van heb.
nu heb ik toch zelf een vraag waar ik niet helemaal uitkom, ik heb een barefoot cheyenne gekocht voor mijn vader zodat hij als beginnende ruiter een al ingereden bf kan voelen hoe het zit ed.en nu vraag ik mij af of het zadel wel vps heeft? de verkoopster zij van wel en t lijkt ook wel zo maar hoe kan ik dat zelf controleren? en kun je ergens op het zadel ook zien van wanneer die is?
alvast bedankt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:45

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:47

lammie2701 schreef:
Weet ik, heb ik ook een keer op gezeten en zat heerlijk,maar zat toch nog te opgesloten en dat vond mijn rug niet fijn

Ja, precies. Kan alle kanten op gaan. Een kennis van mij heeft scoliose en af en toe ook rugproblemen, maar die zit bijvoorbeeld wel weer heerlijk in de Venice Special.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:48

jeetje das mooi, had ook beter je site moeten besnuffelen :+

ben benieuwd wat hjij er van gaat vinden :) als hij goed bevalt dan gaat er een justadjust komen zodat ik bij tijd en wijlen ook is op de maflinger kan rijden (tja mijn kont(je) is ietsjes groter :') )