Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moragh schreef:Maar ik vraag niets over flexibiliteit... Dat weet ik wel...
En dat een boom belangrijk is ook...
Ik vraag over thermoplasticiteit.... En dat een boom "zich aanpaast aan de rug van het paard"
Odi schreef:@ Nombrado. Mag ik jou ook nog een vraag stellen over themoplastische boom.
Ik heb een vrij oud Zaldi (houten boom) zadel met flair kussens en ben erg blij mee. Alleen is mijn jonge paardje behoolijk aan het groeien. Het oude zadel kan ik nog wel iets laten verbreden maar ik ga er niet aan ontkomen om een nieuw zadel te kopen. Heb mijn zinnen gezet op een Zaldi, waarschijnlijk de New Kent. Onder dit zadel wil ik weer flair kussens laten zetten. Maar kan dit wel? Combinatie thermoplastische boom / flair.
nombrado schreef:Dankzij het thermoplastic materiaal verzekert Zaldi dat de boom naadloos aansluit op de anatomie van zowel paard als ruiter. Het materiaal is sterk en heeft een bepaalde mate van flexibiliteit. Hierdoor heeft men een ideale balans bereikt tussen weerstand en buigzaamheid. Vanzelfsprekend heeft het materiaal ook een gunstig effect op het totale zadelgewicht omdat het niet langer noodzakelijk is om de boom met staal te verstevigen
als je er meer van wil weten, zal je zaldi moeten benaderen
zij kunnen je daar nog meer over vertellen
de boom kan zich dus 10% (door de flexibiliteit) aanpassen aan de paardenrug... gaat echter altijd weer terug in de oorspronkelijke vorm.
(kheb hier een kale boom liggen...wel heel gaaf om te zien)
T+T (Tradition + Technology) - Saddle trees made of special thermoplastic material, developed in conjunction with CIDAUT (Foundation for the Investigation and Development in Transport and Energy), these trees possess the necessary characteristics of rigidity with a great capacity to flex and absorb energy in specified areas. The saddle tree must have some elasticity to help disperse the rider's weight over the horse's back, but the tree must not be 100% elastic because otherwise friction points can be created. The result is a saddle of optimal design, with the best balance between rigidity & flexibility, lighter weight, and comfort for horse & rider.
alhoewel ik niet denk, dat ze hun complete geheim zullen prijsgeven
Odi schreef:Bedankt voor je antwoord. Kan geen vergelijking maken tussen Zaldi met of zonder flair, heb alleen nog maar op Zaldi met lucht gereden.
Heb de Zaldi folder al tig keer doorgebladerd. Heeft de Platinium nou een andere boom dan de New Kent?
scoxxx schreef:nombrado schreef:Dankzij het thermoplastic materiaal verzekert Zaldi dat de boom naadloos aansluit op de anatomie van zowel paard als ruiter. Het materiaal is sterk en heeft een bepaalde mate van flexibiliteit. Hierdoor heeft men een ideale balans bereikt tussen weerstand en buigzaamheid. Vanzelfsprekend heeft het materiaal ook een gunstig effect op het totale zadelgewicht omdat het niet langer noodzakelijk is om de boom met staal te verstevigen
als je er meer van wil weten, zal je zaldi moeten benaderen
zij kunnen je daar nog meer over vertellen
de boom kan zich dus 10% (door de flexibiliteit) aanpassen aan de paardenrug... gaat echter altijd weer terug in de oorspronkelijke vorm.
(kheb hier een kale boom liggen...wel heel gaaf om te zien)
T+T (Tradition + Technology) - Saddle trees made of special thermoplastic material, developed in conjunction with CIDAUT (Foundation for the Investigation and Development in Transport and Energy), these trees possess the necessary characteristics of rigidity with a great capacity to flex and absorb energy in specified areas. The saddle tree must have some elasticity to help disperse the rider's weight over the horse's back, but the tree must not be 100% elastic because otherwise friction points can be created. The result is a saddle of optimal design, with the best balance between rigidity & flexibility, lighter weight, and comfort for horse & rider.
alhoewel ik niet denk, dat ze hun complete geheim zullen prijsgeven
Zeer interessant Nombrado. Wordt dit concept overigens niet al sinds jaar en dag al verkocht door EquiFlex-zadels? De westernzadels.
Vlgs mij komt het gevoel van "vrijheid" van de ruiter niet zozeer door de flexibiliteit, maar meer door de dikte van de flexibele boom (die is nml erg dun)
Wij hebben hier 3 kale bomen equiflex: je kan er op staan en dan zie je de boom iets doordrukken, stap je eraf dan komt de boom terug in oorsponkelijke vorm.
Geen van de zadels/bomen vervormen onder hitte-omstandigheden iig.
Maar inderdaad, ene paardje loopt beter onder een houten boom en het andere paard loopt beter op flex-zadels. M.n. die hyper-sensitieve dieren lopen liever onder een houten boom. Minder inwerking wellicht?
nombrado schreef:ja, die heeft een diepere boom.
de new kent is semie diep.
de platinium heeft wel vrij grove beenwrongen aan de bovenzijde. dus voor de ruiter belangrijk te weten, dat je hierin echt allen met lange beugels kan rijden.
Odi schreef:Bovenstaande link is van de Zaldi site.
Wil een dezer dagen een nieuw Zaldi zadel bestellen. Zit enorm te twijfelen tussen Zaldi New Kent en Royal de Luxe.
Odi schreef:Heeft de zwarte boom ook een kopijzer?
De twijfel is: dat de doma royal de lux een vlakkere zit lijkt te hebben en ik denk dat ik dat prettiger vind. Zowel de royal de lux of new kent worden uit elkaar gehaald om flair kussens in te bouwen.
Cambiar schreef:Ik ga het Elva gaitan zadel terug verkopen of ruilen (voor een type Ludomar, de Elva Gaitan of Venus, maat WIDE), omdat ik een bredere maat nodig heb. Deze is maat N (normal).
Voor meer info, mailen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBDJZBM6.jpg
Odi schreef:Jammer dat het zadel niet breed genoeg is. Mooi zadel.
Ik wist niet dat Zaldi nog Flair deed inbouwen (op verzoek). Wel handig, ik wil er toch persé weer lucht in hebben.
Voorlopig heeft de Royal Doma de Luxe (dressuurmodel) mijn voorkeur.
nombrado schreef:Het zadel is toch praktisch nieuw? kan je hem niet inruilen voor waar je hem gekocht had voor een bredere?