Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:48

Maar ik vraag niets over flexibiliteit... Dat weet ik wel...
En dat een boom belangrijk is ook...

Ik vraag over thermoplasticiteit.... En dat een boom "zich aanpaast aan de rug van het paard"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:58

Moragh schreef:
Maar ik vraag niets over flexibiliteit... Dat weet ik wel...
En dat een boom belangrijk is ook...

Ik vraag over thermoplasticiteit.... En dat een boom "zich aanpaast aan de rug van het paard"

Dankzij het thermoplastic materiaal verzekert Zaldi dat de boom naadloos aansluit op de anatomie van zowel paard als ruiter. Het materiaal is sterk en heeft een bepaalde mate van flexibiliteit. Hierdoor heeft men een ideale balans bereikt tussen weerstand en buigzaamheid. Vanzelfsprekend heeft het materiaal ook een gunstig effect op het totale zadelgewicht omdat het niet langer noodzakelijk is om de boom met staal te verstevigen

als je er meer van wil weten, zal je zaldi moeten benaderen
zij kunnen je daar nog meer over vertellen
de boom kan zich dus 10% (door de flexibiliteit) aanpassen aan de paardenrug... gaat echter altijd weer terug in de oorspronkelijke vorm.
(kheb hier een kale boom liggen...wel heel gaaf om te zien)
T+T (Tradition + Technology) - Saddle trees made of special thermoplastic material, developed in conjunction with CIDAUT (Foundation for the Investigation and Development in Transport and Energy), these trees possess the necessary characteristics of rigidity with a great capacity to flex and absorb energy in specified areas. The saddle tree must have some elasticity to help disperse the rider's weight over the horse's back, but the tree must not be 100% elastic because otherwise friction points can be created. The result is a saddle of optimal design, with the best balance between rigidity & flexibility, lighter weight, and comfort for horse & rider.

alhoewel ik niet denk, dat ze hun complete geheim zullen prijsgeven ;)

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:15

@ Nombrado. Mag ik jou ook nog een vraag stellen over themoplastische boom.
Ik heb een vrij oud Zaldi (houten boom) zadel met flair kussens en ben erg blij mee. Alleen is mijn jonge paardje behoolijk aan het groeien. Het oude zadel kan ik nog wel iets laten verbreden maar ik ga er niet aan ontkomen om een nieuw zadel te kopen. Heb mijn zinnen gezet op een Zaldi, waarschijnlijk de New Kent. Onder dit zadel wil ik weer flair kussens laten zetten. Maar kan dit wel? Combinatie thermoplastische boom / flair.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:24

Odi schreef:
@ Nombrado. Mag ik jou ook nog een vraag stellen over themoplastische boom.
Ik heb een vrij oud Zaldi (houten boom) zadel met flair kussens en ben erg blij mee. Alleen is mijn jonge paardje behoolijk aan het groeien. Het oude zadel kan ik nog wel iets laten verbreden maar ik ga er niet aan ontkomen om een nieuw zadel te kopen. Heb mijn zinnen gezet op een Zaldi, waarschijnlijk de New Kent. Onder dit zadel wil ik weer flair kussens laten zetten. Maar kan dit wel? Combinatie thermoplastische boom / flair.

Hi
Ja hoor, dat kan en is geen probleem
flair is alleen de kussens...en heeft in die zin weinig met de boom zelf te maken.
alleen komen er bij Zaldi dan wel kosten bij, voor het flair systeem.
alleen zal je merken, dat de nieuwe thermo bomen fijner zitten voor de ruiter. (minder hard in de beweging)
nu had jij daar denk ik al weinig erg in vanwege je luchtkussens :D ;)

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:39

Bedankt voor je antwoord. Kan geen vergelijking maken tussen Zaldi met of zonder flair, heb alleen nog maar op Zaldi met lucht gereden.
Heb de Zaldi folder al tig keer doorgebladerd. Heeft de Platinium nou een andere boom dan de New Kent?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:48

nombrado schreef:
Dankzij het thermoplastic materiaal verzekert Zaldi dat de boom naadloos aansluit op de anatomie van zowel paard als ruiter. Het materiaal is sterk en heeft een bepaalde mate van flexibiliteit. Hierdoor heeft men een ideale balans bereikt tussen weerstand en buigzaamheid. Vanzelfsprekend heeft het materiaal ook een gunstig effect op het totale zadelgewicht omdat het niet langer noodzakelijk is om de boom met staal te verstevigen

de boom kan zich dus 10% (door de flexibiliteit) aanpassen aan de paardenrug... gaat echter altijd weer terug in de oorspronkelijke vorm.
T+T (Tradition + Technology) - Saddle trees made of special thermoplastic material, developed in conjunction with CIDAUT (Foundation for the Investigation and Development in Transport and Energy), these trees possess the necessary characteristics of rigidity with a great capacity to flex and absorb energy in specified areas. The saddle tree must have some elasticity to help disperse the rider's weight over the horse's back, but the tree must not be 100% elastic because otherwise friction points can be created. The result is a saddle of optimal design, with the best balance between rigidity & flexibility, lighter weight, and comfort for horse & rider.

Zeer interessant Nombrado. Wordt dit concept overigens niet al sinds jaar en dag al verkocht door EquiFlex-zadels? De westernzadels.
Vlgs mij komt het gevoel van "vrijheid" van de ruiter niet zozeer door de flexibiliteit, maar meer door de dikte van de flexibele boom (die is nml erg dun)
Wij hebben hier 3 kale bomen equiflex: je kan er op staan en dan zie je de boom iets doordrukken, stap je eraf dan komt de boom terug in oorsponkelijke vorm.
Geen van de zadels/bomen vervormen onder hitte-omstandigheden iig.

Maar inderdaad, ene paardje loopt beter onder een houten boom en het andere paard loopt beter op flex-zadels. M.n. die hyper-sensitieve dieren lopen liever onder een houten boom. Minder inwerking wellicht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:46

Odi schreef:
Bedankt voor je antwoord. Kan geen vergelijking maken tussen Zaldi met of zonder flair, heb alleen nog maar op Zaldi met lucht gereden.
Heb de Zaldi folder al tig keer doorgebladerd. Heeft de Platinium nou een andere boom dan de New Kent?

ja, die heeft een diepere boom.
de new kent is semie diep.
de platinium heeft wel vrij grove beenwrongen aan de bovenzijde. dus voor de ruiter belangrijk te weten, dat je hierin echt allen met lange beugels kan rijden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:07

scoxxx schreef:
nombrado schreef:

Zeer interessant Nombrado. Wordt dit concept overigens niet al sinds jaar en dag al verkocht door EquiFlex-zadels? De westernzadels.
Vlgs mij komt het gevoel van "vrijheid" van de ruiter niet zozeer door de flexibiliteit, maar meer door de dikte van de flexibele boom (die is nml erg dun)
Wij hebben hier 3 kale bomen equiflex: je kan er op staan en dan zie je de boom iets doordrukken, stap je eraf dan komt de boom terug in oorsponkelijke vorm.
Geen van de zadels/bomen vervormen onder hitte-omstandigheden iig.

Maar inderdaad, ene paardje loopt beter onder een houten boom en het andere paard loopt beter op flex-zadels. M.n. die hyper-sensitieve dieren lopen liever onder een houten boom. Minder inwerking wellicht?

Ik heb in het verleden twee equiflex zadels gehad. Qua pasvorm heel goed voor bredere ruggen. Alleen heb ik nooit gevoeld dat het zadel flexibel werd. Ook keihard op drukken plooide het zadel geen moer.
Is het mogelijk om van u een thermoplastische boom te zien, naakt :D ?
Ik wil graag zelf een zadel maken, maar aan Spaanse bomen waag ik me niet, omdat het systeem van kussens maken echt vakmanswerk is, toch heb in interesse in de soort materie van Spaanse bomen.
Ik ben vandaag weer les gaan nemen in het rechtrichten en ik kan me voorstellen dat voor zo'n constante buiging van de rug bij de oefeningen, een iets flexibeler zadel nodig is.
Ik ga mijn zadels nu testen, maar zou daarnaast graag eens met een meer flexibelere boom rijden. Mijn droomzadel is dit zadel, maar daarvoor is mijn budget te klein:
http://www.la-pirueta.de/Deuber-Partner-Barock-SKL-Soft-Knie-Lage

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:16

nombrado schreef:
ja, die heeft een diepere boom.
de new kent is semie diep.
de platinium heeft wel vrij grove beenwrongen aan de bovenzijde. dus voor de ruiter belangrijk te weten, dat je hierin echt allen met lange beugels kan rijden.

In de folder zie je een witte kunststof boom, zoals ik die ken van engelse zadels. Maar ik zie ook zwarte bomen die dicht zijn op het gedeelte waar je zit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:18

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:55

Bovenstaande link is van de Zaldi site.
Wil een dezer dagen een nieuw Zaldi zadel bestellen. Zit enorm te twijfelen tussen Zaldi New Kent en Royal de Luxe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:15

Odi schreef:
Bovenstaande link is van de Zaldi site.
Wil een dezer dagen een nieuw Zaldi zadel bestellen. Zit enorm te twijfelen tussen Zaldi New Kent en Royal de Luxe.

ga maar voor de new kent :D , als je moet kiezen tussen die 2..
de doma royal de lux heeft latex kussens, en dat moet in 1 keer goed liggen. Ik neem aan dat je de doma bedoelde? http://www.equusdomus.com/index.php/sil ... eluxe.html
waarom twijfel je tussen die 2?

Ik ben overigens erg te spreken over mijn huidige zadel. De zaldi san jorge.
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/61_1.jpg
zelf was ik bang dat ik de zit te diep vond, maar ik vind hem erg goed als pasvorm voor de ruiter
zadel is boterzacht, prachtig leer.
de bijpassende singel is ook zo mooi superzacht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:16

Odi schreef:
In de folder zie je een witte kunststof boom, zoals ik die ken van engelse zadels. Maar ik zie ook zwarte bomen die dicht zijn op het gedeelte waar je zit.

die zwarte kunstof boom, is niet dicht...daar zit net als bij die witte ook een verend stuk in de midden.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:22

Heeft de zwarte boom ook een kopijzer?

De twijfel is: dat de doma royal de lux een vlakkere zit lijkt te hebben en ik denk dat ik dat prettiger vind. Zowel de royal de lux of new kent worden uit elkaar gehaald om flair kussens in te bouwen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:51

Odi schreef:
Heeft de zwarte boom ook een kopijzer?

De twijfel is: dat de doma royal de lux een vlakkere zit lijkt te hebben en ik denk dat ik dat prettiger vind. Zowel de royal de lux of new kent worden uit elkaar gehaald om flair kussens in te bouwen.

je kan ook een zadel bestellen en door zaldi de flair al meteen laten inbouwen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 02:04

Ik ga het Elva gaitan zadel terug verkopen of ruilen (voor een type Ludomar, de Elva Gaitan of Venus, maat WIDE), omdat ik een bredere maat nodig heb. Deze is maat N (normal).
Voor meer info, mailen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBDJZBM6.jpg

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:05

Jammer dat het zadel niet breed genoeg is. Mooi zadel.

Ik wist niet dat Zaldi nog Flair deed inbouwen (op verzoek). Wel handig, ik wil er toch persé weer lucht in hebben.
Voorlopig heeft de Royal Doma de Luxe (dressuurmodel) mijn voorkeur.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:13

Cambiar schreef:
Ik ga het Elva gaitan zadel terug verkopen of ruilen (voor een type Ludomar, de Elva Gaitan of Venus, maat WIDE), omdat ik een bredere maat nodig heb. Deze is maat N (normal).
Voor meer info, mailen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DBDJZBM6.jpg

Het zadel is toch praktisch nieuw? kan je hem niet inruilen voor waar je hem gekocht had voor een bredere?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:14

Odi schreef:
Jammer dat het zadel niet breed genoeg is. Mooi zadel.

Ik wist niet dat Zaldi nog Flair deed inbouwen (op verzoek). Wel handig, ik wil er toch persé weer lucht in hebben.
Voorlopig heeft de Royal Doma de Luxe (dressuurmodel) mijn voorkeur.

Volgens mij is zaldi de eerste die met flair (dat systeem) aan het werk is gegaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:49

nombrado schreef:
Het zadel is toch praktisch nieuw? kan je hem niet inruilen voor waar je hem gekocht had voor een bredere?

Inderdaad, het is zo goed als nieuw. Een winkel zal altijd iets minder geven en gezien de reactie op het zadel zal het geen probleem zijn om het terug te verkopen, partikulier dan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:08

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:34

Lijkt het zo of is de laatste foto gewoon slecht gemaakt. Het lijkt namelijk net of de kussens er scheef onder zitten.

Dat Zaldi een van de eerste met Flair was weet ik. Jammer dat Zaldi er nu niet zoveel meer mee doet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:01

Om ook weer even aan te sluiten wil ik graag een ander flex-zadel in de groep gooien.
Ze zijn al vaker langs gekomen, de Deuber & Partners.
De Quantum heeft - ondanks dat ik em behoorlijk aan de prijs vind - toch wel mijn interesse gewekt, vind het optisch een gaaf zadel en als de theorie klopt zou het geschikt kunnen zijn voor wat ik wil. Het verstelbare kopijzer zou handig zijn aangezien ik nu een pony 'tonnetje rond' heb maar waar geheid in de loop der tijd eea aan gaat veranderen als ze normaal d'r rug leert gebruiken.
Maar hoe zit het met die theorie in de praktijk... Ik kan gewoon nergens vinden wat er nu precies voor 'kern' in dat zadel zit (en bij dat soort geheimzinnigheid over de opbouw/boom van een zadel krijg ik al een beetje de kriebels). Wát is dat voor boom, hoe 'flex' is het en wat blijft er over aan zijwaardse steun en gewichtsverdelend vermogen. Ik wil gewoon echt géén boom'loos' zadel meer dus ook geen zadel met een paar dunne kunststof plaatjes die net zo hard mee buigen.
Heb wel een mooi filmpje van een drukmeting gezien al wat veelbelovend lijkt, maar dat was een ritje van 3 minuten.
Wat ik eigenlijk heel sec wil weten zijn twee dingen:
- ondersteunt de boom de a-la-brida stijl
- is het geschikt voor écht lange afstanden (en dan heb ik het niet over een lange endurance rit maar over 6 weken trektocht-met-bepakking bij wijze van spreken)

Iemand hier die die zadels beter kent, er een gesloopt heeft dan wel op een andere manier van binnen gezien, ervaring met deze zadels heeft enz... (en dan dus m.n. de Quantum)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:17

Ik ken de zadels , heb ze ook verkocht...., maar ik ben vanwege de levertijden (zeeeeeeeeeeeer lange levertijden) en de slechte service bij deuber gestopt met de verkoop
het principe vond ik goed, maar heb toch mijn twijfels gehad bij het secuur maken van de zadels.
1x een getordeerde boom retour gestuurd (binnen 2 weken) nu kan dat gebeuren, maar van de weinige zadels die ik in handen heb gehad, kwamen er toch wel veel slordigheidjes naar boven.
Ook in de zitmaten kwamen nogal eens wat verschillen naar boven.
Bestelde een 17.5 inch, kwist echt niet hoe daar een billen in moest passen ;-)
Ik vind dat persoonlijk voor een zadel in die prijsklasse niet kunnen.
Bij zaldi (ook nog goedkoper) heb ik deze slordige en trage leveringen nog nooit ondervonden. En alle zadels die ik daarvan verkocht heb, maar 1 keer iets gehad, wat keurig werd gerepareerd door zaldi.
de service bij hun is vele malen beter, snellere levertijden en secuurder in de afwerking van de zadels.
Nu begreep ik (en daar doen ze geheimzinnig over) dat deuber de zadels in midden america laat maken.
zaldi heeft eigen fabriek in spanje, dus daar worden ze zelf gemaakt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:07

Ok, dat is interessante info maar geeft verder nog geen antwoord op mijn vragen ;)
Zaldi heeft niet het model zadel wat ik wil dus daar schiet ik dan niet zo heel veel mee op. In eerste instantie wil ik wel een 'als ik maar kan rijden zadel' en heb daarvoor de stocksaddles op het oog, maar als ik uiteindelijk veel geld aan iets nieuws uit geef wil ik wel het model zadel wat ik ook echt wil.
En dat is een zadel met een 'western-achtige zit (a la brida dus)', fenders, geen knop, diepere zit met ook iets 'voor' me (pommel) en een flexibele/driepunts singelbevestiging. De HO Endurance is een zadel wat me heel erg aan spreekt, om maar een voorbeeld te noemen. Helaas wordt die niet meer gemaakt en tweedehands zijn ze nog steeds vrij prijzig en moeilijk een passende te vinden. Guichard was interessant en een aantal zadels van Hugues Petel die hier al eens voorbij gekomen is ook. De Quantum lijkt in die stijl gebouwd, maar ik wil dus weten of dat 'van binnen' ook zo is of in ieder geval 'voldoende die kant op' om a la brida te kunnen rijden.