[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:05

Ponyriemen zijn 1.35. Cob is 1.45 en Full 1.55, voor lange benen is vaak 1.60-1.65 en shetriemen zijn 1.20.

Ik verwacht dat je met ponyriemen kort genoeg zit.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:02

12 aanvragen in minder dan 24 uur. Ik ben een beetje duizelig geloof ik :') Zelfs een tripje naar Duitsland op de planning, met overnachting bij de boer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:06

Pfoe Teteltee goede zaken dus ;)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:08

Jeetje Teteltee! Dat gaat goed zeg :D Super tof!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:12

Goed bezig teletee!!! Ook nog meer richting hoogeveen ;)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:15

Nee alleen een stuk verder nog, dus de reiskosten blijven hetzelfde maar zijn toch alweer gehalveerd omdat jullie met z'n 2en zijn :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:16

Teteltee schreef:
12 aanvragen in minder dan 24 uur. Ik ben een beetje duizelig geloof ik :') Zelfs een tripje naar Duitsland op de planning, met overnachting bij de boer!

Wat leuk dat het zo goed loopt! *\o/* Hoelang geleden ben je ook alweer gestart?

Ik zie een boel ghosts voorbij komen, leuk! Ook de schaapjes-varianten lijken me heerlijk zitten.

Ook wel benieuwd hoe dat HM-zadel bevalt wat ik voorbij zag komen..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:21

Philipa als je wil mag je dat HM zadel weleens uitproberen? Hij is hetzelfde als de mijne.
Je woont enorm dichtbij dus dat is geen probleem ;)

Hier nog steeds in de twijfel om een Ghost Schaap te bestellen, lijkt me zo heerlijk zitten!
De wrongloze is hier nog steeds twijfel, ben bang dat ik dan toch te weinig steun heb. Tevens zou ik eigenlijk het liefst een zwart fanzolo schaap willen <3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:39

Teteltee, juist het feit je een pas service zonder verkoop oogmerk hebt werkt echt in je voordeel, kwam op een facebookgroep waar ik bij zit ook mensen tegen die een afspraak hadden gemaakt bij je en juist dat punt aanhalen .

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:50

Ja dat werkt goed inderdaad, soms wel 'jammer' dat ik wat inkomsten mis, mensen die een nieuw zadel willen kopen na een consult willen dat graag bij mij bestellen om zo 'wat terug te doen,' maar ach, op de lange termijn denk ik dat dit beter werkt en voel ik me er zelf ook prettiger bij om echt transparant en onafhankelijk te kunnen zijn :j

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:54

Teteltee: Jij timmert goed aan de weg! Goed bezig!!
Ik kom misschien volgende week wel even kijken als je in Groningen (Doezum) bent. :)

Pmarena: Succes nog even met de laatste loodjes.

Ik blijf nieuwsgierig naar de Ghost haha. Zie ze steeds vaker voorbij ' zweven' :D

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:23

Ik had een Hidalgo Valencia gekocht en die teruggestuurd naar Hidalgo omwille van fabrieksfoutje... Nu heb ik uiteindelijk een nieuwe gekregen (en nog eens de nieuwe versie), in tussentijd heb ik toch beslist om verder te gaan voor een dressuurzadel en heb ik het nieuwe zadel dus nooit gebruikt. Hij kost nieuw 850 euro. Iemand een idee wat ik kan vragen voor dat zadel?
Laatst bijgewerkt door Himawari op 17-03-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:24

Mizora schreef:
Ponyriemen zijn 1.35. Cob is 1.45 en Full 1.55, voor lange benen is vaak 1.60-1.65 en shetriemen zijn 1.20.

Ik verwacht dat je met ponyriemen kort genoeg zit.

Ik denk inderdaad ook dat ik richting ponyriemen moet... Had maatje Full (in dit geval 150cm) gekocht, maar die zijn echt veel te groot. Heb oudere beugelriemen van een vriendin geleent, die zijn ook te groot. Ik mocht van haar gaatjes bijprikken, dus ik dacht er eentje op ongeveer 5 cm boven het bovenste gaatje te prikken, omdat het dan wel goed zou zitten. Niet dus! Heb er nu eentje 15cm boven gedaan en die is wel goed :).

Vandaag weer een buiten (stap) ritje gemaakt. We moeten nog wel onze draai vinden. Ze was behoorlijk vervelend en heeft zich volledig in het zweet gewerkt. Dat laatste was opzich wel handig want dan kon ik eindelijk eens naar de zweetafdruk kijken (ze zweet nooit echt veel, maar ik denk dat warmte + wintervacht + haar drukke gedoe het hem hebben gedaan). Hij viel me een beetje tegen. De ruggegraat was super mooi vrij, maar er zatten ook grote droge plekken aan weerskanten van de ruggegraat. Heb helaas geen foto, maar heb het op een oude afdruk foto geprobeerd aan te geven

Afbeelding

Het patroon was hetzelfde aan beide kanten. Er zaten wel op heel wat plekken scheve haren, maar dat komt doordat ik niet goed had aangesingeld en het zadel nogal is gaan schuiven toen ik halverwege even moest afstappen, verder zit ze ook nog in haar wintervacht wat natuurlijk niet helpt. We hebben eigenlijk niet gedraafd (te lange beugelriemen), al heeft ze wel de helft van de tijd in een soort dribbelgang gelopen.

Ik had nog niks aan de positie van de kussens gedaan. Heb ze na het ritje iets aangepast, de voorkant van de kussen naar elkaar toe, met de achterkant een klein beetje verder van elkaar (weet niet hoe ik het beter kan omschrijven). Ik zit me nu alleen te bedenken of dit wel goed is.
Iemand enig idee?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:15

muppetmayo schreef:
Philipa als je wil mag je dat HM zadel weleens uitproberen? Hij is hetzelfde als de mijne.
Je woont enorm dichtbij dus dat is geen probleem ;)

Hier nog steeds in de twijfel om een Ghost Schaap te bestellen, lijkt me zo heerlijk zitten!
De wrongloze is hier nog steeds twijfel, ben bang dat ik dan toch te weinig steun heb. Tevens zou ik eigenlijk het liefst een zwart fanzolo schaap willen <3

Thnx voor het aanbod. Zeker leuk om een keer te doen, maar zal van de zomer worden (mits je 'm dan nog niet verkocht hebt uiteraard :D ) Dan heb ik weer een beetje tijd naast werk en stage :o
Nog steeds blij met je ghost?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:15

Mijn ghost heeft vandaag een flink stuk aan de kletter weten te overleven
Pony ruiter was iets minder happy maar het zadel is blijven zitten :')

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:08

Vandaag de Ghost Piccolo Shorty uitgetest (de oude van Wubwub)! De eerste indruk was erg goed. Het zadel zit mooi in elkaar en ziet er fijn uit. Daarnaast is het super licht wat ik een enorm pluspunt vind. Ik twijfelde erg of ik de Piccolo versie of de normale versie nodig heb. Daar ben ik wel uit :D

Ik heb eerst in de bak een aantal rondjes gelongeerd. Dat ging erg goed. Toen opgestapt met opstaphulp. Bij het rijden kwam ik erachter dat ik nog wel even flink aan moest singelen (3 gaatjes erbij gesingeld ;) ) Toen opgestapt zonder opstaphulp. Het zadel bleef perfect liggen dus dat was super. De wrongen zitten erg prettig en op de perfecte plek en ik had heel veel ruimte achter mijn billen (fijn maar wennen!) Ze was soepeler dan normaal en reed ontspanner en vrolijker naar mijn idee! Dat kan natuurlijk komen door het mooie weer maar ik denk dat het ook met het zadel te maken heeft! Daarna hebben we nog een rondje buiten gemaakt. Het was een van de eerste keren alleen op buitenrit. Ze vond het dus best spannend. De combi met veel wintervacht, het warme weer en de spanning maakte dat ze behoorlijk zweette. Hierdoor dus een mooie afdruk! Ik heb foto's gemaakt van haar met het zadel na het rijden in de bak (wat vinden jullie van de ligging?), en een zweetafdruk foto. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden!

Het zadel na het rijden in de bak:
Afbeelding

Bij de schoft

De achterkant

Wat ik zelf vind van de zweetafdruk is dat hij bij de schoft behoorlijk "donker" is. Bij de beugelophang was hij compleet droog en aan de achterkant weer heel mooi. Er waren een paar haartjes verschoven. Dat komt waarschijnlijk doordat ik in het begin niet goed had aangesingeld in combi met het verharen.

Afbeelding

Afbeelding

En klaar!

Daar wordt je moe van :P

Oh en PS, ik reed met de barefoot endurance beugelriemen die ik ook op mijn andere zadel gebruik. Deze waren al helemaal ingereden en zacht. Ze reden heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:20

Aaaaah ik mis hem nu al!! :')

Ik zou het zadel nog ff een stuk naar achteren leggen Hinke, hij ligt nu te veel op de schoft en dat zie je in de afdruk terug.
Ik denk dat het dan een mooiere afdruk geeft. :j

Fijn dat hij in elk geval goed bevalt, fijn ding he? :D

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:32

Haha! Ik zal goed voor hem zorgen hoor :')

Een super fijn ding inderdaad! Ben echt heel enthousiast!

Hier nog een foto die wellicht wat duidelijker is wat betreft de schoftligging.

Afbeelding

Zal hem morgen wat meer naar achteren leggen en kijken hoe het dan gaat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:51

Ziet er goed uit hoor!!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:29

Staat m goed Hinkewal! Heb persoonlijk niet het idee dat ie veel verder naar achteren moet. Maar zou het kunnen dat door de singel het zadel wat in de schoft wordt gedrukt, en je daardoor een ongelijke zweetafdruk krijgt? Gezien de singelgroeve redelijk naar voren ligt tov het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:43

Bij die 1e zadelafdruk lijkt het voor mij ook de juiste plaats waar het zadel heeft gelegen. Maar op de 2e foto van de zadelafdruk lijkt het net alsof de afdruk nog over zijn/haar schouder loopt?

Is op zich geen probleem natuurlijk, zit geen druk en flexibel zadel, maar ik kan me dan wel indenken waar de warrige haren dan vandaan komen daar.

Maar kan aan mij liggen, heb m'n bril niet op :)

Hinke, heb je de singelstoten goed naar voren getrokken voor het singelen? Dus zadel op de juiste plek en dan de singelstoten zo ver mogelijk richting de schouder trekken en dan aansingelen.

Werkte hier super, zadel verschoof geen mm en mijn lease pony had de singelplek ook zo ver naar voren :j

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:56

Dank je voor de tip Wubwub! Een goeie!

En Darkadia, nu ik de foto's zo zie heb ik ook dat idee!

Zal morgen weer proberen en hem iets verder naar achteren leggen en de singelstoten goed naar voren trekken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:22

Ziet er goed uit allemaal!

Teteltee, Goed bezig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:06

*leest altijd stiekem mee hier*

moet t toch ff kwijt, die nieuwe Ghost is echt supergaaf!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:08

Gister voor de 2e keer een stukje met mijn nieuwe Arizona gereden en hij begint al iets te zakken.

Voor onze koudbloed heb ik toch een XXL fork (via bokt markt) besteld. Mijn KWPN-er zit de L fork prima.

Heb op advies van bokt een lakota pad eronder maar die is vrij stug en staat echt uit aan de achterkant. Als die niet meer vormt ga ik toch een andere pad met schaap onderkant zoeken.