Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:08

hesterve schreef:
Gister Mechteld Jonker bij mijn zadel gehad. Paard is in de 3 maanden dat ik dit zadel heb een stuk bespierder geworden en ik zat niet meer lekker. Opnieuw in balans gezet en goed gekeken waar/hoe ik (met dit beweeglijke paard :') ) no beter steun krijg van de wrong. Er zit een enorme wrong op t zadel alleen mn been raakte de wrong nauwelijks. Mechteld heeft een oplossing bedacht ( ik heb een zadel uit de Classic range daar is de wrong niet van verplaatsbaar) die moet nog gemaakt worden maar ze heeft een tijdelijke oplossing gemaakt en nu zit ik echt super in t zadel *\o/*
Er was een aantal pagina s terug een opmerking dat dit zadel alleen met wol te krijgen is en of mijn zadel dan wel de classique is en heb Mechteld gevraagd hoe dit nou zit. Ze kan inderdaad wol zadels voorzien van lucht vulling maar deze heeft ze met lucht besteld , dat kan dus ook maar is niet standaard. Het is zeker wel de classique dressuur.

Ja dat je luchtzakken in de panels zou kunnen plaatsen, dat is logisch. Dat kan op elk zadel.
Echter stel ik me dan de vraag, was dit een nieuw zadel? En mag ik vragen hoeveel dat zadel dan gekost heeft? Want die classique moest zogezegd de goedkope variant worden, op wol en dus zonder lucht en viel daardoor in een prijsklasse van 1900 euro ofzo (alle zaken hetzelfde, op de luchtpanels na, dus beweegbare voorboom, en aanpasbaar met die kopijzers en verschil in kussens (tab, stitch, en breedte).

Zou me bizar lijken dat UK hier actief aan deelneemt. Want dan koop je toch gewoon een classique en laat je daar luchtkussens inzetten? Dan heb je voor 1.000 EUR minder, in de veronderstelling dat je allicht iets bijbetaald voor die luchtkussens, ook een wow-zadel op lucht (np wow is 3.500EUR)? (tenzij je dan echt speciallekes wenst, maar het gros rijdt met quasi hetzelfde wow-model). Maar dan vind ik eerlijk gezegd 1.000EUR veel marge, voor bwv spreken een ander stikseltje of boordje op je zadel te hebben (want dat is dan het verschil, een beetje zadels opsmukken) }:0 :+

In elk geval wel tof voor jou. Vond de classique wel mooier, en heb een van de eerste gehad, maar aanpasbaarheid was niet dat. Daarom dat ik verbaasd ben over het feit dat ze nu met lucht af fabriek zouden komen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:31

Mrijn schreef:
Persevero schreef:
Wow gaat ook wel goedkoper worden. Komt ook een beetje door de product fase waarin het nu verkeerd. Zodra de patenten af lopen bied dat mogelijkheden voor andere bedrijfjes. Wie weet wat er dan komt. Ik heb ze wel eens opgezocht, volgens mij zijn ze al aardig oud aan het worden.

Ik heb al 10 jaar Wow en ze worden voorlopig alleen maar duurder :o . In mei komt er wederom een prijsverhoging aan.

ow dat zal me ook niets verbazen. zolang er nog een monopolie positie is zullen ze dat ook zeker doen.
Maar als de patenten verlopen zijn staat het iedereen vrij om het na te maken, of om er varianten van te maken. Wellicht komen er dan wel onderdelen die op de wow passen :)

Zal zo eens kijken of ik de patenten terug kan vinden

Edit: Ze zijn van 2002, dus nog maximaal tot 2022.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 31-03-17 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:46

Persevero schreef:
ow dat zal me ook niets verbazen. zolang er nog een monopolie positie is zullen ze dat ook zeker doen.
Maar als de patenten verlopen zijn staat het iedereen vrij om het na te maken, of om er varianten van te maken. Wellicht komen er dan wel onderdelen die op de wow passen :)

Zolang ze steeds blijven verlengen zullen ze die positie houden. WOW is een TM, dus die kan je eindeloos verlengen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:05

bulck schreef:
Persevero schreef:

Zolang ze steeds blijven verlengen zullen ze die positie houden. WOW is een TM, dus die kan je eindeloos verlengen.

Eindeloos verlengen van een patent is niet mogelijk. Dat zou ten eerste de markt dicht gooien, en gezien de prijs steeds op loopt, zo duur worden dat het patent te veel gaat kosten.
Het voordeel van patenten is dat je beschermd bent, nadeel is dat die bescherming af loopt. Veel bedrijven verkiezen dan ook de voorkeur van een geheimhouding, omdat dat oneindig is. Alleen bij sommige producten of ontwikkelingen is dat niet mogelijk. Dan kun je patenteren.

Tm is merk gerelateerd: Het TM symbool geeft in principe niet aan dat uw merk geregistreerd is maar louter dat u een bepaald teken als merk gebruikt.
Dus dat staat lost van de patenten die ze hebben. Er zijn 2 mogelijkheden om na 20 jaar een patent te behouden: Een verlening bij een Europese Verordening van farmaceutische octrooien.
Of een latere Europese Verordening van farmaceutische octrooien.
En daar valt een zadel niet onder :+

Dus in 2022 mag men hun techniek gebruiken (dat is ook het enige wat je kunt beschermen met een patent)

Echter niet onder hun merknaam/vorm (zal ws geregistreerd zijn)
en geen exacte kopie ervan (imitatie bescherming - modelrecht).
Deze kunnen allebei wel oneindig doorlopen

Elco

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:55

GB gaat de EU verlaten, ben benieuwd
wat daar de gevolgen van zijn voor wow.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:54

Persevero schreef:
Eindeloos verlengen van een patent is niet mogelijk. Dat zou ten eerste de markt dicht gooien, en gezien de prijs steeds op loopt, zo duur worden dat het patent te veel gaat kosten.
Het voordeel van patenten is dat je beschermd bent, nadeel is dat die bescherming af loopt. Veel bedrijven verkiezen dan ook de voorkeur van een geheimhouding, omdat dat oneindig is. Alleen bij sommige producten of ontwikkelingen is dat niet mogelijk. Dan kun je patenteren.

Tm is merk gerelateerd: Het TM symbool geeft in principe niet aan dat uw merk geregistreerd is maar louter dat u een bepaald teken als merk gebruikt.
Dus dat staat lost van de patenten die ze hebben. Er zijn 2 mogelijkheden om na 20 jaar een patent te behouden: Een verlening bij een Europese Verordening van farmaceutische octrooien.
Of een latere Europese Verordening van farmaceutische octrooien.
En daar valt een zadel niet onder :+

Dus in 2022 mag men hun techniek gebruiken (dat is ook het enige wat je kunt beschermen met een patent)

Echter niet onder hun merknaam/vorm (zal ws geregistreerd zijn)
en geen exacte kopie ervan (imitatie bescherming - modelrecht).
Deze kunnen allebei wel oneindig doorlopen

Ok je weet er precies wel wat van. Maar ja imitatie kunnen ze dan toch al snel inroepen. want een kussen van een zadel op lucht... Ik denk trouwens dat ze flair al veel langer doen dan wow. (DK zadels, hadden bvb al flair van hun)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:42

Elco schreef:
GB gaat de EU verlaten, ben benieuwd
wat daar de gevolgen van zijn voor wow.

ja das idd wel een interessante..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:52

bulck schreef:
hesterve schreef:
Gister Mechteld Jonker bij mijn zadel gehad. Paard is in de 3 maanden dat ik dit zadel heb een stuk bespierder geworden en ik zat niet meer lekker. Opnieuw in balans gezet en goed gekeken waar/hoe ik (met dit beweeglijke paard :') ) no beter steun krijg van de wrong. Er zit een enorme wrong op t zadel alleen mn been raakte de wrong nauwelijks. Mechteld heeft een oplossing bedacht ( ik heb een zadel uit de Classic range daar is de wrong niet van verplaatsbaar) die moet nog gemaakt worden maar ze heeft een tijdelijke oplossing gemaakt en nu zit ik echt super in t zadel *\o/*
Er was een aantal pagina s terug een opmerking dat dit zadel alleen met wol te krijgen is en of mijn zadel dan wel de classique is en heb Mechteld gevraagd hoe dit nou zit. Ze kan inderdaad wol zadels voorzien van lucht vulling maar deze heeft ze met lucht besteld , dat kan dus ook maar is niet standaard. Het is zeker wel de classique dressuur.

Ja dat je luchtzakken in de panels zou kunnen plaatsen, dat is logisch. Dat kan op elk zadel.
Echter stel ik me dan de vraag, was dit een nieuw zadel? En mag ik vragen hoeveel dat zadel dan gekost heeft? Want die classique moest zogezegd de goedkope variant worden, op wol en dus zonder lucht en viel daardoor in een prijsklasse van 1900 euro ofzo (alle zaken hetzelfde, op de luchtpanels na, dus beweegbare voorboom, en aanpasbaar met die kopijzers en verschil in kussens (tab, stitch, en breedte).

Zou me bizar lijken dat UK hier actief aan deelneemt. Want dan koop je toch gewoon een classique en laat je daar luchtkussens inzetten? Dan heb je voor 1.000 EUR minder, in de veronderstelling dat je allicht iets bijbetaald voor die luchtkussens, ook een wow-zadel op lucht (np wow is 3.500EUR)? (tenzij je dan echt speciallekes wenst, maar het gros rijdt met quasi hetzelfde wow-model). Maar dan vind ik eerlijk gezegd 1.000EUR veel marge, voor bwv spreken een ander stikseltje of boordje op je zadel te hebben (want dat is dan het verschil, een beetje zadels opsmukken) }:0 :+

In elk geval wel tof voor jou. Vond de classique wel mooier, en heb een van de eerste gehad, maar aanpasbaarheid was niet dat. Daarom dat ik verbaasd ben over het feit dat ze nu met lucht af fabriek zouden komen.

V

Hoe het precies zit waarom zij dit zadel wel kan bestellen met lucht weet ik niet. Kreeg het idee, het is dus een aanname van mij, dat zij nauwe banden met de ontwikkelaar(s?) heeft. Ook omdat ze nu voor dit zadel bezig is met een oplossing om de wrong van deze zadels voor meer mensen aan te kunnen passen die ze voorgelegd heeft bij ( ik denk dus)WoW . En ze het ook had over het verschil in lengte bovenbenen van Nederlanders ten opzichte van andere landen en ook daar mee bezig was om dingen te optimaliseren.

Zij vertelde toen ik dit zadel kocht dat dit zadel even uitgeleend is geweest aan iemand die op haar nieuwe zadel wachtte. T zag er nog als nieuw uit, nauwelijks tot geen sporen van gebruik, als ze me het niet verteld had had ik gedacht dat het helemaal nieuw was. Qua prijs heb ik meer betaald dan een nieuwe met wol gevuld maar wel iets minder dan de competitor, wat ik ook logische vind omdat dit zadel minder opties heeft en de zitting en zweetbladen aan elkaar zitten( en je dus de zweetbladen ook niet qua plaatsing kan aanpassen) en deze niet hagelnieuw is.

Het beetje verschil in prijs is als je een nieuwe zadel koopt denk ik niet de drijfveer om toch voor dit model te kiezen met lucht, als de pasvorm van de kussen van dit zadel de beste zijn voor je paard wel. Had liever namelijk de competitor gehad vanwege de hogere mate van aanpasbaarheid/ meer keus is type kussens die er dan zijn. ( met een beetje mazzel rijd ik dit paard nog een aantal jaren maar dat is niet zeker)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:32

Mijn wow, 2e paard 2e wow, ligt als een huis maar je moet zeker wel goed in balans zijn/komen als ruiter. Ik heb Kerry Sharp regelmatig laten komen met de klacht dat mijn zadel maar naar rechts ging, rara wat daar de oplossing van zou kunnen zijn ?!! En dan bedoel ik niet zover aansingelen dat uitademen een zware opgave wordt. Kerry was daar gelukkig eerlijk over, "blijf eerst zelf op het midden van je paard" de kussen worden aangepast op de paarden rug/schouder niet om te compenseren dat de ruiter scheef zit, als ze het goed doen, dat zie je bij wol, "zadel hangt naar re, hup pluk wol erbij aan die kant . . . " Ergens heb je dan nog geluk dat een Wow je daarmee confronteerd, met een strak aangesingeld wol zadel blijf je naar rechts hangen zonder dat je het zelf doorhebt (maar je paard wel !) daarmee geef ik aan dat je met een wol-gevuld zadel ook goed in balans moet zijn maar de valkuil minder groot is omdat die minder bewegings-gevoelig zijn, ik vind dat persoonlijk geen pré. Ik overegens niet meer dat probleem, zonder dat het zadel is aangepast : )) Het is niet altijd de schuld van zadel of fitter :D

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:54

Even een vraagje aan de kenners van wow zadels...

Komt een wow 17 inch zit (extra diepe zit) dressuurzadel overeen met een 17,5 inch van een gemiddeld Engels dressuurzadel?. Ik kan er namelijk 1 overnemen fit 1,met de kussens die ik voor mijn paard nodig heb. Normaal rij ik met een 18 inch KN tango zadel waar ik nog ruimte genoeg in heb (broekmaat 38/40).
Ik heb begrepen dat de wow zadels net iets ruimer vallen en er 16", 17"18"en 19" inch maten zijn (hele maten dus). Ik ben bang dat 18"dan te ruim wordt.

Zou mijn eerste wow worden dus ik heb er nog geen ervaring mee. Alvast bedankt...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:01

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook broekmaat 38/40 en ik zit zo in mijn Wow maat 1 met vrij vlakke zit.
Het kan prima maar ik wil zelf toch wel voor een maat groter gaan als ik nog eens nieuw zou kopen, dat geeft mij net iets meer ruimte waardoor ik iets minder op de achterkant kom te zitten.
Ik heb ook wel vrij lange bovenbenen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:05

Ik pas met mijn maat 40 billen prima in een maat 1. Ik heb geen foto's want mijn nwe zadel is nog in bestelling.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:26

Het teveel achterin zitten zit 'm bij mij vooral in de combi met mijn lange (boven-) benen, een iets ruimere zitmaat valt dan mooier uit.
Maar ik heb dit zadel inmiddels al een jaar of 7/8 denk en ik rijd er nog steeds heel fijn mee rond.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:51

Ik heb een extra diepe zit 17", mocht je het willen kan ik hem even opmeten op hoeveel inch hij exact uitkomt? Ik heb zelf een xdeep en deep seat gehad en vond daar ook wel verschil in zitten. Mijn deep was 18" en daar zwom ik echt in. Xdeep 18" zat al beter en heb nu een xdeep 17".

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:41

Ik wil graag een wow zadel aanschaffen gezien ik heel veel positieve verhalen lees.
Wel een 2e handse.
Ik ben gestopt met het intensief paardrijden maar rij af en toe nog wel een lange buitenrit, zijn ze daar geschikt voor?
En dan bedoel ik qua fijn zitten :)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:10

Dank voor de reacties.... mijn 18 KN is wel echt wat ruim. Ik denk dat ik in beide maten even moet zitten om de juiste keuze te maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:27

tijger22 schreef:
Ik wil graag een wow zadel aanschaffen gezien ik heel veel positieve verhalen lees.
Wel een 2e handse.
Ik ben gestopt met het intensief paardrijden maar rij af en toe nog wel een lange buitenrit, zijn ze daar geschikt voor?
En dan bedoel ik qua fijn zitten :)

Ik denk dat niemand je daarop echt goed antwoord kan geven. Iedereen zit anders in een zadel. Ik vond de wow zadels op mijn paard niet fijn zitten. Maar andere mensen hebben er totaal geen moeite mee.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:44

Ik heb een 18" dressuur zadel te koop, tweedehands bijna nieuw (okt 2016) Hebben de nieuwe equitana blokken. staat hier op de marktpagina.

zelf rijd ik er strandritten, bosritten etc met mijn zadels. Ze zitten comfortabel en zeker voor jonge paarden interessant door het snel aanpasbaar maken.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:52

Ook ik heb, helaas, mijn WoW-zadel te koop. Reden is dat mijn paard(en) inmiddels zijn overleden en ik geen nieuw paard meer neem. Het aanschaffen van een WoW-zadel is een van de beste beslissingen op paardengebied die ik heb gedaan.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:38

Equistretch schreef:
Dank voor de reacties.... mijn 18 KN is wel echt wat ruim. Ik denk dat ik in beide maten even moet zitten om de juiste keuze te maken.

Ik heb zelf een kn tango mt 43 en nu ook een WOW 17" zitting extra diep. De zitting zou voor mij zelfs wat kleiner kunnen, vind m behoorlijk ruim. T is dat ik echt goed in balans zit op dit zadel anders had ik er last van gehad. Besef wel dat een kn 45 een zitting heeft tussen 17,5 en 18" regulier. Als die echt al ruim zit kan mijn inziens een fit 1 zitting hebben. .Ben 165cm en net geen 60kg.
Verder vind ik ondanks de extra diepe zitting dat deze een veel minder opgesloten gevoel geeft dan de kn Tango (vond dat echt een super zadel maar huidige paard past m niet)
Succes hopelijk heb je wat aan mijn ervaring.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:33

Ik hoop dit jaar klasse 1 te starten, dus ja ik zit er erg fijn in. Ik rijd er minstens 3x per week >17km mee. Zodra je aan lucht bent gewend, wil je niet meer anders is mijn ervaring. Zit heerlijk <3

zz0o0ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:22

Heb nog nooit met dit zadel gereden. Klinkt erg interessant :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:38

FelineNanet schreef:
Ik hoop dit jaar klasse 1 te starten, dus ja ik zit er erg fijn in. Ik rijd er minstens 3x per week >17km mee. Zodra je aan lucht bent gewend, wil je niet meer anders is mijn ervaring. Zit heerlijk <3

Zo zie je maar weer dat iedereen anders is. Ik werd giga in stoelzit gezet door mijn wow zadel en zat dus niet fijn. Drie verschillende fitters gehad die dat geen van allen konden veranderen. En natuurlijk zal een deel van de oorzaak zeker bij mij liggen, alhoewel ik in zadels daarvoor juist eerder te ver naar voren viel ....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:59

Maris schreef:
FelineNanet schreef:

Zo zie je maar weer dat iedereen anders is. Ik werd giga in stoelzit gezet door mijn wow zadel en zat dus niet fijn. Drie verschillende fitters gehad die dat geen van allen konden veranderen. En natuurlijk zal een deel van de oorzaak zeker bij mij liggen, alhoewel ik in zadels daarvoor juist eerder te ver naar voren viel ....

Ligt toch echt aan de fitter en of eigen budget. Vaak is de setting dan niet volledig correct; bvb verkeerd type kussen etc (meest voorkomende probleem)
En ja niet iedereen is gediend om te horen dat er nieuwe kussens gekocht moeten worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:01

Hmmm er is nooit wat gezegd over andere kussens hoor. En ik heb 2 wow zadels gehad. Bij eerste wow idd andere kussens gekocht, maar maakte geen verschil. En 3 verschillende zweetbladen gehad ook.