Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:07

Kan wel kloppen, ik sta stijf van de stress, kom niet aan stofzuigen toe :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:15

Als ik moet kiezen tussen stront rapen en zuigen, dan weet ik het wel.... :):)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:15

Stront zuigen lijkt me anders niks hoor.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:17

Ik wil wel een stront zuigmachine hoor :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:22

Ik raap stront en zuig stof... wil ook wel eens een strontzuiger proberen, maar weet niet of het schoonmaken van dat apparaat opweegt tegen het gemak. Er schijnt ook nog een strontopveger te zijn... :+ Een slaaf mag ook :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:25

Hmm daar had ik nog niet over nagedacht,ik zag me al gaan door de wei..Maargoed het is wel goed voor je conditie 2 keer per dag,helaas schijten die paarden zo ongelofelijk veel ;(

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:38

ik doe dagelijks beide: stofzuigen 1 x en stront rapen 2 x per dag...... een slaaf zou heerlijk zijn, dan kom ik er ook eens aan toe om iets met mijn beesten te doen, behalve ze te bedienen met hooi en voer en hun zooi op te ruimen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:12

stofzuigen, was da ? :D
*hekel aan*

Heb, tegen mijn principes in, toch maar stijgbeugelriemen besteld voor aan de Iberica. Testzadel trekker true talent blijkt helaas echt gewoon niet goed te krijgen voor pluizebol, en voor mijn eigen gemoedsrust wil ik net iets meer zekerheid als ik met de Iberica het veld opga. Ook al zit dat zadeltje als een huis en zijn stijgbeugels eigenlijk helemaal niet nodig. Ik hoop ze dan ook zo snel mogelijk weer achterwegen te kunnen laten. Maar Pluizebol zit in haar puberteit geloof ik. := Opmerkelijk hoe soepel en draaibaar zo'n pony kan zijn. _O-

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:54

Tijdens het stofzuigen ben ik ook ontspannen, maar als ik mijn stofzuiger opberg en 3 seconde later zie welke bende mijn twee bengeltjes weer gemaakt hebben....
Nee, dan liever op een stofzuigend paard zitten. hahah

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:17

kvika schreef:
Ik heb de gewone premium plus, op zich zeer tevreden,maar ik wil graag zonder beugels rijden.
En zit er sterk over te denken om toch de iberica aan te schaffen omdat ik hoop dat ik daar steviger in zit.

Als ik het goed begrijp hebjij dus ook nog niet kunnen vergelijken, mocht je dt gaan doen zou ik graag je bevindingen willen weten.
Misschien dat ik er overheen gelezen heb maar ik heb geloof ik nog niemand voorbij zien komen die ze vergeleken heeft.
Wel de Butterfly met de Iberica.

Mocht er iemand zijn die me het verschil kan vertellen van de zit van de gewone PP ten opzichte van de Iberica hoor ik dat graag.
Helaas kan ik door een blessure op het moment niet op het paard dus zit vergelijken er voor mij nog niet in -O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:24

Morrie schreef:
ik doe dagelijks beide: stofzuigen 1 x en stront rapen 2 x per dag...... een slaaf zou heerlijk zijn, dan kom ik er ook eens aan toe om iets met mijn beesten te doen, behalve ze te bedienen met hooi en voer en hun zooi op te ruimen

Slaven krijgen helaas geen slaaf. En met dieren ben je zonder enige twijfel zelf slaaf. Ben groot deel van de tijd bezig ervoor te zorgen dat het de beesten niets ontbreekt. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:25

Ik heb jaren terug de Premium Plus gehad, die was veel minder fijn dan de Iberica en de Iberica weer dan Butterfly, vooral omdat het achterboogje nihil is van de Premium Plus. Is meer de zit van een Engels zadel zeg maar, met een glooiende zitting i.p.v. lekker zo'n verhoging achter je billen :)

En van de Iberica is de cantle ook lager (en harder) dan van de Butterfly.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:45

Ik heb voor mijn aanschaf een paar keer op de Iberica gereden. Het nadeel daarvan vond ik dat je heel erg in een stoelzit komt te zitten, althans, ik wel. Ligt ook deels aan mijn spieren natuurlijk, maar dan nog heb ik liever iets wat mij helpt om een betere zit te krijgen.

De twee minuten nu op mijn PP voelde gelijk al heel anders aan. Maar zoals ik zei, nog niet echt getest. Ik was zo nieuwsgierig naar de PP omdat ik op foto's dat idee ook al kreeg (van je zit) dat ik daarvoor ben gegaan en het 'minder opgesloten' zitten voor lief wilde nemen, ook omdat ik las dat je de verhoging achter van de PP zelf kan opvullen. Maar nogmaals, geen officiele ervaring nog, die volgt! :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:48

Dus Pmarena, jij zegt dat ik dan eigenlijk beter voor de butterfly kan gaan?
Dat zou natuurlijk ook nog een optie zijn, ooh nog meer keuze's... haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:50

Oja, da's ook waar inderdaad +:)+

Jaren geleden kan ik me die stoelzit niet herinneren, op de Premium Plus geen last van gehad, op de Butterfly ook niet, maar op de Iberica echt zo erg dat die voornamelijk daardoor af viel.

Maar als het goed is zit die nu een pietsje verder naar achteren toch BZ....?

En de meeste mensen hebben er blijkbaar geen last van (vinden het geen probleem), gezien de enthousiaste reacties in dit topic :)

Kvika: dat durf ik niet te zeggen :D Blijft een kwestie van wat vind je zelf het fijnst. Elk model heeft voor- en nadelen voor mij :P

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:54

Ik heb zelf van nature totaal geen stoel zit, mag zelfs meer stoelzit kweken.
Op de PP zit ik verder wel netjes,maar omdat ik niet jong en onbezonnen meer ben en een paard heeft wat wuivend riet en gras kabouters nog wel eens eng vindt zou ik toch graag iets meer opsluit/stevigere zit willen hebben dan op de PP.
Lastig dus de Iberica of Butterfly.
Wat is wijsheid?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:01

Wie heeft er voor mij een foto van een zij aangezicht ruiter op iberica en de butterfly?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:01

De Iberica zit volgens de meeste ervaringen ook prima stevig. De vormdelen zijn harder dan die van de Butterfly. Iberica heeft zowel de beugelophanging als de singelstoten wat verder naar voren zitten.

En de singelstoten zitten lager waardoor je er gewoon een dressuursingeltje aan kunt gebruiken.

Ik mis nog een tussen-model: een Iberica met de zitting van de Butterfly en de beugelophanging van de Butterfly :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:05

dan wil ik graag een Iberica zonder die stukken stof/vel aan de zijkant :)

ik heb vanmorgen heel vroeg het bos gestofzuigd, daarna m'n huis gedweild, of was het nou andersom..... en nu ga ik naar A'dam voor een overleg,lekker de auto in de parkeergarage à 7,50 per uur, maar dat declareer ik wel weer...

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:09

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:10

Vraag even aan Juliette of ze een foto wil publiceren van haar op de Butterfly, dan heb ik er wel 1 op een Iberica.

Ik zal de volgende keer eens in de vormdelen van de Butterfly knijpen - ze gebruiken het zelfde spul volgens mij (ik ben waardeloos, ik maak al die dingen niet open :o ) Het achterboogje van de Butterfly is in elk geval hoger, maar minder breed....

Onlangs had iemand een site hier gepubliceerd met heel veel foto's van heel veel verschillende mensen op verschillende velzadels....????

Dan over stoelzit - je kunt op een velzadel zonder enige aangepaste opvulling niet net zo zitten als op een dressuurzadel, dat zo geconstrueerd is dat je met je benen naar beneden kunt zitten. Dus we moeten met zijn allen een extra gewricht in de dij laten zetten, of accepteren dat onze bovenbenen een beetje naar voren liggen (scheelt of je op een ton zit of op een ranker paard) Ook de klassiek geschoolde Nathalie Penquitt zit op een velzadel (ook de PP) in stoelzit. Het gaat er om of je in balans zit.....

Inderdaad zitten de singelstoten van de nieuwe Iberica's een centimetertje of 2 meer naar achteren....

pmarena, dat kan jij voor me beantwoorden: omdat de hele Butterfly aan de zijkanten korter is, houdt ook de vacht eerder op dan bij de Iberica - merk je dat?

hier een andere pagina van dezelfde site - maar allemaal op een Premium plus, zo te zien - stoelzit en netjes door elkaar - kennelijk afhankelijk van ruiter en paard
http://www.fellsattel.com/Beispiele.html
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 16-08-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:11

Morrie schreef:

Butterfly heeft geen zijkanten, was dat geen optie dan? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:13

Ik wil eigenlijk wel een Iberica met dezelfde voorkant als de pp(dat zit zo heerlijk stabiel voor je bovenbenen),de achterkant van de butterfly,de beugelophanging van de pp en dan tot slot leren singelstoten :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:16

Ik heb even opgelet wat ik doe met rijden zonder beugels en dan gaan mijn benen ook verder naar voren,dus misschien is het wel een natuurlijkere houding en zit je beter in balans op die manier..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:18

pmarena schreef:
Morrie schreef:

Butterfly heeft geen zijkanten, was dat geen optie dan? :)

yep, had ik te laat gezien en nu heb ik geen geld meer.... heb m'n hele interieur aan moeten passen aan m'n astma van de longarts en ik heb een aannemer moeten inhuren voor klussen op stal die ik zelf had willen doen, maar niet meer kan/mag :(