voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan1982

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:50

Wanneer je voor een London een leuk kleurtje of model van Grandeur wilt, kan ik dit zo voor je bestellen, wel adviseer ik de moos inlages (12mm) en de zakken onderaan, dus exact als de Barefootpads voorheen waren. deze kunnen wel in 10 kleuren (ook wit voor wedstrijden) en verschillende modellen, ook met gouden bies of bijvoorbeeld bij een bruin dekje, ook een bruine rand.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:29

Hoe vinden jullie de Arizona liggen?
Afbeelding

en passen?
Afbeelding

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:40

yankeestar schreef:
Wanneer je voor een London een leuk kleurtje of model van Grandeur wilt, kan ik dit zo voor je bestellen, wel adviseer ik de moos inlages (12mm) en de zakken onderaan, dus exact als de Barefootpads voorheen waren. deze kunnen wel in 10 kleuren (ook wit voor wedstrijden) en verschillende modellen, ook met gouden bies of bijvoorbeeld bij een bruin dekje, ook een bruine rand.

Is het ook mogelijk een vierkant model Grandeur te bestellen? Dus echt vierkant zoals een 'normaal' dressuursjabrak?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:54

Diaz, ik vind hem voor je paardje wel kunnen, maar voor jou lijkt ie wat aan de krappe kant.
Je zit zo op de foto wel erg voor tegen de pommel, heb je er geen last van?
Is het een maat 1 of 2 anders zou je een maat 2 kunnen proberen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:57

ondanks dat hij krapjes is, zit hij lekker(geen last van pommel o.i.d.). Ik ben bang dat maat 2 te lang is voor haar rug...

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:38

Als je er goed op zit, dat is het toch prima, Verax, ja hoor, dit kan gewoon, maar vind je dat wel mooi, waarom geen nevada pad?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:06

Dat vind ik juist mooi :j Maar is zo'n Nevada pad niet veels te lang voor een London zadel? Aangezien dat een pad is voor onder een westernzadel..

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:46

o, sorry, je bedoelt onder een London, sorry, ik dacht dat jij weer een western had,sorry,
Maar, makkelijk hoor, ik kan deze gewoon in vierkant voor je bestellen en wel in 10 kleuren, ik heb op moment een zwarte liggen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:37

Geldt dat ook voor de pads onder het cheyenne zadel?
Daar zou ik ook graag een vierkante pad onder willen, bij voorkeur ook in een leuk kleurtje! :D

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:39

geen probleem

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:16

Nou Diaz als je er geen last van hebt en je zit niet te ver achter op de cantle dan is het toch prima.
Een 2 lijkt me inderdaad toch wel wat lang voor je paardje, dat probleem had ik ook met Udo, plus het zadel was voor mij ook iets te groot in schoof er enorm in.Vind het zadel wel erg stoer op je paard.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:18

yankeestar: Hoe duur gaat dat dan ongeveer worden? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:13

Afbeelding
Afbeelding
Dit ben ik op mn barefoot maat 1 met mn pony. Alleen mijn beugels lijken wel best kort valt me nu op!

Ik ben opzoek naar een 2e hands maat 2 barefoot in het bruin liefst cherokee of atlanta iemand enig idee of iemand er een te koop heb.
Mijn moeder zit nu al tijden zonder zadel en wil gewoon lekker naar buiten kunnen ;(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:53

Ik breek ook even in.
Ik heb een barefoot atlanta op mijn zeer ronde Nordsvensk liggen en hij ligt in feite prima.
Maar hij schuift. Vooral met opstappen en op moeilijk terrein.
Omdat de singelplek bij mijn buikige dame erg ver naar voren ligt, kan het zadel bij moeilijk terrein iets naar voren schuiven (gelukkig bij lange na niet zo erg als het boomzadel wat ik mee kreeg toen in haar kocht, wat verder ook totaal niet bleek te passen)
Ik stap normaal gesproken met een kruk op, maar het komt wel voor dat ik onderweg moet opstappen en geen opstap voorhanden heb. Hoewel we dan normaal gesproken met zijn tweeen zijn en mijn man, al dan niet zittend op zijn eigen paard, het zadel tegenhoudt, verschuift het evengoed.

Nu heb ik niet de illusie dat dit met een ander zadel niet gebeurt. Ze heeft nu eenmaal een barrel-model.

Nu denk ik aan twee zaken...

Zou een achtersingel helpen in moeilijk terrein?

Zou een anti-slip pad onder de gewone pad een goed idee zijn? Vooral om het zadel tijdens het rijden rustig te houden, zonder dat ik de singel belachelijk hard moet aantrekken?
En hoe zit dat dan als het toch nog verschuift (bv bij opstappen onderweg). Krijg je het dan wel weer recht (dat lukt nu dus wel door in de 'kortere' beugel het gewicht te zetten. )
Ik heb ook wel eens aan een tacky too pad gedacht met inlages. Geen idee of dat werkelijk een optie is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:56

Heb je een anatomisch gevormde singel met elastiek? Welke maat pommel heb je in het zadel!?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:57

Mijn zadel schoof in het begin ook met opstappen,maar ik kwam erachter dat de pommel niet de juiste maat had en dus te hoog lag en prikte.
Nu met een wijdere pommel ligt het zadel als een huis,schuift niet meer opzij of naar voren en de zweetplekken zijn mooi egaal.
Misschien moet je ook eens kijken of de pommel nog wel goed is qua maat voor je paard?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:21

Ik heb alle singels al geprobeerd en ik heb een XXL Pommel, die perfect past.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:26

Heb je ook al eens een banaansingel geprobeerd? Dat hielp bij mijn haf die ik gehad heb perfect :j

Ik gebruikte de singel wel met de ronding wijzend naar achteren.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 05-10-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:29

jep. Denk dus ook dat ik de oplossing niet in singel moet zoeken. Heb alles al geprobeerd. Ze is gewoon tonrond en buikig (veulenbuik)
Dat is gewoon een vast gegeven.

Vandaar mijn specifieke vragen.

Het schuiven is dus vooral tijdens opstap en op moeilijk terrein. Voor de rest eigenlijk niet
Ik rijdt wel met lange beugels, zodat ik niet onbewust veel gewicht op een beugel zit en het zadel zelf scheef trek. Dat werkt op zich goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:33

heb je een zachte of een harde XL pommel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:39

harde pommel. Ik heb ook een zachte, maar dat werkte absoluut niet. Toen schoof het zadel echt erg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:54

Met opstappen een pluk manen vastpakken ipv het zadel. Dat werkt tenminste bij mij wel goed.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:20

Ik dacht ook dat ik veroordeeld was tot schuivende zadels, mijn haflinger is ook erg breed en erg rondgeribt en alles schoof op hem. Maar nu heb ik mijn Trekker zadel en dat blijft echt liggen als een huis, waarschijnlijk waren alle andere zadel toch net niet helemaal geschikt voor hem.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:21

Swift schreef:
Ik dacht ook dat ik veroordeeld was tot schuivende zadels, mijn haflinger is ook erg breed en erg rondgeribt en alles schoof op hem. Maar nu heb ik mijn Trekker zadel en dat blijft echt liggen als een huis, waarschijnlijk waren alle andere zadel toch net niet helemaal geschikt voor hem.

Precies mijn ervaring.. was ook bang om af te moeten stappen op buitenrit, want er op raken was niet zo evident.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:35

Swift schreef:

Ik heb er wel een startrekk op gehad en die werkte net zo min.
Trekker nooit geprobeerd, maar kan momenteel geen grote investering doen.
Zal ook niet altijd bij iedereen helpen. Een kennisje van mij probeerde de trekker bij haar ronde haf en dat werkte totaal niet. Zij heeft weer baad bij een parellizadel.
Dus ik hou mijn ogen wel open, maar verwacht niet op korte termijn 'de' oplossing.

Tot die tijd dus even kijken of ik het probleempje van nu enigszins onder controle krijg.
Het verschuift zoals gezegd onder het gewone rijden over het algemeen niet. Maar perfect is het natuurlijk ook niet.