wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:01

hihi die heb ik niet, vind ze wel mooi hoor! maar ik heb er nog zoveel die goed zijn... :D ik mag ze van mezelf nog niet kopen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:16

knollentuin schreef:
ik heb hier een hp 3 op de nrpser van 164 ,en een hp 1 op een bonk van 175..t ligt ook aan de vorm van de schoft he? een paard met een hoge schoft zal snller een kleinere headplate hebben dan een paard met lage schoft. -althans dat denk ik-

Daar gaan de meeste dus de mist in imo.
Schoft zegt nl niets over de breedte. Dat heeft te maken met spieren.
Daarom lopen de meeste paarden ook met een te krap zadel. :+
Omdat ze daar naar kijken en niet naar de spieren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:20

oh dat kan hoor het was maar een idee. de zadels zijn iig door en goede fitter afgemeten ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:21

Snoevie schreef:
Needje schreef:
Een fjord met HP1 klinkt bij mij zo krap in de oren. IK PERSOONLIJK heb nog nooit een fjord gezien die niet minimaal een wijde boom nodig had. En ben stiekem ook erg benieuwd hoe dat zadel op de rug ligt.
(niet aanvallend bedoeld, echt puur interesse!!!!)

hoi Needje,hier een foto van mijn huidige wow op mijn fjord:
Afbeelding

hier lag hij niet goed,met een 2 maten te wijde boommaat,en doordat de singelstoten hier recht naar beneden komen,trok het zadel zich naar voren.
je ziet ook dat het dieptepunt hier niet in het midden is,maar naar voren,en ik heb ooit een wintec met witte boom gehad,en die was zoveel te wijd,dat het helemaal voorover hing en achter zo omhoog kwam dat je vuist er rechtop onder kon aan de achterkant.
maar dit was meer om je een indruk te geven!

door degene waar ik dit zadel van kocht is het dus niet goed aangemeten,de kussens zijn ook te lang,en er zit een tab op,terwijl mijn nieuwe zadel geen tabs heeft,en nu ook veel mooier ligt,of iig het testzadel wat marjolein in elkaar draaide voor ons

Singelstoten horen altijd recht naar beneden te gaan. Als je zadel naar de voren getrokken wordt zal je een andere singel moeten hebben.
Hij ligt idd een fractie naar voren. Maar met wat lucht voor erbij is dat zo opgelost.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:21

Hmmm headplate zegt toch echt wat over de schoft, hoe hoog die is en hoe smal. Headplate wordt letterlijk gepast op de schoft.
Breedte van de kussens ( SD, DWG of DXWG ) zegt wel wat over de spieren

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:34

oh dankje maris,ben ik toch niet helemaal eppo :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:40

Waarom worden er dan HP gewisseld bij sommige paarden als ze toenemen in bespiering, of juist veel afvallen? :D

Needje

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:41

En even een quote uit de fitting guide....
Citaat:
We must ascertain with angle of the horse’s back commonly termed the width fitting. This term is somewhat confusing as it has nothing at all to do with the width of the horse and more to do with the angle of the musculature either side of the withers.

;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:41

Bespiering naast de schoft , dan wordt de schoft dus ook breder (veranderd ) --> dus wijdere headplate.
Ach ik denk dat we ongeveer wel hetzelfde bedoelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:43

Edit: het ging om de opmerking dat een hoge schoft een smalle boom nodig zou hebben.
Dat klopt dus niet.
Denk idd dat wij hetzelfde bedoelen, maar t anders zeggen. haha

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:43

omdat dan de spieren rondom schouder\ schoft gedeelte veranderen en daar door schoft prominenter of niet wordt. en het zal een combi zijn van heel beeld.
toevoeging, ik denk idd dat we hetzelfde bedoelen :j

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:29

Ik heb ff een vraagje...

Kan het zijn dat mijn WOW langzaam LEEGLOOPT ???

Ik heb 'm vanaf augustus 2010 en was toen op maat gevuld. Bespiering om zijn schoft is al meer geworden! Maar ineens heb ik veel te weinig ruimte tussen zadel en paardenrug (schoft). Vlgns mijn dealer kon dit niet zo zijn en was het omdat als ik voelde, voorover ging hangen. Maar ben nu langs een ruitersportzaak gegaan waar ie zowel voor als achter (want de balans was nog prima) is opgepompt. Er zijn per kussen 5 pompjes bij gegaan!! En nu heb ik pas net voldoende ruimte. De eigenaar vd ruitershop (is geen dealer, heeft alleen een pompje) zei dat er amper lucht in de mijne zat, zo weinig had ie nog nooit gezien...

Omdat er zo weinig lucht in de kussens zat, ging het randje ook omhoog staan als ik ging zitten, omdat de kussens met mijn gewicht erop natuurlijk enorm plat en breed werden. Nu hij gevuld is, is dit niet meer het geval.

Maaruh, kan het nu wel of niet denken jullie?? Ik vind 5 pompjes aan elke kant na die paar maanden toch wel heftig??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:32

het kan wel,dan is ie of niet goed dicht en het komt ook wel voor dat er een lekje zit.je dealer hoort daar garant voor te staan hoor .is gewoon een garantie

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:42

Dat kán wel, maar dan valt het onder garantie.
Overigens.. laat nooit iemand anders het doen als een wow dealer ivm de garantie die dan mogelijk vervalt..
Gewoon je wow dealer langs laten komen dus.. ;)

Overigens... zijn je kussens nu niet te hard?
Je moet ze nl echt in kunnen knijpen.. anders kan de lucht zich niet meer verplaatsen ;)

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:46

Nee ze zijn nu echt niet hard, als ik erop zit kan ik ze nog makkelijk inknijpen. Heb het idee dat ze nu zo zijn als toen ik 'm kocht...
Heb mn dealer al gemaild, ook dat ze dus opgepompt zijn door iemand anders... woepsie.
Hoop dat me dit niet duur komt te staan!
Maar ik had de dealer enkele weken geleden al gemaild dat ik ze te leeg vond, maar toen kreeg ik dus die uitleg zoals ik 'm daarstrax al gegeven heb. Mijn singelstoten waren ook al niet in orde (gaatjes begonnen pas zo'n 12cm ondeer het zweetblad en ze waren een inch langer dan normaal, wat ik absoluut niet nodig had. Moest speciaal een kortere singel kopen. Daarvoor heb ik al nieuwe gehad... dus ik wilde ook weer niet zo zeuren, misschien om niets... damn.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:48

@Lima84 Een Wow hoort op lucht afgesteld te worden terwijl jezelf in het zadel op je paard zit, dus nooit zomaar bij laten vullen zonder dat het op je paard ligt met jou erop! Grote kans dat je zadel nu te hard opgepompt is en dan zit je met een skippybal op je paard. Een Wow hoort minimaal met lucht gevuld te zijn, maar als je twijfelt, laat dan alsjeblieft je fitter komen om het zadel te controleren en weer goed af te stellen.
Het zou wel heel toevallig zijn als alle 4 de luchtkussens tegelijkertijd lek zouden zijn, dus als ze al leeggelopen zijn dan is misschien de afdichting van de slangetjes niet goed geweest (zat er een propje siliconen in?).

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:53

MarChak schreef:
@Lima84 Een Wow hoort op lucht afgesteld te worden terwijl jezelf in het zadel op je paard zit, dus nooit zomaar bij laten vullen zonder dat het op je paard ligt met jou erop! Grote kans dat je zadel nu te hard opgepompt is en dan zit je met een skippybal op je paard. Een Wow hoort minimaal met lucht gevuld te zijn, maar als je twijfelt, laat dan alsjeblieft je fitter komen om het zadel te controleren en weer goed af te stellen.
Het zou wel heel toevallig zijn als alle 4 de luchtkussens tegelijkertijd lek zouden zijn, dus als ze al leeggelopen zijn dan is misschien de afdichting van de slangetjes niet goed geweest (zat er een propje siliconen in?).

De balans was nog zoals toen hij de eerste x gevuld is (toen ik erop zat), alleen zat ik ineens veel lager. Dat propje siliconen zat er de eerste keer wel in, toen moest hij na enkele weken nog eens bijgevuld worden, waarna de dopjes er gewoon zo weer opgezet zijn. Dat viel me toen nog op...? Moeten die propjes er perse in zitten? Want anders zou het dus heel goed daaraan kunnen liggen...?
En ik zit nu absoluut niet de skippyen... zit juist veeeel fijner dan vorige week (toen hij zo leeg was). Zadel veert nu veel fijner mee met de bewegingen van mijn paard.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:56

Lima84 schreef:
De balans was nog zoals toen hij de eerste x gevuld is (toen ik erop zat), alleen zat ik ineens veel lager. Dat propje siliconen zat er de eerste keer wel in, toen moest hij na enkele weken nog eens bijgevuld worden, waarna de dopjes er gewoon zo weer opgezet zijn. Dat viel me toen nog op...? Moeten die propjes er perse in zitten? Want anders zou het dus heel goed daaraan kunnen liggen...?

Vroeger werden de dopjes er idd weer zo opgezet, maar de ervaring heeft geleerd dat met een propje (verse) siliconen het slangetje beter afsluit. Dus dat zou best het probleem kunnen zijn als heel het zadel platter was geworden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:58

Kon je wow zo bij worden gevuld of moesten ze er eerst siliconen propjes uithalen ?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:00

Ik kan me herinneren dat Arie er bij mijn zadel maximaal 3 pompjes in doet..
Maar het kan zijn dat jouw zadel meer nodig heeft hoor, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Persoonlijk zou ik toch een wow fitter laten komen.. :o

En inderdaad war MarChak al zegt.. alle 4 de kussen gelijk kapot..?
Dat klinkt mij erg onlogisch :o

Verder had ik bij mijn paard ook niet veel ruimte tussen kamer en schoft, maar toch had hij genoeg vrijheid ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:08

Maris schreef:
Kon je wow zo bij worden gevuld of moesten ze er eerst siliconen propjes uithalen ?
Dat stukje wordt er vaak gewoon even afgeknipt, slangetjes zijn lang genoeg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:16

MarChak schreef:
Maris schreef:
Dat stukje wordt er vaak gewoon even afgeknipt, slangetjes zijn lang genoeg.

Bij mij wordt het propje er altijd netjes uitgehaald...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:35

Zal misschien ook aan de soort siliconen liggen? Maar het lijkt me dat, als je het propje er makkelijk uit kan halen, er dan ook sneller lucht langs lekt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:38

Geen idee, heel gemakkelijk komt het propje er in ieder geval niet uit.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:41

Er is (nu ik erover denk) volgensmij nooit iets afgeknipt of eruit gehaald. Dus volgensmij zaten er dan toch geen propjes in... Misschien is dat dan wel het probleem??
Volgens de ruitersportzaak zat er gewoon geen extra lucht in mijn kussens, waren ze enkel atmospherisch (schrijf je dat zo?) gevuld. En mijn paard heeft een reuzenschoft, dus ik heb wel iets meer nodig dan standaard. Verder light het zadel perfect! Vorige zadel schoven altijd naar achteren, deze niet :) Blijft keurig liggen en rijdt zalig :D