Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:58

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:25

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:59

Oh die had ik gemist zeg. Die is gaaf!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:12

wauw dat vaquera zadel <3!

mijn frans is niet zo goed, maar heb ondertussen wel goede informatie gekregen over de ludomar venus!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:15

Ik ben het Ludomar Elva gaitan zadel gaan ophalen en gepast op alle paarden. Ik dacht dat dit zadel redelijk platte kussens had, maar bij nader inzien ligt het bijna zo hoog als een gewone Portugese 'selle à piquer'. Ik zal dus vrij ver van de paarde-rug zitten...
Het paste op 1 van de paarden als een handschoen, ook op de andere twee paste het prima (volgens mij dan, binnenkort toch nog even een professioneel iemand naar laten kijken).
Toch weeral bij die ene merrie, de zwaarste, dat het zadel iets naar voor lijkt te kippen, die heeft nochtans enorm brede schouders. Ik snap niet hoe dat altijd komt (behalve de Malibaud Forty, die lag eerder wat hoger doordat het veel te smal was). Ik vind het echt moeilijk om te zien of het haar ook past. Ben blij dat ik voor haar de trekker pro endurance heb die aanpasbaar is aan haar toch wel moeilijke rug.
Ik ben persoonlijk minder aan die witte stikkingen die op het Ludomar zadel zitten, vind dat er vrij goedkoop uitzien en niet zeer stijlvol. Ook het leder is vrij hard en stug, maar misschien versoepelt dat nog met gebruik. In die zin vind ik die gaston mercier véél mooier, maar die kost gigantisch veel jammer genoeg...
Ik heb wel al een heel speciaal, Middeleeuws, bitloos hoofdstel getekend met een brede riem die over het hoofd loopt, waar sommige accenten/concho's van het zadel in terug komen. Ook het systeem is iets heel apart.
Het zadel lijkt zeer comfortabel te zijn voor de paarden en is voor mij qua zit ongelofelijk comfortabel, met een toch wel zeer smalle twist vergeleken met de zadels die ik gewoon ben (vergeleken met de vaquero van Bentaiga). Dat had ik gehoopt en ben daarover echt super tevreden. De kam vooraan is niet stug, deze is beweegbaar waardoor de overgang naar het a la brida rijden iets geleidelijker kan verlopen dan met een gewone Portuguesa.
Toch vind ik dat het Riano zadel nog comfortabeler lijkt te liggen op de paarderug, omdat de kussens heel plat en zacht zijn. Deze van de Ludomar zijn harder gevuld en zijn in feite vrij dik en dat voor een zadel voor barokke rassen, ik dacht dat die om goed te passen eerder platte kussens hadden....
Het zadel is ongebruikt, zouden de kussens bij gebruik platter worden en zich zetten naar de paarde-rug? Geeft dat dat ik het zadel voor 3 verschillende paarden gebruik ivm het zetten van de kussens naar de paarde-rug?
http://www.youtube.com/watch?v=d8xNPVMJY7w
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:35

Heb je die met de thermoplastische boom genomen?
als het goed is, past die zich aan op de paarden
kussens zakken altijd iets in...
je hoort minimaal 10 uur te rijden, voordat je pas een goed beeld kan krijgen voor de ligging.
het hoog liggen hoeft geen probleem te zijn betreffende het contact hebben en houden van je paard.
een goed vaquera zadel ligt huizenhoog boven je paard, maar toch is de inwerking van je zit enorm direct.
ik neem aan dat dat ook geld voor de Ludomar elva.
Wb Ludomar..., voor de prijzen die je voor de zadels betaald, rond de 1000 euro meestal, kan je geen "topkwaliteit"(helemaal met al die stiksels,aan arbeidsloon) verwachten, alhoewel de pasvorm perfect kan zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:44

nombrado schreef:
je hoort minimaal 10 uur te rijden, voordat je pas een goed beeld kan krijgen voor de ligging.
het hoog liggen hoeft geen probleem te zijn betreffende het contact hebben en houden van je paard.
een goed vaquera zadel ligt huizenhoog boven je paard, maar toch is de inwerking van je zit enorm direct.
Wb Ludomar..., voor de prijzen die je voor de zadels betaald, rond de 1000 euro meestal, kan je geen "topkwaliteit"(helemaal met al die stiksels,aan arbeidsloon) verwachten, alhoewel de pasvorm perfect kan zijn.

Bedankt voor uw uitleg. Neen, het is een vaste boom.
Kan u uitleggen hoe dat komt dat je toch goed kan inwerken met de zit op een hoger gelegen zadel? Ik rij enkel bitloos, dus dat was een grote vereiste om goed met de zit te kunnen werken.
Inderdaad, de elva Gaitan kost 'slechts' 900 euro nieuw, maar de Riano kost nog minder (dacht rond de 850 euro nieuw) en die is wel gemaakt van prachtig, soepel leder. Dus het kan blijkbaar wel... Ik denk dat ze voor dit soort glad leder gekozen hebben voor een dressuur-look, maar bij nader inzien is het zadel toch wel echt zeer stijf.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:48

ooooh ik vind die barokke zadels zo mooi...
helaas zijn ze te lang voor mijn pony met korte rug(trekker ligt er nu op,dat past wel)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:55

Cambiar schreef:
nombrado schreef:

Bedankt voor uw uitleg. Neen, het is een vaste boom.
Kan u uitleggen hoe dat komt dat je toch goed kan inwerken met de zit op een hoger gelegen zadel? Ik rij enkel bitloos, dus dat was een grote vereiste om goed met de zit te kunnen werken.
Inderdaad, de elva Gaitan kost 'slechts' 950 euro nieuw, maar de Riano kost nog minder (dacht rond de 850 euro nieuw) en die is wel gemaakt van prachtig, soepel leder. Dus het kan blijkbaar wel... Ik denk dat ze voor dit soort glad leder gekozen hebben voor een dressuur-look, maar bij nader inzien is het zadel toch wel echt zeer stijf.

de thermoplastische boom is ook een vaste boom, alleen past die zich aan aan de vorm van de rug.
makkelijker dan de normale hout met kunstof bomen.
Is de Riano niet van Marjoman? Ik ken marjoman niet echt...., heb wel vroeger zadels van gezien en was ook niet echt kapot van het leer toen. Kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.

Wel weet ik (en dat zie je bij zaldi ook) bij de portugese modellen met suede erin verwerkt dat het leer en alles stugger aanvoelt, dan als je alleen leer neemt. Geen idee waar dat mee te maken heeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:56

Anoniem schreef:
helaas zijn ze te lang voor mijn pony met korte rug(trekker ligt er nu op,dat past wel)

ze zijn er nu ook in kortere modellen.
afhankelijk van de grootte van je pony natuurlijk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:02

Anoniem schreef:

Mijn ene Lusitano merrie'tje heeft een gigantisch kort rugje en ze is maar ong 1m50 groot en op haar past het zadel als een handschoen (ik zal er eens een foto van maken als ze het zadel aan heeft). Hoe groot is jouw pony?
Heeft hij een nog kortere rug dan m'n paardje? Dit is ze: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MA3LZSOS.jpg
Zo'n zadels zijn juist gemaakt voor korte paarden zoals de Lusitano's.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:07

nombrado schreef:
de thermoplastische boom is ook een vaste boom, alleen past die zich aan aan de vorm van de rug.
Is de Riano niet van Marjoman? Ik ken marjoman niet echt...., heb wel vroeger zadels van gezien en was ook niet echt kapot van het leer toen. Kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.

Wel weet ik (en dat zie je bij zaldi ook) bij de portugese modellen met suede erin verwerkt dat het leer en alles stugger aanvoelt, dan als je alleen leer neemt. Geen idee waar dat mee te maken heeft.

Inderdaad van marjoman. Zeer mooi leder vind ik persoolijk.
Neen, geen thermoplastische boom, er zit een houten boom in. In de Elva Gaitan zit dezelfde boom als in de alta escuela, alleen met een andere lepel vanachter die een relvas-uiterlijk geeft. Dit is info over de alta escuela boom:
http://www.hipica.nl/silla-alta-escuela.php?catid=46&cat=Informatie&subcatid=61&subcat=Silla%20Alta%20Escuela
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:09

foto's zeer welkom!!

pony is ongeveer 1.45(weet niet precies).
vorig jaar is er een zadelmaker bijgeweest die me fijntjes zei dat er niks passend te vinden zou zijn,en dat ook de barokke zadels niet zouden passen.
een zadelmaker die overigens zelf ook deze zadels(zaldi,met name)verkoopt.
alleen de startrekk espaniola paste nét, maatje 1.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:12

Anoniem schreef:
foto's zeer welkom!!

vorig jaar is er een zadelmaker bijgeweest die me fijntjes zei dat er niks passend te vinden zou zijn,en dat ook de barokke zadels niet zouden passen.

Vreemd, heeft ie een rib minder misschien zoals de Arabieren :D ? De Espaniola is ook heel kort, dan zal het wellicht niets worden...
Morgen eens foto's nemen ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:12

Cambiar schreef:
nombrado schreef:

Inderdaad van marjoman. Zeer mooi leder vind ik persoolijk.
Neen, geen thermoplastische boom, er zit een houten boom in. In de Elva Gaitan zit dezelfde boom als in de alta escuela. Dit is info over de alta escuela boom:
http://www.hipica.nl/silla-alta-escuela.php?catid=46&cat=Informatie&subcatid=61&subcat=Silla%20Alta%20Escuela

Je kan nu 2 soorten bomen bestellen bij Ludomar (ik handel er zelf ook in)
de thermoplastische of de houten.
Dit gaat op voor de Elva Gaitan, en volgens mij nu ook voor de alta escuela
http://www.sellerie-iberique.com/catalo ... domar.html
je kan kiezen, flexibel of stiff

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:14

Ja inderdaad flexibel of stiff, zo staat het ook in de link ;)
Ik ben zelf niet zo voor flexibele bomen. Een goed passende vaste boom lijkt me veel beter voor de gewichtsverdeling. Ik ga ook niet dressuren, maar wandeltochten maken, dan is vast beter. Ik las dat de Elva gaitan geschikt was voor buiten rijden en geeft grip voor mijn nogal vrolijk en springerig jong spul :D
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-11-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:15

Anoniem schreef:
foto's zeer welkom!!

er is altijd wat passends te vinden ;)
Je hebt idd bij ludomar nu in 2 modellen verkorte versies
dit gaat op voor de Ronda, de alta escuela en de Venus modellen.
de zitruimte wordt voor de ruiter dan wel kleiner (maatje 36/38 moet er wel inpassen)
volgens mij hebben ze ook kinderzadels....voor de ponys, maar dat moet ik eens navragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:17

Cambiar schreef:
Ik ben zelf niet zo voor flexibele bomen. Een goed passende vaste boom lijkt me veel beter voor de gewichtsverdeling. Ik ga ook niet dressuren, maar wandeltochten maken, dan is vast beter. Ik las dat de Elva gaitan geschikt was voor buiten rijden en geeft grip voor mijn nogal vrolijk en springerig jong spul :D

hihi...flexibele boom wil niet zeggen geen goede gewichtsverdeling :D
je kan er gewoon met een vrachtwagen overheen rijden, over deze bomen 8-)
en dat kan met hout weer niet.
het gaat meer om de vering die de boom geeft bij de beweging van het paard. Vandaar dat ze het flexibel noemen
en een fijne bijkomstigheid is dat ze lichter in gewicht zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:20

Cambiar schreef:

oja, staat er inderdaad onder
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zadel jou bevalt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:25

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

hihi...flexibele boom wil niet zeggen geen goede gewichtsverdeling :D
je kan er gewoon met een vrachtwagen overheen rijden, over deze bomen 8-)
en dat kan met hout weer niet.
het gaat meer om de vering die de boom geeft bij de beweging van het paard. Vandaar dat ze het flexibel noemen
en een fijne bijkomstigheid is dat ze lichter in gewicht zijn.

Misverstand van mij...
Ik las dit ivm flexibele bomen op de site van Guichard sellier, er komen dus wel tassen aan het zadel voor trektochten te maken en al mijn paarden hebben zeer weinig schoft:
Dus Flexibele boom:
Bien que mineurs, il y en a aussi ! Le plus évident que nous ayons constaté est que ce type d'arçon est un peu moins stable que le même en version rigide pour les chevaux très ronds sans garrot apparent . Pour l'avoir testé en montagne sur une jument au garrot noyé, cela reste très supportable si l'on prends les précautions nécessaires. Ajoutons à cela une petite fragilité, du point de vue de l'ancrage des vis, aux arçons rigides malgré que nous ayons eu aucun problème particulier à ce niveau depuis plusieurs années d'utilisation maintenant.

Même si ce n'est pas réellement un inconvénient, nous pensons que dans le cas de selle de voyage destinées à porter du poids pendant de très longues périodes, les avantages du flexible s'estompent par rapport au rigide qui restera quand même toujours plus fiable et surtout, la répartition des charges sera plus constante.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:37

oeps....mijn frans wordt weer op de proef gesteld :o :o

Zou idd heel goed kunnen, dat 1 paard het fijner vind dan een ander.
en ik begrijp dat je lange afstanden rijd? dan is een goed passend zadel op de urenlange ritten zeker enorm belangrijk.
Wat mijn eigen onderzoek door de jaren heen is wat zadels betreft? is dat de boomloze, niet door alle paarden als "fijn" ervaren worden, en dan heb ik het vooral over de sensibele type paarden.
Terwijl sommige kwpn ers die ik met boomloos (startrekk) gereden heb, het een verademing vonden. (maar ook vermoedelijk doordat er daarvoor een zo fout vastgeknelt zadel op lag, dat alles al gauw beter was)

Mijn eigen paarden heb ik met de thermoplastische bomen van zaldi ingereden en doorgereden. (de simpele new kent) en ben daarna boomloos gaan testen....geen succes.
De startrekk met klettkussens vind ik echt een crime....vind de kussens hard, maar ook vaak scheef komen te liggen vanwege het klitteband. (wat dus uiteindelijk resulteert in scheve paarden)
Bovendien had ik altijd ruzie met die kussens....want als ik ze probeerde iets te wijzigen, floepte ze net weer iets te scheef eronder :( :(

de leren boom heb ik ook getest.....vonden mijn paarden ook geen succes.
en gek genoeg, zonder zadel weer wel

Nu ik zelf verder in het rijden ben met mijn paarden, dressuurmatig, en echt de passage piaff aan het oefenen bent, merk ik dat ze een boom toch prettiger ervaren (de thermoplastische dan) Er is dan ook wel een krachtexplosie daaronder je aan de gang, die je als ruiter goedgebalanseerd moet kunnen uitzitten...en dan is een stabiel zadel wel prettiger. :D
Gek genoeg heb ik er zonder zadel ook geen probleem mee, (alleen houd ik dit zelf niet meer dan een halve hoefslag vol) :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:59

Ja inderdaad, in de toekomst hoop ik veel lange wandeltochten te kunnen maken.
Dat is interessant om lezen, uw ervaring op gebied van zadels! Maar oei, dan heb ik weeral de verkeerde zadels uitgekozen, had ik toch beter voor die thermoplastische bomen geobteerd.... Mijn oudste Lusi van zes krijgt de trekker met een lederen boom, maar die is zo gevoelig dat ze op de minste zucht reageert...ik ben benieuwd of ze er ook zo slecht zal op reageren...zonder zadel loopt zij ook wel zeer goed, zo rijd ik haar zelfs het liefst, maar dat gaat niet voor langere tochten dan een kwartiertje...

als de zadels niet voldoen, gaan ze weer weg. Zou het wel jammer vinden, maar zij moeten zich goed voelen, anders rij ik er niet mee...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:04

Cambiar schreef:
Ja inderdaad, in de toekomst hoop ik veel lange wandeltochten te kunnen maken.
Dat is interessant om lezen, uw ervaring op gebied van zadels! Maar oei, dan heb ik weeral de verkeerde zadels uitgekozen, had ik toch beter voor die thermoplastische bomen geobteerd.... Mijn oudste Lusi van zes krijgt de trekker met een lederen boom, maar die is zo gevoelig dat ze op de minste zucht reageert...ik ben benieuwd of ze er ook zo slecht zal op reageren...zonder zadel loopt zij ook wel zeer goed, zo rijd ik haar zelfs het liefst, maar dat gaat niet voor langere tochten dan een kwartiertje...

als de zadels niet voldoen, gaan ze weer weg. Zou het wel jammer vinden, maar zij moeten zich goed voelen, anders rij ik er niet mee...

dat is een kwestie van uitproberen
ik heb ze hier allemaal gereden met een zadel met leren boom.
1 reageerde goed, de andere 3 werden rennerig....nu rijd ik wel dressuur, waarin ik oefeningen afwissel..., dus ik zou niet echt kunnen oordelen over een andere discipline.
wb thermoplastich of niet? "vroeguh" reden ze ook ellelange enden met houten bomen toch? (zaten ze dagen te paard) Ik denk dus niet dat het "slecht is, maar je wilt voor je dieren altijd het perfecte
en laat dat nou net niet te bestaan :+ ;) :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:03

nombrado schreef:

Ben ik nu zo sceptisch of lijkt dat maar zo?
Een "vaste" boom die zich aanpast aan de rug... jaja, en die dan ook voldoende steun blijft geven??

En hoe past die boom zich dan aan? Naam suggereert door de warmte? Hoe warm moet die boom dan worden om te veranderen? Want met kussens ertussen ect lijkt me dat niet zo heel warm worden.
En dan: wat gebeurd er als eea nog warmer wordt??? Zakt dat hele ding dan uit elkaar?

Kortom, het verbaasd me dat in dit topic waar men redelijk kritisch kan zijn niets hierover wordt gevraagd? Of ik ben dus overkritisch (of onwetend...)

Bijna niemand werkt met zo'n boom, maar vanuit pasoverwegingen zou het toch het Ei van Columbus moeten zijn.... theoretisch dan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:42

Moragh schreef:
nombrado schreef:

Ben ik nu zo sceptisch of lijkt dat maar zo?
Een "vaste" boom die zich aanpast aan de rug... jaja, en die dan ook voldoende steun blijft geven??

En hoe past die boom zich dan aan? Naam suggereert door de warmte? Hoe warm moet die boom dan worden om te veranderen? Want met kussens ertussen ect lijkt me dat niet zo heel warm worden.
En dan: wat gebeurd er als eea nog warmer wordt??? Zakt dat hele ding dan uit elkaar?

Kortom, het verbaasd me dat in dit topic waar men redelijk kritisch kan zijn niets hierover wordt gevraagd? Of ik ben dus overkritisch (of onwetend...)

Bijna niemand werkt met zo'n boom, maar vanuit pasoverwegingen zou het toch het Ei van Columbus moeten zijn.... theoretisch dan.

de zadels van bv zaldi zijn 10% flexibel...kan natuurlijk nooit 100% flexibel op een paardenrug :+
de boom van een zadel is de hart van het zadel (en de grootste kostenpost dit te ontwikkelen)
daar kan geen prachtige leersoort tegenop.
Hout is ook flexibel, alleen gebruiken ze dit tegenwoordig allemaal samen met metaal...wat dus onbuigzaam wordt (dit om te voorkomen dat de boom breekt , wat vroeger regelmatig met houten bomen gebeurde)
de vorm, de flexibiliteit maar ook de stabiliteit is van belang.
Het ei van columbus is iedereen nog steeds naar op zoek. Zelf vind ik het goed dat er verder gekeken wordt, met alle nieuwe dingen van deze tijd.
maar ik zie in de zadelbranche wel heel veel nieuwe columbussen opstaan, die als je verder gaat onderzoeken blijken te werken met al bestaande bomen (alleen een ander bovenkantje en leren vorm eraan gegoten)
en gemaakt in landen als Equador, Argentinie, India, Polen..enzenzenz., waar ze het af en toe niet zo nauw nemen met scheefheid. Ik wordt regelmatig benaderd door landen uit het verre oosten die dolgraag "hun" zadels voor een kopie aan mij willen leveren.

Je wilt niet weten in mijn zoektocht, hoeveel NIEUWE scheve zadels ik in mijn handen heb gehad.

waar men in de bomen van zadels naar op zoek is, is deels flexibel, maar ook stabiel en sterk (want er komen heel wat krachten op)
Als je op bv een zaldi zadel rijd, voel je flexibiliteit in de boom...dit valt veelal pas op, als je weer eens op een oude houten boomzadel stapt. Hoeveel weerstand je daarvan krijgt.
Maar goed.
Iedereen heeft zijn voorkeur....zo ook ik.
Ik heb zelf denk ik (bijna) alle zadels getest die ik nu verkoop, omdat ik goed kan uitleggen, wat mij opvalt, hoe het zit, of je makkelijk kan ontspannen , hoe de beenligging is e.d.