Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Heb je die met de thermoplastische boom genomen?
als het goed is, past die zich aan op de paarden
kussens zakken altijd iets in...
je hoort minimaal 10 uur te rijden, voordat je pas een goed beeld kan krijgen voor de ligging.
het hoog liggen hoeft geen probleem te zijn betreffende het contact hebben en houden van je paard.
een goed vaquera zadel ligt huizenhoog boven je paard, maar toch is de inwerking van je zit enorm direct.
ik neem aan dat dat ook geld voor de Ludomar elva.
Wb Ludomar..., voor de prijzen die je voor de zadels betaald, rond de 1000 euro meestal, kan je geen "topkwaliteit"(helemaal met al die stiksels,aan arbeidsloon) verwachten, alhoewel de pasvorm perfect kan zijn.
Cambiar schreef:nombrado schreef:Heb je die met de thermoplastische boom genomen?
als het goed is, past die zich aan op de paarden
kussens zakken altijd iets in...
je hoort minimaal 10 uur te rijden, voordat je pas een goed beeld kan krijgen voor de ligging.
het hoog liggen hoeft geen probleem te zijn betreffende het contact hebben en houden van je paard.
een goed vaquera zadel ligt huizenhoog boven je paard, maar toch is de inwerking van je zit enorm direct.
ik neem aan dat dat ook geld voor de Ludomar elva.
Wb Ludomar..., voor de prijzen die je voor de zadels betaald, rond de 1000 euro meestal, kan je geen "topkwaliteit"(helemaal met al die stiksels,aan arbeidsloon) verwachten, alhoewel de pasvorm perfect kan zijn.
Bedankt voor uw uitleg. Neen, het is een vaste boom.
Kan u uitleggen hoe dat komt dat je toch goed kan inwerken met de zit op een hoger gelegen zadel? Ik rij enkel bitloos, dus dat was een grote vereiste om goed met de zit te kunnen werken.
Inderdaad, de elva Gaitan kost 'slechts' 950 euro nieuw, maar de Riano kost nog minder (dacht rond de 850 euro nieuw) en die is wel gemaakt van prachtig, soepel leder. Dus het kan blijkbaar wel... Ik denk dat ze voor dit soort glad leder gekozen hebben voor een dressuur-look, maar bij nader inzien is het zadel toch wel echt zeer stijf.
Anoniem schreef:ooooh ik vind die barokke zadels zo mooi...
helaas zijn ze te lang voor mijn pony met korte rug(trekker ligt er nu op,dat past wel)
nombrado schreef:de thermoplastische boom is ook een vaste boom, alleen past die zich aan aan de vorm van de rug.
makkelijker dan de normale hout met kunstof bomen.
Is de Riano niet van Marjoman? Ik ken marjoman niet echt...., heb wel vroeger zadels van gezien en was ook niet echt kapot van het leer toen. Kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.
Wel weet ik (en dat zie je bij zaldi ook) bij de portugese modellen met suede erin verwerkt dat het leer en alles stugger aanvoelt, dan als je alleen leer neemt. Geen idee waar dat mee te maken heeft.
Anoniem schreef:foto's zeer welkom!!
pony is ongeveer 1.45(weet niet precies).
vorig jaar is er een zadelmaker bijgeweest die me fijntjes zei dat er niks passend te vinden zou zijn,en dat ook de barokke zadels niet zouden passen.
een zadelmaker die overigens zelf ook deze zadels(zaldi,met name)verkoopt.
alleen de startrekk espaniola paste nét, maatje 1.
Cambiar schreef:nombrado schreef:de thermoplastische boom is ook een vaste boom, alleen past die zich aan aan de vorm van de rug.
Is de Riano niet van Marjoman? Ik ken marjoman niet echt...., heb wel vroeger zadels van gezien en was ook niet echt kapot van het leer toen. Kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn.
Wel weet ik (en dat zie je bij zaldi ook) bij de portugese modellen met suede erin verwerkt dat het leer en alles stugger aanvoelt, dan als je alleen leer neemt. Geen idee waar dat mee te maken heeft.
Inderdaad van marjoman. Zeer mooi leder vind ik persoolijk.
Neen, geen thermoplastische boom, er zit een houten boom in. In de Elva Gaitan zit dezelfde boom als in de alta escuela. Dit is info over de alta escuela boom:
http://www.hipica.nl/silla-alta-escuela.php?catid=46&cat=Informatie&subcatid=61&subcat=Silla%20Alta%20Escuela
Anoniem schreef:foto's zeer welkom!!
pony is ongeveer 1.45(weet niet precies).
vorig jaar is er een zadelmaker bijgeweest die me fijntjes zei dat er niks passend te vinden zou zijn,en dat ook de barokke zadels niet zouden passen.
een zadelmaker die overigens zelf ook deze zadels(zaldi,met name)verkoopt.
alleen de startrekk espaniola paste nét, maatje 1.
Cambiar schreef:Ja inderdaad flexibel of stiff, zo staat het ook in de link![]()
Ik ben zelf niet zo voor flexibele bomen. Een goed passende vaste boom lijkt me veel beter voor de gewichtsverdeling. Ik ga ook niet dressuren, maar wandeltochten maken, dan is vast beter. Ik las dat de Elva gaitan geschikt was voor buiten rijden en geeft grip voor mijn nogal vrolijk en springerig jong spul
nombrado schreef:Cambiar schreef:Ja inderdaad flexibel of stiff, zo staat het ook in de link![]()
Ik ben zelf niet zo voor flexibele bomen. Een goed passende vaste boom lijkt me veel beter voor de gewichtsverdeling. Ik ga ook niet dressuren, maar wandeltochten maken, dan is vast beter. Ik las dat de Elva gaitan geschikt was voor buiten rijden en geeft grip voor mijn nogal vrolijk en springerig jong spul
hihi...flexibele boom wil niet zeggen geen goede gewichtsverdeling![]()
je kan er gewoon met een vrachtwagen overheen rijden, over deze bomen![]()
en dat kan met hout weer niet.
het gaat meer om de vering die de boom geeft bij de beweging van het paard. Vandaar dat ze het flexibel noemen
en een fijne bijkomstigheid is dat ze lichter in gewicht zijn.
Cambiar schreef:Ja inderdaad, in de toekomst hoop ik veel lange wandeltochten te kunnen maken.
Dat is interessant om lezen, uw ervaring op gebied van zadels! Maar oei, dan heb ik weeral de verkeerde zadels uitgekozen, had ik toch beter voor die thermoplastische bomen geobteerd.... Mijn oudste Lusi van zes krijgt de trekker met een lederen boom, maar die is zo gevoelig dat ze op de minste zucht reageert...ik ben benieuwd of ze er ook zo slecht zal op reageren...zonder zadel loopt zij ook wel zeer goed, zo rijd ik haar zelfs het liefst, maar dat gaat niet voor langere tochten dan een kwartiertje...
als de zadels niet voldoen, gaan ze weer weg. Zou het wel jammer vinden, maar zij moeten zich goed voelen, anders rij ik er niet mee...
nombrado schreef:de thermoplastische boom is ook een vaste boom, alleen past die zich aan aan de vorm van de rug.
Moragh schreef:nombrado schreef:de thermoplastische boom is ook een vaste boom, alleen past die zich aan aan de vorm van de rug.
Ben ik nu zo sceptisch of lijkt dat maar zo?
Een "vaste" boom die zich aanpast aan de rug... jaja, en die dan ook voldoende steun blijft geven??
En hoe past die boom zich dan aan? Naam suggereert door de warmte? Hoe warm moet die boom dan worden om te veranderen? Want met kussens ertussen ect lijkt me dat niet zo heel warm worden.
En dan: wat gebeurd er als eea nog warmer wordt??? Zakt dat hele ding dan uit elkaar?
Kortom, het verbaasd me dat in dit topic waar men redelijk kritisch kan zijn niets hierover wordt gevraagd? Of ik ben dus overkritisch (of onwetend...)
Bijna niemand werkt met zo'n boom, maar vanuit pasoverwegingen zou het toch het Ei van Columbus moeten zijn.... theoretisch dan.