Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firebug

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:27

op wedstrijd mag je niet met het ringetje. Dus dat moet je er dan afhalen.
Volgens mij is het best mogelijk om met je eigen frontriem te rijden, alleen zijn daar vaak de lusjes te groot van, dus die zou je dan kleiner moeten (laten) maken.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:02

ik heb een vraag en misschien is die al gesteld maar om 87 blz door te spitten...

Voor wat voor soort paarden/problemen worden deze hoofdstellen gebruikt en dan met name de competition.
Ik heb een paard die vanaf zadelmak maken al problemen heeft met de mond en het bit. Ik heb al zoveel geprobeerd. (tandarts en fysio controleren regelmatig dus dat is niet het probleem)
Hij accepteert lastig het bit, is sterk en pullt graag. Ik ben nu op zoek naar iets waardoor het bit stil in de mond blijft liggen. Hij is verder wel heel zacht in de mond. Volgens tandarts heeft hij veel tong en een relatief smalle kaak. Hierdoor heeft hij snel last van het bit en daarnaast is hij gewoon erg enthousiast.
Ik heb het idee dat de competion het beste zou zijn. Hoofdstel moet op wedstrijden te gebruiken zijn. Bitloos is geen optie.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:39

@ caro: dan kan de competition (eventueel in combi met een Myler bit) wel een oplossing zijn. Het positieve wat de meesten hier ervaren is dat het paard rustiger en constanter word in de aanleuning.
Voor je bit'probleem' kan ik je alleen maar een myler aanraden. Het beste een level 2. Dat zijn relatief dunne bitjes met iets tongvrijheid. Het mooie is dat je onafhankelijk links en rechts kan inwerken en het bit niet kan knijpen en rommelen omdat het niet volledig gebroken is.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:52

Myler heb ik al. Daar heeft hij een kleine 2 jaar goed opgelopen maar nu niet meer. Steekt nu zelfs zijn tong eruit bij een myler. Ik wissel nu myler af met de watertrens. Ik ben met hem naar een mylerclinic geweest.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:00

Heb je een level 1 of een level 2?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:13

level 2

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:15

Nog even een klein vraagje.. :o Wat is nou het grootste verschil tussen de competition en de multi? Alleen dat de multi ook bitloos en als kaptoom gebruikt kan worden? Zijn ze met bit verder gewoon hetzelfde?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:18

Ok, ik heb tot nu toe erg veel aan de combi van dit hoofdstel en Myler gehad. Mijn paard stak altijd erg d'r tong uit, wat ik ook voor bitten en hoofdstellen had. Dat is nu eindelijk weg.
Maar het is inderdaad een kwestie van proberen...

@mickyl: Ja... Dat is inderdaad het verschil.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:11

Mickyl schreef:
Nog even een klein vraagje.. :o Wat is nou het grootste verschil tussen de competition en de multi? Alleen dat de multi ook bitloos en als kaptoom gebruikt kan worden? Zijn ze met bit verder gewoon hetzelfde?

De competition is wat luxer in het leer (minder stug) omdat deze niet bitloos gebruikt kan worden. De gespen zijn zilverkleurig. En bovenop het kopstuk zit geen bandje dat gebruikt wordt bij bitloos.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:51

Hmm dan begin ik toch weer te twijfelen tussen de Competition en de Multi.. Ik rij nooit bitloos, maar het leek me wel 's leuk om mee te beginnen met de Multi. Maar als het leer stugger is, dan vind ik dat wel een groot nadeel. Ik heb namelijk een arabiertje en die hebben een nogal gevoelig huidje..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:19

Voor de liefhebber heb ik een Multibridle maat cob te koop, bruin.

Ik vind ze trouwens een stuk rustiger met micklem en bitclips.
Stuk stabieler, dus best de moeite waard om eens te proberen.
Maargoed, ze zijn inderdaad duur.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:16

bij de competition zitten toch ook geen bitclips?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:26

Die zitten er wel bij ;)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:51

ow dat wist ik niet. dat verandert de zaak. ik wilde de multi mede omdat daar die clips bijzitten. het enige verschil is dus dat je de multi bitloos kan maken en dat ringetje op de neus? dan ga ik denk ik toch nadenken over de competition.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:19

keat schreef:
ow dat wist ik niet. dat verandert de zaak. ik wilde de multi mede omdat daar die clips bijzitten. het enige verschil is dus dat je de multi bitloos kan maken en dat ringetje op de neus? dan ga ik denk ik toch nadenken over de competition.

Bij de competition zitten wel teugels en bij zo ver ik weet bij de multi niet.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:31

Klopt Schangah :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:19

Mijn donkerbruine is binnen, hij is ge-wel-dig :D Hij staat nu in het vet, zondag mag ie mee op wedstrijd!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:00

@Rijerijerije Ik ben heel benieuwd naar de kleur! Zou je een foto willen plaatsen?
En ik las ergens dat jij maat standard hebt voor je arabier? Ik zat zelf te denken aan Small Cob voor mijn arabiertje omdat hij normaal ook altijd cob van hoofdstellen en halsters heeft. Denk jij dat dat te klein wordt? Valt het kleiner dan een normale cob?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:53

Vandaag met mijn micklem gereden met een ander bit.
Paard liep super, ze liep op een dubbelgebroken KK bit, nu heb ik een ongebroken bustrens getest.
Opstappen en wegrijden, ze zocht meteen mijn hand op. _/-\o_
Heerlijk gereden, niet te lang maar echt fijn gereden. Ze was ook erg snel los.

Normaal komt ze zo in verzet, als ik vraag om halthouden dramt ze door.. Met dit bit dus niet.
Echt heel blij mee, ze liep ook zo enorm op de handrem met het andere bit vond ik.
Nu liep ze fijn door, mooie spierwitte schuimbek.
Ze kauwt ook niet veel op dit bit, wel iets puur uit ontspanning maar meer niet.
Niet dat als ik iets lastigs vraag dat ze meteen in verzet komt.

Hopelijk blijft het zo gaan, nu is ze zo onregelmatig in haar doen..
De ene keer loopt ze super en de andere keer kan ik er niets mee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:11

die van mij loopt ook niet op een dubbelgebroken KK bit. Heb nu een robat bit en daar doet ze het goed op.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:33

Jeej mijn competition is binnen!!! Vind hem erg mooi, en fijn, soepel leer!
Geloof dat hij wel past, weet alleen niet of ik hem wel helemaal goed heb zitten...
Het lijkt zo losjes op de 1 of andere manier...
Even wat foto's voor het beeld (niet de meest charmante...)

AfbeeldingAfbeelding

Heb er trouwens 4 bitclipjes bij, misschien moet ik die gebruiken ipv de riempjes. Dat het bit er net even wat beter in hangt?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:33

Mickyl: (Beetje verregend en duf paard :'))

https://lh6.googleusercontent.com/-WMS_ ... Afb217.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-B4Az ... Afb215.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-WMS_ ... Afb217.jpg

Ik vind het prachtig :D Hij is écht heel donkerbruin, alleen het onderlegde is wat choco/roodachtig, het stiksel ook. Deze past toch beter bij mijn dressuuruitrusting omdat het is een bepaald licht ook bijna zwart kan lijken (en ik heb een zwart zadel).

Ik heb een Standard Horse, maar dat is puur toeval dat dat op deze Arabier past. Ik had dat hoofdstel namelijk gekocht voor mijn KWPN'er van 1.65 := Deze Arabier heeft ook geen rastypisch hoofd, ze heeft een behoorlijk "grof" hoofd, dus ik denk dat voor een Arabier met een smaller neusje een SH toch te groot is. Dan zou ik een maatje kleiner nemen :j Je ziet dat hier de neusriem al op het tweede gaatje zit.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:35

dat is toch voor paarden met een gevoelige neus?
is wel erg speciaal/mooi hoofdstel!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:37

Lekker slaperig paard, ziet er goed uit zeg.
De competition vind ik wel mooier, maargoed ik heb de multi.
Wist niet van tevoren dat ik hem bitloos niet ging gebruiken.

Sjiek zeg Rijerijerije
Ik heb voor mijn verzorgfries met een niet te groot hoofd ook een standard horse. :)
Daarnaast heb ik drie paarden die ik rijd, en alle drie passen ze de standard horse.
Persoonlijk vind ik ze absoluut niet groot vallen, maar gelukkig past het hoofdstel bij alle drie.
Het is zelfs zo dat ik de hoogte van de neusriem niet hoef te verstellen, alleen het bit wisselen.
De riempjes heb ik ook andersom op het hoofdstel zitten dan ze eigenlijk horen.
Dan hoef ik niet het hele riempje er af te halen.

Bitloos heb ik hem ook getest, maar dat vond ik maar niets..
De ringen trokken scheef en gezien aan een kant het nylon al kapot geweest heb durf ik het niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 01-07-11 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:41

Sjors: Paarden met een gevoelige neus kunnen er goed op reageren, maar ook voor andere ("gewone" :D) paarden kan het een erg fijn hoofdstel zijn. Ik heb hem gewoon gekocht omdat ik hem zo apart vond en ik wel hou van aparte dingen :)

Moonfish: De SH is volgens mij wel een heel veelzijdige maat inderdaad :j Goed bedacht van dat bitriempje!