[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:37

pmarena schreef:
Eerlijk is eerlijk, ontwerpers kunnen soms met praktisch gezien rare ideeën komen, al helemaal als ze iets maken op verzoek van een klant want vaak is dat toch een kwestie van okee, als jij het zo wil....? Want andermans idee op de juiste manier interpreteren en maken is toch vaak lastig :)

Klopt, het moest ook nog uit elkaar kunnen...... (want Ghost ;) )

Citaat:
Ik ben wel erg benieuwd naar foto's? Want snap ook niet helemaal waar het probleem hem in zit, maar weet dan ook niet exact hoe de laagjes van dat model zadel in elkaar zitten en dan is het al helemaal lastig te volgen :)

Hoe zijn de laagjes opgebouwd dan vanaf het paard gezien?

Je weet wel hoe de Ghost in elkaar zit, neem ik aan? Je hebt de kussens, dan de skirt, dan de basis met daarop de zit. De Skirt is een soort "U" dus open in het midden, zodat de kussens er op kunnen.
Wellicht werkt het om de kussens weg te laten en de Skirt te verbouwen tot kussens met ruggengraatvrijheid. Punt is dan wel dat je de hele skirt moet vervangen als je kussens uitgewoond zijn en dat het misschien wat lastiger is om ze toegankelijk te houden voor extra/nieuwe inlagen. Tenzij je dat - net als met kussens nr.4 - zo niet maakt.

Carl123 schreef:
Hier komt nog eens 4 cm dikke skirt bij.

4cm???? Het is leer met klittenband en wol....het is stevig (gelukkig) maar misschien optisch 4 cm door de wollige wol, maar echt geen 4cm (tenzij er iets mega veranderd is)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:39

pmarena schreef:
Damn is die 4 cm dik :=

Ja, probleem is dat jullie alles vanop een scherm beoordelen. Zal eens foto nemen van het zadel.

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:41

Daarom: foto's zijn altijd duidelijker :j Je zal vast niet voor niets zeggen dat het er zo bizar uitziet :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:41

Carl123 - ik oordeel niet vanuit een scherm..... ik heb dat zadel in handen gehad (alleen niet mee gereden)
Als jij dé briljante oplossing hebt, mag je die delen......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:02

Ik denk dat onder 90% van de westernzadels tegenwoordig geen echt schaap meer zit en de bedoeling is juist dat het zweet níet tot op het zadel kan komen ;)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:02

Ik ben zelf ontwerper, dit zadel was, heel ironisch, een backup tot ik mijn eigen ontwerp gemaakt heb. Mag ik al aan de backup beginnen sleutelen :-) Ik deel dus geen ideeën openbaar ;-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:16

Carl123 schreef:
Ik ben zelf ontwerper, dit zadel was, heel ironisch, een backup tot ik mijn eigen ontwerp gemaakt heb. Mag ik al aan de backup beginnen sleutelen :-) Ik deel dus geen ideeën openbaar ;-)

Waarom koop je dan iets, als je het zelf beter kunt? :o

Van Ghost zijn er geen geheimen en iedereen mag zien hoe het in elkaar zit.....
En het is dan ook al vaak nagemaakt door diverse andere boomloos fabrikanten......ik kom tenminste overal ideetjes tegen die regelrecht van de zadels van de Ghost ontwerper vandaan komen..... (hij heeft niet alleen Ghost gemaakt - ook Torsion, Podium, etc. De Ghost bestond al in 1990)

En heel lastig, maar Christ heeft geen wol, maar lamsvacht, dus daar is eren schaap voor gestorven...niet geschoren. Lamsvacht is inderdaad bijna onovertroffen - dat kan allemaal ook onder een Ghost pad, of skirt, maar dan komt er wel ca. 90 euro bij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:19

DubbelDun schreef:
Skirts aan een westernzadel hebben (hadden eigenlijk) meer als doel dan alleen mooi te zijn.
Bij een goed westernzadel met boom heb je 2 skirts; eentje onder de boom die goed gevormd naar de boom hoort te zijn (blocked) De bedoeling hiervan is om de houten boom te beschermen tegen zweet en ander vocht (vroeger zat er geen schaap onder een zadel). De 2e kleinere skirt is om de boom op te sluiten. Dit gebeurt bij een goed zadel dmv leren veters. Echter heeft het huidendaagse westernzadel met boom niet meer de funktie die het in de oudheid had en zijn de redenen 'waarom' in de vergetelheid geraakt. De grote skirts houden nu de boom vast met schroeven/spijkers/nieten en zijn niet meer geblocked (reden waarom een nieuw zadel na een paar maanden ineens niet meer past) en is het leer van de skirts vaak te lang voor een paard omdat er zoveel tooling en silver op moet dat het net een kerstboom is.

volgens mij ging de opmerking puur over de skirts bij de Ghost, niet over skirts op een westernzadel

ik snap nu wel de semi cryptische omschrijvingen van Carl, gezien hij zelf ontwerpt, die wil zijn oplossing niet delen, maar wel soort van half omschrijven :+

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:22

Sonja_vR schreef:
DubbelDun schreef:
Skirts aan een westernzadel hebben (hadden eigenlijk) meer als doel dan alleen mooi te zijn.
Bij een goed westernzadel met boom heb je 2 skirts; eentje onder de boom die goed gevormd naar de boom hoort te zijn (blocked) De bedoeling hiervan is om de houten boom te beschermen tegen zweet en ander vocht (vroeger zat er geen schaap onder een zadel). De 2e kleinere skirt is om de boom op te sluiten. Dit gebeurt bij een goed zadel dmv leren veters. Echter heeft het huidendaagse westernzadel met boom niet meer de funktie die het in de oudheid had en zijn de redenen 'waarom' in de vergetelheid geraakt. De grote skirts houden nu de boom vast met schroeven/spijkers/nieten en zijn niet meer geblocked (reden waarom een nieuw zadel na een paar maanden ineens niet meer past) en is het leer van de skirts vaak te lang voor een paard omdat er zoveel tooling en silver op moet dat het net een kerstboom is.

volgens mij ging de opmerking puur over de skirts bij de Ghost, niet over skirts op een westernzadel

ik snap nu wel de semi cryptische omschrijvingen van Carl, gezien hij zelf ontwerpt, die wil zijn oplossing niet delen, maar wel soort van half omschrijven :+

Ik ontwerp gewoon uit noodzaak, omdat ik veel paarden heb en zelf mijn materiaal vervaardig en repareer. Zo leer ik enorm veel bij en met weinig centen kun je met goed denkwerk veel doen als je het zelf doet. Ik spaar alle leder en gespen en doe alles zelf. Elk paard is anders en ik heb al vanalles gerepareerd, aangepast en zelf gemaakt. Dat doen cowboys toch ook? Van mij moet het perfekt zitten, ik ben echt een moeilijk mens op dat vlak. Wil dat mijn paarden zich comfortabel voelen onder het tuig dat ze dragen.

Ik denk niet dat ik mijn oplossing over dat skirtprobleem van de Ghost moet delen als die zo voor de hand ligt, met een minimum aan verstand moet je daar toch zelf ook opkomen.

Ik heb het westernGhostzadel gekocht nadat ik de quevis met volle tevredenheid getest heb en omdat ik te dikke paarden heb die NU moeten bewegen. Alleen op pad vind ik niet leuk. Ik heb dit zadeltje gekocht voor mijn beste vriend, die graag een westernzadel wou en wil meegaan om mijn dikke wreetzakjes te trainen, om geen gezondheidsproblemen te krijgen. Ondertussen heeft die vriend mij betaald om zijn eigen westernzadel te maken, 2000 euro en heb ik overeenkomst met een westernzadelmaker dat ik die onder begeleiding kan maken voor dat geld omdat ik al lang een idee heb dat het probleem opvangt dat ik zoveel verschillende paarderuggen heb en niet de centen om iemand anders voor elk van mijn paarden een maatzadel te maken.
De Ghost heb ik dus gewoon gekocht omdat de quevis mij ongelofelijk beviel en omdat ik ghost op zich ern ongelofelijk tof concept vind. Weinig geld en goed voor de rug, maar ikzelf wil in de toekomst werken aan toch iets steviger. Voor wandelritten en jonge paarden te trainen. Vandaar dat ik het een tussenoplossing noem. Ik was gewoon geschrokken dat het zadel zoooo hoog lag, en ik mijn centen weer slecht besteed zag. Ik wou niet beginnen panikeren en besliste dan om het zadel aan te passen en voorlopig te rijden zonder skirt. Zonder skirt ligt het nog beter dan de Quevis, dus dat is top +:)+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:26

joh, ik heb bovengemiddeld veel verstand (meer dan goed is voor een mens)
maar ik kan geen camembert maken van je omschrijvingen/hints :')

kan komen omdat ik geen interesse heb in western zadels (ik ben van de ijslanders , 99% van de westernzadels liggen bij een ijslander op zijn achtereind )
maar wat voor de 1 logisch en voor de hand liggend is, hoeft dat voor de ander absoluut niet te zijn
heeft geen fluit met verstand of logica... anders zou de wereld een stuk simpeler in elkaar zitten
als iedereen hetzelfde logisch en handig zou vinden

(en zouden er ene pak minder ergernissen zijn...hoe vaak ik zaken die voor mij doodsimpele logica zijn wel niet op 26 manieren moet gaan uitleggen omdat een ander er geen kaas van kan maken := dodelijk vermoeiend soms )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:36

Ik ben benieuwd welke zadelmaker erbij het maken betrokken is, want ik ken er geen in NL waar ik mijn paardenruggen aan zou toe vertrouwen 8-)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:44

Speelt geen rol. Ik heb geen zin om hier zadelmakers af te kraken, vind ik niet netjes. Is ook geen Nederlandse zadelmaker. Gaat ook niet om een traditioneel westernzadel maar mijn eigen concept, ook de boom, waar ik wel raad en advies voor nodig heb ivm naaien en snijden van een ervaren rot op dat vlak.
Heb enkele foto's genomen van het ghostzadeltje, dat zegt wellicht meer dan duizend woorden. Zo ligt het prachtige Ghostzadeltje super, heel blij mee en ik ga asap aan de aanpaswerken beginnen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:54

En ook ik meld mij eens. Heb hier al heel wat pagina's doorgebladerd en toen ik de zoekfunctie ook beter begon te snappen flink wat jaartjes aan gebabbel doorgebladerd. ;)

Maar hoewel ik wel heel veel wijzer ben geworden (wat een bak aan info!) merk ik dat ik nog steeds mijn eigen vragen nog niet helemaal goed kan beantwoorden. Dus excuus als deze vraag al eens besproken is in de afgelopen jaren en ik er overheen gelezen heb, maar ik zit met het volgende:

Dit jaar gaan we beginnen met het hoofdstuk rijden. Mijn paardje is een kruising P.R.E x Fries en heeft inmiddels een lekker volwassen lichaam. Gemeten op 1.64 en na een tijdje wat schraal te zijn geweest is hij goed aangekomen. Iets te goed naar mijn voorkeur, dus nu ben ik weer wat streng met het voer. Aan de hand doen we al veel, over de rug is al eens gehangen, dingen op de rug is ook geen probleem meer, maar nu wordt het dus tijd voor een zadel. Mijn voorkeur gaat uit naar boomloos, vanuit persoonlijke afiniteit maar ook met het idee dat zijn lichaam nog best gaat veranderen, zeker als het rijden echt van start gaat. Nu zoek ik dus voor het inrijden een zadel, maar hoe weet je of een zadel min of meer geschikt is als je hem niet echt kunt testen? Ik ga er sowieso vanuit dat dit een "zadel om mee te beginnen" wordt, en wil later een flinke investering doen in een zadel dat echt past bij hem, bij mij en bij wat we doen. Maar daarvoor moeten we toch echt eerst ook wat gereden hebben om dat soort vragen goed en wel te beantwoorden.

Zelf heb ik de ervaring dat ik in de meeste zadels prima zit, heb een algemeen kontje geloof ik haha. Ik heb wel flink lange benen, heb een totale lengte van 1.83m. Ook weet ik dat ik niet van "te smal" houdt. Momenteel de optie om een Barefoot London maat 1 over te nemen, en die staat me wel aan zo op het eerste gezicht. Wel hoop ik dat ik een degelijk goed zadel voor een vriendelijk prijsje kan vinden vanwege het risico dat eraan hangt dat na een paar maanden we toch naar een ander gaan overstappen.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het inrijden van jonge paarden inclusief het wel en wee van een boomloos-zadel uitkiezen daarbij?

Voor het beeld; we hebben het over dit paardje, gemeten op 1.64:
Afbeelding

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:00

Serenity350 schreef:
En ook ik meld mij eens. Heb hier al heel wat pagina's doorgebladerd en toen ik de zoekfunctie ook beter begon te snappen flink wat jaartjes aan gebabbel doorgebladerd. ;)

Maar hoewel ik wel heel veel wijzer ben geworden (wat een bak aan info!) merk ik dat ik nog steeds mijn eigen vragen nog niet helemaal goed kan beantwoorden. Dus excuus als deze vraag al eens besproken is in de afgelopen jaren en ik er overheen gelezen heb, maar ik zit met het volgende:

Dit jaar gaan we beginnen met het hoofdstuk rijden. Mijn paardje is een kruising P.R.E x Fries en heeft inmiddels een lekker volwassen lichaam. Gemeten op 1.64 en na een tijdje wat schraal te zijn geweest is hij goed aangekomen. Iets te goed naar mijn voorkeur, dus nu ben ik weer wat streng met het voer. Aan de hand doen we al veel, over de rug is al eens gehangen, dingen op de rug is ook geen probleem meer, maar nu wordt het dus tijd voor een zadel. Mijn voorkeur gaat uit naar boomloos, vanuit persoonlijke afiniteit maar ook met het idee dat zijn lichaam nog best gaat veranderen, zeker als het rijden echt van start gaat. Nu zoek ik dus voor het inrijden een zadel, maar hoe weet je of een zadel min of meer geschikt is als je hem niet echt kunt testen? Ik ga er sowieso vanuit dat dit een "zadel om mee te beginnen" wordt, en wil later een flinke investering doen in een zadel dat echt past bij hem, bij mij en bij wat we doen. Maar daarvoor moeten we toch echt eerst ook wat gereden hebben om dat soort vragen goed en wel te beantwoorden.

Zelf heb ik de ervaring dat ik in de meeste zadels prima zit, heb een algemeen kontje geloof ik haha. Ik heb wel flink lange benen, heb een totale lengte van 1.83m. Ook weet ik dat ik niet van "te smal" houdt. Momenteel de optie om een Barefoot London maat 1 over te nemen, en die staat me wel aan zo op het eerste gezicht. Wel hoop ik dat ik een degelijk goed zadel voor een vriendelijk prijsje kan vinden vanwege het risico dat eraan hangt dat na een paar maanden we toch naar een ander gaan overstappen.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het inrijden van jonge paarden inclusief het wel en wee van een boomloos-zadel uitkiezen daarbij?

Voor het beeld; we hebben het over dit paardje, gemeten op 1.64:
[ [url=m/RhHx81.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1lPxRL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom! Leuk dat je je verdiept in boomloos!

Belangrijk is natuurlijk dat jij alvast comfortabel bent met het zadel dat je uitkiest.
Als jouw voorkeur uitgaat naar Barefoot, kun je alvast de pommel maat opmeten - de sjablonen vind je op de website van barefoot.

Zelf zit ik wel graag smal, dus voor een fijne brede zit kan ik je niet verder helpen - genoeg anderen hier wel!

verder kun je vast nagaan of je paard een gevoelige huid heeft of niet: gevoelige huidjes en sympanova gaan vaak minder goed samen dan bijv gevoelige huidjes met lamsvel.

Ligt de singelplaats ver naar voren of niet en waar zijn schouder en schoft tov de singelplaats - dan kun je alvast je singelvorm daar op afstemmen.

De rest is met inrijden zelf pas écht te zien: hoe je paard eronder gaat lopen etc.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:05

Wat een super knap paard! Het is enorm afhankelijk wat "prettig" voor de ruiter zit, maar ook voor het paard, heeft hij al wel eens een zadel opgehad? (in geval van nee, kan je eerst beginnen met een longeersingel en later met longeersingel met dekje, zelfs beugels eraan hangen kan al, dan kan je écht zadels gaan passen)
In sommige gevallen kan je al zien dat een zadel niet bevalt door hoe het onbelast is. (Die van mij gaf daarbij al aan dat ze een bepaald zadel niet fijn vond)
Als je in omgeving groningen zit zou je kunnen overwegen Ella van boomlooszadelpasservice te vragen, die heeft meerdere testzadels. Je kan dan al sowieso passen, dan is nog de vraag of jij er fijn/goed in zit natuurlijk. (wat je misschien op een ander paard kan proberen, maar dan nog is het de vraag of het op jouw paard ook fijn zit!)

Ik heb het zelfs zo gedaan dat ik een passend zadel op het ene paard had wat nog niet was ingereden, en die paste ook op mn andere, dus op die manier proef gereden ;) )

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:33

Skippy01 schreef:
Welkom! Leuk dat je je verdiept in boomloos!

Belangrijk is natuurlijk dat jij alvast comfortabel bent met het zadel dat je uitkiest.
Als jouw voorkeur uitgaat naar Barefoot, kun je alvast de pommel maat opmeten - de sjablonen vind je op de website van barefoot.

Zelf zit ik wel graag smal, dus voor een fijne brede zit kan ik je niet verder helpen - genoeg anderen hier wel!

verder kun je vast nagaan of je paard een gevoelige huid heeft of niet: gevoelige huidjes en sympanova gaan vaak minder goed samen dan bijv gevoelige huidjes met lamsvel.

Ligt de singelplaats ver naar voren of niet en waar zijn schouder en schoft tov de singelplaats - dan kun je alvast je singelvorm daar op afstemmen.

De rest is met inrijden zelf pas écht te zien: hoe je paard eronder gaat lopen etc.

Ik was inderdaad al in de weer geweest met de "papieren" pommels maar moet zeggen dat ik dat wel lastig meten vind. Ik twijfel tussen M en L op dit moment.

Wat de huid betreft vermoed ik van een niet zo super gevoelige huid. Met dekens ook nooit problemen gehad, wat voor geks ik er ook opgooi. Ook in het borstelen merk ik weinig gevoeligheid. Maar een zadel is toch een ander verhaal.

Singelplaats. Tjah, zo op het oog lijkt daar niet zoveel bijzonders aan (net even de wei in gekropen om hen nog eens kundig te inspecteren) en ook met de longeersingel geen rariteiten opgemerkt. Maar mochten er nog leuke geanimeerde tekeningen met uitleg bekend zijn dan ben ik daar wel benieuwd naar.

siskeh schreef:
Wat een super knap paard! Het is enorm afhankelijk wat "prettig" voor de ruiter zit, maar ook voor het paard, heeft hij al wel eens een zadel opgehad? (in geval van nee, kan je eerst beginnen met een longeersingel en later met longeersingel met dekje, zelfs beugels eraan hangen kan al, dan kan je écht zadels gaan passen)
In sommige gevallen kan je al zien dat een zadel niet bevalt door hoe het onbelast is. (Die van mij gaf daarbij al aan dat ze een bepaald zadel niet fijn vond)
Als je in omgeving groningen zit zou je kunnen overwegen Ella van boomlooszadelpasservice te vragen, die heeft meerdere testzadels. Je kan dan al sowieso passen, dan is nog de vraag of jij er fijn/goed in zit natuurlijk. (wat je misschien op een ander paard kan proberen, maar dan nog is het de vraag of het op jouw paard ook fijn zit!)

Ik heb het zelfs zo gedaan dat ik een passend zadel op het ene paard had wat nog niet was ingereden, en die paste ook op mn andere, dus op die manier proef gereden ;) )

Dankje. :D Jep, hoewel hij al wat jaren hier bij het huis rondscharrelt denk ik nog steeds wel eens; Wow? Is dat echt mijn paard? :')

Het hele riedeltje dingen op de rug, wiebeldingen aan de zijkant, singelen etc hebben we inderdaad al doorlopen, vandaar dat ik nu toch wel echt zoiets heb van; tjah, nu moet er echt wel een zadel bij gaan komen. De passervice had ik inderdaad al eens langs zien komen! Ook van Buitenzinnig. Ik twijfelde daar erg over, maar wellicht is het toch een idee dan om gewoon eens een mailtje te sturen met mn vragen. Wie weet. :)

Ik heb er een tijdje over nagedacht om gewoon een redelijk goedkoop zadeltje te halen (HKM heeft er geloof ik eentje) om die in de eerste instantie te gebruiken. Het gaat immers vooral om een zadel dat ik kan gebruiken tijdens het zadel/ruitermak maken en bij het maken van de eerste stappen. Zodra het "echt" (in)rijden wordt wil ik toch over naar een zadel dat helemaal goed is aangemeten, maar dan wel ook in combinatie met een ruiter erop tijdens zo'n sessie. Immers, dat maakt ook veel uit. Nu kan ik dat nog niet doen, althans, dat lijkt me geen verstandig plan. Punt is dat ik over de lage prijsklasses wel zaken tegen kom als "singelstoten breken af" of "beugelriemen schieten los". En aangezien ik geen idee heb hoe hij zal gaan reageren en je altijd rekening met het onverwachte moet houden vind ik het wel een prettig idee als ik weet dat het zadel en zn toebehoren in ieder geval wel doen wat ze moeten doen. ;) Of is dat risico lang niet zo groot bij dergelijke zadels?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:08

Carl: ik vind je nogal met een giga air overkomen. Prima dat je t zelf beter weet, beetje jammer dat je de tip niet wilt delen als dit vele andere paarden ten goede komt. Maar doe alsjeblieft niet zo uit de hoogte.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:24

Serenity350 schreef:
Ik heb er een tijdje over nagedacht om gewoon een redelijk goedkoop zadeltje te halen (HKM heeft er geloof ik eentje) om die in de eerste instantie te gebruiken. Het gaat immers vooral om een zadel dat ik kan gebruiken tijdens het zadel/ruitermak maken en bij het maken van de eerste stappen. Zodra het "echt" (in)rijden wordt wil ik toch over naar een zadel dat helemaal goed is aangemeten, maar dan wel ook in combinatie met een ruiter erop tijdens zo'n sessie. Immers, dat maakt ook veel uit. Nu kan ik dat nog niet doen, althans, dat lijkt me geen verstandig plan. Punt is dat ik over de lage prijsklasses wel zaken tegen kom als "singelstoten breken af" of "beugelriemen schieten los". En aangezien ik geen idee heb hoe hij zal gaan reageren en je altijd rekening met het onverwachte moet houden vind ik het wel een prettig idee als ik weet dat het zadel en zn toebehoren in ieder geval wel doen wat ze moeten doen. ;) Of is dat risico lang niet zo groot bij dergelijke zadels?

Ik zou sowieso liever kiezen voor een (oud) 2e hands barefootzadel/ghostzadel ipv een nieuwere van een goedkoper merk.
Het "voordeel" van de gangbare boomloze zadels is dat ze 2e hands vaak net zo veel weer opleveren als je ze weer verkoopt ;)
Een passervice kan ook zien of ze qua lengte goed passen, en of de schouder wel voldoende vrij ligt(al is het erg per zadel afhankelijk hoe precies het komt, hoe meer het zadel op een boomzadel lijkt hoe "precieser" het komt heb ik het idee)

Heb je zelf eerder op boomloze zadels gereden? dit is soms qua balans wel enorm anders, ook daarin nogal verschillend per model!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:04

siskeh schreef:
Ik zou sowieso liever kiezen voor een (oud) 2e hands barefootzadel/ghostzadel ipv een nieuwere van een goedkoper merk.
Het "voordeel" van de gangbare boomloze zadels is dat ze 2e hands vaak net zo veel weer opleveren als je ze weer verkoopt ;)
Een passervice kan ook zien of ze qua lengte goed passen, en of de schouder wel voldoende vrij ligt(al is het erg per zadel afhankelijk hoe precies het komt, hoe meer het zadel op een boomzadel lijkt hoe "precieser" het komt heb ik het idee)

Heb je zelf eerder op boomloze zadels gereden? dit is soms qua balans wel enorm anders, ook daarin nogal verschillend per model!

Fijn, je omschrijft eigenlijk mn intuitie, maar waar ik toch wat aan twijfelde. Liever een tweedehandsje scoren die wellicht met wat passen en meten voor nu fijn ligt dan een nieuwe die waarschijnlijk hier gaat verstoffen uiteindelijk.

Ja, ik heb bijna geen boomzadel meer onder mn kont gehad in de afgelopen jaren, en merkte dat ik het echt minder prettig vond als ik er wel weer op zat. Mijn persoonlijke voorkeur gaat heel erg naar contact en rijden op zit, en bij een boomzadel kreeg ik steeds meer het gevoel "afgekoppeld" te zijn. Wellicht is dit ook een psychologisch dingetje, maar als kind had ik het al. Dan ging ik buitenritjes maken, mocht alleen van mn ouders met zadel en hoofdstel (en geef ze eens ongelijk trouwens), maar ik was eigenwijs, dus reed netjes weg met het zadel, eenmaal om de hoek haalde ik die eraf, schoof hem in de bosjes, en ging weer lekker op pad. Als ik dan terugkwam deden we hetzelfde maar dan omgekeerd. Ahja, ik dwaal af.

Heb twee zadels op het oog waar ik wat mee zou kunnen, o.a. dus de Barefoot London maat 1. Ik ga ze binnenkort even bekijken en ben benieuwd of het dan nog net zo juist voelt. Thanks!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:57

Maartje1990 schreef:
Carl: ik vind je nogal met een giga air overkomen. Prima dat je t zelf beter weet, beetje jammer dat je de tip niet wilt delen als dit vele andere paarden ten goede komt. Maar doe alsjeblieft niet zo uit de hoogte.

Elk z'n mening natuurlijk. Ik heb daar namelijk ook recht op en ik hoef juist niets, want meis, de enige die van mijn tip beter wordt is de portemonnee van meneer Ghost de ontwerper, die eigenlijk geen westernzadel wou ontwerpen, maar het toch deed om ons te plezieren.
Tegen deze meneer of mevrouw zou ik eens beleefd willen zeggen dat ik giga teleurgesteld was om die toren op de rug van mijn paard te zien en ik tot mijn ontzetting besefte dat ik weer 700 euro lichter ben, terwijl ik echt mijn laatste centen uitgegeven heb aan dit zadel. Het Ghostconcept met de ronkende verkoopsslogan, La chella che non c'è, ''ghostzadel'', dan zou je toch niet verwachten dat ze je zo'n toren voorschotelen. Ik vrees heel erg dat het terug zeer moeilijk te verkopen valt voor zo'n bedrag en de enige optie om toch eindelijk weer te kunnen rijden zelf aanpassen is. Van de pot gerukt dat je zelf moet gaan sleutelen terwijl ik zoveel geld betaal voor een tweedehandse boomloos. Het is dat of geen zadel voor het ogenblik.
Zo hoog ligt het zadel, ik wil gewoon niet weten hoe stabiel het ligt als mijn paard eens van vreugde een jolige bokkespring doet als we bergaf sjezen. Gewoon gevaarlijk dit.
https://myalbum.com/album/PykdSrUgQEka

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:19

Wat betreft wat je beschrijft, met meer gevoel/contact rijden, ik rij het liefst op mijn spaanse zadels, Startrekk Espaniola, komt wel iets precieser met passen, maar je hebt een heel simpel (kort) zweetblad tussen jou en je paard, dat vind ik echt gewelig, verder ook geen gedwongen zit, echt heerlijk <3
Als ik jou hoor, dan wil je hierna denk ik ook een 'goed passend boomloos' zadel of niet? Ik dacht in eerste instantie dat je gewoon daarna een boomzadel wou, in dat geval zou ik zeker investeren in het goed uitzoeken van je boomloze zadel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:52

Carl123 schreef:
Maartje1990 schreef:

Elk z'n mening natuurlijk. Ik heb daar namelijk ook recht op en ik hoef juist niets, want meis, de enige die van mijn tip beter wordt is de portemonnee van meneer Ghost de ontwerper, die eigenlijk geen westernzadel wou ontwerpen, maar het toch deed om ons te plezieren.
Tegen deze meneer of mevrouw zou ik eens beleefd willen zeggen dat ik giga teleurgesteld was om die toren op de rug van mijn paard te zien en ik tot mijn ontzetting besefte dat ik weer 700 euro lichter ben, terwijl ik echt mijn laatste centen uitgegeven heb aan dit zadel. Het Ghostconcept met de ronkende verkoopsslogan, La chella che non c'è, ''ghostzadel'', dan zou je toch niet verwachten dat ze je zo'n toren voorschotelen. Ik vrees heel erg dat het terug zeer moeilijk te verkopen valt voor zo'n bedrag en de enige optie om toch eindelijk weer te kunnen rijden zelf aanpassen is. Van de pot gerukt dat je zelf moet gaan sleutelen terwijl ik zoveel geld betaal voor een tweedehandse boomloos. Het is dat of geen zadel voor het ogenblik.
Zo hoog ligt het zadel, ik wil gewoon niet weten hoe stabiel het ligt als mijn paard eens van vreugde een jolige bokkespring doet als we bergaf sjezen. Gewoon gevaarlijk dit.
https://myalbum.com/album/PykdSrUgQEka

Ik ben het eerlijk gezegd wel eens met Maartje. Prima dat je het concept niet goed vind, maar het is uiteindelijk je eigen schuld dat je niet van te voren de western hebt bekeken voor aanschaf, zeker als je maar weinig geld te besteden hebt wil je toch het zekere weten, lijkt mij. Daarbij vind ik het ook bijzonder dat je hier deelt dat je je laatste centen aan een tweedehands zadel hebt uitgegeven.
Het is nu wel duidelijk dat je het concept niet vind kloppen, dat hoef je niet tig keer te herhalen, zeker als je de zo simpele oplossing niet met ons/de ghost ontwerper wilt delen..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:21

Ik ben vooral ook erg benieuwd hoe het zadel ligt als je er op gaat zitten. Mijn (nieuwe) ghost zadel lag namelijk ook erg hoog op mijn ronde pony waardoor ik vreesde voor het ergste. Bij opstappen bleek dat het prima stabiel lag en nu nog na alle gekke sprongen en rengalopjes, heb me nog nooit zo zeker gevoeld in een zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:32

Dat hoog zitten vond ik bij ( dan wel een test model) ghost ook helemaal niet.
Heerlijk smal. Alleen heb ik met mijn rennerig pony toch meer behoefte aan nog wat dieper/ steviger zitten.
Maar ik snap niet dat je zonder testen een dergelijk zadel aanschaft en vervolgens hier loopt te klagen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:25

siskeh schreef:
Wat betreft wat je beschrijft, met meer gevoel/contact rijden, ik rij het liefst op mijn spaanse zadels, Startrekk Espaniola, komt wel iets precieser met passen, maar je hebt een heel simpel (kort) zweetblad tussen jou en je paard, dat vind ik echt gewelig, verder ook geen gedwongen zit, echt heerlijk <3
Als ik jou hoor, dan wil je hierna denk ik ook een 'goed passend boomloos' zadel of niet? Ik dacht in eerste instantie dat je gewoon daarna een boomzadel wou, in dat geval zou ik zeker investeren in het goed uitzoeken van je boomloze zadel.

Haha, leuk om te horen! Op termijn wil ik inderdaad ook gaan voor een spaans model, los van dat ik die zadels echt schitterend vind is dat ook het fijnste zadel waar ik ooit op gezeten heb. Voor nu besef ik me dat het nog niet te doen is om meteen het perfecte zadel te gaan vinden, omdat ik daarvoor ook het zadel goed wil kunnen testen, en daarvoor moeten meneer en ik toch ook echt het hoofdstuk rijden ingegaan zijn. Dat geeft mij ook de tijd nog even door te sparen zodat ik straks de investering kan maken. ;)