[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:06

Ik heb vanochtend de twee zadels (Atlanta maat 2 en Cheyenne maat 1) met de twee pads gepast en gemeten om te zien wat er nou fout gaat. Beide zadels passen prima op het paard. In beide zadels zit een L pommel, de M is kaal op de rug te krap. Hieronder de foto's. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Afbeelding
Vanaf de foto zeg ik dat dit zadel nu veel te ver naar voren ligt. Toch is dit de plek waar hij eigenlijk automatisch naartoe schuift als je hem op de rug legt. Dit zadel met deze physiopad zit erg fijn, ik blijf er fijn rechtop in zitten.

Afbeelding
De Atlanta met de westernpad die ik er altijd onder heb. Vooral bij het lichtrijden merk ik dat ik naar voren geduwd wordt.

Afbeelding
De Atlanta met de Physio pad.

Afbeelding
De Cheyenne met de western pad.

Zelf heb ik het idee dat door de stugheid van de western pad en doordat hij zo lang is, hij de achterkant van de Atlanta omhoog duwt. Ik wil heel graag de combi pad (eventueel een andere pad) Atlanta goed krijgen. De Atlanta is van mij, de Cheyenne van een stalgenoot die hem nooit gebruikt. Ik ben benieuwd wat jullie op de foto's zien.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:09

ArmaWhis schreef:
Zo pff ik heb hier eens even vanalles doorgelezen.
Ben nog steeds nieuwschierig naar boomloos. heb een tijd geleden de barefood london geprobeerd, maar hier kon ik totaal niks mee. mijn paard durfde nauwlijks te lopen omdat hij bang was dat ik ging vallen haha.
Nu lees ik hier dat juist boomloos goed kan zijn als je beperkt bent in bewegingen en snel balansverlies hebt.
Ik heb een behoorlijk ernstige scoliose. en weinig kracht in het hele rechterdeel van mijn lichaam. Dit houd dus in dat ik moeite moeite heb met mijn balans. en snel last van de rug.
nu ben ik benieuwd welk zadel jullie me aanraden om eens uit te proberen. Binnenkort komt namelijk de passervice langs als het goed is :-) maar wil me er vast een beetje in verdiepen

hey susan ook hier.. :+
gezellig

Pippaa

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:45

Duidelijke foto's Tjaakje! Ik vind dat die Westernpad beide zadels inderdaad wat naar voren kiept, iig meer dan de "gewone" pad. De cheyenne vind ik van bij beide wel erg ver naar voren liggen. De Atlanta ligt veel mooier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:39

Tjaakje vind dus in totaal die westerpad erg storend die volg zeer duidelijk de rug niet en hierdoor kan inderdaad de achterkant omhoog komen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:51

Ik denk ook dat het door de westernpad komt. Je geeft aan dat je in de Atlanta vooral met lichtrijden t idee had naar voren gegooid te worden. Was dit ook zo met de physio pad eronder? EN hoe was dat bij de cheyenne met westernpad? Vind de pad er ook niet erg mooi onder liggen. Misschien dat een beter voorgevormde westernpad kan schelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:55

Een goede voorgevormde C-singel zou ook geen overbodige luxe zijn gezien hoe deze vooral de Cheyenne heel duidelijk zichtbaar veels te ver naar voren trekt :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:43

pmarena schreef:
Een goede voorgevormde C-singel zou ook geen overbodige luxe zijn gezien hoe deze vooral de Cheyenne heel duidelijk zichtbaar veels te ver naar voren trekt :j

Wat doe jij hier??? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:44

Ga eens bevallen Pmarena ;)
Succes, zet m op!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:10

De Atlanta met Physio pad ging veel beter qua naar voren kiepen. En met de Cheyenne met westernpad werd ik inderdaad weer meer naar voren geduwd. Niet zo veel als met de Atlanta, maar toch wel wat. Het ligt dus waarschijnlijk voor het grootste gedeelte, zo niet helemaal, aan de pad. De pad zelf is wel enigzins voorgevormd, maar door de inlages is dat niet echt meer te zien. Ik heb een half jaar geleden zelf nieuwe inlages in de westernpad gemaakt van slaapmatjes. De vorige schuimrubberen inlages waren nagenoeg volledig vergaan. Paardlief kreeg droge plekken onder de beugelophanging. De zweetafdrukken zijn nu erg mooi, maar jah, deze situatie is ook niet ideaal. Ik ga nog weer eens met de inlages klooien. Misschien toch minder dikke erin. Ik vind de pad zelf erg mooi, dus ik wil kijken of ik hem voor ons allebei fijn kan krijgen.
Ik heb nog wat oude foto's bekeken van de cheyenne op Wilco. Hij ligt op deze foto's inderdaad wel verder naar voren dan we hem normaal gesproken leggen. Ik heb vanmiddag het zadel erop gelegd en hem zonder singel zijn "natuurlijke plek" laten zoeken. Achteraf had hij verder naar achter gemoeten. Wat betreft de C-singel: de singel wordt wel wat naar achteren getrokken door het zadel, maar het zadel blijft altijd liggen waar je hem neerlegt. Als we het zadel verder naar achteren leggen, blijft hij daar ook liggen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:11

Kwetal schreef:
pmarena schreef:

Wat doe jij hier??? :D

_O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:50

Ik zit hier te balen dat die bevalling nog voor, in plaats van achter me ligt :P

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:00

Even een adviesvraagje:

Heb sinds vorige week een nieuwe barefoot Arizona met L pommel/fork.
Heb in het verleden een oud model barefoot Arizona met ik verwacht ook een standaard fork gehad en die lag goed op onze koudbloed tank.

Deze lijkt erg hoog te liggen. Nu weet ik dat het zadel nog vorm moet krijgen (en dat oude zadel was erg zacht en zonder VPS) maar kan ik de kale fork op het paard leggen om te kijken hoe dit aansluit, geeft dat een indicatie of ik toch een XXL fork moet bestellen?

Qua type paard zou XXL niet raar zijn.
Ze heeft ook een Continental equiflex zadel Full Quarter en die past goed. Maar die vallen ook wel breed.

http://www.mijnalbum.nl/Foto540-6P4OS67M.jpg
De dader :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:30

Pommels zijn wel wat veranderd in de loop der jaren is mijn ervaring, dus zou zeker even kijken hoe deze 'kaal' op het paard ligt.
Nu liggen ze idd met VPS sowieso wel iets hoger dan zonder, en heeft het vormen even tijd nodig.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:32

darkadia schreef:
Pommels zijn wel wat veranderd in de loop der jaren is mijn ervaring, dus zou zeker even kijken hoe deze 'kaal' op het paard ligt.
Nu liggen ze idd met VPS sowieso wel iets hoger dan zonder, en heeft het vormen even tijd nodig.

Dan ga ik toch maar even de kale fork maat L erop leggen.

Snap dat het moet vormen maar wil ook niet met de fork in het paard prikken.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:33

Wubwub schreef:
Ik vind die jouw kant op gaat ook mooier :o
Zat er zelfs aan te denken de seat om te wisselen omdat de 'oude' al mooi gevormd is en aan het 'leven' is :')

Maar dat gaat de nieuwe ook doen natuurlijk en dan kan hij direct helemaal naar mijn eigen paard gaan vormen :j

Haha, was stiekem ook al helemaal blij dat het eentje met vetleer is! De seat past zich toch niet echt aan aan het paard? Ik zie dat niet helemaal voor me :+

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:20

*\o/* de postbode heeft net het Heather Moffet zadel gebracht :D

Paardlief wilde gelukkig weer model zijn :j

Afbeelding

Dit model heeft geen kopijzer. Het lijkt wel of er iets van een flexibele boom in zit. Hoop dat dit goed valt op mijn uberbrede pony.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:31

Volgens mij is hij echt bijna gelijk aan de mijne hihi. Hoop dat je er heel erg veel plezier mee hebt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:01

pmarena schreef:
Ik zit hier te balen dat die bevalling nog voor, in plaats van achter me ligt :P

Ik dacht dat ze het zouden opwekken?? Maar nu is er niemand opgewekt? Voel je je nog wel goed??? Sterkte met wachten, dit is nog erger dan op het OV wachten :+

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:46

missanita84 schreef:
ArmaWhis schreef:
Zo pff ik heb hier eens even vanalles doorgelezen.
Ben nog steeds nieuwschierig naar boomloos. heb een tijd geleden de barefood london geprobeerd, maar hier kon ik totaal niks mee. mijn paard durfde nauwlijks te lopen omdat hij bang was dat ik ging vallen haha.
Nu lees ik hier dat juist boomloos goed kan zijn als je beperkt bent in bewegingen en snel balansverlies hebt.
Ik heb een behoorlijk ernstige scoliose. en weinig kracht in het hele rechterdeel van mijn lichaam. Dit houd dus in dat ik moeite moeite heb met mijn balans. en snel last van de rug.
nu ben ik benieuwd welk zadel jullie me aanraden om eens uit te proberen. Binnenkort komt namelijk de passervice langs als het goed is :-) maar wil me er vast een beetje in verdiepen

hey susan ook hier.. :+
gezellig

Gezellig he!!! :-D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:00

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Freeform western allround?
http://www.skyriding.be/producten/freef ... -all-round

Ik zou graag willen weten hoe flexibel deze zijn in het doobuigen/vormen voor een wat hollere rug. Zit er over te denken dat ik ooit een westernzadel voor mijn paard wil, het liefst met een wat stevigere zit en probeer nu al een beetje te inventariseren wat er allemaal mogelijk is aan merken maar vind nog best lastig om wat te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:12

Ja ik! Ik heb hem alleen getest voor een weekje. Vond het een super fijn zadel, lekker stevige zit maar super zacht voor de billen.
Het zadel vond ik (ietswat) flexibel maar het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Barefoot. Toch wel een steviger kaliber.
Is het niet mogelijk om hem nog ergens te testen? Zodat je het zeker weet, duur zadel mocht het niet passen ;)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:29

WubWub: Ik kan sowieso weinig vinden over waar het zadel verkrijgbaar is. Alleen bij bovenstaande verkoper. Dus denk niet dat er een testzadel meer is tegenwoordig (aantal jaar terug wel had ik gezien, via toen buitenzinnig)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:54

Oshaa is het al gelukt met je GPG beugels eigenlijk? Ik hoop dat ze jou net zo goed bevallen als mij :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:44

muppetmayo schreef:
Oshaa is het al gelukt met je GPG beugels eigenlijk? Ik hoop dat ze jou net zo goed bevallen als mij :)

Het is een soort van gelukt :). Ben nog aan het klooien met ze goed afstellen en ik kan nog geen geschikte beugelriemen vinden. Alle beugelriemen (nou, de twee paar die ik heb geprobeerd) zijn te lang, omdat je zo'n extra stuk op de gpg beugels hebt. Dus we hebben nog wat opstart probleempjes :), maar goed dat hoort erbij!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:16

Ik ben inderdaad ook een tijd op zoek geweest naar kortere beugelriemen. Als je wil kan ik de lengte die ik heb wel voor je opmeten? Ik heb toen gewoon in de ruitersport winkel gezegd dat ik beugelriemen voor korte pootjes nodig had :+