[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:33

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:36

Er zijn toen wel een aantal effen zwarte gemaakt volgens mij dus zou wel kunnen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:39

De Cherokee wordt ook in het effen zwart gemaakt voor een meer Engelse look.
Laatst bijgewerkt door Swift op 03-11-13 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:43

Is dat niet gewoon een Classic dan? Die wordt toch nog steeds gemaakt?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:54

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn barefoot en misschien kunnen jullie helpen. Sinds maart dit jaar heb ik een Barefoot Barrydale. Ik heb een jong paard die erg verandert in zijn lijf. Ik ben begonnen met een maat M pommel.

In de zomer heeft de masseur hem behandeld en zij voelde duidelijk tot waar de inlages/het zadel eindigde in de spieren op zijn rug. Het zadel erop gelegd en haar conclusie was dat ik het achter wat extra moest opvullen met een inlage, zodat het zadel minder achterover helde en daarmee minder druk zou geven achter op zijn rug. Mij viel toen inderdaad op dat het zadel toch wel wat achterover lag.

Ik heb toen een maat L pommel aangeschaft, want misschien was hij inmiddels wel uit de M gegroeid.

In de zomer heeft hij een lange periode rust gehad/hebben we alleen grondwerk gedaan. En toen ik eind augustus weer ging rijden, ben ik begonnen met de pommel maat L. Hiervoor had ik gekozen na het passen met de Barefoot pommelpasser van de website. De M leek inderdaad te krap en de L eigenlijk te ruim. De barefoot website zegt bij twijfel voor de grootste maat kiezen. Dus het werd de maat L. Daarnaast heb ik naast de standaard inlage, memory foam in de pad gedaan.

Ook de pommel maat L leek niet ideaal. Het zadel kwam nu wel heel dicht op de schoft te liggen, het lag wel recht, maar maat L leek echt te ruim. Dus toch maar de maat M er weer in met de extra inlage achterin (inlages op dat moment in de pad: memory foam + halve standaard foam inlage achterin). Opnieuw kwam de masseur (herhalingsbehandeling) en weer merkte ze op dat hij strak was in zijn onderrug en dat ze weer duidelijk kon voelen waar de inlages/het zadel eindigde (ik heb het zelf ook gevoeld uiteraard, duidelijk een kuil + hobbel in zijn spieren).

Toch maar weer die maat M eruit gehaald, want zelfs de extra vulling achterin leek geen oplossing. En de maat L er weer in. Met de maat L verdwijnt langzaamaan de kuil + hobbel en de strakheid uit zijn spieren Maar met de maat L ligt het zadel dus recht als ie gewoon stil staat, maar met draven kleppert hij achter en als ik goed aansingel ligt het zadel praktisch op zijn schoft. Afgelopen weekend reageerde hij voor het eerst ook best heftig op. Niet voorwaarts en bokken op het moment dat ik hem voorwaarts vroeg. Om zeker te zijn dat het een ongemak was dat uit het zadel kwam en niet gewoon nukkig gedrag van zijn kant, heb ik mijn Christ Iberica erop gelegd en daaronder liep hij als een zonnetje.

Even de feiten op een rijtje:

Pommel maat M:
- lijkt te krap te zijn bij schouders/schoft
- helt achterover
- zorgt voor een soort atrofie in zijn rugspieren

Pommel maat L:
- te ruim bij zijn schouders/schoft en ligt daardoor bijna op zijn schoft
- ligt in stilstand recht op de rug
- kleppert in draf
- zorgt er wel voor dat het spieratrofie-achtige wat de pommel maat M veroorzaakt verdwijnt.
- heeft afgelopen weekend voor heftig gedrag onder het zadel gezorgd.

Nu zit ik enorm te twijfelen. Barrydale verkopen, want hij past gewoon niet bij mijn paard of zijn er nog oplossingen waar ik niet aan gedacht heb? Iemand nog een gouden tip?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:06

Anoniem schreef:
is dit een cherokee? Hij lijkt zo 'anders" dan die bruine cherokees?

http://link.marktplaats.nl/739777760

Is gewoon een Classic Cherokee inderdaad :j
Dat is gewoon een standaard zadelmodel:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... assic.html

Je hebt de normale zwart-bruine Cherokee met paardenkopje en veters.
Daarvan is er ook een geheel zwarte (die gaat wel uit het standaard assortiment nu).

En daarnaast heb je de Classic Cherokee zonder veters en kopje, die ziet er wat meer chique uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:08

Ah okee, vond hem zo op london lijken.

En misschien overheen gelezen Pmarena, maar kan je concho's los kopen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:12

zasread schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn barefoot en misschien kunnen jullie helpen. Sinds maart dit jaar heb ik een Barefoot Barrydale. Ik heb een jong paard die erg verandert in zijn lijf. Ik ben begonnen met een maat M pommel.

In de zomer heeft de masseur hem behandeld en zij voelde duidelijk tot waar de inlages/het zadel eindigde in de spieren op zijn rug. Het zadel erop gelegd en haar conclusie was dat ik het achter wat extra moest opvullen met een inlage, zodat het zadel minder achterover helde en daarmee minder druk zou geven achter op zijn rug. Mij viel toen inderdaad op dat het zadel toch wel wat achterover lag.

Ik heb toen een maat L pommel aangeschaft, want misschien was hij inmiddels wel uit de M gegroeid.

In de zomer heeft hij een lange periode rust gehad/hebben we alleen grondwerk gedaan. En toen ik eind augustus weer ging rijden, ben ik begonnen met de pommel maat L. Hiervoor had ik gekozen na het passen met de Barefoot pommelpasser van de website. De M leek inderdaad te krap en de L eigenlijk te ruim. De barefoot website zegt bij twijfel voor de grootste maat kiezen. Dus het werd de maat L. Daarnaast heb ik naast de standaard inlage, memory foam in de pad gedaan.

Ook de pommel maat L leek niet ideaal. Het zadel kwam nu wel heel dicht op de schoft te liggen, het lag wel recht, maar maat L leek echt te ruim. Dus toch maar de maat M er weer in met de extra inlage achterin (inlages op dat moment in de pad: memory foam + halve standaard foam inlage achterin). Opnieuw kwam de masseur (herhalingsbehandeling) en weer merkte ze op dat hij strak was in zijn onderrug en dat ze weer duidelijk kon voelen waar de inlages/het zadel eindigde (ik heb het zelf ook gevoeld uiteraard, duidelijk een kuil + hobbel in zijn spieren).

Toch maar weer die maat M eruit gehaald, want zelfs de extra vulling achterin leek geen oplossing. En de maat L er weer in. Met de maat L verdwijnt langzaamaan de kuil + hobbel en de strakheid uit zijn spieren Maar met de maat L ligt het zadel dus recht als ie gewoon stil staat, maar met draven kleppert hij achter en als ik goed aansingel ligt het zadel praktisch op zijn schoft. Afgelopen weekend reageerde hij voor het eerst ook best heftig op. Niet voorwaarts en bokken op het moment dat ik hem voorwaarts vroeg. Om zeker te zijn dat het een ongemak was dat uit het zadel kwam en niet gewoon nukkig gedrag van zijn kant, heb ik mijn Christ Iberica erop gelegd en daaronder liep hij als een zonnetje.

Pommel maat M:
- helt achterover

Pommel maat L:
- kleppert in draf
- zorgt er wel voor dat het spieratrofie-achtige wat de pommel maat M veroorzaakt verdwijnt.

Nu zit ik enorm te twijfelen. Barrydale verkopen, want hij past gewoon niet bij mijn paard of zijn er nog oplossingen waar ik niet aan gedacht heb? Iemand nog een gouden tip?

Vervelend dat je zo aan het tobben bent ermee :(:)

Maar heb je iets van foto's?

Want kuilen en kunnen voelen aan de rugspieren waar de achterkant van zadel / inlages eindigt dat is echt absoluut heel raar bij een Barefoot.

Het klinkt mij in de oren alsof je het zadel wellicht te veel op de schoft legt, te ver naar voren dus, zou dat kunnen? :)

Dat zou ook kloppen met wat andere details, zoals het kiepen van het zadel, de pommel die maar niet wil passen en die te dicht op de schoft ligt, het opvullen aan de achterkant wat echt zelden of nooit nodig is (heel apart) en zo nog wat dingetjes.

Ik ben dus wel super benieuwd naar een foto van opzij van paard zonder zadel waarop de vorm van rug - schoft - schouders goed zichtbaar is, en nog 1 in dezelfde positie maar nu met het paard rij-klaar opgezadeld en nog wat tijdens het rijden zou helemaal mooi zijn voor de beeldvorming :j

En nog foto's van de verschillende maten pommels los op de rug gepast, dat zou het helemaal compleet maken :o

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om wat foto's te plaatsen zodat we wat beter mee kunnen denken? :)

DC: Bij Barefoot kun je eigenlijk niks los kopen :P

Jammer genoeg doen ze niet aan losse onderdelen....

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:16

zasread schreef:
Hallo allemaal,

Pommel maat M:
- helt achterover

Pommel maat L:
- kleppert in draf

Ik heb hetzelfde "probleem" (zowel bij mijn Barrydale als de Lexington) en heb het opgelost door onder de steunpunten van de L pommel een extra inlage te plaatsen. Hierdoor maak ik de pommel wel iets smaller maar het materiaal wat je daarvoor gebruikt kan je induwen en dus dunner maken als de schouder dit vraagt. Het is voor ons een goede oplossing.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:24

pmarena schreef:
zasread schreef:
Hallo allemaal,

.........

Vervelend dat je zo aan het tobben bent ermee :(:)

Maar heb je iets van foto's?

Want kuilen en kunnen voelen aan de rugspieren waar de achterkant van zadel / inlages eindigt dat is echt absoluut heel raar bij een Barefoot.

Het klinkt mij in de oren alsof je het zadel wellicht te veel op de schoft legt, te ver naar voren dus, zou dat kunnen? :)

Dat zou ook kloppen met wat andere details, zoals het kiepen van het zadel, de pommel die maar niet wil passen en die te dicht op de schoft ligt, het opvullen aan de achterkant wat echt zelden of nooit nodig is (heel apart) en zo nog wat dingetjes.

Ik ben dus wel super benieuwd naar een foto van opzij van paard zonder zadel waarop de vorm van rug - schoft - schouders goed zichtbaar is, en nog 1 in dezelfde positie maar nu met het paard rij-klaar opgezadeld en nog wat tijdens het rijden zou helemaal mooi zijn voor de beeldvorming :j

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om wat foto's te plaatsen zodat we wat beter mee kunnen denken? :)

DC: Bij Barefoot kun je eigenlijk niks los kopen :P

Jammer genoeg doen ze niet aan losse onderdelen....

Hierbij een aantal foto's:

Pommel maat L:

Afbeelding

Afbeelding

Pommel maat M:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op stand:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zasread op 03-11-13 21:40, in het totaal 3 keer bewerkt

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:27

Akke_sSpring schreef:
zasread schreef:
Hallo allemaal,

.............

Ik heb hetzelfde "probleem" (zowel bij mijn Barrydale als de Lexington) en heb het opgelost door onder de steunpunten van de L pommel een extra inlage te plaatsen. Hierdoor maak ik de pommel wel iets smaller maar het materiaal wat je daarvoor gebruikt kan je induwen en dus dunner maken als de schouder dit vraagt. Het is voor ons een goede oplossing.

Bedankt voor de tip. Dat kunnen we zeker een uitproberen :j

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:19

Op de foto's denk ik ook te zien dat je voorover duikt met de L. De M zet je meer rechtop. Wellicht dat je net genoeg hebt aan dit stukjes inlages onder je pommel. Ik gebruik daar de moosgummi voor, niet heel gemakkelijk in te duwen maar ook niet heel stug. Succes!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:28

Iemand vroeg nog om de inch maat van de Hidalgo Pony zadels. Deze is 15"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:12

Ik ben me dus erg aan het orienteren en vroeg me nog wat af.

Kan de schouder van een paard ook echt onder een barefoot door 'roteren'.
Want dat is dus steeds het probleem bij mijn pony...
Die lastige bouw.
korte rug, rondgeribd, bolle buik, schouder die ver doorloopt...het boomzadel komt snel tegen de schouder en dat remt zijn beweging...
(en dat komt weer door die bolle buik, de singel trekt naar voren dus neemt zadel mee)

heb een massimo, met voorsingel denk dat dit ook niet optimaal is voor een bolle buik?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:13

@Darkchrystal: Mijn pony heeft denk ik dezelfde bouw als jouw pony. Korte rug en rondgericht, schouder die extreem ver doorloopt volgens zadelmaker

Onder mijn barefoot cheyenne beweegt haar schouder heel fijn door en daar loopt ze ook super onder. Ik heb een dubbel setjes inlages voor haar ruggengraat iets meer vrijheid te geven en een elastische singel voor het zadel nog beter op zn plek te houden!

Zo te horen is een barefoot zadel een grote aanrader, ik ben blij dat ik er eentje heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:15

Ik wil sowieso heavy duty inlages hebben dan, ivm mijn lange ritten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:16

Ik rij met mijn pony in de bak en als we naar buiten gaan rijden we denk ik 4 tot 6 uur, soms wel eens langer!

Dit doe ik gewoon met mijn 2 setjes inlages en vind het prima zo! Mijn pad is met wol onderlegd :)

Wat voor een barefoot heb je zelf in gedachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:26

Ik twijfel tussen cherokee, atlanta en arizona..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:55

Anoniem schreef:
Ik ben me dus erg aan het orienteren en vroeg me nog wat af.

Kan de schouder van een paard ook echt onder een barefoot door 'roteren'.
Want dat is dus steeds het probleem bij mijn pony...
Die lastige bouw.
korte rug, rondgeribd, bolle buik, schouder die ver doorloopt...het boomzadel komt snel tegen de schouder en dat remt zijn beweging...
(en dat komt weer door die bolle buik, de singel trekt naar voren dus neemt zadel mee)

heb een massimo, met voorsingel denk dat dit ook niet optimaal is voor een bolle buik?

Ik had daar in het begin mijn twijfels over, maar nu mijn barefoot wat minder nieuw en dus minder stijf is, gaat het heel goed :j Mijn pony heeft wel een andere bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:03

Anoniem schreef:
Ik twijfel tussen cherokee, atlanta en arizona..

Bij een korte pony zou ik dan voor de cherokee kiezen, daarvan is de totale lengte het kortst, dus ook de minste kans op schuurrandjes aan de achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:08

daar heb je inderdaad een punt ja!
de arizona heb ik gehad.
die was idd vrij lang, en hij heeft al rap dat hij zijn haren afschuurt achter..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:16

soeske schreef:

Thx! Helaas geen 16, dus echt te klein voor ons.

darkchrystal: mijn Cherokee Classic staat te koop :o

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:59

Welke maat pommel is de witte? Of kunnen dat meerdere maten zijn? :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:25

Safiera schreef:
soeske schreef:

Thx! Helaas geen 16, dus echt te klein voor ons.

darkchrystal: mijn Cherokee Classic staat te koop :o

Dan kom je inderdaad in een special zadel, die gaan vanaf 16" :)
Anders een Trekker zadel, de zitmaat van Trekker zadels zijn verstelbaar

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:00

Trekker lijkt me geweldig, zei het niet dat de voorboog met springen in de weg zit :P