Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:42

Je denkt toch niet dat ik de singel na elk gebruik ga 'invetten'.
Schoonmaken, ok, maar zo'n heel schoonmaak/invet ritueel, nee, onzin. Als ik dat had geweten, had ik de singel nooit gekocht.

Waarom bleef mijn leren Kieffer, wel 15 jaar prima? Beetje afsponsen, 1x in de maand een lik vet, en klaar.

paars

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:05

Die van mij heb ik nu twee jaar, zeggen en schrijven 2 x schoongemaakt met lederzeep en ingesmeerd met ledercreme, beide van Passier. Singel houdt zich prima. Gekocht bij Pas de Deux. Geen creme meegekregen toen. Hij wordt inderdaad wat krom, gaat naar het lijf van mijn paard staan (net als mijn schoenen naar mijn voeten gaan staan). Geen binnenbak, regelmatig veel blub. Ik doe er dan niets aan, maar veeg de haren van de binnenkant eraf met mijn handen en hang de singel weer op. De buitenkant zit vaak onder het zand.
Blijkbaar is de kwaliteit erg verschillend. Wordt tijd dat ze er een serienummer in gaan zetten! Kunnen ze achteraf misschien gaan uitpluizen hoe de singel gemaakt is. Door wie en wanneer. Misschien zit er soms iemand in die produktielijn te slapen....en gebruikt dan het verkeerde leer of zo. Is toch vreemd dat de kwaliteit zo wisselt?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:00

Die singels hebben toch een serienummer ?!
Ik dacht toch dat er een nummer stond onder de gespen, daar waar ook dat pijltje met "front" geponst is.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:59

FHS schreef:
Dit is de behandeling die de fabrikant adviseert en die aantoonbaar effectief gebleken is, want ook de verschillende manieren van gebruik zijn uitgebreid getest. Wat gebeurt er met de singel, als je 'm wel vóór gebruik insmeert, niet insmeert, wel schoonmaakt na gebruik, niet schoonmaakt, verschillende middelen als olie, vet, zadelzeep etc.

* Vóór gebruik de nieuwe singel goed insmeren met de Rapide leather gel, die erbij wordt geleverd. En met goed bedoel ik compleet; bovenkant, onderkant (!) en zijkanten.
* Steeds na gebruik het zweet meteen met een vochtige doek of spons verwijderen en droog maken met een droge doek.
* Vervolgens de singel insmeren met Rapide leather gel en deze op natuurlijke wijze laten drogen. Liefst in de vorm waarin die gebruikt wordt, dus bijvoorbeeld over je zadel, die onder een zadelhoes op de bok hangt. Zo moet de singel jaren meegaan.

Scheurtjes in het leer ontstonden met name in singels die vóór ingebruikname niet goed beschermd waren tegen inwerking van zuren en zouten, die in het zweet van het paard aanwezig zijn. Juist vanwege de testresultaten adviseert Fairfax de leather gel van Rapide en krijg je bij aankoop een sample daarvan bijgeleverd.

En ik kan niet anders zeggen dan dat ook de service van Fairfax excellent is en ik heb geen klanten met klachten over de singel.

Dit is hoe ik al mijn leer behandel. Zo ook mijn eerste fairfax singel. Echter deze ging toch scheuren, terwijl ik hem ook nog een tijdje met bontje heb gebruikt. Nu heb ik een nieuwe gehad en deze behandel ik op dezelfde manier, deze lijkt goed te blijven. De tweede singel is al vanaf het begin een stuk zachter dan de eerste. Ik denk dat er toch echt verschil in het leer zit.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:39

Ik heb destijds ook geen rapide onderhoudspul meegeleverd gekregen en heb geen enkele vorm van onderhoudsadvies gekregen bij aanschaf. Alsnog zou het bizar zijn als je de singel (zgn) enkel goed kan houden met zulke onderhouschema's....... Gaat nergens over.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:05

Dat lijkt mij ook, zouden ze niet gewoon een slechte batch leer gehad hebben?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:36

Volgens mij heb ik nr 034413
Als ik de kaart mag geloven, daar staat dit nr handgeschreven op. Ik zal morgen even op de singel kijken.
Gekocht in april 2014. Iig voor die tijd gemaakt :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:45

Dat kaartje....dat heb ik denk ik niet meer....zal 'ns zoeken.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:21

Ik ben dus niet de enige waarvan de singel naar nog geen jaar in gebruik hard wordt scheurtjes krijgt en die van mij is helemaal bruin geworden aan de onder kant. Mijn paard zweet heel erg maar hij word elke keer naar het rijden gepoetst. Ik kreeg ook te horen dat ik hem voor 70 euro kan laten maken maar nu ik dit allemaal lees durf ik het niet zo goed. Tegen mij hadden ze trouwens ook gezegd dat er alleen maar uit Nederland klachten kwamen, of te wel wij zijn zeikerds.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:40

FHS schreef:
* Vervolgens de singel insmeren met Rapide leather gel en deze op natuurlijke wijze laten drogen. Liefst in de vorm waarin die gebruikt wordt, dus bijvoorbeeld over je zadel, die onder een zadelhoes op de bok hangt.

Deze laatste tip zou ik nog even tegen het licht willen houden. Als je je singel over je zadel legt, trekt of het zweet (als je hem nog niet hebt schoongemaakt) of de gel in de zitting van je zadel, wat je zadel niet ten goede komt. Het wordt ook afgeraden om je zadel onder een hoes weg te hangen omdat leer moet kunnen luchten. Dit geldt voor al je leer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:15

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:36

Hmmm, was ook aan het denken om een Fairfax aan te schaffen. Paard heeft een beetje singelnijd en ben ook wel benieuwd naar het effect van de singel op hem (al is dit bij elk paard anders lees ik). Maar als ik dit allemaal lees... Slechte kwaliteit van leer, slechte klantenzorg,... Durf ik amper.
Het idee leek me nochtans erg fijn :(

Denken jullie dat je de wintec Cair singels hier mee kunt vergelijken?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:37

Alizeetje, ik had bij mijn vorige paard veel baat bij een Eric Le Tixerant singel, misschien dat eens proberen? Ik vind een Eric Le Tixerant niet te vergelijken met andere singels, maar wel echt heel fijn!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:12

Alizeetje schreef:
Hmmm, was ook aan het denken om een Fairfax aan te schaffen. Paard heeft een beetje singelnijd en ben ook wel benieuwd naar het effect van de singel op hem (al is dit bij elk paard anders lees ik). Maar als ik dit allemaal lees... Slechte kwaliteit van leer, slechte klantenzorg,... Durf ik amper.

Die heb ik ook maar is eigenlijk een compleet andere singel. Ten eerste van vorm en ten tweede omdat deze elastiek heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:14

Ik heb enorm goede ervaringen met de black country singels. Die zijn niet zacht maar de vorm werkt ontzettend goed en het leer is uitstekend.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:06

Alizeetje schreef:

Voor wat het waard is, mijn singel is na twee jaar nog helemaal prima. En de singelnijd bij mijn merrie is ook bijna verdwenen. Ik vind het dus wel een aankoop die z'n geld dubbel en dwars waard is. Je kan ook verder kijken dan alleen de negatieve berichten op internet he. Mensen zullen eerder klagen op internet, dan iets positiefs zeggen. Dus dit soort ervaringen lezen, vertekent wel vaak wat.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:16

Mijn singel is ook nog steeds perfect hoor! Het is natuurlijk niet verkeerd om je te informeren, wetende dat er dus blijkbaar een slechte partij tussen zit. Even voelen in de winkel is denk ik het beste. :j

Vooralsnog lijken de singels zonder onderhoud het hier het beste te doen :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:40

Ik heb de singel nu bijna een jaar (van mei 2014), ik haal er regelmatig een vochtige doek over (paard geeft best wat huidvet af) en zeker elke maand / 3 weken smeer ik m ook in met dat rapide ledergel. Vooralsnog is m'n singel nog hartstikke soepel en zacht en geen scheurtjes te bekennen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:59

Nou ik hoop voor je dat het zo blijft. Mijne was ook nog goed na een jaar, maar sloeg een paar maanden later ineens om.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:38

De singeldwang bij een van mijn paarden is ook direct accuut vanaf de eerste keer verdwenen daarmee :j

De andere vond het maar een rotsingel dus die is terug op de black country.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:53

Ik heb besloten om mijn singel niet naar fairfax op te sturen ter reparatie, omdat mij dit afgeraden is. Er zijn bij de winkel waar ik hem gekocht had zoveel klachten dat hun alle fairfax singels die ze op voorraad hadden terug gestuurd hebben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:38

Ik heb nu een leensingel gehad van mijn zadelmaker, om uit te proberen. A.s. woensdag komt ze weer langs met de definitieve singel (leensingel is ook net wat te kort). Heb toch een beetje angst over of ik hier wel goed aan doe := . Paard loopt er trouwens goed mee hoor, alleen ben bang dat het leer slecht wordt na al verhalen hier.

Heb dit ook voorgelegd bij mijn zadelmaker en zij geeft aan dat als ik de singel bij houdt zoals zij heeft geadviseerd, deze makkelijk 5 - 10 jaar mee kan gaan. Wat ik moet doen is het volgende: Elke keer na het rijden de singel schoonmaken met zadelzeep en 1x in de zoveel tijd met de bijgeleverde gel behandelen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:57

Ik denk dat het belangrijkste is dat je de singel schoon maakt na het rijden met iets wat zweet oplost en daarna insmeert met iets wat het leer voedt. Je kunt hem wel onder de kraan afspoelen maar hierdoor droogt het leer alleen maar uit en krijg je de barsten. Bij de singels die geen onderhoud krijgen denk ik dat ze het langer volhouden omdat het laagje huidvet wat zich vormt de singel weer beschermt tegen het zweet.

Afspoelen/afnemen met een vochtige doek en daarna rapide erop is denk ik niet voldoende. Ik denk dat het zweet en zout dan nog niet voldoende is verwijderd en dat je het er vervolgens alleen maar in wrijft dankzij het goedbedoelde onderhoud.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:59

Jeetje, als ik dat zo lees over de leerkwaliteit, wel echt zonde. Het zijn mooie singels om te zien.
Zelf was ik niet zo van de aparte singels. Ik had een volledig elastische van Westip.
Maar drie maanden geleden toch een andere singel aangeschaft, volgens mij met hetzelfde idee als Fairfax. Alleen is deze door van Rijs gemaakt/geleverd.
Afbeelding
Voor mij wel even wennen een leren singel. Ik maak hem na gebruik schoon, af en toe eens wat Rapide erop.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:22

Cardy schreef:
deze makkelijk 5 - 10 jaar mee kan gaan. Wat ik moet doen is het volgende: Elke keer na het rijden de singel schoonmaken met zadelzeep en 1x in de zoveel tijd met de bijgeleverde gel behandelen.

Van een singel van 300 euro mag je verwachten dat hij zeker 10 jaar meegaat, ook zonder de voorgeschreven behandeling.

Ik heb een Kieffer singel hangen van ruim 15 jaar oud en dat leer scheurt niet. En die maakte ik echt niet elke keer schoon.

Het is zo'n mooi concept de Fairfax, maar als de kwaliteit dan zo slecht is .... dat is echt zo zonde!