Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:28

Mooi filmpje zeg!

uudje

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:05

Nou als je dat ziet dan wil je toch nooit meer een boomzadel of wel dan.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:08

Vandaag heb ik een Christ Premium Plus gekocht, even opgezeten, nog niet uitgebreid getest, voelt goed so far! Ik ben helemaal happy!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:04

Ben benieuwd MssMaris.

Even een vraagje, gaan jullie paarden ook een stuk lager lopen met de Christ?
Buiten dat we zins jaren ontspannen kunnen rijden,merk ik nu ook dat ze vooral in draf echt met d'r neus over de grond gaat.
Ik twijfel of het wel oke is, of het door de ontspanning komt of dat ze haar rug probeert te ontzien.
Ze wordt niet korter in de passen en ook geen plank rug.
Vroeger waren we beiden vrij sensibel/gespannen en kan langer hals en teugel amper voor. ( ze vroeg dan hals strekken, en na drie passen ging ze in alle gangen en kanten op)

Kvika heeft het een stuk minder, al is ze ook al 24 en kon ik al goed zonder zadel en met weinig teugel hulpen op haar rijden.

gr.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:10

EM, ik zie alleen de hele tijd de ruggen, maar geen uitleg? ruggen opzich al interessant, maar mist die uitleg niet? geluid staat wel aan, ik hoor een soort muziekje

En hoelang gaat de iberica mee, herhaal de vraag die vorige pagina is gesteld

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:13

Het filmpje is onderdeel van een serie filmpjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:14

hoe lang het mee gaat is denk nog even afwachten?
zo lang bestaat de iberica nog niet. maar christ is over het algemeen goede kwaliteit, bij goed onderhoud(wol losmaken en schoonhouden , evt ook lanoline(wolvet) toevoegen als de vacht droog word
en indien nodig de inlages vervangen zou het denk ik best even me emoeten gaan

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:35

hoelang gaat zo'n wasmiddel flesje mee? (ik woon wat ver weg, dus is wel relevant)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:57

Sonja_vR schreef:
evt ook lanoline(wolvet) toevoegen als de vacht droog word t

Goeie tip, thnx! Wordt m'n zwarte vachtje ook weer zwart.
Doe ik eerlijk gezegd ook liever dan in de wasmachine met dat voorgeschreven Christ wasmiddel...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:10

mmm, ik zou wassen (heel af en toe) prima vinden, maar dan idd wel met dat speciale wasmiddel, je wil namelijk niet je vacht helemaal uitdrogen, maar juist die lanoline er in houden
althans, dat zou ik dan denken
ik heb wel eens een aantal keer gewassen onderlegger gezien die met normaal wasmiddel(wel wolwas, maar gewoon voor kleding) was gewassen, die vond ik erg droog en klonterig aan doen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:41

vraag voor de niet-of afentoe wassers: dat stof gedeelte (sjabrakachtig ding) wordt bij mijn Iberica gewoonweg keihard van het zweet na een paar keer rijden.
Héél vroeger toen ik nog met sjabrakjes reed, gingen die na 1 x rijden echt de was in. Nu kan dat niet vanwege het schaap dat eraan vast zit.

Hoe lossen jullie dit op? Ik wil er GEEN sjabrak onder hebben, ik hou niet van nog meer lagen lappen tussen mij en het paard.

Ik heb het nu 2 x gewassen met dat speciale Christ wasmiddel, mijn wasmachine is stokoud en doet niet aan wolprogramma's en dat is me niet zo goed bevallen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:06

En als je de bovenkant eraf ritst, met de onderkant boven op de grond legt en nat maakt en inzeept, en dan alleen dat sjabrak stukje wassen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:09

Kan je het niet afborstelen na het rijden? En eventueel de stofzuiger er op? Ik heb hem al een half jaar en nog nooit gewassen.... :o
Maar ik borstel wel de stof ook flink af of pak zo'n vochtig microvezel doekje en doe het daarmee.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:14

Da's ook slim :-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:17

ik borstel hem na het rijden af, doe het met een nat doekje maar het wordt toch steeds smeriger en hard van het zweet.
Een stofzuiger heb ik (gelukkig) niet op stal en ik neem die stinklap niet mee naar mijn piepkleine flatje, waar ik wel een stofzuiger heb :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:21

Een dun dekje kan toch wel en anders een wollen westernblanket werkt ook nog anti slip..dat kan je tenminste wassen en vaak ook,gaat je zadel ook wat langer mee!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:40

ervaring (tja, ik heb al wel HEEL veel zadels gehad) leert dat als ik er een dekje onder doe, de boel gaat schuiven: rond paard zonder schoft) dus dat is geen optie, een wollen ding ook niet, dat is veel te dik, schuiverig, zweterig en onwasbaar.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:48

Tja ik heb ook ronde paarden en gebruik er een en dat maakt het erg stabiel hoor en 100% wol neemt goed zweet op en ademt goed..Wassen is hier met zon ding ook geen probleem,maar misschien moet je gewoon eens een nieuwe wasmachine kopen :)*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:35

misschien groeit het geld me niet op de rug, apparaten worden bij mij vervangen als ze de geest geven en niet omdat er nieuwere en luxere op de markt zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:39

Morrie en als je nou een emmer zeepsop neemt en het sjabrakstukje daar in sopt ? Zodat het schaap niet nat wordt, of toch niet te veel ? En daarna in een emmer proper water uitspoelen ? 'k Weet het, is omslachtig, maar zo moet het niet in de machine. Mijn vliegendeken was ik zo, maar ja dat mag natuurlijk in z'n geheel in de emmer zeepsop.
Ik gebruik de Iberica niet zo intensief dat ik het al heb moeten wassen, dus kan je eigenlijk niet veel helpen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:49

Heb je een waterleiding op stal Morrie, en een wasbak? Ik heb een oude bovenlader van de kringloop gekocht (met wolprogramma!!), speciaal voor paardendekens, dekjes, de overalls van mijn vriend, echt het oude spul, om mijn wasmachine wat langer mee te laten gaan. Ik was maar liefst 35 euro kwijt, en was er nu al een jaar of 4 mee. Aangesloten aan de waterleiding en de afvoer hangt in de wasbak. Moet wel regelmatig ontstopper spul er door doen, maar vooruit. Ik heb ook nog een centrifuge op de kop getikt voor 15 euro, ook gemakkelijk :) Nou zal het schaap daar wel niet inpassen, maar goed.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:15

Haha morrie het is als ik mijn man hoor praten :=

Goed idee zorro!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:24

Sonja_vR schreef:
hoe lang het mee gaat is denk nog even afwachten?
zo lang bestaat de iberica nog niet. maar christ is over het algemeen goede kwaliteit, bij goed onderhoud(wol losmaken en schoonhouden , evt ook lanoline(wolvet) toevoegen als de vacht droog word
en indien nodig de inlages vervangen zou het denk ik best even me emoeten gaan

Oke, hij bestaat nog niet zo lang, maar de fellsattels worden in duitsland toch wel al een aantal jaren gebruikt,
Ze zijn natuurlijk best duur en als je vervolgens na een jaar of twee al weer een nieuwe moet kopen , vind ik het wel duur.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:22

nope geen waterleiding opstal, ik heb een (kapotte) pomp die roestbruin water oppompt(e), er moet een nieuwe pomp komen, helaas, is in bestelling bij de pompmeneer

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:32

Niemand antwoord op mijn vraag?