WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shir_1711

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:17

Misschien dat jullie kunnen/willen helpen? M'n wow moet weer nagekeken worden, maar arie boer is er blijkbaar mee gestopt. Ontzettend jammer, was erg blij met hem. Wie raden jullie nu aan? Hoor zo veel slechte verhalen.....

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:34

Ik ben nog steeds erg tevreden met m'n Wow.

Het juist passend maken voor zowel je paard als jezelf is niet makkelijk, maar als ze dàt voor jou voor elkaar krijgen is het echt WOW.
Je voelt gelijk wanneer het niet meer 'Wow' is en mits een kleine aanpassing ben je dan weer helemaal vertrokken!

Ik heb al geruime tijd geleden gemaild naar Wow ivm een hoofdstel. Tot hiertoe geen reactie gehad. Weten jullie toevallig of Wow ook hoofdstellen maakt? Het zou fijn zijn om een hoofdstel te hebben dat onderlegd is met dezelfde kleur als de rand van m'n zadel, nl. mililtary.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:21

shir_1711 schreef:
Misschien dat jullie kunnen/willen helpen? M'n wow moet weer nagekeken worden, maar arie boer is er blijkbaar mee gestopt. Ontzettend jammer, was erg blij met hem. Wie raden jullie nu aan? Hoor zo veel slechte verhalen.....

Ik heb ook moeten overstappen, had ook Arie.
Nu heb ik marjolein van woensel, ze is heel kundig en heeft mijn zadel weer keurig aangepast.
Ben erg tevreden en blij met haar.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:56

Bedankt! Heb nu Iris Smalbeek een mail gestuurd, zit in de buurt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:09

Marjolein is zeker een aanrader,maar over Iris heb ik ook goede verhalen gehoord

succes!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:40

inderdaad marjolein is een aanrader,

kwa hoofdstellen zei de wow bedenker dat ze daar ook mee willen beginnen :) dus wie weet even wachten.

Mijn zadel is military dus heb een bijpassend hoofdstel maar die is geheel military overigens niet van wow

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:23

Ik val even binnen hier! :D
Heb een vraagje. Is er iemand in WOW land die een zadel aanmeet ( goed) en een wolzadel wil inruilen?
Ben nu namelijk ernstig aan het nadenken over een wow of een luc childeric. Heb een albion er nu opliggen, maar dat is 1 groot drama helaas. Met de luc childeric is het al een heel ander paard, maar daar hangt natuurlijk een best prijskaartje aan :=
Zou graag wat opties hebben!

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:34

Er is een wereld van verschil in een Luc Childrec en een Wow. Ik heb allebij op mijn kwpn'er geprobeerd en personlijk vond ik de Childrec niet lekker zitten en mijn paard was ook hellemaal niet ontspannen. Verder, vond ik de mogelijkheden van de Childrec heel klein. De kussens zijn van schuim, dus dat is beperkt aan te passen .
Meest belangrijk is dat een zadel comfortable is voor jou en jou paard.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:41

Dat klopt. Ik heb gisteren een Wow op mijn paard gehad en daar reageerde ze niet positief op, maar dit zadel was niet aangepast naar haar en viel wat voor over.
op de luc reageerde ze daarna direct wel goed en ontspande ook direct.
Maar Wow wil ik niet direct uitsluiten, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het zadel te bewegelijk is voor haar. Ze is onwijs gevoelig namelijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:19

youngster schreef:
Ik val even binnen hier! :D
Heb een vraagje. Is er iemand in WOW land die een zadel aanmeet ( goed) en een wolzadel wil inruilen?
Ben nu namelijk ernstig aan het nadenken over een wow of een luc childeric. Heb een albion er nu opliggen, maar dat is 1 groot drama helaas. Met de luc childeric is het al een heel ander paard, maar daar hangt natuurlijk een best prijskaartje aan :=
Zou graag wat opties hebben!

De beste tip die je in mijn ogen kunt krijgen, is vooral een Wow-zadelpasser uitzoeken op basis van kwaliteit en niet op basis van al dan niet in ruilen.
Je bent echt beter af met een juist aangemeten Wow om vervolgens je conventionele zadel zelf te verkopen, dan minder paskwaliteit van je Wow voor lief nemen omdat die zadelpasser jouw huidige zadel inneemt.
Needje kan je wel helpen met de juiste zadelpasser vinden ;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:46

Heeft iemand van jullie ervaring met drukplekken OP de ruggengraat?

Ze zijn er als ik het zadel af neem en een half uurtje later zijn ze verdwenen. Het zijn zachte zwellingen. Je kan ze induwen, dat mag ook van mijn paard, hij lijkt er geen last van te hebben. Ze zijn niet warmer dan een andere plek op zijn lichaam.
Ik heb al gemerkt dat ze varieëren in hoeveelheid. Als ik hem dresuurmatig gereden heb, zijn er aanzienlijk minder plekken dan wanneer we zijn gaan wandelen en er van goed ruggebruik minder sprake is.
Over het algemeen zit mijn paard goed in zijn vel. Er is geen aanleiding om te denken dat hij last van zijn rug zou hebben. Hij is juist heel erg soepel in zijn rug.
Mijn fitter denkt dat het te maken heeft met in welke mate mijn paard zijn rug gebruikt. Hij heeft nl. van nature best een holle rug, maar als hij wil dan kan hij die zo recht als een plank maken.
Ik zie alleen niet hoe dit verband zou hebben met elkaar??
Ik zat meer in de richting van het dekje te denken... Tijdens het opzadelen probeer ik het zo hoog mogelijk in de kamer te trekken, maar tijdens het rijden trekt het toch snel weer strak.

Iemand ideeën en/of mogelijke oplossingen? Brand los!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:57

Precious20 schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met drukplekken OP de ruggengraat?

Ze zijn er als ik het zadel af neem en een half uurtje later zijn ze verdwenen. Het zijn zachte zwellingen. Je kan ze induwen, dat mag ook van mijn paard, hij lijkt er geen last van te hebben. Ze zijn niet warmer dan een andere plek op zijn lichaam.
Ik heb al gemerkt dat ze varieëren in hoeveelheid. Als ik hem dresuurmatig gereden heb, zijn er aanzienlijk minder plekken dan wanneer we zijn gaan wandelen en er van goed ruggebruik minder sprake is.
Over het algemeen zit mijn paard goed in zijn vel. Er is geen aanleiding om te denken dat hij last van zijn rug zou hebben. Hij is juist heel erg soepel in zijn rug.
Mijn fitter denkt dat het te maken heeft met in welke mate mijn paard zijn rug gebruikt. Hij heeft nl. van nature best een holle rug, maar als hij wil dan kan hij die zo recht als een plank maken.
Ik zie alleen niet hoe dit verband zou hebben met elkaar??
Ik zat meer in de richting van het dekje te denken... Tijdens het opzadelen probeer ik het zo hoog mogelijk in de kamer te trekken, maar tijdens het rijden trekt het toch snel weer strak.

Iemand ideeën en/of mogelijke oplossingen? Brand los!

Probeer eens zonder dekje te rijden..dan kan je dat uitsluiten..

Succes erg vervelend..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:31

Ik weet het fijne er niet meer van Precious, maar dat komt vaker voor bij Wow's en zijn feitelijk geen drukkingen, maar vochtophopingen. Volgens mij is dat hier in het topic ook al eerder besproken dus wellicht dat iemand andere r zelf ervaring m ee heeft. Mijn fitter (Eleonora Westebring) begon er laatst zelf over dus je zou haar ook eens kunnen bellen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:50

Oké, dank jullie wel voor de tips! :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:02

Precious20, neem even contact op met fitter Eleonora Westebring van Noorbewegingswetenschappen. Zij heeft een heel raport/ artikel van WOW UK over deze plekken. WOW heeft dit helemaal onderzocht en het is dus niet erg. Het zijn oude kwetsuren van een zadel wat niet optimaal heeft gelegen. Door de beweging van de lucht in de de wow word dit kwetsuur als het ware naar boven gedrukt. Mijn paard heeft dit ook een tijd gehad. Gewoon mee door moeten rijden, hij had er ook geen last van en na verloop van tijd is de plek volledig verdwenen en niet meer terug gekomen.

Het is dat ik het artikel niet meer heb, anders had ik het hier geplaatst.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:13

Wellicht dat dit artikel nog één en ander verklaard, weet niet of dit hetzelfde artikel is dat jij hebt gelezen Kaspar.
Wel in het Engels :D

Citaat:
Soft Tissue Swellings on Horse's Spines

We have heard of a handful of horses with swellings on their spines after being ridden. These cases have occurred with Flair and with flocked saddles. When we had the first report of one occurring with Flair we were obviously very concerned and spoke with numerous vets in the UK and with several leading physiotherapists.

Later on we purchased a horse which in the first six months of our ownership occasionally showed the same problem. This horse actually gave us the chance to study (in a subjective and not very scientific manner) the problem.

As a result of our own findings and the discussions we have had with vets, other saddlers and physiotherapists I have to say that the problem no longer worries me and is "one of those things " which usually goes away with the work/action suggested below.

On every occasion the horse appears not find the soft swelling painful. It is however worrying because as an owner one tends to think that it may lead to future problems and deteriorating performance due to pain.

The theory which everyone seems to favour is as follows:

The problem tends to show itself in horses doing work of a longer duration than they are usually used to (i.e. a longer weekend ride rather than a weekday "around the block" fitness ride)or when they are starting work after a period without work. It often happens with horse doing endurance work when the rider moves from doing say 20 mile rides up to 40 miles without having done sufficient preparation work for the longer distance and generally in summer (hotter weather). It also tends to show itself on horses where the saddle appears, and does, fit very well.

The horse has a very small tissue weakness in the capillaries running in the soft tissues along the bearing surface of the back. This weakness may have been caused by bruising i.e. rolling on a stone when in a field, a bite by another horse, or, the horse may just have been born with it. The weakness is not life threatening and would normally not manifest itself.

When one starts working the horse its blood pressure will rise proportionately to the fitness of the horse, the amount of work it is doing and the temperature of both the horse and the environment the horse is working in. The heart will beat harder increasing the speed of circulation of the blood flow responding to the work being demanded of the horse.

The saddle exerts pressure on the horses back. The better the fit the more even the pressure. With Flair the saddle exerts low but very consistent pressure across the whole of the bearing surface because the panel can flex and mould with the movement of the horse's back muscles. With a flocked panel the pressure will vary across the panel because flocking cannot mould as the horse changes shape. As the horse moves and the back muscles constrict and extend so touching and then not touching the saddle panel. The better the fit the more even the pressure.

Due to the increased blood pressure the blood plasma (clear fluid)in the bloodstream may leak slightly from the capillaries where there is a slight tissue weakness. Due to the even pressure bearing on the horse's back this fluid moves to the area of least resistance which may be either the tissues over the spine where the saddle doesn't touch due to the gullet clearance or occasionally to an area adjacent the saddle's bearing surface - for instance on some saddles the gap between the flap and the panel.

Placing a nummah or pad under the saddle may or may not make the swellings disappear or simply move the swelling to a different location. Placing pads under the saddle will effect the fit of the saddle and often actually reduces the consistency of the bearing surface so creating high and low pressure points which will be more uncomfortable for the horse but possibly allows plasma leakage to disperse without creating a visible swelling. Alternatively and probably more likely, the nummah by being pulled tight over the horse's spine creates enough high pressure to prevent the swellings in the first place.

The swellings caused such plasma leakage tend to disperse slowly over a period of time (approx. 10 minutes-4 hours on average) as the fluid is reabsorbed into the capillaries when the blood pressure reduces after exercise.

On my own horse I found the swellings happened initially with early work in a close contact foam saddle, in a flocked saddle and in a Flair converted saddle. After approximately five weeks they reduced and then disappeared but reappeared when ever she had had time off work.

So how to stop these swellings?

As they tend to result when the saddle fits and cause no pain the "experts" say do not worry too much. I found however that if I loosened off the girth progressively for the last section of the ride the swellings did not occur - presumably because the pressure is being released allowing the fluids to disperse. When I was young we were taught to loosen the girth for the last 10 minutes of the ride or if schooling to "walk the horse down" with a slack girth after the schooling had been completed. This has certainly resolved the problem in my case and apparently in the case of the couple of people to whom I have spoken about this.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:53

Dank jullie wel! :)

Kaspar, bij jouw paard werden de plakken uiteindelijk minder? Heb je daarvoor iets speciaals gedaan?

CaylinnMae, waar heb je dit artikel vandaan?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:02

Mijn paard heeft het ook... toch wel erg benieuwd hoe het kan ook. Hoewel zowel zadelmaker als dierenarts me verzekeren dat het geen kwaad kan. Irriteer me er toch aan als ik mijn zadel eraf haal.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:06

Voila Sansje, dat is het!! Ik irriteer me er gewoon mateloos aan! :j
Ik zie ook wel dat Dak er geen last van heeft. Hij vindt het ook helemaal niet erg als ik afkom met het zadel. Vroeger was dat heus wel anders!!
Maar imo horen die zwellingen er niet te zijn...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:07

Mijne heeft er ook gene last van, maar ik stap ook altijd nog een stuk ernaast met de singel los.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:10

Needje schreef:
Mijne heeft er ook gene last van, maar ik stap ook altijd nog een stuk ernaast met de singel los.

Dan is het bij mijn merrie ook een stuk minder. Sowieso is de bult na max 15 minuten weg... maar toch...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:25

ik val ook even binnen :).. Kennisjes van mij hebben ook een WOW zadel en zweren erbij, ik mag een zadel uitproberen voor het gevoel. Ik denk dat ik dat donderdag ga doen tijdens mijn dresuurles. Ik heb nu een Passier GG en ik ben daar eigenlijk altijd blij mee geweest. Ik moet dat zadel nu laten nakijken en wellicht opnieuw laten opvullen want er zit een lichte bobbel in. Ik ben benieuwd hoe ik dat wow-zadel ga ervaren. Wellicht dat ik er ook op overstap. Nog wel even een vraagje; kun je het zadel makkelijk weer op een ander paard laten aanmeten?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:30

@ Caylinnmae; dit is het artikel over de vochtbultjes wat ik idd bedoelde. Bedankt voor het plaatsen.

@ Precious20; Klopt, bij mijn paard werden deze plekken na ongeveer een maand minder en zijn nu echt helemaal weg en ik heb hem nooit meer terug zien komen. Ik heb daar verder niets speciaals voor gedaan. Gewoon lekker doorgereden en na het rijden mijn paard met de tuinslang afgespoten, omdat hij kletsnat van het zweet was en het heel warm buiten was. Dus niet specifiek afgespoten voor de bult.
De eerste paar keer toen ik deze bult zag was ik lichtelijk in paniek. Dacht gelijk aan een drukplek. Dus gelijk mijn paard stil gezet en contact met de fitter opgenomen. Deze is langs geweest, heel het zadel en de bult bekeken en zij concludeerde dat het loze paniek was en gewoon kon doorrijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:50

Montignac schreef:
ik val ook even binnen :).. Kennisjes van mij hebben ook een WOW zadel en zweren erbij, ik mag een zadel uitproberen voor het gevoel. Ik denk dat ik dat donderdag ga doen tijdens mijn dresuurles. Ik heb nu een Passier GG en ik ben daar eigenlijk altijd blij mee geweest. Ik moet dat zadel nu laten nakijken en wellicht opnieuw laten opvullen want er zit een lichte bobbel in. Ik ben benieuwd hoe ik dat wow-zadel ga ervaren. Wellicht dat ik er ook op overstap. Nog wel even een vraagje; kun je het zadel makkelijk weer op een ander paard laten aanmeten?

ga je dan een wow zadel van een ander paard op jouw paard leggen ?? Grote kans dat het niet gaat passen dan !!!

YvonneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:34

shir_1711 schreef:

nou.. Ik persoonlijk heb nooit goede ervaring gehad met meneer Boer..
wat je wel kunt doen is helen berijken zij is van happy horses advies
Zij woont in Loenen ( bij Apeldoorn ) ze is pas 5 september terug maar ik
heb super goede ervaring met haar.

Dus die zou je ook kunnen probeeren veel succ6 er mee'

gr,
Yvonne