Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:47

Randonnee is toch niet boomloos??
En semi boomloos dan, Turdus?zoals een trekker,of eventueel een startrekk?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:48

Nee, boomloos zou ik zeker niet gaan met lange afstanden.
Nee Darkchrystal, een goed randonnee zadel zal niet boomloos zijn want in mijn optiek gaat dat niet samen. Maar er zijn wel boomloze/flex 'trekkingmodellen.
Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met 'verstelbaar'. Trekker is geen echt boomzadel maar meer een flexibel zadel (kunststof buigzame panelen dacht ik) waarvan de pommel in de breedte verstelbaar is en D&P heeft dacht ik ook iets vergelijkbaars, weet alleen niet of die een boom hebben of ook 'flex' zijn. Beiden hebben wel een soort trekkingmodel. Sommer is dacht ik ook verstelbaar maar hebben wel meer een 'engelse' zit, zit ook een 'engelse' boom in die zadels.
Maar da's even wat ik zo uit m'n hoofd weet, kan best nog meer op de markt zijn, ik kijk niet zo naar verstelbare zadels.
Zelf ga ik waarschijnlijk eerst voor een stocksaddle en hoop dan over een tijdje een zadel door Petel te kunnen laten maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:53

Semi-boomloos (of hoe je het wilt noemen) is voor mij wel een optie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:01

Ik heb een trekker en vind het juist ideaal,dat verstelbare.
omdat het gemakkelijker passend te maken is als je paard van conditie/bespiering wisselt.
tevens kun je de kussens er zelf onderleggen...
een trekker heeft geen boom.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:11

Punt is dat je met een TREC-wedstrijd de hele dag bezig bent.
Je rijd bij elkaar misschien een km of veertig, maar je doet daar láng over.
Er zijn verplichte punten dat je moet stoppen en eventjes rust hebt en er zit ook een lange pauze in. Verder doe je veel stoppen-lopen-langzaam-snel. (Rijden - kaart checken, enz.) Je rijdt weinig één tempo en bent relatief lang bezig en stapt regelmatig op en af.
In dat opzicht wil ik een zadel dat 'degelijk' genoeg is. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:18

Daarom zou ik in jouw geval ook voor een goed passend boomzadel gaan TM. Ik heb bij m'n Paintmerrie ook een boomloos zadel gehad maar juist omdat ik nu TREC en trektochten wil rijden wil ik dat niet meer.
Zeker als je ook es een trektochtje met bepakking wil gaan doen e.d. Allemaal van die extra belastingen die de gewichtsverdeling van een boom vragen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:59

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:06

@TurdusMerula (moeilijke naam ;) ): waarom wil je niet engels?
Er zijn prima zadels voor dit soort disciplines met een engelse boom (Sommer is al genoemd, niet een trad engelse look, maar wel op engelse boom).
Verder is Gaston Mercier een optie, Trekker ookal genoemd.

Maar ik zou ook dingen als Podium, HO flex, Orthoflex, misschien zelfs western (al lijkt me dat niet handig met springen, zeker met knop niet) niet uitsluiten. In Frankrijk zijn er ook veel randonee type zadels, oa Guichard en wat andere links die de afgelopen tijd in dit topic voorbij zijn gekomen de moeite waard...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:19

In mijn ogen niet logisch om voor 'engels' te kiezen voor lange afstanden en trektochten. Als je TREC combineert met 'engels' rijden is't logisch maar TM (gewoon afkorten ;) ) wil ook buiten rijden en trektochtjes, dan is het logischer om voor een boom met bars á la western/randonnee te kiezen voor optimale gewichtsverdeling. TREC is ook niet 'op snelheid' als in 'zo snel mogelijk' dus ook daarvoor heb je de voorwaartse zit niet nodig. Ik zou (of nee, dat dóe ik) kiezen voor een zadel die de a la brida rijstlijl ondersteunt, daar heb je in dit geval 't meest aan. Vind het dus logisch dat TM niet voor 'engels' kiest.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:32

TurdusMerula is de Latijnse naam voor Merel, mijn naam, vandaar. :)

Ik wil in principe geen Engels zadel, ik vind de zit vaak niet fijn, het uiterlijk niet zo; het past niet zo bij mij. Lastig uitleggen en ook moeilijk 'te verantwoorden'. De gewichtsverdeling en het comfort van andere zadels trekken mij meer. Maar het is ook niet dat ik het uitsluit hoor. :)

Een Westernzadel heb ik nu, maar dat past niet meer. Daarom zoek ik iets nieuws en ben mij aan het oriënteren. En nu kijk ik ook naar iets wat enigszins aan te passen is. (Wat een WN-zadel natuurlijk mist) :)

Bedankt voor al het meedenken! :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:42

Francis schreef:
In mijn ogen niet logisch om voor 'engels' te kiezen voor lange afstanden en trektochten. Als je TREC combineert met 'engels' rijden is't logisch maar TM (gewoon afkorten ;) ) wil ook buiten rijden en trektochtjes, dan is het logischer om voor een boom met bars á la western/randonnee te kiezen voor optimale gewichtsverdeling. TREC is ook niet 'op snelheid' als in 'zo snel mogelijk' dus ook daarvoor heb je de voorwaartse zit niet nodig. Ik zou (of nee, dat dóe ik) kiezen voor een zadel die de a la brida rijstlijl ondersteunt, daar heb je in dit geval 't meest aan. Vind het dus logisch dat TM niet voor 'engels' kiest.

Er is ook engels dat een wat groter opp en minder voorwaardse zit heeft, dus daarin blijft open mind houden (en niet te zwart-wit denken) handig. Soms is er ook wel een erge anti-engelse houding hier, terwijl er nog steeds veel nagedacht en ontwikkelt wordt, dus niet alles is knellend en voorwaardse zit.

Neem daarin ook nog mee dat ook lang niet alle ruiters a la brida kunnen zitten of rijden, met name de dames hebben daar meer moeite mee, dus daarmee moet je ook blijven kijken naar een zadel dat paard EN ruiter kan helpen
Daarnaast kom je met sommige korte ruggen(korter dan 45 cm) zelden uit met een westernzadel, randonnee heel soms (maar ook die gebruiken soms wel engelse bomen!)

Dus op zich kan het prima, alleen maak je je zoektocht (zeker binnen NL) wel veel ingewikkelder.

En op zich is 40 km natuurlijk niet echt heel lang... Wel als je dat dagen achter elkaar zou doen (dus bij fikse trektocht), maar op een gemiddelde buitenrit of TREC wedstrijd valt zo'n afstand best te doen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:07

40 km is ook niet zo lang...
Maar je doet er lang over en dat maakt het vermoeiend. :)

Ik persoonlijk sluit engels niet uit, trouwens. :)

Topic blijft heel interessant. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:09

Oh, ik ben zeker niet anti-engels, ik spreek ook vooral voor mezelf. Ik rij al langer min of meer a-la-brida, dat is mijn rijstlijl en zo wil ik zitten dús wil ik een zadel wat dat ondersteunt en geen engels zadel.
Klopt, zo'n TREC wedstrijd kan prima op een engels zadel, wordt ook volop gedaan. Maar ik wil naast TREC ook trektochten rijden en als ik het over lange afstanden heb, heb ik het ook over echt veel meer kilometers. Uiteindelijk hoop ik een long-ride te rijden en tot die tijd toch echt wel tochten van meerdere dagen/weken.
Dat maakt de zoektocht lastig, zéker als je daarbij ook nog es een kort ruggetje hebt waar zo'n zadel op moet. Maar in meeste gevallen niet onmogelijk (ok, bij Ben was het denk ik wel 'onmogelijk').

Aangezien TM aan geeft ongeveer het zelfde te willen en vraagt wat daar het best bij past, geef ik aan wat daar in mijn ogen het 'best' bij past. En ja, ook andere zadels kunnen een acceptabel alternatief zijn zijn en soms zul je concessies móeten doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:11

kynshiri schreef:
cambiar,

ik heb iets gelijkaardigs voor gehad en weet nu één ding. de verzender (en niet de ontvanger) is voor pakjesbedrijven de klant. De verkoper zal dus even in actie moeten schieten vrees ik. jij kunt bellen tot je een ons weegt!

Ze zeggen het zelfs op hun site, dat enkel de verzender iets kan doen (nochtans heeft Kiala iets wat mij toebehoort in hun bezit). De verkoper heeft dus ook gemaild, ze heeft me vandaag de correspondentie gestuurd, maar het blijft stil vanuit het Kiala-oord, zelfs haar mails beantwoorden ze niet. Pas maandag kan ik bellen, maar ik begin er echt genoeg van te krijgen. Dit doe ik nooit meer...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:42

mijn D&P is gedeeltelijk aanpasbaar. Zelfde principe als de Thorowgoods met verstelbaar kopijzer. In de verschillende maten valt er dmv een sleutel ook nog aan te passen aan het kopijzer. Ik heb hem nu een paar maanden en bij de eerste controle is mijn paard opnieuw gemeten en is het voorboogje inderdaad wat versteld. Er zijn wel boomloze Deubers maar die werden afgeraden voor mijn paard door de verkoopster.
We hebben er inmiddels aardig wat km's opzitten waaronder een 6 uur lange Veluwe rit vorig weekend en ben nog steeds tevreden met mijn barokke zadel. Vind hem eigenlijk nog comfortabeler dan mijn echte endurance zadel. (en mooier, maar smaken verschillen) ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 13:42

Moragh schreef:
Soms is er ook wel een erge anti-engelse houding hier, terwijl er nog steeds veel nagedacht en ontwikkelt wordt, dus niet alles is knellend en voorwaardse zit.

Vind je dat? Als ik wil springen of zelfs als ik gewoon dagelijks een uurtje aan hoog tempo door het landschap zou willen twijfelde ik niet hoor, geef me dan maar een goed veelzijdigheids/springzadel, korte beugeltjes en huppa vooruit ermee :D
Je moet gewoon goed bedenken wat je het liefste wil gaan doen voor het grootste deel van de tijd (gezien de meeste mensen geen drie zadels liggen hebben).
Ik verkies op mijn kont zitten en aan een drafje buiten rijden, onbepaald hoe lang maar niet tegen de klok de laatste jaren. Dus zowel de Malibauds als de western bevallen prima daarvoor. Soms kriebelt het voor een sprongetje, en dan leg ik er wel eens een oud veelzijdigheidszadel op dat ik hier nog heb. Springen is toch echt beperkt met niet-engelse zadels.
Of legde, want het paard in kwestie is gisteren met pensioen gegaan :)
Binnenkort kan ik weer meepraten, tijd om het jong paard aan het werk te zetten nu.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:46

Zadel is 'verloren' gegaan in het sorteerpunt zei de lieve mevrouw aan de telefoon van het hoofdkantoor, dus de hoop dat het zadel niet terecht kwam doordat het afhaalpunt in vakantie was, is ook al weg. Geen onkosten vergoeding, misschien een 30 eurootjes als troostprijsje. Slim om op het pakket te zetten dat het om een zadel ging, iemand die dit nodig heeft, kon dit gewoon meepikken. Wat een service -O-
Weeral een extra stimulans om zelf een zadel te maken, komt er zo geen rotzooi aan te pas.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:58

Dat is inderdaad wel echt kl*te zeg...

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:09

zwaar k*t inderdaad

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:19

Zo daar maken ze zich bij Kiala wel heel erg gemakkelijk af zeg! Ik stuur per TNT post een zadel naar Spanje, geen probleem.......... het is toch geen pakje lucifers?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:16

wilma84 schreef:
@lusitano: buiten mijn beide buitenrij-zadels heb ik ook nog een Heather Moffett Vogue dressuurzadel. (ik weet het: ik ben decadent).
Dit zadel is mooi kort, heeft een leren boom, dus is semi boomloos en geeft de beide lange rugspieren van het paard alle ruimte. Het voelt echt als een boomzadel. Alleen...ik heb er niet voor niets twee buitenzadels bij! Hoe goed de webbing in en over de zitting ook je gewicht verdeelt, het is naar mijn mening minder geschikt voor urenlange 'statische' (slow) ritten. Je mag hem weleens proberen op Sam hoor.

Boomloos lijkt me juist bij het dressuren beter voor het paard. In de biomechanica-atlas op Dingo'sbreakfastclub staat een leuke onderbouwing hiervoor.

Hey Wilma,
De 22e komt Ninon Schutte langs om even te kijken naar de mogelijkheden voor Sam. Als je interesse hebt? (tussen 15 en 16)
Begin nu toch weer te neigen naar mijn initiele idee, dat is een zadel speciaal voor de barokke rassen.
De Strada heeft een flexibele boom (niet zo flexibel maar wel meer beweging dan hout) en wellicht dat dat dus ook wel weer niet zo ideaal is gezien mijn 'formaat'.
blijft een uitdaging!!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:22

Cambiar, da's mooi balen zeg! pakket is dus gewoon 'verdwenen'? 30 euro is belachelijk. Hier verzend ik zoiets verzekerd, zodat je in ieder geval de waarde kunt terugvorderen mocht het beschadigd of kwijt raken. Maar daar heb je nu natuurlijk niets aan....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:28

Ik heb overigens voor de Colega gemaild. Dat zadel wil ik al heel lang hebben! Als de maten ook kloppen dan is die voor mij! :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:33

Cambiar schreef:
Zadel is 'verloren' gegaan in het sorteerpunt zei de lieve mevrouw aan de telefoon van het hoofdkantoor, dus de hoop dat het zadel niet terecht kwam doordat het afhaalpunt in vakantie was, is ook al weg. Geen onkosten vergoeding, misschien een 30 eurootjes als troostprijsje. Slim om op het pakket te zetten dat het om een zadel ging, iemand die dit nodig heeft, kon dit gewoon meepikken. Wat een service -O-
Weeral een extra stimulans om zelf een zadel te maken, komt er zo geen rotzooi aan te pas.

Ik denk dat ik ze wel even aan zou klagen denk ik...
Je moet wel van zo'n bedrijf opaan kunnen....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:19

Ik zou het er ook zéker niet bij laten zitten Cambiar. Wat waardeloos zeg!