[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:59

xxdomiixx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:07

Wat een verrassing: ook ik raad Lilianne aan. Morgen rijd ik een wedstrijd en als dat bevalt dan ga ik toch maar langzaam aan serieus kijken voor een engels zadel naast mijn westernzadel en daarvoor wil ik dan natuurlijk weer een bezoekje van Lilianne. Maar dat duurt nog wel even, eerst alvast sparen want als ik eenmaal iets wil (Zadel) dan moet het binnen 2 weken geregeld zijn (wachten op het zadel is niet erg, maar het bestellen moet dan snel gedaan zijn, of misschien een tweedehands kan ook).

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:15

Ik rij heerlijk met mijn Barefoot Arizona. Ik heb er een gewone BF pad onder. Wel vind ik de randen van het schapenvacht aan de onderkant in de uitsparing voor de ruggengraat wat scherp. Daar waar het eraan genaaid is zeg maar. Kan dit kwaad?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:24

Minisprout schreef:
Ik heb gisteren een Barefoot London besteld (na een uitgebreide passessie met eempn zadelpasser). Moet zeggen dat ik toch een beetje ongerust word als ik alle ervaringen hier lees. Iemands iets opbeurends :-)?

Niet ongerust zijn hoor. Ik heb tot 2x toe een Londen gehad en ik vond het het fijnste boomloze zadel wat ik ooit heb gehad.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:30

Minisprout schreef:
Niks hoop ik. Ik heb me gewoon laten leiden door wat ik lekker vond zitten (en natuurlijk door de zadelpasser). Kon het toch niet laten om te zoeken naar ervaringen met de London (heel onverstandig natuurlijk als je hem net besteld hebt) en toen kwamen er toch wel een hoop negatieve reacties naar voren. Nu zijn mensen natuurlijk eerder geneigd hun negatieve dan hun positieve ervaringen te spuien maar ik schrok wel een beetje. Vandaar mijn verzoekje om positieve ervaringen te delen.

Ben gek op mijn London! <3

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:54

pmarena schreef:
Kan je eens in Paint ofzo intekenen wat je waar in het zadel voelt..? Ben wel benieuwd :)

ja ga ik even doen voor je, als het lukt maar het is eingelijk de gehele streep van het barefoot label van achter naar voren midden de pommel :z snap je het nog?
haha ga mijn best doen ik voel het wel goed

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:57

Foto.s spreken voor zich dat voel ik dus die ril. Ziet het ook wel wat. Foutje Barefoot of kwestie van inrijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:09

Ah okee, dat heb ik al heel wat jaartjes niet meer gezien zeg!

Kwam vroeger zo hier en daar wel eens voor, dan was het blijkbaar een gevalletje zadel plooit zich naar paard en bij een heel enkel paard moest het zodanig veel plooien dat er zelf een plooi in de zitting ontstond.

Nu is alles véél steviger dan vroeger en heb ik het al jaren niet meer gezien, wat frappant dit!
Zou je ook eens een foto willen maken van de onderkant van de losse zitting, en dan van het zadel er onder zeg maar?

Ben wel benieuwd wat daar in te zien is.

Je kan hem neem ik aan ook niet even loshalen en heel glad er weer op plakken, als je begrijpt wat ik bedoel?

Zo niet in een keer het hele ding er op laten vallen maar beginnen aan een puntje en hem dan heel strak en glad naar achteren er op strijken?

Zeg maar zoals je met een beschermfolie voor een schermpje zou doen :)

Bij krakende zadels wil dat wel eens helpen om het "werken" van het leer tegen te gaan, en zo zijn er ook wel wat ribbels uit gereden vroeger :)

Ben erg benieuwd hoe de onderkant er uit ziet, of daar wat aan te zien is :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:42

Ja snap ik ook al geprobeerd.
Nieuw zadel verder maar ik baal wel want het zit niet lekker
Is er wat aan te doen? Laatst in die van een vriendin gezeten en zat vele malen zachter ook ook leek het leder anders. Dikker ofzo
Zadel kraakt verder niet

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:38

Is het een heel nieuw zadel? Dan heb je gewoon garantie neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:45

Volgens mij hoef je hier inderdaad niet ver te zoeken naar de oorzaak van de bult. -O-
Voor de zekerheid kun je nog even de breedte van de bult/strook 'op' de zitting meten en de breedte van de middelste strook klittenband op de basis van het zadel, maar zo op het eerste gezicht lijkt het inderdaad alsof daar gewoon het probleem zit en die twee stroken klittenband op elkaar teveel een bobbel vormen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:23

M ja op zich zit dat al bij duizenden zadels zo.... dus het blijft raar! Waar heb je hem gekocht....? :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:38

Volgens mij heeft mijn zadel geen bont aan de onderkant van de zitting? Kan dat niet het probleem zijn, die overgang?

SportArabz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:53

Bedankt allemaal. Ik zal contact opnemen met Lilianne. Ben benieuwd.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:05

geen idee! dat heeft elke barefoot toch of niet

pmarena je hebt een pb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:53

PB terug! We gaan even kijken hoe of wat handig is, maar we lossen het sowieso op hoor voor je :)

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:42

Hier weer even een update. Ik rijd nu een aantal maanden met de Happy Valley en wat ben ik blij zeg.

Zoals een aantal mensen hier weten heb ik echt een paard met een zeer gevoelig velletje. Het testzadel was prima en er zat een rode pommel in, wat ik dacht dat dat goed lag voor mijn paard. Helaas, nou ja helaas, toch weer tot de conclusie gekomen dat Zinook ook onder deze pommel niet goed liep, maar weer de flexibele pommel in gedaan met de front riser op de pad en gaan met die banaan.

Nu 4 maanden later zoveel profijt van dit zadel gehad! Het is echt een zadel voor paarden die zeer beweeglijk zijn en van heel hard remmen houden in galop, ofwel rambam stilstaan zodat je in zijn nek hangt. Met dit zadel hang je dus niet in de nek van je paard, maar zit je nog gewoon in je zadel. Wat een heerlijk gevoel wat heel wat doet met het zelfvertrouwen van jou maar ook dat van je paard. *\o/*

Vandaag zelfs zonder gezeur een buitenrit gedaan waarin Zinook 'all alone' naar buiten moest en geloof mij, dat is echt een mijlpaal voor hem maar ook voor mij. :D En dan niet het feit dat hij 'All alone' naar buiten moet, maar de manier waarop: 'nee ik wil niet weg van stal, dus ik ga eerst even achteruit lopen.' 'Oke je wint, ik ga maar bij de volgende afslag ga ik achteruit lopen, draaien, mijn kont alvast omhoog gooien om te dreigen dat ik ga bokken.' 'Oke, je bent me zo aan het irriteren met mij om te trekken naar de kant waar ik volgens jou heen moet, dat ik nu gewoon in ene keer omdraai, keihard wegren, dan even op mijn voorbenen de handstand doe zodat ik je kan lanceren en dan kan ik weer terug naar huis, toedeloe...'

De laatste maanden merkte ik al veel verschil. Zinook loopt veel ontspannender. In de galop is hij niet meer zo springerig en hij is veel minder schrikkerig dan een hele tijd geleden. Onder de London liep hij al niet verkeerd maar met de Happy Valley loopt Zinook nog veel ontspannender. Ik ben echt blij dat ik dit zadel gekocht heb, ondanks mijn vele bedenkingen omdat hij al zoveel beter liep onder de London. En dat wilde ik niet tenietdoen. Maar het tegendeel is het bewijs!

Mijn barefoot London die bewaar ik nog. Hier heb ik goede herinneringen aan en het is het eerste zadel waar Zinook eindelijk eens goed onder liep en ik vooruitgang zag in zijn ontwikkeling qua buitenrijden.
Daarbij heb ik de London heel fijn kunnen gebruiken op een pony van een vriendin van me die op vakantie was. Niets fijner dan je eigen zadel te kunnen gebruiken met de juiste maat pommel erin natuurlijk ;)

Ik weet dat het niet aangeraden wordt om met een flexibele pommel te rijden en een front riser eronder, maar ik heb dan ook wel echt een paard wat totaal niet te vergelijken is met de overige 98 % hier op het forum. Niet alleen qua gevoeligheid met zadels maar ook alles qua gedrag/karakter. :o

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:24

Ik heb een barefoot london 2 e hands gekocht voor mijn tinker die ik net een week heb. Er zit een medium pommel in. Ik dacht gister probeer te rijden maar ze wou helemaal niet lopen eigenlijk. Kan dat komen door een pommel die te klein is? Zou ik kunnen proberen 1 x zonder pommel te rijden en kijken hoe het gaat? Ze heeft amper een schoft en is vrij rond.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:48

pmarena schreef:
PB terug! We gaan even kijken hoe of wat handig is, maar we lossen het sowieso op hoor voor je :)

toppie zou mooi zijn, want dit rijd niet zo fijn -O- :D
pb terug

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:31

Leuk om te lezen Zinook, en heel herkenbaar!

Ik geniet ook echt zo van de Lazy Mountain. (met al die regen van afgelopen tijd kwam mijn "regenhoes" wel goed van pas :P)
Heb al zoveel heerlijk ontspannen buitenritten gemaakt. En gewoon nooit meer last van mijn rug na of tijdens het rijden! Izzy loopt onwijs ontspannen, met de London die ik had liep ze al goed, maar ze is nu echt een bewegingskanon in draf (en dat voor een tinker).
Het zadel geeft me een heel veilig gevoel, heel fijn bij heuvels en bij onverwachte stilstaan/schrik momentjes (door de vele hertjes die we gezien hebben bijvoorbeeld <3 Dan gaat Izzy altijd heel abrupt stilstaan zodat ik ze goed kan bekijken :)) )

Heb ook steeds hele mooie zweetafdrukken en een paard wat graag een zadel op haar rug krijgt. (het is ook zo onwijs licht van gewicht!)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:53

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:00

Die ziet er wel mooi uit Bliksem. Ik denk dat je voor de Support wel een klein kontje moet hebben.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:02

tennan schreef:
Die ziet er wel mooi uit Bliksem. Ik denk dat je voor de Support wel een klein kontje moet hebben.

Ze zijn sowieso in meerdere maten te verkrijgen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:03

Correctie: ik denk dat je voor de kleinste maat wel een klein kontje moet hebben :D :D :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:32

orlando9 schreef:
Ik heb een barefoot london 2 e hands gekocht voor mijn tinker die ik net een week heb. Er zit een medium pommel in. Ik dacht gister probeer te rijden maar ze wou helemaal niet lopen eigenlijk. Kan dat komen door een pommel die te klein is? Zou ik kunnen proberen 1 x zonder pommel te rijden en kijken hoe het gaat? Ze heeft amper een schoft en is vrij rond.

Sommige paarden moeten erg wennen aan boomloos; ook voor het paard voelt het erg anders dan bij een boomzadel. Loopt ze aan de longe wel er mee? Loopt ze met een ander zadel (en jou er op) wel goed?

Zonder pommel zou ik niet proberen, dan raakt het hele zadel uit model. Het kan zijn dat je paard wat last heeft van een te kleine pommel, maar over het algemeen is dat geen reden om helemaal niet meer te lopen. Op de pommel komt namelijk (normaal gezien) geen druk.

Je hebt het paard pas een week, daarom vermoed ik dat er iets anders aan de hand is en het 'niet lopen' niet veroorzaakt wordt door de pommel.