[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:57

In de pads zitten inlages, dit kun je zien als de kussens van een boomzadel. Deze zorgen voor een tunneltje voor de ruggengraat zodat deze vrij blijft.

Een Ghost heeft daarnaast zelf nog eens kussens, dus samen met de pad een extra 'tunnel'. Barefoot heeft VPS ingebouwd, ook dit zorgt voor een extra goede drukverdeling en 'tunnel'.

Dus die ruggengraat blijft echt wel vrij hoor :j

Laat je goed informeren door een kenner en lees je goed in. Dat van die druk is echt lariekoek, mits je een goed boomloos zadel koopt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:19

En daarbij kan een boomzadel enkel de druk goed verdelen als het zadel perfect past... Want die geeft niet mee. Gezien zeker een jong paard snel veranderd bij training, zal een boomzadel zelden voor 100% passen.
Maar idd een goede is belangrijk bij boomloos, incl een goede pad.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:12

Oh heel mooi Jokhari!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:03

heb een norton zadel gevraagd om te testen.
Komt volgende week binnen.

Wat is een goede pad voor onder dit zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:07

Een norton?? Heb je een foto of link?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:08

ik begin de ghost ook steeds mooier te vinden!! waarschijnlijk komt ze begin april om van alles te testen!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:09

De ghost is binnen en al ingewijd :).
Ben voor het donkerbruine gladleer gegaan en ben nu al helemaal verliefd :).
Mijn gpg beugels (thanks for introducing me to them muppetmayo :) ) zijn vandaag binnen gekomen, dus ben nu compleet! Kon helaas niet in de bak rijden, dus maar een rondje over de weg gedaan. Zadel schuift totaal niet (lag dus toch aan het pad) en zit nog steeds heerlijk :). Werd wel bijna gelanceerd door mijn beugels (geen idee hoe ze ingesteld staan, maar in iedergeval niet goed voor mij).

Enige vervelende is dat de beugelriemen die ik vandaag heb gekocht 1) verschillend van lengte zijn en 2) nu al zwaar beschadigd zijn.... Na 20 min voornamelijk stappen zijn er allemaal happen uit het leer. Ga er dus mee terug, maar weet niet of ze er iets meekunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:11

He apart zeg? Wat zijn gpg beugels? :o

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:30

Wubwub schreef:
He apart zeg? Wat zijn gpg beugels? :o

Het was heel vreemd! Kijk, het waren geen super dure riemen, maar toch, je verwacht dat ze het een beetje aankunnen

Het zijn speciale beugels met een veer mechanisme er in, voor schokdemping. Ik heb heel snel last van mijn rug en deze beugels helpen daartegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:41

Ah oke! Heb ook ff gegoocheld en zie het nu op de foto's ja. Ff goed afstellen dus voor je een raket na gaat doen :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:51

Deze Norton met ook die kleur

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:03

Op die foto ligt het zadel al helemaal niet mooi.op de schoft en lijkt te irriteren aan de achterkant..Als hij in het echt ook zo is lijkt het niet fantastisch of je moet een paardje hebben zonder schoft en een rechte rug..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:18

Zijn dus vergelijkbaar met de Freemax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:32

Zou niet echt een zadel zijn wat bij mij in de categorie 'goed boomloos zadel' zou vallen. :n

Deze heeft volgens mij geen kussens of een soort VPS systeem dus geen ruggengraatvrijheid van zichzelf. Een goede pad kan daarbij helpen (denk aan o.a. HAF of grandeur etc.) maar dit is zo te zien geen zadel wat geschikt is voor paarden met een wat hogere schoft of geen rechte rug. Wat pleiada ook al zei.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:28

Wubwub schreef:
[ [url=m/9cAFvq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ook!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3 _/-\o_

Links Quilty Bruin Vetleer, western singel.
Rechts Quilty Bruin Vetleer, dressuur singel.

Beiden de verkorte versie trouwens.

Je ziet ook wel een beetje dat de rechtse al mooi gezakt is :j

Wat gaaf!! Ik ben benieuwd of je ook echt verschil merkt en waarom je voor een westernaansingelsysteem gekozen hebt. Volgens mij komt de donkere Ghost op de foto binnenkort naar mij toe *\o/* *\o/*

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:39

Iemand hier ervaring met de hidalgo milwaukee? Had al eens een bokker benaderd via PB maar daar heb ik nooit wat op teruggekregen dus vroeg mij af of er nog meerdere mensen zijn die 1 hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:41

Hinke, nee de lichte komt jouw kant op. De donkere is mijn nieuwe. Ik doe hem maandag op de post. Moet de pad nog ff van stal halen :')

Heb voor een westernsingel gekozen omdat ik het zelf fijner vind én ik de normale singelstoten te veel vind 'snijden' in de buik/vacht.

Mayflower, moet je Marcella hebben, die heeft er een. :j

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:59

MaricoGraphy schreef:
Deze Norton met ook die kleur

[ [url=m/Z5bPn1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik dit zadel zo zie en ook lees wat er over geschreven wordt, gaan er bij mij wat alarmbellen rinkelen. Het ziet er meer uit als een bareback pad met beugels dan als een zadel. Ik zou heel erg goed letten op schoft en ruggegraat vrijheid en op drukverdeling onder de beugelophanging (door middel van een goede pad eronder).

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:12

Wubwub schreef:
Hinke, nee de lichte komt jouw kant op. De donkere is mijn nieuwe. Ik doe hem maandag op de post. Moet de pad nog ff van stal halen :')

Heb voor een westernsingel gekozen omdat ik het zelf fijner vind én ik de normale singelstoten te veel vind 'snijden' in de buik/vacht.

Bedoel ik natuurlijk :+ Vind hem inderdaad alweer een stuk mooier geworden dan de nieuwe hihi. Ben heel benieuwd hoe het vetleer veranderd in de loop der jaren! Zat inderdaad ook al even naar de singelstoten te kijken. Ben erg benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:18

Ik vind die jouw kant op gaat ook mooier :o
Zat er zelfs aan te denken de seat om te wisselen omdat de 'oude' al mooi gevormd is en aan het 'leven' is :')

Maar dat gaat de nieuwe ook doen natuurlijk en dan kan hij direct helemaal naar mijn eigen paard gaan vormen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:56

Citaat:

Alleen ik zat toen even niet lekker in mijn velletje door alle toestanden. ;)

En nu heb ik ook gewoon heel druk met mijn werk en zorgen dat mijn lijf weer goed gaat en weer redelijk pijnloos kan doorgaan. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:40

sowieso ga ik er een pad bijkopen van +- 130 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:47

Marcella, succes!

MaricoGraphy, prijs zegt niet altijd iets over de kwaliteit he. Als ik jou was zou ik meerdere zadels uitproberen. Bijvoorbeeld een testzadel aanvragen van Barefoot, Ghost, andere merken? Ben niet bekend met het Belgische aanbod. Maar probeer in elk geval uit, dan weet je zeker dat je geen miskoop doet. Zou vervelend zijn als het zadel toch niet blijkt te passen en de druk niet goed verdeelt en dat je dan achter blijft met een nare ervaring met boomloos terwijl dat echt niet hoeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:15

Wat denken jullie van een halfpad zoals deze?
Grandeur Half Pad Rond
Afbeelding
met als inlage iets van deze 2:
- Barefoot Memory Foam
- Grandeur Vilt, ademend, wateropnemend en warmteregulerend. Wordt minimaal samengedrukt dus ideaal als het zadel wat hoger moet liggen. Ook zeer geschikt voor zwaardere ruiters.

OF
Horze Crescendo Harleigh Correctiepad

OF wat van dit?
ProComfort Pad

Ik lees ook bij diverse pads met lamswol dat er verschillende wolhoogtes zijn. Van 1cm tot 3cm. Speelt dat ook een rol wat drukverdeling betreft?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:26

Ik rijd op het moment met een halfpad en een gewoon dekje en kan het echt niemand aanraden. Het ziet er niet uit, de halfpad is een stukje te lang voor mijn dekje dus steekt er onder uit. Het is echt een stapeltje geworden en schuift dus behoorlijk. Ik raad je aan gewoon 1 dek onder het zadel te doen. Eventueel een HKM protectorpad voor de leuke kleurtjes?

Het nortonzadel ziet er niet uit als een kwaliteitszadel. Ik heb hem in mijn handen gehad uit nieuwsgierigheid maar no way dat die op mijn paard komt. Slap, totaal niet anatomisch gevormd en inderdaad meer een veredelde bbp. Ik raad je aan om verder te kijken.