[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:08

Wat wel enorm jammer zou zijn,mocht ik toch weer overgaan op barefoot(twijfel,twijfel,twijfel)dat mijn fijne zadeltassen daar niet aan kunnen volgens mij.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:32

Safiera schreef:
soeske schreef:
Het vz. Model is de allicante. De spezial serie is vanaf 16" te bestellen. De 2 serie enkel in 17,5".
De inch maat van het pony model kan ik voor je navragen, ik weet wel dat de kussenlengte 38cm is.

Bedankt!
En serie 1? Of is die echt af te raden tov 2? Waarschijnlijk is het ponyzadel 15 inch of zo :\
Op zich zou 17,5 net gaan voor de pony denk ik, en om meerdere ruiters te laten rijden is dat ook prettig.

Buitenzinnig heeft indertijd bij onze C pony wat zadels gepast en voor haar was de serie 2 net te lang, waarschijnlijk gaat het op de D pony wel.

Zitten er eigenlijk verwisselbare kopijzers in Hidalgo's? (oh ik lijk net zo'n noob nu) :P

Serie 1 zou ik niet doen. Volgens mij heeft Hidalgo deze zelfs uit de productie gehaald. Ik verkoop ze in elk geval niet. Met meerdere ruiters is dat inderdaad prettig!
2 serie net te lang, dat kan inderdaad. Wellicht op de grotere pony lukt het wel, dat is een kwestie van testen.
Je lijkt zeker geen noob hoor, daar is dit forum voor. Er zitten geen verwisselbare kopijzers in Hidalgo zadels. Hidalgo zadels hebben een flexibele leren boom die zich aanpast aan het paard. Handig dus als je paard in de groei is, spierverlies heeft door b.v. trauma oid. De special zadels hebben een flexibele leren kopdeel, uit meer lagen opgebouwd. Hierdoor passen de special zadels vaak beter op paarden met een hoge schoft, in tegenstelling tot de ll serie.

xM_G

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:37

Nadeel was dat mijn BF Cheyenne helaas niet geschikt was voor een fjord met korte rug, verder goed zadel ! Daarna een MasSimo Dressuur ll gekocht, super zadel !

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:08

Heeft het eigenlijk een reden dat de zweetbladen van bv de London zo ontzettend breed, lang en massief zijn? Ik snap dat de dressuurlook verloren gaat als je ze met deze breedte nog weer korter maakt, maar waarom kunnen niet wat smaller? :)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:50

En het enige dressuurzadel van barefoot dat korte zweetbladen heeft, de lexington, is alleen geschikt voor paarden met veel front en lange rug, door de verhoogde vps.......baal! Ik heb een worst op pootjes waar het zadel op moet passen :o

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:02

Safiera, het pony zadel van hidalgo heb ik eens in het echt gezien maar meteen op afgeknapt, die wil je echt niet.
Ik heb zelf wat modellen op Diego (c-pony) gehad en voor hem waren ze allemaal wat teveel zadel behalve de caracas 2. Die is wat compacter en heeft niet zoveel zweet blad wat bij de engelse modellen bij hem vooral in de weg zat.
De caracas heb ik dus uiteindelijk getest en die is het ook geworden. Heb een showmodel uit Oostenrijk gekocht die daar met korting weg ging.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:04

pmarena schreef:
Akke: ben wel benieuwd naar foto's inderdaad, balen dat het zo blijft rommelen -O-

Vanmorgen foto gemaakt voor het rijden en 1 na het rijden (voor de zekerheid) Maar het verschil was nu minder dan gisteren. Heb zelf een oplossing bedacht door ook bij dit zadel een extra inlage enkel onder de pommel te leggen en een gaatje strakker aangesingeld. Op deze manier ging het beter en schoof het veel minder naar achteren. Zo ook geen last gehad van de pommel :)

Ja, ik roep wel mooi dan upload ik die foto's even maar dat is me eigenlijk nog nooit gelukt :o

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:12

@lotje5lotje: ik heb dezelfde maten als jij en ik rijd heerlijk met een cheyenne. Maar ik snap wel wat je bedoeld met het opgesloten zitten, ook bij de cheyenne heb ik dat gevoel een beetje. Het enige model dat een vlakkere zit heeft is volgens mij de western virginia/missoula.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:25

Ladies, ik heb jullie hulp nodig. Ik word gek :\ Ik zie door de bomen de zadels niet meer en weet nu echt niet wat goed is.

Even kort samengevat de afgelopen jaren;
- Barefoot Arizona mét vps, een van de eerste toen. Voor mij niet oke omdat beugelophanging te ver naar voren lag.
- Barefoot custom cheyenne zonder vps, deze was na 3 jaar intensief rijden 'op'
- Startrekk comfort shorty. Lag niet fijn.

Nu twijfel ik tussen een startrekk comfort shorty op aanraden van startrekk vanwege de pasvorm. Toch blijft ook de barefoot arizona trekken. Nu mijn vraag; dit is een foto van 2009 toen mijn appie nog echt een puppie was, zijn rug is niet veel langer geworden wel is hij veel meer bespierd. Ik heb toen veel commentaar gekregen dat het zadel lang was, verder liep hij er altijd prima onder. Of moet ik maar gewoon een dressuurzadel nemen voor dit rampenplan, kort + rond + breed -O-

Wat vinden jullie van de arizona maat 1, te lang of niet?
http://i23.photobucket.com/albums/b395/ ... 909fb1.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:32

Ik zou zeggen dat de Arizona qua plaatje wat lang is, als je kijkt naar het totaal. Als je kijkt naar waar de cantle zit, en dat je daar zelf nog voor zit dan ziet het er alweer anders uit.
Als jou paard er toen fijn mee liep, dan zou ik niet weten waarom je het niet zou moeten kiezen. Paarden geven over het algemeen prima aan wat ze fijn vinden en wat niet :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:51

Splash: die op de foto is denk ik geen zadel met VPS, gezien het ritsje op de cantle...?

Hij staat wel netjes hoor vind ik, voor het oog zou wat korter mooier staan maar ik vind het absoluut geen drama.

Bij de huidige zadels kun je de beugelophanging verplaatsen dus wat dat betreft....misschien eens een testzadeltje aanvragen? :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:57

Meiden, help!

Ik ben op zoek naar een boomloos zadel waarbij je wel een wat diepere zit (met beenwrong) hebt. Het zadel komt op een Haflinger te leggen met aardig schoft, gelukkig geen rondgeribt, dikke haf.
Ik moet eigenlijk wel een zadel hebben waarbij ik iets dieper zit omdat ik snel last krijg van mijn heupen in een zadel met een vlakke zit.
Had het liefst andersom gehad om een eigen zit te ontwikkelen, heb dit op mijn vorige paard geprobeerd maar krijg na een half uur rijden pijn.

Wie heeft optie's/tips? Ik had al een BF Lexington gezien maar ik las dat die werd afgeraden op Haflingers/Fjorden etc.

Barefoot London neem ik sowieso in overweging.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:06

Volgens mij kan een Lexington wel maar is dat afhankelijk van de bouw van je Haflinger. Mijn Fries heeft een vrij korte rug en daar kan het net, met name omdat de achterkant welliswaar wat langer is maar daar zit je niet. Ze heeft ook geen enorm front maar het zadel ligt in principe gewoon recht. (ik rommel wel wat met mijn zadels maar dat ligt meer aan de juiste maat pommel zoeken en niet zozeer aan de zadels)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:09

Pmarena, ja je hebt gelijk, het waren de luchtkussens voordat het vps systeem werd geintroduceerd. Testzadel zou ik inderdaad kunnen doen. Ik ben er alleen nog niet over uit wat ik wil. Ik vind die arizona rose echt onwijs mooi, maar heb begrepen dat die een stuk stugger is en word afgeraden voor korte ruggen, dan valt die met die van mij al af. En denk dat een maat 0 te klein word voor mij....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:16

Ik heb een lexington gehad voor mijn ronde arabier(er staat nog een foto van mijn barefoot lexington op Google afbeeldingen met bruin paard en paars zadelvormig dekje als je het wil zien)en afgezien dat de maat een die ik had voor mij te krap was reed het echt heerlijk op mijn arabje..Ik denk echt dat je deze gewoon zou moeten testen of het wat voor je is..Mijn arabier is niet bepaald bergopwaarts gebouwd,sterker nog ik werd in veel zadels naar voren gegooid maar met de lexington had ik daar dus echt totaal geen last van..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:22

Splash_ schreef:
Pmarena, ja je hebt gelijk, het waren de luchtkussens voordat het vps systeem werd geintroduceerd. Testzadel zou ik inderdaad kunnen doen. Ik ben er alleen nog niet over uit wat ik wil. Ik vind die arizona rose echt onwijs mooi, maar heb begrepen dat die een stuk stugger is en word afgeraden voor korte ruggen, dan valt die met die van mij al af. En denk dat een maat 0 te klein word voor mij....

Luchtkussens hebben er nooit in gezeten hoor :P
Vlak voor het VPS was het als het ware gewoon een soort ingebouwde inlage vanuit de pads die er in zat :)

Op zich is tuigleder stugger dan nubuck, maar ook dat kun je natuurlijk soepel rijden :j

Op korte ruggen zal dat stuggere materiaal aan de achterkant wat meer omhoog kunnen gaan staan en dat ziet er stom uit maar is op zich niet schadelijk. In tegendeel juist, dan gaat het ook niet snel schuren achteraan omdat het naar boven weg buigt en niet in de vacht zit te rommelen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:24

Zo, vandaag met mijn nieuwe singel gereden :) Aangezien mijn S&B singel nu weg is ( -O- ) ben ik op zoek gegaan naar een andere. Heb de Rossner Comfort aangeschaft. Zadel blijft mooi op z'n plek liggen en schuift ook niet naar voren.. Al heb ik ook 't idee dat het buikje van mijn haf iets minder dik is geworden, haha. Maar goed, iig erg blij mee. Wel een singel om aan te raden!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:24

Nou ja er zat iig wat in ;) Thanks voor het meedenken, ik blijf voorlopig even meelezen hier.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:46

Bedankt akke en pmarena voor het meedenken.
Beugelophanging zou het niet mogen zijn. Hij zit altijd door en draaft ook niet veel.
Dus ik ga deze week de pommel eruit halen want ik vermoed dat madame githa een pakje zwaarder geworden is.
Verder heeft hij er zelf nooit naar omgekeken. Maar het probleem kan al langer aan de hande zijn.
Ook ben ik blij dat het niet een echte witte drukplek is en dus ook niet echt opvalt.

We gaan dus eerst naar de pommel zien en dan verder kijken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:48

Jeeah. Ik mag de barefoot een keer lenen van een stalgenoot van me!
ben ontzettend benieuwd!
Lijkt me geweldig voor de fries.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:53

roelke, welke maat heb jij van de Cheyenne, ik heb begrepen dat die iets groter valt dan de london? Ik vind een beetje kniewrong wel fijn, diepe zit niet, mis jij de wrong erg?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:39

Keandra schreef:
Bedankt akke en pmarena voor het meedenken.
Beugelophanging zou het niet mogen zijn. Hij zit altijd door en draaft ook niet veel.
Dus ik ga deze week de pommel eruit halen want ik vermoed dat madame githa een pakje zwaarder geworden is.
Verder heeft hij er zelf nooit naar omgekeken. Maar het probleem kan al langer aan de hande zijn.
Ook ben ik blij dat het niet een echte witte drukplek is en dus ook niet echt opvalt.

We gaan dus eerst naar de pommel zien en dan verder kijken.

Als het niet heftige witte plekken zijn, maar her en der wat witte haren over een groter gebied, kan het ook een irritatieplek zijn van het dekje. Dekje wassen en controleren op uitstekende stiksels of naden kan dan ook al helpen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:32

Mayflower_ schreef:
Meiden, help!

Ik ben op zoek naar een boomloos zadel waarbij je wel een wat diepere zit (met beenwrong) hebt. Het zadel komt op een Haflinger te leggen met aardig schoft, gelukkig geen rondgeribt, dikke haf.
Ik moet eigenlijk wel een zadel hebben waarbij ik iets dieper zit omdat ik snel last krijg van mijn heupen in een zadel met een vlakke zit.
Had het liefst andersom gehad om een eigen zit te ontwikkelen, heb dit op mijn vorige paard geprobeerd maar krijg na een half uur rijden pijn.

Wie heeft optie's/tips? Ik had al een BF Lexington gezien maar ik las dat die werd afgeraden op Haflingers/Fjorden etc.

Barefoot London neem ik sowieso in overweging.

Ik heb geen barefoot, maar wellicht kun je eens kijken bij de Hidalgo Venice ll Special. Zit je dieper in, geeft ook een iets smallere zit dan bijvoorbeeld de ll serie.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:24

Anoniem schreef:
Wat wel enorm jammer zou zijn,mocht ik toch weer overgaan op barefoot(twijfel,twijfel,twijfel)dat mijn fijne zadeltassen daar niet aan kunnen volgens mij.

weet iemand dit?
als ik voor atlanta of arizona zou gaan?

ik heb stowaway deluxe voortassen...
die je normaal bij engels zadel aan de clipjes vastmaakt en aan de singelstoten...

http://www.goedhard.nl/b_68.jpg