Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nien81

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:32

Mijn singel heeft dus ook scheuren en ziet er echt niet meer uit. Hij dateert van augustus 2013. Ook aangekocht bij Pas de Deux. Ben niet van plan 70 eur te betalen om hem te vernieuwen. vind het echt schandalig. Mijn laarzen (die ik minder poets als mijn singel) heb ik al 6 jaar en zijn nog in perfecte staat. idem met zadel en hoofdstel. Schandalige kwaliteit van Fairfax :n

Eden2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:39

Ik heb bericht van Fairfax dat de reparatie 43,50 kost. Plus verzendkosten. En die kunnen nooit 26,50 zijn.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:43

Ik zat eens te denken he..zou het ook niet kunnen komen door bepaalde buiging waardoor er kneepjes komen in het zachte leer? Ik heb mijn singel ook eens goed bekeken. Als ik hem plat heb liggen is het leer zo goed als glad. Als ik hem licht buig (zoals hij onder het paard zit) komen er hele kleine kneepjes in het zachte leer. Als ik heeeeel heeel goed kijk, zie ik dat de "bodem" van deze kneepjes er al iets anders uitziet dan het gladde deel. Zou dit het begin van die "scheuren" zijn? Het lijkt een beetje op wat ik bij mijn ariat schoenen ook heb. Ik heb nu al heel wat paren versleten, en ik krijg dus ALTIJD aan de binnenkant van mijn linkerschoen rimpeltjes in het leer, rechts niet. En het is dus ook altijd mijn linkerschoen die kapot gaat, bij die rimpeltjes komen er scheurtjes in. De rechter ziet er nog super uit. Ik poets die schoenen ook altijd keurig, gaat waterproof spray overheen, en ik sta er nooit mee in de stront. Maar ook hier baal er ervan, die ariats zijn ook tegen de 300 euro aan! Ik heb een beetje het gevoel dat het met deze singel hetzelfde verhaal is?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:56

Ik heb mijn Fairfax verkocht omdat ik een langere maat nodig had voor mijn huidige paard. Mijn singel had geen scheurtjes e.d., maar ik reed met een bontje misschien dat dat scheelde :? Ik ben echt altijd overtuigd geweest van de werking van de singel, maar door de slechte verhalen van de laatste tijd over de kwaliteit van het leer, heb ik nu gekozen voor een andere speciale singel (stuk goedkoper en paard loopt er super mee).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:05

Voor welk merk heb je gekozen?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:06

Topfit Horsewear

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:39

Eden2009 schreef:
Ik heb bericht van Fairfax dat de reparatie 43,50 kost. Plus verzendkosten. En die kunnen nooit 26,50 zijn.

? En dan krijg je een nieuwe binnenkant?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:00

Heen en terug naar Engeland zou je best wel aan die 26 euro kunnen komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:10

Ik bestel geregeld wat in Engeland en de verzendkosten liggen tussen de 10 en 13 pond. Dus geen 26 euro. Ik heb laatst een speciale box voor 'groot' transport in het vliegtuig besteld en dat was 18 pond verzendkosten. Ging om een box van 75 bij ong. 80 bij 43 cm. Lijkt me stug dat ze voor een singel zo'n tarief gaan vragen. Dat kan dus echt goedkoper. Voor normale pakketjes betaal ik meestal 10 pond. Dat is 13-14 euro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:21

germie schreef:
Voor normale pakketjes betaal ik meestal 10 pond. Dat is 13-14 euro.

Heen en terug :)*
Dat is dus bijna 30 euro ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:44

Ja maar ik neem aan dat ze de verzendkosten delen wanneer er meerdere singels zijn.

Eden2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:35

Starbreeze schreef:
Eden2009 schreef:

? En dan krijg je een nieuwe binnenkant?

Dan krijg je inderdaad een nieuwe binnenkant.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:34

Maar hebben meer mensen last van die plooitjes? Want anders ben ik ook bang voor de mijne :oo

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:35

Ja, ik heb die fijne plooitjes ook. Er zitten geen scheuren in mijn singel (aangekocht mei 2013 en wekelijks +- 4x gebruikt) maar wel wat Passionato beschrijft. Het lijken scheurtjes in het leer, maar dan heel oppervlakkig en enkel op het binnengedeelte, niet op de dikke rand.
Ik vind m'n singel niet stug, maar toch ook niet boterzacht.
Qua onderhoud doe ik weinig. Heel af en toe met Stübben producten reinigen en opnieuw voeden, ook af en toe met vochtige doek afnemen.
Ik twijfel dus ook of ik hiervoor de verkoper (PdDeux) moet aanschrijven of dat dit normale gebruikssporen zijn ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:40

Plooitjes hebben al mijn leren singels, uitgezond mijn oude kieffer maar daarvan geloof ik niet dat de binnenkant echt leer is eerlijk gezegd. Scheurtjes is gewoon echt niet goed te praten :n
Ik heb in iedergeval nog nergens last van.
Ik ben echt heel erg benieuwd wat nu uiteindelijk de veroorzaker is aangezien ik aanneem dat het leer niet van andere kwaliteit is als van de zadels en daar hoor ik geen klachten over.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:59

nien81 schreef:
Mijn singel heeft dus ook scheuren en ziet er echt niet meer uit. Hij dateert van augustus 2013. Ook aangekocht bij Pas de Deux. Ben niet van plan 70 eur te betalen om hem te vernieuwen. vind het echt schandalig. Mijn laarzen (die ik minder poets als mijn singel) heb ik al 6 jaar en zijn nog in perfecte staat. idem met zadel en hoofdstel. Schandalige kwaliteit van Fairfax :n

Je kunt het leer van laarzen niet vergelijken met het leer van een singel en dan met name de kant die tegen het paard aanligt. Door inwerking van zuren in het zweet van het paard, krijgt met name dat leer het zwaar te verduren. Is de singel vóór dat die gebruikt wordt niet beschermt tegen de inwerking van die zuren, dan is het kwaad al geschied en is de kans op hard worden en scheuren veel groter.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:15

germie schreef:
Ik snap ook niet dat een stukkie leer 70 euro moet kosten. Daarvoor koop je een gehele nieuwe singel van goede kwaliteit. Dus daar maken ze wel degelijk winst op bij fairfax dan.
Ik heb het idee dat de fabrikant ten onder gaat aan eigen succes. De eerste kent en master zadels warren erg goed, fairfax was de iets duurdere uitvoering. Nu moet er kennelijk produktie gedraaid worden wat ten koste gaat van de kwaliteit.

Fairfax is zeker geen fabrikant die alleen maar productie draait om zo veel mogelijk winst te maken! Deze singels worden, in tegenstelling tot heel veel andere leren merksingels (!), in Engeland gemaakt en niet in Verweggistan, waardoor de productiekosten hoger zijn.

Met winst maken is niets mis toch? Geen enkel bedrijf kan bestaan, zonder winst te maken.

Fairfax (de fabrikant van Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels, Prolite en Fairfax Performance Girth) werkt continue aan verbetering van haar producten. Alles (!) van hun hand wordt ontwikkeld en uitvoerig getest en waar nodig aangepast, om vervolgens weer uitvoerig getest te worden (qua biomechanica en drukmeting) vóór het überhaupt in productie wordt genomen. Vergis je niet hoeveel geld dat kost. Ik vraag me af hoeveel fabrikanten dat doen.

Mits goed aangemeten en op de juiste wijze behandeld kun je jaren plezier hebben van hun producten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:31

Ja, nu alleen de service nog.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:05

FHS hoe adviseer jij dan de singel te behandelen?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:04

Dit is de behandeling die de fabrikant adviseert en die aantoonbaar effectief gebleken is, want ook de verschillende manieren van gebruik zijn uitgebreid getest. Wat gebeurt er met de singel, als je 'm wel vóór gebruik insmeert, niet insmeert, wel schoonmaakt na gebruik, niet schoonmaakt, verschillende middelen als olie, vet, zadelzeep etc.

* Vóór gebruik de nieuwe singel goed insmeren met de Rapide leather gel, die erbij wordt geleverd. En met goed bedoel ik compleet; bovenkant, onderkant (!) en zijkanten.
* Steeds na gebruik het zweet meteen met een vochtige doek of spons verwijderen en droog maken met een droge doek.
* Vervolgens de singel insmeren met Rapide leather gel en deze op natuurlijke wijze laten drogen. Liefst in de vorm waarin die gebruikt wordt, dus bijvoorbeeld over je zadel, die onder een zadelhoes op de bok hangt. Zo moet de singel jaren meegaan.

Scheurtjes in het leer ontstonden met name in singels die vóór ingebruikname niet goed beschermd waren tegen inwerking van zuren en zouten, die in het zweet van het paard aanwezig zijn. Juist vanwege de testresultaten adviseert Fairfax de leather gel van Rapide en krijg je bij aankoop een sample daarvan bijgeleverd.

En ik kan niet anders zeggen dan dat ook de service van Fairfax excellent is en ik heb geen klanten met klachten over de singel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:10

Ik heb geen onderhoudsadvies gekregen van Fairfax, dat advies zijn ze pas veel later gaan geven. Maar nu heb ik wel een verkreukelde singel van 300,- die ik voor 70,- kan laten repareren. Is dat excellente service? Ik vind het een aanfluiting.

Oja ik heb dan niet de Rapide gel maar de Rapide lederdressing gebruikt. Daar doe ik altijd alles mee.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:13

Huh, ik heb mijn singel nog geen maand in bezit, en dat advies op deze wijze zat er niet bij hoor...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:17

Het slaat ook niet ergens op vind ik, als dat leer zó gevoelig is dat als je dressing ipv gel gebruikt van hetzelfde merk, de singel gaat scheuren, gebruik dan ander leer. Daar zijn ze natuurlijk ook wel van terug gekomen gezien het feit ze mensen nu laten betalen voor reparatie. Ik begreep ook dat iedere bestelling van singels bij de ruitersportzaak steeds een andere kwaliteit hadden. Kijk ik vind het prima als een nieuw product na verloop van tijd niet goed genoeg blijkt, maar los het dan gewoon netjes op.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:36

Ik heb de singels altijd met dressing onderhouden. Ik was bang dat de gel te glibberig zou zijn in gebruik, maar nadat ik bij de springsingel een tube gel heb gekregen gebruik ik dat.

Moet zeggen dat de normale dressuursingel stugger is dan de smalle en de springsingel.
Er zit dus wel degelijk verschil in de singels, die van mij zijn echter nog steeds goed...en hoop toch ook wel dat dat nog jaren zo blijft.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:40

Mijn singel gebruik ik intensief, rij er bijna dagelijks 2 paarden mee ;)

Nou ben ik toch echt het tegenovergestelde van een poetsmiep :') heb de singel nu bijna 2 jaar en in het begin gewoon met stubben zadelzeep (met glycerine) gedaan, wat nu niet meer 'mag'. In totaal denk ik dat ik hem nog geen 10x heb gepoetst in die 2 jaar :o
Toch heeft mijn singel geen enkel scheurtje! Hoe dat dan kan dat er zo'n verschil in zit?

Mijn singel is wel wat stugger geworden maar dat wordt elk product.. Vond ik niet gek..