Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Buitenzinnig schreef:@Cambiar; ik ga niet alleen af op mijn eigen ervaringen, maar ook op die van klanten, klanten van collega's etc. Ik heb nooit en te nimmer beweerd dat je met een velzadel de endurance in kunt en heb altijd gezegd dat indien iemand hem gaat gebruiken als zadel waarbij veel en zwaar in de beugels wordt gestaan, het dan slimmer is er een pad voor boomloos onder te leggen of extra/andere inlagen er in te gebruiken. Maar indien iemand in staat is zonder al te veel in de beugels te leunen lekker buiten te rijden of zijn balans te oefenen, dressuur te rijden etc. dan is de Christ Plus daar heel goed voor geschikt. Over gebruik in de prehistorie: er zijn opgravingen gedaan waarbij is geconstateerd dat er inderdaad al heel snel bitten zijn gebruikt en ook vaak van die nare prehistorische Juckertrens, zoals je laat zien (de riddertijd is helemaal spectaculair, want daar hebben ze iets van prikkeldraad met scharen er aan) Deze gruwelijke bitten hadden sporen nagelaten op de kaakbeenderen van de opgegraven paarden. Aan de ruggen is nooit iets bijzonders gevonden... op 1x na waarbij vermoed werd dat de betreffende romeinse ruiter zo vet was dat hij op de houten cantle kwam te zitten van zijn Torsion-achtige zadel en daarmee een wervel had beschadigd
En tot slot, mijn Haflinger is inderdaad een tank met een geul in het midden, maar mijn Fjord is een stuk slanker met de rug van een WB paard, alleen 10cm korter. De Chinezen hebben ook de stijgbeugel bedacht en de houten boom in een zadel, omdat de Chineesjes van het zadel af vielen als ze achterstevoren moesten schieten op de vijand (pijl en boog) Dat was zo rond het jaar 0. De zadelboom kwam in Europa pas in zwang tijdens de riddertijd (dus 800 jaar later) en dan vooral voor de strijdrossen, de rest werd nog steeds boomloos bereden. De koeienhoeders in Zuid Amerika rijden nog steeds met een opgevouwen deken met daarover een singel met beugels (voor zover ze inmiddels niet zijn overgegaan op een terrein auto of helikopter)
DeSprinkhaan schreef:cynthiar schreef:@ Sprinkhaan : als je een pad zonder inlages maar met ruggegraat vrijheid eronder doet dan denk ik niet.
Ik kan namelijk voor een goed prijsje een christpad kopen, die hebben wel/geen ruggegraatvrijheid?
Jasia schreef:Ik kwam dit pas tegen: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... sourceid=0
Zou dat wat zijn voor onder de Iberica?
Cambiar schreef:Don, verkoop jij wolvilt? Ik kan je altijd enkele adresjes doorspelen als je wil.