Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:20

Ik heb even gegoogled en er staat dat de hunnen ongeveer gelijk met de chinezen stijgbeugels hadden, en de hunnen inderdaad van de romeinen hadden gewonnen door de stijgbeugels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:22

Oke - bedankt voor het zoeken Cynthiar - heb ik het verkeerd onthouden. (harde schijf vol op mijn leeftijd)

Morrie

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:26

Atilla, Hannibal... kan ook, het jaar dat ze geschiedenis gaven op school, was ik ziek.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:28

_O-
Morrie schreef:
Atilla, Hannibal... kan ook, het jaar dat ze geschiedenis gaven op school, was ik ziek.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:00

Buitenzinnig schreef:
@Cambiar; ik ga niet alleen af op mijn eigen ervaringen, maar ook op die van klanten, klanten van collega's etc. Ik heb nooit en te nimmer beweerd dat je met een velzadel de endurance in kunt en heb altijd gezegd dat indien iemand hem gaat gebruiken als zadel waarbij veel en zwaar in de beugels wordt gestaan, het dan slimmer is er een pad voor boomloos onder te leggen of extra/andere inlagen er in te gebruiken. Maar indien iemand in staat is zonder al te veel in de beugels te leunen lekker buiten te rijden of zijn balans te oefenen, dressuur te rijden etc. dan is de Christ Plus daar heel goed voor geschikt. Over gebruik in de prehistorie: er zijn opgravingen gedaan waarbij is geconstateerd dat er inderdaad al heel snel bitten zijn gebruikt en ook vaak van die nare prehistorische Juckertrens, zoals je laat zien (de riddertijd is helemaal spectaculair, want daar hebben ze iets van prikkeldraad met scharen er aan -:(- ) Deze gruwelijke bitten hadden sporen nagelaten op de kaakbeenderen van de opgegraven paarden. Aan de ruggen is nooit iets bijzonders gevonden... op 1x na waarbij vermoed werd dat de betreffende romeinse ruiter zo vet was dat hij op de houten cantle kwam te zitten van zijn Torsion-achtige zadel en daarmee een wervel had beschadigd >;) En tot slot, mijn Haflinger is inderdaad een tank met een geul in het midden, maar mijn Fjord is een stuk slanker met de rug van een WB paard, alleen 10cm korter. De Chinezen hebben ook de stijgbeugel bedacht en de houten boom in een zadel, omdat de Chineesjes van het zadel af vielen als ze achterstevoren moesten schieten op de vijand (pijl en boog) Dat was zo rond het jaar 0. De zadelboom kwam in Europa pas in zwang tijdens de riddertijd (dus 800 jaar later) en dan vooral voor de strijdrossen, de rest werd nog steeds boomloos bereden. De koeienhoeders in Zuid Amerika rijden nog steeds met een opgevouwen deken met daarover een singel met beugels (voor zover ze inmiddels niet zijn overgegaan op een terrein auto of helikopter)

Ok, daar was ik dus mis in, sorry :o , je hebt ook de ervaring van een hele resem klanten. Is gewoon dat ik het voor sommige paarden ok vind het velpad, maar bvb voor m'n Andalusiër die ik er mee aan het inrijden ben, vind ik het vel alleen niet genoeg. Vooral niet als ze hoog begint op te smijten in draf (ze is een leuk huppelding en haar draf gaat richting dansen uit, geweldig is dat!). Ik gebruik zelf jamais de la vie stijgbeugels als ik met het pad rij, rij trouwens niet graag met stijgebeugels...
Zoals het spreekwoord zegt, tips zijn geen wettten van Meden en Perzen...elkeen kiest natuurlijk voor zich waar hij het beste mee is...

Waren het niet de Nubiërs die voor het eerst met de stijgbeugels reden en als stijgbeugels gewoon touw met een lus gebruikten, waar ze hun grote teen in staken? Mijn leraar waar ik deze winter les ga volgen om een eigen McClellan te maken, die ook gaucho en boomloze zadels maakt heeft me dit ooit verteld, hij is gek op geschiedenis en oudheid.
Elders op internet las ik dat koesjische volk uit Noord Afganistan begonnen zijn met stijgbeugels in de eerste eeuw ivm rijden van langere afstanden... Ik ben wel geïnteresseerd wie nu eerst was, maar wellicht copieerden ze toen ook al elkaars ideeën :D
Aha, gevonden , Nubiërs en Koesjische mensen zijn met elkaar in contact gekomen http://nl.wikipedia.org/wiki/Nubi%C3%AB

De koeienhouders in Zuid-Amerika rijden met Recado zadels. Afbeelding
Daar zit inderdaad geen boom in, maar een soort buigbare hout/rietsoort. Die zadels maakt m'n leraar ook na, dus het is minder boomloos in feite dan de boomloze zadels waar wij mee rijden (Torsion, barefoot, Startrekk etc.......) en dus hebben deze zadels een betere drukverdeling dan onze boomloze zadelmerken. Het is er dus niet mee te vergelijken!
Ook zij werken met pads in verschillende lagen onder hun zadel: wol (demping zacht) en leder (demping hard), dus in die zin heb ik geen ongelijk dat ik ook laagjes leg onder m'n Iberica pad.

Ook de vaquera zadels zijn zo opgebouwd, met latjes in als geraamte, dus geen boom, maar de latjes verdelen wel de druk, zoals hier in mijn Bentaiga campo-flex:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RHOVVEDV.jpg
Ik denk dat deze mensen wel weten waarom ze hun zadels zo opbouwen en niet gewoon met een schaapvel rijden....zij hingen af van hun paarden en hebben er alle belang bij dat hun paarden gezond blijven.

Ook mag je onze huidige paarden niet vergelijken met de paarden van de volkeren uit de oudheid, als je weet dat door vele rassen nog het wilde Tarpan bloed stroomde....... dat was andere koek dan onze huidige hobby-paardjes....

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:31

Wat vinden jullie van het idee om met een pad voor een barefoot cheyenne of Arizona/Atlanta onder de Iberica te rijden? Wat mij namelijk niet lekker zit is dat de ring waar de beugelriemen aan hangen precies op de rand van de inlages zit. Liggen de inlages van een dergelijke pad lager, zodat deze nog wel volledig onder de ring vallen?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:42

Maakt het uit of je een inlgagesloos pad onder de iberica leegd? Of verdwijnt dan het nut van de inlages in de iberica?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:04

@ Sprinkhaan : als je een pad zonder inlages maar met ruggegraat vrijheid eronder doet dan denk ik niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:10

Vandaag weer ee stukje buitengereden. Ben al een poosje niet meer in de bak geweest, te mooi weer. :D

Ik heb het idee dat Fin 'vrijer' galoppeert met de iberica, dat zijn bewegingen vrijer zijn dan met het zadel. Kan ook zijn dat ik het gewoon beter voel, maar het voelt 'vloeiender'.

Het blijft de hele week mooi. *\o/*

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:24

cynthiar schreef:
@ Sprinkhaan : als je een pad zonder inlages maar met ruggegraat vrijheid eronder doet dan denk ik niet.

Ik kan namelijk voor een goed prijsje een christpad kopen, die hebben wel/geen ruggegraatvrijheid?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:25

Heb trouwens genoeg geld om de iberica te kopen, nog eventjes goed nadenken, en dan krijg je waarschijnlijk wel een bestelling buitenzinnnig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:52

DeSprinkhaan schreef:
cynthiar schreef:

Ik kan namelijk voor een goed prijsje een christpad kopen, die hebben wel/geen ruggegraatvrijheid?

Christ meestal niet dacht ik, mattes wel.
Maar je kan natuurlijk altijd zelf een streep schapenwol in het midden wegscheren :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:09

Ik weet ook niet hoe een christpad aan de onderkant eruit ziet.
Had Pmarena er ook geen christpad onder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:21

Christ maakt enorm veel verschillende soorten bontjes, met of zonder inlages, met dun of dik schapenvacht...als je wat op het oog hebt, gewoon even vragen aan de verkoper dus, of er inlagevakken in zitten :)

Ik heb een Christ roundskirt westernpad voor boomloze zadels (dus met inlagevakken en daarin de HD inlages) onder mijn Butterfly Fellsattel.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:53

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:58

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:40

Luchtbedje er onder??? -O-

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:44

Is t niks? :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:52

Ik heb het niet zo op lucht - lucht gaat overal heen tot het niet verder kan en maakt dan een bobbel..... (wel eens op een luchtbed geslapen???)
Mogelijk is vilt wat voor je als je meer stevigheid wil???
(nu even wachten wie er allemaal over me heen valt over vilt :+ )

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:57

Ja lucht lijkt me ook zo hard.. Maar je kunt deze zo 'hard' maken als je zelf wilt..

Ach ben ook maar wat aan het kijken hoor :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:47

Als je hem heel hard opblaast, si hij gewoon heel hard (denk fietsband/autoband) en is er veel "gewicht" nodig om de lucht te laten "veren" en als je hem zacht opblaast, gaat de lucht onder jouw gewicht naar plekken waar geen gewicht zit.....dar vormt zich dan een harde bobbel met verplaatste lucht

Als je iets zoekt dat niet indeukt, wel soepel is en ademt, is vilt (goede kwaliteit wolvilt) nog altijd onverslagen zaak is wel dat je de randen netjes afschuint, zodat het niet op de randjes onder je been kan gaan irriteren

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:16

Don, verkoop jij wolvilt? Ik kan je altijd enkele adresjes doorspelen als je wil.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:28

Cambiar schreef:
Don, verkoop jij wolvilt? Ik kan je altijd enkele adresjes doorspelen als je wil.

Nee, ik doe er verder niets mee - heb nog een doos met wat restjes van Torsion. Maar ik verwacht niet dat daar stukken in zitten die groot genoeg zijn.
Adresjes zijn altijd handig, want je weet maar nooit (vrije quote naar Mrs. Potato Head uit Toy Story :+ )

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:43

Gekke vraag misschien he, maar hoelang gaat zo'n fellsattel eigenlijk mee, laat ik zeggen als ik het als enig zadel gebruik en zo'n 4 keer per week? Heb het al op fellsattel reiten op facebook gevraagt, maar heb daar eigenlijk niet echt duidelijk antwoord op gehad.
Het is een best wel duur ding natuurlijk, dus zou jammer zijn als je na een jaar of twee rijden al weer een nieuwe kunt kopen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:25