voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:08

Ja mijn tinker ook.
Ook geen boom op gehad omdat het niet paste dus geen vergelijk.
Wel heb ik andere paarden ingereden en dat ging niet anders.
De tinket is fijn ontspannen. Proest ontspannen.
Zoekt mijn hand op en loopt nageeflijk.
In stap kan hij heel netjes hals strekken in draf nog wat minder goed.
Maar voor mij allemaal tekenen dat het wel goed gaat.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:31

timokyana schreef:
Voor de Trekker gebruikers: Zijn jullie in een gekke sprong van jullie paard weleens je beugelriem verloren?
De beugelophanging is vrij open,heel veilig uiteraard maar ik vroeg me af of het reeel is te denken dat je bij een gekke bokkesprong je beugelriem verliest..
Vanmiddag gaan we hem uittesten bij een stevige bosrit,veel heuveltjes dus ben benieuwd!

Ikke.. bij een rengalopje op het strand, was wel even schrikken.. De beugelhaak was iets gedraaid, daardoor kwam de beugel eruit.
Ik heb dit met een paar steekjes vastgezet, en nu blijft ie prima zitten.

\Ben trouwens gewoon blijven zitten hoor.. geen smakker op het zand gemaakt.

Ook ik heb mijn paardje boomloos ingereden. Wel ben ik met het zadel gaan oefenen op de manege, wou niet dat ik gelijk heel wiebelig zou zitten (had dit gehoord/gelezen) maar dat viel eigenlijk reuze mee.
Paard heeft ook even een boomzadel gehad, maar was daar niet van gediend.

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:54

xJess schreef:
Voordeel vind ik dat het al snel goed ligt op de rug van je paard. Zelfs al heeft hij een moeilijke rug (spreek uit ervaring :P) En het zadel is in verhouding niet duur.
Nadeel vind ik dat je er echt héél erg aan moet wennen (tenminste ik dan) met rijden. Je heb veel minder balans, en je benen hebben geen steun meer. Het lukt mij nu nog steeds niet om helemaal goed op dat zadel te rijden.
(ook de cheyenne)

ik ben het hier helemaal mee eens ik reed op een pony zonder schoft geen enkel zadel paste maar een boomloos wel dus dat is het voor deel maal het nadeel is idd dat je er echt super aan moet wennen je hebt helemaal geen steun meer en dat is lastig maar daar wen je vanzelf aan :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:12

Ik heb mijn bruine london ontvangen!!! Ben totaal verliefd, hopelijk rijdt hij lekker morgen en vind mijn pony het wat <3

Het zadel is alleen nog niet officieel van mij, ik moet het nog afbetalen aan mijn ouders :o Maar ben zoo blij! Hoop ontzettend dat ik het met rijden ook fijn vind. Heb op mijn eigen pony nog nooit boomloos gereden. Was alleen net een beetje gewend aan een cheyenne met wrongseatsaver, hoop dat ik dat niet mis op de London. Aan de andere kant houd ik echt enorm van de kniewrongen bij dressuurzadels, dus zal wel goed komen. Hoop ik dan... spannend!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:40

Maak je foto's? :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:58

Jaaa, ga ik vanmiddag doen! :D

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:48

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje, mijn pony heeft een erg gevoelige rug, de fysio is zegmaar mijn beste vriend. Nou dacht ik dat een boomloos zadel daar misschien de oplossing voor zou zijn maar nu heb ik gehoord dat dit juist niet goed is. Omdat het de druk niet goed verdeeld of zo?

Kunnen jullie mij daar iets meer over vertellen? Want ik lees op internet ook vaak dat het juist wel goed is voor gevoelige paarden. Hoe denken jullie hier over?

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:04

@Slofje Bedankt voor de uitleg! Nu is het een heel stuk duidelijker!

Hoe zit het met lichtrijden ? Ik lees dat veel mensen niet lichtrijden maar is dit niet schadelijk voor de rug?
En als je wel licht rijdt is dit dan slecht voor de beugelophanging, wat al veel als nadelig punt word genoemd?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:41

Lichtrijden doe je als het goed is zoveel mogelijk vanuit je knieën, hoewel veel mensen natuurlijk stiekem gewoon hun gewicht omhoog hijsen door in de beugels te gaan staan. Goed oefenen en het is makkelijk genoeg. (en je krijgt ook geweldige bovenbeen spieren :P)

Lichtrijden is overigens meer voor het gemak van de ruiter dan voor het paard, of althans, dat is wat je leest als je wat gaat zoeken. Je gewicht is beter verdeeld wanneer je netjes doorzit, maar dat zit op lang niet alle paarden even lekker en makkelijk, vandaar het lichtrijden.

@Jozaa: Of een boomloos beter of slechter is hangt af van waarom je paard gevoelig is.
Het is tenslotte niet normaal dat zo'n dier vaak last van de rug heeft, dan is er iets in de training/harnachement/ruiter niet goed.
Als het het zadel is kan het inderdaad heel best zijn dat een boomloosje voor het paard beter bevalt. En je leert er zelf ook heel netjes van zitten, in plaats van op de boom in je zadel te vertrouwen om je bovenop het paard te houden. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:46

@Jozaa, julius_juut legt het inderdaad goed uit :)
Ik denk zelf dat júist een goed boomloos zadel een hele verbetering kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:49

mijn paard loopt ruimer onder een boomloos(trekker momenteel)dan een boomzadel.
Maargoed,met een exact passend boomzadel zou dit misschien ook mogelijk zijn. Punt is dat het zadel gewoon goed moet liggen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:50

@ Safiera: waar blijven je foto's?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:51

En tegenwoordig zijn al die aangepaste zadeltjes alleen voor dát moment van aanpassen passend. Paardje een grammetje dikker? een spiertje dunner? voila, knel :3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:53

Slofje,dat is helemaal waar helaas.
Maar qua drukverdeling denk ik zelf dat er niets boven een goed passende boomzadel gaat.
Groot nadeel is dat die inderdaad niet blijft passen,en dat een boomloos zadel over het algemeen makkelijker wél goed blijft liggen.
Ik ben er in elk geval tevreden mee. en paardlief ook.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:56

Ik zou het even overleggen met je fysio, wellicht heeft zij ook meer ervaringen met paarden met rugproblemen en boomloos in haar werkgebied mee gemaakt? Maar het mooie van boomloos is dat je tegen een kleine vergoeding een zadel kan testen en dan direct kan kijken of het wat voor je paard, en jezelf natuurlijk, is.

Ik heb namelijk 2 verschillende paarden gereden waarvan 1 niet fijn liep met een boomloos, en mijn eigen paard (gaat gewoon voor onderhoud 1 a 2 keer per jaar naar de fysio/masseur) loopt er ontzettend los en fijn onder. Het wisselt echt per paard is mijn ervaring. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:56

Slofje,daarom laat je hem ook geregeld goed nakijken en eventueel aanpassen ;-)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:04

Dat zou inderdaad moeten gebeuren. Maar, om het even zo te stellen: Gros van de jonge recreatieruitertjes met onwetende ouders en verzorgmeisjes bij oudere boeren rijden op t zadel dat er op ligt, dat misschien 2 jaar, bij aankoop, paste.
De wetende mens laat het nakijken, maar toch zijn er enorm veel die dat niet laten doen.

Ik inclusief, "vroeger". Heb zonder het te weten bijna 2 maanden met een te klein zadel gereden. Kreeg hem mee van de vorige eigenaar, dus dan zou hij wel moeten passen, toch? Dat was mijn gedachte.

Toen begon hij te verharen en kwamen er enórme witte plekken tevoorschijn.. Welja, 1 fout heeft er wel voor gezorgd dat ik élk artikel dat mij nuttig lijkt doorspit over paarden mbt verzorging/onderhoud/gedrag/voeding/training op een zo natuurlijk mogelijke wijze (mijn uitgangspunt).

Nu ik ben overgegaan op boomloos + bitloos + ijzerloos + andere manier van trainen ben ik -en hij!- een stuk blijer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:08

Ik heb nu twee keer met mijn nieuwe london gereden, maar moet erg wennen. Pony niet, die loopt er vrolijk mee weg. Het is bijna alsof ik opnieuw moet leren paardrijden. Had ook erg last van de breedte, al was dat de tweede keer al minder. L pommel past dan wel weer perfect op Waldi.

Kom tegen de pommel aan met lichtrijden, maar dat komt omdat ik gewoon te veel opsta. Als ik echt heel rustig nét uit het zadel kom gaat alles goed, maar ja, dat lukt me dus nog niet continu.
Ook verloor ik mijn beugel, waar ponylief van schrok (sprong opzij) en toen hing ik er dus half naast :o Maar kon me aan de nek vastgrijpen gelukkig, en het mooiste was dat m'n zadel perfect bleef liggen :j

Alleen zit ik steeds in de knoei met de lengte van de beugels, krijg ze niet gelijk. Misschien zit de beugelophanging niet precies in het midden, daar moet ik naar kijken denk ik. Vind het zadel wel supermooi, en de paar passen die ik durfde te galopperen zaten hemels. Wil nog proberen of ik met zachte vps inlages nog fijner zit, er zaten stevige bij het zadel.

Foto's ben ik aan het uploaden!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:16

Ik merkte vandaag dat mijn nieuwe vps-cheyenne naar achteren schuift...
Weten mensen of dit na verloop van tijd ook weggaat doordat hij zich meer naar het lichaam gaat vormen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:31

dat lijkt op een niet goed aansluitende pommel!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:33

Ik zie ook bij jouw eigen viervoeter drukplekken naast de schoft.. droge plekken. Misschien toch van een drukkende pommel?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:35

Welke, die van mijn zusje? Als dat de oplossing is, koop ik direct nog een grotere pommel!

Alleen, als we de pommel op haar rug leggen, sluit hij goed aan. Misschien dat de dubbele (stevige+zachte) inlages het te dik maken?

edit: Op mijn pony denk ik dat het komt omdat ik tegen de pommel aan kwam met lichtrijden, het was bij hem ook minder dan bij mijn zusje... Ook bij hem paste de pommel 'kaal' op zijn rug goed.

In vergelijking met mijn boomzadel zijn de zweetplekken echter supermooi, van dat zadel kreeg hij altijd droge plekken, rare bobbeltjes etc.

edit2: Dit was met oude zadel:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1040.jpg

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:37

Het kan heel goed zijn dat door de inlages het extra drukt, misschien kun je die bijsnijden zodat de pommel komt te "zweven" als het ware?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:46

nu, de 3de keer dat ik schrijf. iedere keer komt het er niet op:

het kan zijn dat je pommel juist breed genoeg is en "lucht doorlaat" zodat er droge plekken komen, dit is geen probleem dan. ikzelf rij met een xxl pommel en het is ook droog hieronder (net als de ruggenwervel) geen druk!
Je zusjes zadel ligt erg hoog, ik denk dat de pommel te smal is, voor de zekerheid kan ik je maat sjablonen toesturen om dit zelf even na te meten, stuur me even een email adres.

dus het is niet altijd zo als het droog is onder de pommel, dat deze te strak zit, als het 'lekker ruim' zit, kun je dit ook wat zien als je op je zadel zit, volgt de pommel de schoft/schouders en ligt het tamelijk 'ver' van je paard, dan hoef je geen zorgen te maken.
(oef, ik hoop dat ik dit hier goed uitlegd heb, maar.. beste is even nameten)