[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:34

lotje5lotje schreef:
Ik heb vandaag de Barefoot london maat 1 getest, de kniewrongen zijn niet ideaal, ik kom er niet tegen aan.
Verder heb ik erge last van de voorrand van de seatsaver, die is erg hard en dik, en dat voel je aan de binnenkant van je been.

heeft iemand daar ook problemen mee, of een oplossing?? Misschien een maat groter? Een ander type zadel? Ik ben alleen bang dat een maat groter wel erg veel zadel is voor mijn paard.....

Ik had precies hetzelfde bij mijn Atlanta. Het kwam doordat het zadel nog niet ingereden was. Na zo'n 5 keer rijden werd het al een stuk beter en nu is hij zo soepel dat ik hem helemaal niet meer voel.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:38

Helenalena schreef:
Ik heb hier even de vraag of een boomlooszadel ook gebruikt kan worden op meerdere paarden. Ik rij op verschillende Belzen en zit te denken aan een boomlooszadel. Het is alleen zo dat deze paarden voor de verkoop zijn en dus het niet nuttig is om een zadel te hebben dat maar voor 1 paard geschikt is... boomloos lijkt mij makkelijker op meerdere ruggen te passen, of zie ik dit verkeerd?
Over het algemeen zijn ze natuurlijk allemaal breed, is dat te doen met een boomlooszadel?

Is er hier iemand die er ervaring mee heeft? Heel graag reacties, ben namelijk erg benieuwd.. :j

Ik rij zelf met een Barefoot Atlanta op mijn Belg. En bij mij op stal staan nog meer Belgen en slingeren nog meer Barefoot zadels rond. En ja, je kunt ze prima gebruiken op meerdere paarden. Wel moet je misschien meerdere pommels aan gaan schaffen. Mijn paard heeft toch wel behoorlijk wat schoft, dus ik gebruik een maat M pommel. Maar een van de andere belgen heeft toch echt maat L nodig. Op de website van Barefoot staan maatsjablonen, kun je ieder paard gemakkelijk opmeten.

Sheran

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:53

Lotje5Lotje: de kniewrongen zijn toch verplaatsbaar? Tenminste, bij mijn London wel. Dan kun je ze zo aanplakken dat je er goed tegenaan komt.

SteenLeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:13

Een vraagje nou zat ik al een poos rond te kijken naar een london zadel en nu is er een tijdelijk een nieuwe kleur nuBbraun maar ook is het van ander materiaal nubuck gemaakt. Nu vraag ik me af hoe te onderhouden
Als ik op internet rond kijk lees ik veel over vlekken en moeilijk te verwijderen
en dat het erg slecht tegen regen kan nu kun je het materiaal behandelen maar wordt het niet erg glad ofzo?
Hoezitdat? Als het zadel donkerder word niet erg als ik maar stevig zit.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:39

@ sheran, ik heb de wrongen op zn hoogst zitten. Hoe groot/klein ben jij?
Als ik afbeeldingen google van de London vind ik dat er ook nog wel wat verschil zit in de hoogte van de kniewrongen (de stukken waar ze onder zitten). Bij de ene foto/zadel zitten ze bijna onder aan de seatsaver en bij de andere el 10 cm eronder.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:52

lotje5lotje schreef:
@ sheran, ik heb de wrongen op zn hoogst zitten. Hoe groot/klein ben jij?
Als ik afbeeldingen google van de London vind ik dat er ook nog wel wat verschil zit in de hoogte van de kniewrongen (de stukken waar ze onder zitten). Bij de ene foto/zadel zitten ze bijna onder aan de seatsaver en bij de andere el 10 cm eronder.....

Ik ben 1.78 met lange benen. Ik heb ze ook op zijn hoogst, en dan een beetje schuin ertegenaan geplakt, zodat mijn been ruimte heeft. Ze komen dan ongeveer tegen mijn bovenbenen aan. Maar een maat 1 is ook niet perfect voor zulke lange benen als die van mij geloof ik :)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:53

oh jee! dan schelen we 15 cm ;( , ik begrijp nu waarom ik niet in de buurt kom!
Ik heb net weer gereden, maar het is het niet helaas....dus het testzadel gaat weer terug.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:17

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:18

Dat is een zwarte London zonder VPS, originele Barefoot.

Ik zit zelf met een zadelkwestie en wil jullie graag om advies vragen.

Pony 1: Cheyenne maat 0 ligt goed. Pony is aan het afbouwen richting pensioen, dus zadel kan ook voor pony 2 gebruikt worden.

Pony 2: heeft nu een boomzadel, maar daar loopt hij niet helemaal fijn onder.
Cherokee maat 1 schuift naar voren (doordat het te lang is) en schuift ook wat opzij.
Freemax jump schuift ook opzij (doordat zijn rug zo vormloos rond is)
Cheyenne maat 0 ligt goed en blijft ook liggen. Probleem met dit zadel is dat de ruiter wat groot wordt en dat het geen ideaal springzadel is.
Randolls zadel type cheyenne (maat tussen 0 en 1 in) nog niet getest wegens blessure. Nadeel: dit zadel heeft geen vps.

Ik denk over dit zadel:
http://www.amreitsport.de/Baumloser-Sat ... 45-46.html
en ik denk over de London maat 0 die op markt staat.

Die london omdat ik weet dat de maat blijft liggen op pony, en de wrongen kunnen steun geven bij het springen. Ook blijf ik Bf fan. Springen zal voorlopig nog geen wedstrijden zijn. Nadeel: aan de kleine kant voor ruiter, trainer past dan helemaal niet meer er op en nog steeds geen ideaal springzadel.

Dat andere zadel lijkt me erg mooi, maar of het niet schuift is de vraag. Ook weet ik daar niet hoe de zitmaat uitvalt.

Suggesties? Andere zadels/types ed mag ook. Budget is alleen niet zo hoog door recente dierenartskosten.
Laatst bijgewerkt door Safiera op 01-11-13 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:21

Nee dat is zo te zien een oude London zonder VPS.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:31

Haha oke, dacht al. :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:43

Er is een Duits topic over die zadels van am reitsport en een poos geleden heb ik die een beetje doorgekeken..Het zadel wat je misschien wil kopen komt in dat topic geloof ik ook wel voorbij incl foto's en dat ziet er niet verkeerd uit wbt de kwaliteit en ligging,maar verder heb ik geen idee of de ligging stabiel is..

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:55

Wij hebben een probleem.
Mijn man rijdt reeds 4 jaar met een bf Arizona (maat 2) en nu met het krijgen van de wintervacht komen er witte haren op 2 plaatsen naast de schoft. De plaats van de beugelophanging. ;(
is er een mogelijkheid om het probleem op te lossen?
Zit zelf te denken aan andere pad (met inlages) of een grotere pommel (nu L, standaard fork).
We hebben die jaren met 2 pads van Wildhorn gereden (merk van Busse voor western), nu zijn er met deze pads wel droge plekken bij de beugelophanging dus denk dat het daardoor zal komen.

Wie kan ons helpen? want mijn man wilt niet af van zijn Arizona.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:03

pleiada schreef:
Er is een Duits topic over die zadels van am reitsport en een poos geleden heb ik die een beetje doorgekeken..Het zadel wat je misschien wil kopen komt in dat topic geloof ik ook wel voorbij incl foto's en dat ziet er niet verkeerd uit wbt de kwaliteit en ligging,maar verder heb ik geen idee of de ligging stabiel is..

Heb je misschien een linkje?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:52

Staat op pferd.de maar als je op Google amreitsport in typt zie je het topic al staan..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:54

Inmiddels gevonden, helaas zonder zoekfunctie (en meer dan 300 pagina's doorlezen is wat lastig) :+

Maar vond daar vooral negatieve ervaringen. Het zou erg stijf zijn, bruggen, bobbelig gelijmd, niet netjes gestikt...

Van Hidalgo is toch ook een vzh model? Misschien moet ik daar eens naar kijken (en voor sparen).
Edit: gevonden. Als mijn zadels verkocht zijn (dus als er geld is) moeten we Hidalgo maar gaan testen. Hoeveel inch is dat ponyzadel?
Laatst bijgewerkt door Safiera op 01-11-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:09

Vanavond heeft mijn 10 jarige dochter (type lange spin) met mijn Lexington maat 2 gereden. Ze kon er hartstikke fijn mee rijden maar ik zag het zadel tijdens het rijden naar de juiste plaats glijden en dan ligt het wel ver achterop. De pommel ligt dan netjes achter de schouder en het zadel bijna op de lendenen. Ik zal volgende keer een foto maken en proberen te plaatsen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:19

Safiera schreef:
Inmiddels gevonden, helaas zonder zoekfunctie (en meer dan 300 pagina's doorlezen is wat lastig) :+

Maar vond daar vooral negatieve ervaringen. Het zou erg stijf zijn, bruggen, bobbelig gelijmd, niet netjes gestikt...

Van Hidalgo is toch ook een vzh model? Misschien moet ik daar eens naar kijken (en voor sparen).
Edit: gevonden. Als mijn zadels verkocht zijn (dus als er geld is) moeten we Hidalgo maar gaan testen. Hoeveel inch is dat ponyzadel?

Het vz. Model is de allicante. De spezial serie is vanaf 16" te bestellen. De 2 serie enkel in 17,5".
De inch maat van het pony model kan ik voor je navragen, ik weet wel dat de kussenlengte 38cm is.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:01

Keandra schreef:
Wij hebben een probleem.
Mijn man rijdt reeds 4 jaar met een bf Arizona (maat 2) en nu met het krijgen van de wintervacht komen er witte haren op 2 plaatsen naast de schoft. De plaats van de beugelophanging. ;(
is er een mogelijkheid om het probleem op te lossen?
Zit zelf te denken aan andere pad (met inlages) of een grotere pommel (nu L, standaard fork).
We hebben die jaren met 2 pads van Wildhorn gereden (merk van Busse voor western), nu zijn er met deze pads wel droge plekken bij de beugelophanging dus denk dat het daardoor zal komen.

Wie kan ons helpen? want mijn man wilt niet af van zijn Arizona.

De droge plekken zouden voor mij ook betekenen dat er iets niet goed gaat, maar er kunnen verschillende redenen zijn (die je eigenlijk zelf ook al aangeeft) Als de pommel te smal is zou je op die plaats droge plekken verwachten en kan je een bredere pakken (vergelijk ze eens op de kale rug misschien dat je het dan al kunt zien). Als het van de beugelophanging komt is het verstandig om de manier van lichtrijden eerst onder de loep te nemen, staat je man misschien met heel zijn gewicht in de beugels of steunt hij er maar een beetje op en de rest op zijn benen. Als dat allemaal goed is dan zou ik zeker naar je pad kijken , dat kan evengoed wel maar ik zou stuk voor stuk iets uit proberen te sluiten. De westernpads ken ik absoluut niet maar stel dat het met traagschuim gevuld is dan kan ik me voorstellen dat ,als je man teveel op de beugels leunt, je dan door het traagschuim heen duwt. Dan zou je voor een stevigere inlage, of meerdere inlages kunnen gaan.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:52

Ik denk dat ik ipv een maat 1 een maat 2 moet hebben (heb de london getest), ik zit erg opgesloten (hou ik al niet van) en ik zit met lichtrijden tegen het randje van de seatsaver (auw!) maar de flaplengte is nu al zo lang en als ik een maat 2 neem wordt die flap nog langer!
De Cherokee lijkt me ook nog wel wat, maar die heeft ook een lange flap en dan heb ik denk ik hetzelfde probleem met de wrongen...
Welk zadel raden jullie aan voor iemand van 1.63 maat 38/40, die een beetje dressuurmatig/in het bos wil rijden???

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:31

@lotje5lotje, ik zou dan voor de Cheyenne gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:37

Keandra: als het de jaren hiervoor goed is gegaan, wat is er dan het laatste jaar veranderd?
Andere pad, pad dunner geworden, man anders gaan rijden?
Is het niet de pommel die de plekken veroorzaakt?

Akke: ben wel benieuwd naar foto's inderdaad, balen dat het zo blijft rommelen -O-

Lotje: is de JustAdjust geen optie dan? :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... djust.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:38

Weet iemand of je bij testzadels ook de inlages kan kiezen of zijn die standaard??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:41

Zou je bij de wederverkopers even na kunnen vragen, zal vaak best wat te regelen zijn want het is voor iedereen natuurlijk fijn als je echt goed kan testen :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:57

soeske schreef:
Het vz. Model is de allicante. De spezial serie is vanaf 16" te bestellen. De 2 serie enkel in 17,5".
De inch maat van het pony model kan ik voor je navragen, ik weet wel dat de kussenlengte 38cm is.

Bedankt!
En serie 1? Of is die echt af te raden tov 2? Waarschijnlijk is het ponyzadel 15 inch of zo :\
Op zich zou 17,5 net gaan voor de pony denk ik, en om meerdere ruiters te laten rijden is dat ook prettig.

Buitenzinnig heeft indertijd bij onze C pony wat zadels gepast en voor haar was de serie 2 net te lang, waarschijnlijk gaat het op de D pony wel.

Zitten er eigenlijk verwisselbare kopijzers in Hidalgo's? (oh ik lijk net zo'n noob nu) :P